• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes start dit jaar met autonoom rijdende auto’s

Auteur: maru, gepost 12 februari 2013 om 22:09 – 12 Reacties

vorig jaar digitaal, dit jaar op de weg


In navolging van Audi, Toyota, BMW, Lexus en Hongqi komt nu ook Mercedes met de zelfrijdende auto.

Het klinkt als science fiction, maar de autonoom bestuurde auto wordt al snel realiteit. Steeds meer merken wagen zich aan deze ongetwijfeld kostbare onderneming. Toch zitten er voldoende technische snufjes in moderne auto’s die met een kleine aanpassing geen chauffeur meer nodig hebben. In het geval van Mercedes-Benz hebben we het hier over de Distronic Plus adaptieve cruise control, Steering Assist, een noodremsysteem, verkeersborden-herkenningssystem, Attention Assist, multi-mode sensor in de achterbumper en een voetgangersdetectiesysteem in de camera voorin.

Wie een beetje thuis is in dit soort nanny state systemen, weet dat bovenstaande allemaal vertegenwoordigd zijn in de nieuwe S-Klasse. Het is dan ook met dit model dat Mercedes het volledig autonome rijden gaat testen. Waar dit gaat gebeuren is nog niet bekend. Of dit gaat lukken in thuisbasis Duitsland hangt van de vooruitstrevendheid van de oosterburen af, maar Mercedes kan in ieder geval uitwijken naar de VS. In Nevada, Florida en Californië is het volgens de wet toegestaan om de elektronica te laten sturen in plaats van een aap in pak.

Mercedes maakte de aankondiging van hun plannen al bekend in november vorig jaar (video), maar ze zullen op korte termijn beginnen met het echte testen. Je kunt als nummer 1 directielimo-merk natuurlijk niet achterblijven…

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Mercedes-AMG E43 Estate van Marco
    Mijn Auto: Mercedes-AMG E43 Estate van Marco
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • Mercedes roept meer dan een miljoen auto's terug
  • Tesla tóch niet dit jaar volledig zelfrijdend

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, Mercedes, s-klasse, Techniek

Vorig bericht: « Arden doet een schepje bovenop de XKR-S Cabrio
Volgend bericht: PVV wil 140 km/u gaan rijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. splitsecond zegt

    12 februari 2013 om 22:25

    autonoom rijden? sorry hoor maar neem dan gewoon het o.v.

    Login om te reageren
    • Allroundnoise zegt

      12 februari 2013 om 22:29

      @splitsecond: uhh en dan maar duimen dat je aankomt? Srry al te veel duimen daarmee verloren als student ;p

      Login om te reageren
  2. pleiades zegt

    12 februari 2013 om 22:41

    Een zelfrijdende Mercedes bestaat al. Dat heet een taxi.

    Login om te reageren
    • timmyaudifreak zegt

      13 februari 2013 om 00:32

      @pleiades: wat doet die man dan die voorin zit

      Login om te reageren
      • luuktb zegt

        13 februari 2013 om 09:36

        @timmyaudifreak: schelden , stinken en claxonneren !

        Login om te reageren
  3. speedie zegt

    12 februari 2013 om 23:39

    Stel me er toch vragen bij ! Wat als er toch iets gebeurt ? Wie is er aansprakelijk ? Verkeersborden zijn niet altijd leesbaar (bv bedekt met laagje sneeuw of bij hevige regen, onverlicht s’nachts enz). Putten in wegdek, politie controle en je wordt er uitgepikt. Onmogelijk om alle situaties op voorhand te voorzien. Zou er toch niet in gerust zijn en meer stress en onzekerheid voelen. Een voordeel, glaasje op, laat je rijden.

    Login om te reageren
    • renezzzz zegt

      13 februari 2013 om 13:42

      @speedie: Inderdaad, de techniek gaat snel en kan in principe al dat soort problemen oplossen, het is echter nog lang niet zover (gelukkig). Googles autonome auto rijdt ook al sinds een paar jaar z’n testrondjes. Hoe dit regeltechnisch en infrastructuurtechnisch verwerkt moet worden in het huidige verkeer. Goeie vraag, ik hoop dat de (europese) politiek hier binnenkort over gaat nadenken.

      Login om te reageren
  4. Melvivio zegt

    13 februari 2013 om 01:14

    Toch had ik verwacht dat deze technieken zich als eerste bij vrachtauto’s, bussen en misschien zelfs treinen/metro’s toegepast zou gaan worden.
    Niet de uberluxe zaken sedans…

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      13 februari 2013 om 01:41

      @Melvivio: Bij metro’s bestaat dat al jaren.

      Login om te reageren
    • eklasse zegt

      13 februari 2013 om 07:39

      @Melvivio: kijk eerst even dat filmpje ( link in art.) dan begrijp je het misschien.

      Login om te reageren
  5. 406coupe zegt

    13 februari 2013 om 13:59

    Jammer alleen dat die autonoom rijdende auto’s niet zover naar voren kunnen kijken. Adaptive cruisecontrol, die grijpt abrupter in dan je zelf zou doen. Citysafety systemen idem dito, die zien niet dat het een auto verder alweer gaat rijden, verkeer achter je ziet dat wel, maar je auto remt nog wat langer door. Aan de ene kant wordt het wel veiliger, maar zolang er nog vele verschillende soorten door elkaar rijden, brengt het ook een stuk onveiligheid met zich mee.

    Login om te reageren
    • renezzzz zegt

      13 februari 2013 om 15:06

      @406coupe: Al die problemen die jij noemt, kunnen technisch opgelost worden. Let op, adaptive CC is geen autonoom systeem. Daar komt heel wat meer bij kijken.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North