Mercedes luistert niet naar Lewis Hamilton, aldus de bijna achtvoudig wereldkampioen.
Het mooie van Formule 1 is meteen het verschrikkelijke: als rijder ben je enorm afhankelijk van het materiaal. Een (naar F1-begrippen) beperkte coureur kan met een goede auto alsnog goed scoren. Dat zul je in het voetbal nooit zien, dat Wout Weghorst bij Manchester United speelt of Luuk de Jong bij FC Barcelona. Oh, wacht.
Maar de strekking is duidelijk. Combineer je de beste coureur met de beste auto, dan heb je een bijna onoverwinnelijke combinatie. Mercedes AMG Petronas F1 Team en Hamilton hebben veel aan elkaar te danken. Dat het nu eventjes wat minder gaat dan voorheen is een beetje inherent aan de sport. Maar volgens bijna achtvoudig wereldkampioen ligt het aan Mercedes, die niet goed naar Hamilton hebben geluisterd.
Mercedes luistert naar Sir Hamilton
Ja, dat hoor (lees: lees) je goed. Nu het ineens niet goed gaat met het team uit Brackley, ligt het in elk geval niet aan Lewis Hamilton, aldus Lewis. Dat meldt hij aan de BBC Formule 1-podcast The Chequered Flag.
Het afgelopen jaar waren er dingen mis met de auto. Dat heb ik aan het team verteld. Ik zei dat er issues waren met de auto. Ik heb zoveel verschillende auto’s gereden. Ik weet wat een auto nodig heeft en ik weet wat een auto níet nodig heeft. Ik denk dat het aankomt op verantwoordelijkheid.
Lewis Hamilton, heeft alleen verantwoordelijkheid als het goed gaat.
Luisteren naar Hamilton is de oplossing
Ziet Lewis Hamilton het dan helemaal niet meer zitten bij Mercedes? Nee, het is zeker mogelijk voor het team om het gaat te dichten. Maar – en daar viel onze mond echt van open – daarvoor moeten ze wel beter naar Lewis Hamilton luisteren!
Het gaat over toegeven en zeggen: “Ja, weet je wat, we hebben niet naar je geluisterd. Het is niet waar het moet zijn en we moeten aan het werk. We moeten naar de balans in de bochten kijken, naar alle zwakke punten en als team naar elkaar toe werken. Dat is wat we doen.
Lewis Hamilton, treft verder geen blaam.
De opmerkingen van Hamilton lijken een respons te zijn op die van Toto Wolff, die zijn team ook al heeft afgefakkeld omdat ze door zijn gegaan met de ‘Zero Sidepod’-filosofie. Dat is op papier en in de simulatie een mogelijk perfecte filosofie, maar werkt niet op het asfalt.
Overigens is het geen nieuw fenomeen dat een team dat lange tijd heeft gedomineerd een paar seizoenen de weg eventjes kwijt is. Wat dat betreft is het knap dat Mercedes zo lang die topvorm heeft kunnen volhouden.
Via: BBC
Meer lezen? Dit is de stand na de GP Bahrein 2023!
Robert zegt
Er zwerft een interview uit 2022 rond op het internet, wat bij Adrian Newey werd afgenomen toen Red Bull meerdere DNF’s scoorde in de eerste races van het vorige seizoen. Die man gaf aan dat het dankzij de heldere uitleg van Verstappen te danken was dat de engineers binnen een maand de pijnpunten hadden gevonden én opgelost. Hij gaf ook aan dat Verstappen in zijn optiek ook de enige coureur was die hij in de 40+ jaren als racing engineer had ontmoet, die daadwerkelijk in staat was om dit zo te benoemen en over te brengen.
Ik kan me zo voorstellen dat Hamilton zichzelf ook deze kwaliteiten toedicht, maar ik vraag het me af of dat ook daadwerkelijk zo is. Een van de ervaringen die Verstappen onderscheidt van andere coureurs is, dat hij niet alleen op jonge leeftijd al in een kart werd gezet, maar ook dat hij van jongs af aan al werd geleerd zichzelf met de afstelling bezig te houden.
mashell zegt
Wat ik me niet kan voorstellen dat je je wel kunt voorstellen dat Hamilton vanzelf denkt dat hij weet hoe een F1 auto moet werken maar dat je betwijfelt of hij dat weet. De man is zevenvoudig wereldkampioen! Hamilton kwam van McLaren naar een kwakkelend Mercedes (dat een andere zevenvoudige wereldkampioen niet uit het slop kreeg) en wist er een success van de maken.
