
Na een klein liftje vorig jaar, krijgt de huidige Mercedes S-Klasse volgend jaar een forsere facelift. Zo fors dat de auto daarna sterretjes ziet.
Sommige advertentiebureau’s proberen wel eens testjes te doen met verschillende campagnes om te kijken wat nu het beste werkt. Een groep klanten krijgt advertentie A te zien, een andere groep advertentie B. Vervolgens kijk je welke groep het vaakst doorklikt en koopt. Anno 2025 is dit op de webz zo gepiept, zo gedaan.
Het is echter wat moeilijker om deze strategie ook toe te passen op grote, fysieke producten. Het ontwikkelen van een nieuwe Mercedes S-Klasse bijvoorbeeld, kost al snel honderden miljoenen, zo niet een tiencijferig bedrag. Extreem veel ga je er ook niet van verkopen (relatief gezien). Dus om nou twee verschillende modellen te ontwikkelen en die naast elkaar te verkopen, is een beetje problematisch.
Toch is dit min of meer wat Mercedes heeft gedaan. Want ze hebben de EQS, maar bieden daarnaast ook de ‘gewone’ S-Klasse aan. Nu speelt Das Haus een beetje vals. De nieuwste S (W223) nam wat belangrijke technologieën over van de vorige S. En daarvoor gold toen al hetzelfde ten opzichte van de W221. Om te zeggen dat het oude wijn in nieuwe zak is gaat wat ver. Maar de technologieträger is stiekem een beetje conservatief geworden dezer dagen.
Maakt (nog) niet uit, want de S-Klasse is nog steeds de maatstaf in zijn klasse. De traditionele S, doet het qua verkopen beter dan de EQS, die in veel belangrijke markten maar moeizaam aan de man gebracht wordt. Net als veel merken maakt Mercedes dan ook pas op de plaats en investeert het flink in nieuwe verbrandingsmotoren voor de ‘S’.
Volgend jaar krijgt de topper in het gamma van Mercedes een ingrijpende facelift, of MOPF in Mercedes-termen. Daarbij krijgt de auto onder andere sterretjes in de lampen. Niet alleen aan de achterkant zoals bij de E-Klasse, maar ook in de koplampen zoals bij de CLA.

Sommigen zullen het een beetje ‘camp‘ vinden. Persoonlijk vind ik het wel episch dat Mercedes een beetje (zij het Duitse) humor en karakter toont. Eenheidsworst is er immers al genoeg. Wil jij ook chillen in een bubbelbad nieuwe S-Klasse? Laat het weten, in de comments!





Moet altijd 2x kijken of er een S of E klasse rijdt, zoveel lijken de auto’s op elkaar….. . Straalt 0,0 grandeur en klasse uit, vreselijk interieur en als ik de Duitse media mag geloven ook nogal wat malheur…. . Grootste misstap het schrappen van de S coupe m.i.
Ik zag net nieuwe S-klasse rijden met de sterretjes achterlichten, zal hem even uploaden ;-)
Good man.
Oud nieuws zeg.
Er circuleren al weken foto’s op het net met de nieuwe lichten, maar dat valt niemand op. Zelfs de spot van 27 mei niet.
Het idee achter het logo in de lichten snap ik op zich wel (alleen al omdat het wat anders/herkenbaarder/origineler is dan gewoon een streep), maar waarom moeten ze op gevarendriehoeken lijken?
Benieuwd hoe ze er aan de voorkant uit gaan zien.
Maar goed, genoeg over sterretjes gehad nu?
Waarschijnlijk is het nog te moeilijk om de binnenkant en de cirkel te maken dus krijg je de halfbakken gevaren driehoeken waarmee de E-klasse waarschuwt voor de rijstijl van de chauffeur.
@Mashell, dat gaat toch vooral op voor de AMG versies die de goudeerlijke bestuurder net heeft gehuurd van zijn neef.
Krijgt de auto dan ook een nieuw dashboard waarbij die verschrikkelijke iPad in het midden verdwijnt en er een opzet zoals in de E klasse komt die echt miljard keer mooier is?
Hmm. Smaken verschillen. Ik vind de hyper screen setup met glasplaat er vooral goedkoop uitzien. Het dashboard met de iPad on het midden heeft meer vormgeving en oogt daarom luxer.
De 223 kan in mijn ogen niet tippen aan de 222. Interieur en materiaal gebruik is matig, zeker voor dit niveau. Een C klasse interieur, om te huilen. Touch stuur eruit en gewone knoppen. Misschien wordt het dan toch nog wat en kan in mijn W222 inruilen.
Eens,
Ook enorm jammer dat de S coupe (C217) en cabriolet (A217) niet meer gemaakt worden. Dat was qua bouw en afwerking echt Bentley kwaliteit. Als je dan daarna in bv een nieuwe SL zit, valt dat enorm tegen. BMW 8 serie is dan wel weer wat beter, maar haalt ook het niveau van de vorige S niet (zie eerdere post)