
Van rivalen naar partners.
Je kan het je misschien niet voorstellen, maar als er een paar beslissingen anders waren genomen dan had BMW nu helemaal niet meer bestaan en was het onderdeel van Mercedes. Het liep (gelukkig) anders door Herbert Quandt, maar de twee Duitse merken bleven wel met elkaar flirten.
In 2018 waren er speculaties omtrent het delen van platformen en een jaar later kwam er ook echt een samenwerking, alleen niet op motorgebied. Nu lijkt het er weer op dat Mercedes en BMW de handen in elkaar gaan steken. En deze keer ga je er als klant wél iets van merken.
Viercilinder lenen?
De viercilinder van Mercedes zou dankzij BMW kunnen verdwijnen. Volgens het Duitse Manager Magazin gaat de Mercedes-vierpitter eruit en komt er de viercilinder van BMW voor terug. De nieuwe generatie van de hybride viercilinders uit Beieren liggen in zo’n beetje alle BMW’s en MINI’s. Ze zouden straks ook in een heel stel Mercs kunnen liggen. Denk aan de CLA, GLA, GLB, C– en E-klasse, GLC én de aanstaande baby-G-klasse.
Waarom?
De anonieme bronnen hebben het vanuit Mercedes-perspectief over een ”strategische stap om de ontwikkelingskosten te drukken”. Zo kan Mercedes’ eigen investeringen in de plug-in viercilinder laten gaan. Het merk is net begonnen met een nieuwe 1,5-liter viercilinders die door Horse in China wordt gebouwd. Deze M252-motor ligt al in de mild-hybride versie van de nieuwe CLA.

En daar zit het probleem: de M252-motor zou niet passen in een PHEV- of EREV-opstelling. De viercilinder van BMW kan dat wel. Volgens de geruchten gaat het om de B48 2,0-liter turbomotor. Deze motor kan, in tegenstelling tot de viercilinder van Mercedes, in de lengte en breedte worden gemonteerd.
Komen er echt BMW-motoren in Mercedessen te liggen?
Als we de insider van Autocar moeten geloven, krijgen we dit jaar nog uitsluitsel hierover. Volgens hem zijn de gesprekken al verregaand en komt er voor het einde van dit jaar nog een bekendmaking. Misschien kan Mercedes als tegenprestatie wel wat spulletjes uitlenen voor de G-klasse-rivaal van BMW.
Foto: BMW M3 G81 Touring Competition & Mercedes C63s AMG Estate S205 Edition 1 gespot door @ecnerualcars via Autoblog Spots





Ik meende dat de meeste viercilinder motoren die Mercedes Benz in hun (compactere) auto’s bouwt, afkomstig zijn (waren?) van Renault.
Alleen de 1.5 diesel en 1.3 benzine (tce) zijn van / medemogelijk gemaakt door Renault.
Horse is JV van Renualt en Geely. Dus de Horse motoren zijn de ‘Renault’ motoren die voor de dwars geplaatste FWD platformen gebruikt worden door MB. Lengterichting doen ze volgens mij alleen MB motoren.
Zo’n viercilinder motor is een volkomen uitwisselbaar ding, dat bewijst de Volkswagen groep al jaren. Gewoon inkopen waar die het goedkoopst wordt aangeboden. Deze week is deze dus bij BMW in de aanmelding. Mercedes steekt het ontwikkelingsbudget beter in hoge marge verbrandingsmotoren die nog lang op sommige markten verkocht kunnen worden of in moderne EV techniek.
Als iemand zich nog afvraagt hoe snel de plannen wisselen… Hebben ze net een nieuwe motor ontwikkeld, blijkt dat die nu al niet geschikt is voor de modellen waar die in gemonteerd moet gaan worden. De ”strategische stap om de ontwikkelingskosten te drukken” is dus vooral een noodgreep om de schade van een strategische blunder nog enigszins in te perken.
Dus dan kan andersom ook: als de deal met BMW rond is, blijkt dat ze de motor niet meer nodig hebben.
We gaan het zien.
Nu die luizige 4 cilinder uit de nieuwste C63 halen en mooie 6 in lijn of V8 erin. De nieuwe C63 is immers een keiharde flop. Om die reden.
Een MB kocht je vroeger vanwege de status en de (bouw-)kwaliteit. Waarom zou je er tegenwoordig nog een kopen/leasen?
Voor geblindeerde raampjes en scheetjes bij gas los op de rondweg van een provinciehoofdstad.
Om dezelfde reden dat mensen een BMW (of Gucci, Louis Vuiton, Rolex, Apple etc.) kopen, het logo en de reputatie. Die staat bij luxe merken in onze geinfluence samenleving totaal los van de feitelijke producten.
Maar jou auto haalt de 250 km/u niet, en een BMW wel 😂
Je gaat zeker ook niet naar de AH want dat komt vast uit dezelfde fabriek als de Aldi en Lidl.. en jou Andriod is vast véél veiliger dan een ‘overpriced’ Apple. Zolang je zelf maar in je spookjes gelooft 🥱
Het is maar wat je er mee doet eh. Een iphone van 4 jaar oud of een 300 euro android telefoon doen ook alles.
Vanuit de chemie weet ik: iets 98% zuiver krijgen is een eitje. Die laatste 1.9%, dat is wat veel kost. En zo is het met heel veel. De sweet spot is iets wat net onder de top zit, daar zit je lekker qua prijs / kwaliteit.
De waarheid is hard. Ik heb geen idee hoe snel mijn auto kan en mijn BMW haalde ook de 200 niet, totaal irrelevant. En hoe veilig is Apple eigenlijk? Ze scheiden nog steeds niet de beveiligingsupdates van de nieuwe features en voordat de x.1.2 versie bereikt hebben is allemaal nog instabiele beta software. En natuurlijk ga ik niet naar AH, waarom zou ik boodschappen doen bij de duurste supermarkt? Wij hebben een Dirk!
Een MB kocht je vroeger vanwege de status en de (bouw-)kwaliteit. Waarom zou je er tegenwoordig nog een kopen/leasen?
De B48 motor is modulair. Met een 320i en normale turbo is her 184pk, met wat aanpassingen en een andere turbo is het 306pk in een leg hem in een M135i of Mini JWC. Haal er 1 cilinder af en je hebt een B38 motor. Prima motor :)
Hoe eerder hoe beter deze samenwerking. Vooral om de Chinezen voor te blijven. De Chinezen zelf werken op alle mogelijke manieren al samen. Waarschijnlijk in dubbelrollen, èn samenwerken met Europese bedrijven èn samenwerken met Chinese collega’s. Die weer elkaar extra de bal toespelen onder leiding van de Communistische Partij in casu Xi.
Laat Mercedes naar Rolls Royce kijken, want Rolls Royce zal zeker worden aangepakt door de Chinezen.
Veel meer samenwerking in Europa is noodzaak om de groeiende competitie het hoofd te kunnen bieden.