Ik verbaas me dat je een raar zwam verhaal van Adrian Newey over de inbreng van Max Verstappen bij de brandstofpomp problemen in 2022 dan weer wel kunt geloven.
99% van wat mensen bij F1 teams zeggen is onzin die alleen maar tot doel heeft de naam van de sponsor genoemd te krijgen. Zie je in andere sporten ook, voetballers geven interviews voor lelijke borden met logo’s, wat de voetballer ook zegt het gaat om de logo’s.
Geweldig dat Max weet hoe hij een kart moet afstellen, maar hij rijdt nu een F1 auto. Daar heeft hij mensen die daarvoor gestudeerd hebben tot zijn beschikking.
verplicht zegt
Misschien toch eens wat beter verdiepen in het Mercedes Team en het moment waarop Hamilton instapte.
Ja, de man is 7 voudig kampioen, maar hij heeft geen enkel team uit het slop getrokken.
Kwam binnen bij een zeer goed draaiend McLaren, ging weg op het moment dat het daar minder begon te gaan en stapte op het juiste moment in bij Mercedes. En als jij denkt dat hij dat deed omdat hij dacht dat team uit het slop te trekken dan zit je daar goed naast. Mercedes was al lang en breed bezig met het hele 1.6 v6 turbo tijdperk. En dát is waarvoor Hamilton tekende.
berlinetta zegt
En volgens mij heeft die andere zevenvoudige wereldkampioen heel veel invloed gehad op de Mercedes waarmee Hamilton zijn titels heeft behaald.
bietje zegt
@verplicht en @berlinetta:
Touché !
Hammie kwam bij beide teams met een gouden paplepeltje in een gespreid bedje terecht, in tegenstelling tot Schumacher en, inderdaad, onze eigen Max.
Ik vond Schumi geen sympatiek of prettig persoon in hoe hij in zijn tijdperk overkwam, maar hij hoort absoluut tussen de GOAT’s te staan zoals Senna, Prost etc.. HAM mag hooguit hun koffie gaan halen als je het mij vraagt.
Als er namelijk (naast Mansell) één rijder is die slechts kampioen werd doordat hij superieur materiaal ter beschikking had in combinatie met op niet-competitief-moeten/mogen-zijn geselecteerde teammates, dan is het #44 wel. Daarom hebben zijn kampioenschappen voor mij nauwelijks historische waarde. Je zag dit erg goed toen Rosberg ‘m gewoon een seizoen wist te dissen door een klein beetje extra zijn best te doen.
Wat een tegenstelling tov Max, waarbij juist gezocht wordt naar teamgenoten die zo goed mogelijk zijn waardoor hij zichzelf naar een nòg hoger niveau kan tillen.
#44 is gewoon een huilebalk.
Richmond zegt
De teamgenoten van max zijn er niet om hem uit te dagen. Anders kreeg hij wel Leclerc, Sainz of Norris ipv Perez als teamgenoot
mc96 zegt
Op het moment dat Hamilton overstapte naar Mercedes was het zeker nog niet evident dat dat het te kloppen team zou worden.
Robert zegt
@mashell, ik weet niet waarom ik die rant van jouw aan heb verdiend, maar ik haal alleen maar een aantal uitspraken aan die Newey heeft geuit in een interview. Een versie daarvan heb ik terug gevonden, maar dit is volgens mij een uittreksel van een veel groter interview, wat ik helaas niet het terug gevonden.
Verder is het ook wat @verplicht al vanmiddag zei: Hamilton heeft feitelijk een ‘gouwe pik’, en is altijd in een team terecht gekomen waar hij op het juiste moment de beschikking had over minimaal heel goed, en gedurende lange tijd zelfs het beste materiaal.
Maar als ik -en dat is dan wel een vrije interpretatie mijnerzijds- zie welke feedback Hamilton in het afgelopen seizoen tijdens de races over de boordradio aan z’n engineer over bracht, dan kan ik me heel goed voorstellen dat men tijdens een Teams overleg buiten de races om al vrij vlot het mute knopje zal hebben aangeklikt. Als hij op engineering gebied daadwerkelijk waardevolle feedback had gegeven, dan mag je er toch van uit gaan dat men bij AMG Mercedes daar wél naar geluisterd had.
berlinetta zegt
Volgens Lewis ligt het niet aan hem, volgens Toto ligt het niet aan hem. Gezellige boel daar bij Mercedes.
