• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lightship caravan is geheel elektrisch (ja, caravan)

Auteur: willeme, gepost 9 maart 2023 om 12:09 – 10 Reacties

Lightship caravan

Met de Lightship caravan kun je eindelijk kamperen met je elektrische auto.

Elektrisch kamperen is niets nieuws. Zo zijn er diverse elektrische campers. Dat zijn in principe gewoon elektrische bedrijfswagens die omgebouwd zijn. Maar hey, daar is niets mis mee. Veel campers zijn immers omgebouwde bedrijfswagens (of staan op basis van een bedrijfswagen). Ook kun je een caravan achter je elektrische auto monteren.

Het nadeel van een caravan is dat de actieradius flink afneemt door de toegenomen weerstand en het hogere gewicht. Met je EV dagelijks 300 km afleggen naar je werk is geen probleem met de meeste EV’s. Maar met een caravan gaan we ervan uit dat je ergens naartoe wenst te gaan. Dan is het minder leuk dat je zes keer moet laden voordat je ver van huis maar in je sas bij de Brennerpas bent.

Lightship caravan

Elektrisch!

Maar nu is er een nieuw fenomeen met de Lightship L1 RV Traveler. Dat is een caravan die zichzelf kan voortbewegen. Het principe lijkt precies het tegenovergestelde te zijn van een geremde aanhanger (of caravan uiteraard).

Als een geremde aanhanger weerstand ondervindt (dat de auto remt), remt de aanhanger ook. In dit geval is het met de Lightship L1 RV Traveler dus andersom. Als de caravan voortgetrokken wordt, draait de elektromotor van de caravan mee.

Lightship caravan
Lightship caravan

Op deze manier hoeft de elektrische auto in kwestie niet extra te werken en is de accu minder snel leeg. Overigens hoeft het natuurlijk niet per se een EV te zijn, het principe (en de voordelen) zijn ook van toepassing bij een auto met verbrandingsmotor. De fabrikant zegt dat een auto met een range van 500 km deze zal behouden.

Lightship caravan is een flinke jongen

Het is overigens een flinke jongen, deze Lightship. De lengte is namelijk 8,20 meter. Als je ermee gaat rijden, is de hoogte 2,10 meter. Maar, als je geparkeerd staat op de camping, dan kan het dak omhoog naar meer dan 3 meter! Dan kun je gewoon staand de piepers schillen.

Het is dus meer een redelijk pleziervaartuig dan een caravan qua afmetingen. Ook qua luxe aan boord trouwens, want het ziet er schitterend uit met alle voorzieningen die je maar kan wensen op je Dehler, Bavaria of Jeanneau.

Lightship caravan
Lightship caravan

Zijn er nadelen? Ja, het gewicht is een dingetje, want deze caravan weegt namelijk 3.400 kilogram. Er zit natuurlijk een flink accupakket in van 80 kWh in. Daarmee kun je zo’n 500 km rijden op een volle lading. Dat is dan wel even iets waar je op moet letten. Je moet bij het laden niet alleen je EV opladen, maar óók de Lightship caravan. Gelukkig zijn er panelen op het dak die een beetje helpen. Prijzen beginnen volgens de caravanbouwer omgerekend vanaf een kleine 120.000 euro.

Meer lezen? Dit is de allergrootste caravan van Marktplaats!

Ook interessant!

  • Gezellige caravan haalt al je laadstress weg
  • Een Smart is de ideale caravantrekker!
    Een Smart is de ideale caravantrekker!
  • Wees Koning Camping met de zwaarste caravan ter wereld
  • Eindelijk een goede caravan voor je elektrische auto
    Eindelijk een goede caravan voor je elektrische auto

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

caravan, Elektrisch, lightship, Video

Vorig bericht: « “Mercedes luistert niet naar mij”, aldus Hamilton
Volgend bericht: Binnenkort op Viaplay: ‘onthullende’ docuserie over Max Verstappen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Exit Luminar zegt

    9 maart 2023 om 13:14

    Kan ie ook rijden?

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      9 maart 2023 om 14:27

      @V-twin: Tja, dit zal toch wel de overtreffende trap van een caravan mover zijn.

      Maar als je echt de caravan zelf wil rijden zul je toch een oude Saab moeten hebben denk ik :P

      Login om te reageren
  2. rwdftw zegt

    9 maart 2023 om 14:32

    2.8 feet oftewel 2.60 meter breed, en 7500 pounds oftewel 3.4 ton zwaar. Hier heb je bijna vrachtwagenrijbewijs voor nodig.

    Het past wel een beetje in het tijdsbeeld. Alles moet maar groter en zwaarder. En ach, dan kwakken we er toch wat extra accus onder?

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      9 maart 2023 om 17:21

      Niet bijna, maar je hebt hier CE voor nodig. Achter een personenauto mag max 2.55 breed.

      Login om te reageren
  3. rijnounsdoor zegt

    9 maart 2023 om 20:35

    Dit is echt de eerste keer dat ik een sleurhut nog best te pruimen vind!

    Login om te reageren
  4. spidermann zegt

    9 maart 2023 om 21:04

    Normale 8 mtr caravan kost zo’n 30-40K, een Kabe mss 60-70K max. Kansloos dit idee voor 120K.

    Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      11 maart 2023 om 00:02

      Een KABE van net onder de 8 meter start tegenwoordig ook bij 85.000 euro en net biven de 8 meter mag je ook een ton meebrengen

      Login om te reageren
  5. anthwan zegt

    9 maart 2023 om 21:49

    Welk EV mag dit trekken behalve de Hummer?

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      10 maart 2023 om 06:06

      Geen een personenauto in Nederland, wat hij is te breed. Je hebt in Nederland altijd CE nodig voor deze caravan volgens mij..

      Login om te reageren
  6. dondeboer zegt

    10 maart 2023 om 05:36

    Lijkt me dat die accu’s er niet beter van worden als zo’n ding 90% van het jaar ongebruikt in een staking staan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North