• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Merkel spreekt: die tolheffing gaat er komen

Auteur: ricardo, gepost 1 september 2014 om 21:01 – 37 Reacties

ILLUMINATIEHANDEN!


Er is geen weg (haha, weg) meer terug. Bondskanselier Merkel heeft in duidelijke bewoording aangegeven dat de tol er komt.

Hoewel een nipte meerderheid van de Duitsers tegen het heffen van tol is, niet minder dan 129 Nederlandse en Duitse gemeenten zich tegen de tolplannen hebben gekeerd en het de Duitse economie een flinke knauw kan geven is Merkel onverbiddelijk. Ze heeft vandaag het machtswoord gesproken: die tolheffing gaat er komen.

Binnen de partij van Merkel was namelijk onenigheid ontstaan over de tolplannen. De christendemocraten in de deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen (NRW) waren tegen de plannen van minister Dobrindt, uit angst voor het wegblijven van Nederlanders in winkels en horeca. Maar Merkel houdt voet bij stuk, vouwde haar handen in de illuminatiepositie en riep na afloop van een vergadering met partijgenoten: “Het staat in het regeerakkoord, dus komt het er.” Schrale troost: ze heeft zich niet willen vastpinnen op tolheffing op alle wegen. Maar dat is wellicht een volgende stap.

De tolprijzen bedragen volgens Duitse media:

– 10 dagen: € 10,-
– 2 maanden: € 30,-
– 1 jaar: € 100,-

De invoering van de buitenlanderbelasting per 2016 – Duitsers krijgen de tol terug, wat de regeling omstreden maakt – moet de schatkist van onze Oosterburen jaarlijks met €625 miljoen spekken.

Ook interessant!

  • VW Amarok R
    VW Amarok R gaat er écht komen
  • Officieel: Cupra Tavascan gaat er komen
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen
  • Video: MotoGP circuit gaat in lichterlaaie

Nieuwste artikelen

  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
FacebookTweetPinLinkedIn

angela-merkel, autobahn, duitsland, snelweg, tol

Vorig bericht: « Special: BMW M5 E28
Volgend bericht: Eén van ’s werelds grootste Ferrari-verzamelingen is bijzonder geel »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alfarobert zegt

    1 september 2014 om 21:28

    Merkel de Duitse Poetin he.

    Login om te reageren
  2. michielh zegt

    1 september 2014 om 21:30

    Gunstig voor de koers van TomTom… als alle Niederlandgängers onder onze oosterburen zich gaan realiseren dat ze nu gegarandeerd de verkeerde kant opgestuurd zullen worden als ze de weg vragen.

    Login om te reageren
  3. creativeexplorer zegt

    1 september 2014 om 21:35

    Nou, dan gaan we wat minder vaak naar Duitsland. Het wordt wel tijd dat Nederland de buitenlandse automobilisten gaat straffen, ik bedoel belasten. Hoezo 1 Europa?

    Login om te reageren
  4. zaaddje zegt

    1 september 2014 om 21:35

    Moeten ze hier ook doen met al die Polen

    Login om te reageren
  5. stationcar zegt

    1 september 2014 om 21:37

    Ja joh, dan druk je het er toch gewoon door? Toe maar, zeker als op alle wegen tol wordt geheven ga ik niet meer naar Duitsland, ga geen entree betalen om in een lánd te mogen rijden. Gaat gewoon niet gebeuren, mij plukken ze niet kaal.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      2 september 2014 om 08:52

      @stationcar: hoezo, dat laat je je nu in NL toch al doen…?

      Login om te reageren
    • TimD zegt

      2 september 2014 om 08:56

      @stationcar: via België komen we er ook toch?

      Login om te reageren
  6. bastiaangt zegt

    1 september 2014 om 21:39

    Hm… ik woon vlak bij de grens en hou er wel van om af en toe een stukje te knallen op de Autobahn… Voor 10 euro heb je 10 dagen toegang of je kunt er nog niet eens een kwartiertje voor karten… Ja, Merkel snapt het, er zijn nog genoeg Nederlanders die dat gewoon gaan betalen.