Mercedes heeft in mijn ogen momenteel met hetzelfde probleem te maken als de andere teams de afgelopen jaren: zodra je bij een grote regelwijziging niet goed je huiswerk doet, blijf je daar jarenlang last van houden. Mercedes had haar huiswerk in 2014 uitzonderlijk goed gedaan. Voor de andere teams duurde het jarenlang om die achterstand in te halen. Nu zijn de rollen anders verdeeld.
drdre1 zegt
Je zou denken dat, als ALLE andere teams NIET de zero-sidepod filosofie aanhangen, je vermoedelijk niet op dat concept kan doorgaan. Niet wanneer er gezamelijk zoveel geld en R&D doorheen gaat. Ik vind het ook verbazend dat er vanuit simulators en simulaties geen “showstoppers” zijn gekomen? Zero-sidepod is nogal een wijziging aan het hele concept van een F1-auto zou ik denken? Dus is ’t misschien dapper van Merc dat ze eraan vast hebben gehouden, goed voor de R&D, maar als ’t niet werkt komt er een punt waarop je het los moet laten. En dat point-of-no-return zijn ze waarschijnlijk al voorbij, waardoor het financieel niet aantrekkelijk was om er niét mee door te gaan? Business case: budget-cap kosten versus al ’t andere geld wat ze kunnen binnenharken met de sport (prijzengeld, sponsorships, …) als ze wél met het zero-sidepod concept konden winnen?
Mocht dit verhaal hout snijden, dan kan ik me voorstellen dat de wensen en input van Lewis niet op de eerste plek stonden bij Merc, terwijl dat misschien minstens zo belangrijk was.
youknowme zegt
Klinkt alsof Mercedes de W14 moet updaten met een MBUX systeem. Dan hoeft Hamilton alleen “Hey Mercedes, hoe word ik weer wereldkampioen?” te zeggen en wordt er gewoon naar hem geluisterd.
berlinetta zegt
Misschien kan het team van Mercedes aan ChatGPT vragen wat ze moeten aanpassen aan de auto.
dawwg zegt
Denk dat ze nog beter ChatGPT om een oplossing kunnen vragen; MBUX heeft de intelligentie van een prehistorische pinda.
Edge zegt
Hehe, tot zover die no-blame culture waar Toto Wolff al jaren over predikt en zelfs een gastles op Harvard over mocht geven. In de Nederlandse vertaling van het artikel valt het nog mee, maar in het oorspronkelijke Engelse artikel is het echt tenenkrommend hoe Hamilton in positieve zin telkens over “we” spreekt, maar bij negatieve dingen telkens “they” gebruikt
Maar dat gezegd hebbende, er zit wel een kern van waarheid in de opmerkingen van Hamilton, de feedback van courerus is een ontzettend belangrijk iets, waar idealiter ook wat mee gedaan moet worden. Peter Prodromou (die ooit samen met Newey van McLaren naar Red Bull verhuisde, daar als hoofd aerodynamica aan de slag ging en enkele jaren geleden weer in diezelfde capaciteit terug naar McLaren vertrok) gaf ooit in een interview aan hoe belangrijk die feedback is:
“RBR’s big secret? Listening to the driver. An F1 car is orders of magnitudes of variables. Aerodynamics you have yaw, pitch etc., engines have (many), chassis has (many). And so the cars have ‘unreal’ numbers of objective sensors. But they won’t tell you the symptoms, like ‘entry understeer’. ‘Drivers are the sensors engineers forget’. They can pick out the things that matter.”
Estate_of_mind zegt
Och Lewis, neem gewoon dat stuur in je knuistjes, gaspedaal naar beneden en verder niet zo mekkeren.
vopo zegt
Wat ik opvallend vind aan het hele verhaal is blijkbaar het gebrek aan communicatie binnen het team. Kan me namelijk niet voorstellen dat als Lewis bepaalde aanwijzingen geeft het team daar totaal niets mee doet.
mashell zegt
Op zich geeft een coureur niet aan wat er aan de auto moet veranderen om deze sneller te maken, dat doen de ingenieurs. De coureur geeft aan hoe de auto moet rijden zodat hij er zich mee op zijn gemak voelt en er het maximale uit durft te halen.
pomoek zegt
Het vervelende aan dit soort uitspraken van Hamilton is dat hij vaak niet het achterste van zijn tong laat zien. Halverwege zijn statement slikt hij het een beetje in, of begint hij over iets anders.
