
Een volle Mercedes en jij lekker aan de matcha cranberrie oatmeal whip cream iced americano.
Natuurlijk heb ik de titel zo geformuleerd om jullie te triggeren. Het gaat hier om Starbucks en dan vinden mensen het altijd heel hard nodig om “Dat is geen koffie!” te roepen. Ja, snap ik wel een beetje. Maar ook bij de Starbucks kun je gewoon off-menu gewone koffie te bestellen. Het hoeft geen karamel macchiato met glitters te zijn hè. Nee, niet zo lekker als bij de echte barista. Maar in dit geval is het een bij-product van snelladen.
Starbucks snellader
Mercedes dropt snelladers bij Starbucks en de eerste combinatie snelladen en je bakkie halen is een feit. In het Californische Red Bluff is de eerste gezamenlijke laadstek van Mercedes-Benz High-Power Charging en Starbucks nu officieel open.
De locatie in Red Bluff is de eerste van een geplande reeks van maximaal honderd Starbucks-vestigingen die worden omgetoverd tot laadplekken. De Duitsers pakken het meteen toekomstbestendig aan. De nieuwe DC-snelladers zijn namelijk goed voor 400 kW aan snellaadvermogen. In theorie kun je in een goede tien minuten bijna 500 km range erin jassen. Mits je EV dat ondersteunt natuurlijk. Tegen de tijd dat je grande cappuccino klaar is, kun je dus alweer door.
Mercedes benadrukt dat deze laadplekken voor iedereen zijn, niet alleen voor Mercedes-rijders. Deze laadpunten zijn uitgerust met zowel NACS- als CCS-stekkers. Het gaat allemaal niet om een los projectje: Mercedes-Benz HPC North America heeft een investeringsprogramma lopen van 1 miljard dollar om het laadnetwerk in de VS en Canada fors uit te rollen. Tegen het einde van dit decennium moeten er zo’n 400 hubs staan, samen goed voor meer dan 2.500 snelladers.
Noord-Amerika is nog een jonge markt waar vooral Tesla de koning is van snelladers. Hier in Europa en met name in Nederland is Fastned de laadkoning, maar dat kennen ze in Amerika niet. En dus springen andere aanbieders in op deze markt.
De I-5 is in dat plan de rode draad. Deze snelweg loopt van Canada tot Mexico en verbindt grote steden als Seattle, Portland, San Francisco en Los Angeles met elkaar. Dat maakt het een van de drukste routes voor lange roadtrips aan de westkust. Door laadplekken te bouwen bij winkels en horeca kan Mercedes nuttige stops creëren op plaatsen waar automobilisten toch al komen. Laden zonder omrijden, dus. Dikke prima.





Het voelt voor Mercedes ws heel goed zo’n eerste eigen laadpaal, maar gut gut wat voelt het oud/als mosterd na de maaltijd te bedenken dat er merken zijn die al hele netwerken hebben gebouwd naast auto’s, op bijna elke uithoek van de aarde. En nee ik ben geen fanboy van tesla, want ook die moeten naarstig uitbreiden, maar toch, als je er nu pas mee begint ben je in mijn optiek veels te laat begonnen..
Mercedes heeft twee jaar geleden al hun eerste laad station geopend, dit zal wel om de eerste in de VS gaan.
Dit voegt niets toe, behalve dat Mercedes een persmomentje heeft. Nutteloos en te laat om nu nog met eigen laadstations te beginnen. Gewoon concentreren op de auto’s. De nieuwe CLA is een goede stap, met een flinke range. Daar win je de mensen mee.
Meer laadstations is beter. Tesla heeft heel slim hun hoge beurskoers in een snellader netwerk omgezet en zo een potentiële moneymaker gecreëerd. De andere fabrikanten hebben niet dat geluk.
Meer laadstations is idd beter, alleen zie ik Mercedes niet als de partij die laadstations moet neerzetten. Zij zijn autobouwers, geen stroomleveranciers. Tesla is het gelukt omdat ze de eerste waren, maar dat betekent niet dat elke andere autobouwer dit succes moet, of kan evenaren.
Het is ongetwijfeld helemaal niet het doel om zo groot te worden met laadstations als Tesla. Maar het is gewoon gunstig om in reclame uitingen te kunnen zeggen dat je eigen laadstations hebt.
Tesla is het gelukt omdat ze het slimme idee hadden en door de hoge beurskoers een eindeloze geld stroom hebben. Wat mij betreft is dat netwerk het enige interessante aan Tesla.
Starbucks gebruikt gecremeerde koffiebonen een goede koffiebrander brand ze middel hard en dat zie je aan de kleur.