    Login om te reageren
    • osmo zegt

      2 september 2014 om 08:18

      @bastiaangt: Nu heb je voor 0 EUR 365 dagen toegang …

      Login om te reageren
  7. draadloos zegt

    1 september 2014 om 21:40

    Blijven moffen he…

    Login om te reageren
    • peterpan72 zegt

      2 september 2014 om 22:41

      @draadloos: idd en nog ruk wegen ook!

      In zwitserland betaal je 40 euro. Prachtige wegen, bizar veel dure tunnels…je mag er alleen niet zo hard :-0

      Login om te reageren
  8. parker zegt

    1 september 2014 om 21:47

    Mooi zo. Zijn al die tiefuscaravans voortaan niet meer op de autobahn te vinden, die gaan allemaal omrijden via ‘gratis’ routes

    Login om te reageren
  9. JvT zegt

    1 september 2014 om 21:49

    Login om te reageren
  10. trustmeiamanengineer zegt

    1 september 2014 om 22:01

    Scheisse! Moeten wij maar per direct tol voor de Duiters gaan heffen hier.
    Werkt goed dat gezamenlijk Europa…
    Wel het vermogen van stofzuigers Europawijd reguleren(??!1) Maar gezamenlijke verkeersregels of wegenbelastingen, dus de dingen die er echt toe doen, daar komen ze niet aan toe.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      1 september 2014 om 22:19

      @trustmeiamanengineer: Kuilen graven op het strand van Scheveningen: € 10,-

      Dát zal ze leren!

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        2 september 2014 om 08:53

        @RRRobert: je hebt de milieubelasting er nog niet in verrekend.

        Login om te reageren
  11. ihrte zegt

    1 september 2014 om 22:03

    Als grensbewoner word ik hier serieus misselijk van.

    Login om te reageren
  12. Robert zegt

    1 september 2014 om 22:21

    Trouwens… eerlijk is eerlijk, als dit echt doorgaat is dit wel goed nieuws voor de Nederlandse pomphouders in de grensregio’s.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      1 september 2014 om 22:26

      @RRRobert: Ik woon gelukkig net zo ver van de Belgische grens als van de Duitse grens, dus aan mij zal het niet liggen…

      Zeker omdat ik gewoon in Nederland tank, ik hou dat geld het liefste in onze eigen economie. Die paar euro die je er mee bespaard krijg je later weer dubbel op je dak door een andere lastenverhoging, dat geld moet toch op een of andere manier binnen blijven komen in den haag

      Login om te reageren
    • p993 zegt

      1 september 2014 om 22:30

      @RRRobert: ja! Tot zover het ene mooie Europa! Grenzen kunnen binnenkort weer dicht…heeft trouwens ook nog een paar voordelen.

      Login om te reageren
  13. motoragent zegt

    1 september 2014 om 22:28

    Goed, dat wordt voortaan dus toeren door de Belgische Ardennen/Eifel in plaats van de Duitse Eifel…

    Login om te reageren
    • Fidenza zegt

      1 september 2014 om 23:54

      @motoragent: Gelieve zonder een caravan.

      Login om te reageren
  14. 406_v6 zegt

    1 september 2014 om 23:02

    Nou, dan kan de EU de subsidies op de wegwerkzaamheden aan de Autobahnen direct gaan terugvorderen…. genoeg “Baustellen” gezien waar met EU geld werk werd uitgevoerd.