Dus ga ik eens lekker speculeren. Het is logisch te veronderstellen dat Hamilton vorig jaar duidelijk heeft aangegeven wat hij anders wilde aan de auto. Zoals hij zelf terecht opmerkt: hij doet dit werk al een tijdje, dus hij weet heus wel waar hij over praat. En dat hij een mailtje heeft gestuurd naar Mike Elliot met in bulletpoints hoe hij zijn auto graag ziet. Mike Elliot is wellicht van het slag ingenieurs die vinden dat coureurs niet meer dan zakken vlees zijn die zijn auto besturen. En vervolgens Hamilton ff replied met een “bedankt voor de input”. en hier vervolgens niets mee doet. En dat de MB nu op sommige punten daadwerkelijk is verbeterd, maar niet op de punten die Hamilton heeft aangegeven.
Goed, de balans in de bochten is waarschijnlijk lastig te tackelen geweest. En dus is daardoor te weinig progressie in geboekt. En dat Hamilton geen idee heeft hoe moeilijk daar iets aan is te doen. Maar het zou ook kunnen zijn dat Elliot of een andere techneut tegen Hamilton heeft gezegd: met de balans in de bochten is niets mis. Het ligt aan jouw manier van rijden. Of zoiets.
Dan kan ik mij de frustratie van Hamilton wel voorstellen.
Hawkeye72 zegt
Huilie Hamelton veegt eigen stoep schoon?!!!
Alex_79 zegt
ik vond het sowieso raar dat Mercedes de zeropod niet heeft geschrapt. het lijkt er haast op dat de oplevende prestaties aan het eind met een zege voor Russell het beleid hebben bepaald om tóch door te gaan met het concept. het zou wel bizar zijn als ze hun ontwerpbeleid van één gewonnen race afhankelijk maken waar Red Bull een flinke mispeer met de setup had
pomoek zegt
@Alex_79:Allison was voor zover ik begreep de Chief technical Officer van het team en gaf leiding aan het ontwerp en de ontwikkeling van de W13 en de W14. Ik begrijp dat Elliot als technical director de zwarte piet toegespeeld krijgt, want zijn taak lijkt te worden overgenomen door Allison, die dus feitelijk een stapje terug doet.
Als team ben je natuurlijk zo sterk als je zwakste schakel. Je zal ook moeten vertrouwen op de input die je krijgt van mensen die op een andere plek in de organisatie zitten. Het is goed mogelijk dat Elliot heel bepalend is geweest in de richting die ze met het ontwerp uit gingen.
Frankypanky zegt
Lewis Hamilton zegt hier niets raars.
Natuurlijk weet hij hoe een winnende auto dient te rijden. Of je moet zo’n simpelton zijn om te (wens)denken dat Hamilton zit te slapen achter het stuur en dat de auto al het werk doet.
En Bottas zei vorig jaar iets soortgelijks, namelijk dat hij en Lewis vaak genoeg met ideeën aan kwamen maar dat het niet werd opgepikt. Want Mercedes vertrouwde (teveel) op de simulaties.
https://www.gpfans.com/nl/f1-nieuws/91899/bottas-onthult-strijd-tussen-hamilton-en-mercedes-lewis-voelde-hetzelfde/
Maar dat ligt niet in het straatje van de #maxtokkies die graag schreeuwen hoe middelmatig Hamilton wel niet is.
kniesoor zegt
#langetenenalert !
bietje zegt
Nou ja… het is misschien perceptie, maar alle context in acht genomen, is hij niet zo geweldig. Zie daarvoor de betreffende context die al eerder genoemd is.
mc96 zegt
Heb Hamilton als coureur erg hoog zitten. Volgens mij één van de beste, zo niet dé beste F1 coureur ooit. Als mens vind ik m minder indrukwekkend. Als het goed gaat allemaal van die schijnheilige comments over de boordradio en als het tegen zit je team gewoon gelijk volledig onder de bus gooien…
Richmond zegt
Dat doen ze bijna allemaal. Schumi heb ik er nooit op betrapt. Maar Verstappen wel en red bull als team richting Renault ook. Alonso met Honda. Hoort bij het spelletje, niet mooi, maar het is een gehaaide wereld
schuimbekje3 zegt
de grote loosers zijn de mensen die vliegen vangen en met het werk van anderen aan de haal gaan.
de grootste loosers zijn vliegenvangers die hun team voor de bus gooien wanneer ze geen vliegen meer krijgen…
#1 headset wolf
#2 princess hammie