    Login om te reageren
  15. hoonigan247 zegt

    1 september 2014 om 23:03

    En nog steeds beter dan nederland ! Want hier wordt je compleet leeggezogen

    Login om te reageren
  16. cthijs zegt

    1 september 2014 om 23:54

    Alle Nederlanders een pact vormen en geen Duitse auto’s meer kopen dat zal ze leren

    Login om te reageren
  17. fritsie zegt

    2 september 2014 om 00:38

    Dan gaan wij in Nederland toch lekker ook een tolheffing invoeren. Iedere week een nieuwe stikker van €20. En niets geen jaarabo. Gewoon iedere week nieuwe sticker halen.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      2 september 2014 om 08:55

      @fritsie: in de vorm van een gele ster of iets dergelijks…?

      Login om te reageren
  18. Lohran zegt

    2 september 2014 om 03:07

    Net terug van een retourtje Wenen en ontzettend (maar dan ook ontzettend) veel wegwerkzaamheden gehad in Duitsland. Hoop dat ze dat oplossen voordat er betaald moet worden. Aan de andere kant stond het vast net, rond 23u. Mensen uit hun auto en vrachtwagen, want er gebeurde niks.

    Login om te reageren
  19. parker zegt

    2 september 2014 om 07:24

    Mmm.. Wat wordt het lekker rustig op de Autobahn zonder al die Nur Links auto’s..

    Login om te reageren
    • Lohran zegt

      2 september 2014 om 15:11

      @parker: Dat zijn toch echt vooral de Duitsers die links rijden, of ze nou 100 of 180 rijden ;)

      Login om te reageren
  20. tweetyv6 zegt

    2 september 2014 om 07:43

    Als je naar het regeerakkoord kijkt, zie je dat daar alleen tol op snelwegen genoemd staat.
    Ik woon zelf in Duitsland (net over de grens bij Landgraaf) en het is de bedoeling dat ook Duitse automobilisten de tol moeten gaan betalen (moet, anders is het in strijd met Europese regels). Als Duitse automobilist krijg je dan wel korting op je ‘wegenbelasting’ (KFz Steuer) die maximaal gelijk is aan de tol. Nu komt het: Er zijn voertuigen in D die of h minder dan 100 Euro belasting betalen of helemaal niet. Toch moeten deze voertuighouders ook tol gaan betalen. Die milieuhippies zijn nu al aan’t piepen. LOL.
    Tevens heeft de politie in Duitsland al aangegeven dat zij strikte controle op het hebben van een vignet niet handhaafbaar is. Men vindt (en terecht) dat de Politie andere prioriteiten heeft dan belasting innen.
    Er is nog een lange weg te gaan dus en volgens mij is het scenario van tol voor alle wegen niet haalbaar c.q. uitvoerbaar.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      2 september 2014 om 08:58

      @tweetyv6: ook Duitsland kent BOA’s… Die gaan dit in de steden doen. En op de autobahn worden gewoon de camera’s gebruikt, je wordt in DL immers van voren gefotografeerd.

      Login om te reageren
  21. tinustussengas zegt

    2 september 2014 om 08:50

    Nog meer ‘ Maut’ stickers op je ruit!!! Even een rondje Europa rijden en je ziet niks meer…

    Login om te reageren
  22. mashell zegt

    2 september 2014 om 09:05

    Volgens de SZ van afgelopen zaterdag willen sommige Bundesländer het nog tegenhouden. Ook de EU kan het nog stoppen.

    Login om te reageren
  23. schuimbekje3 zegt

    2 september 2014 om 10:11

    >>>moet de schatkist van onze Oosterburen jaarlijks met €625 miljoen spekken

    Als ze dat door de duitse Wiebes hebben laten berekenen gaat het dus 300 miljoen kosten..

    Login om te reageren
  24. Jantje_555 zegt

    2 september 2014 om 12:41

    wow 1 euro per dag als je 10 dagen neemt
    halve euro voor 2 maand (vakantie = 2×31)
    28 cent voor normaal jaar (365d) of 27 cent (schrikkel)

    Login om te reageren
  25. dakloos zegt

    2 september 2014 om 14:48

    Jammer dat er voor tol geen “niet-goed-geld-terug” bestaat; het Duitse wegennet is in een beschamend slechte toestand.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North