Onderzoekers: Duitse tolheffing in strijd met EU-wetten

Auteur: , 32 Reacties

Duitsland maakt zich alles behalve populair met zijn aangekondigde tolheffing. Nu keert zelfs het onderzoeksteam van de overheid zich tegen het plan.

Tolheffing op de autobahn per 2016?

De Duitse minister van verkeer Alexander Dobrindt wil per 2016 een vignet invoeren, dat verplicht is als je over de autobahn wilt scheuren. Die vignetten kosten tussen de 10 (voor 10 dagen) en 150 euro (voor een jaar). Duitsers krijgen dat gecompenseerd in de kosten voor de wegenbelasting, maar toeristen moeten het bedrag gewoon zelf ophoesten. Ook als je even over de grens wilt tanken.

De plannen moeten Duitsland 625 miljoen euro per jaar gaan opleveren, maar het is de vraag in hoeverre Dobrindt zijn zin gaat krijgen. De Duitse politie heeft geen trek om de tolheffing te handhaven, de ANWB is woest (net als de ADAC) en ook de Wetenschappelijke Dienst van het Duitse parlement vindt nu dat het plan niet door de beugel kan, zo schrijft de Duitse krant Zeit.

De tolheffing is namelijk discriminerend voor EU-burgers en daarom in strijd met de Europese verkeerswetgeving. Komt die discriminatie-kaart toch nog een keer van pas. Daarnaast zouden Europese koeriersdiensten hinder ondervinden van de Duitse plannen en ook dat is tegen het zere been van de wetenschappers, die schermen met Europese afspraken over arbeid.

We kunnen inmiddels wel stellen dat de plannen van Dobrindt op z’n zachtst gezegd controversieel zijn. Er ligt nog altijd geen wetsvoorstel, maar mocht het zover komen, dan hopen we maar dat Duitsland over een stel weldenkende parlementariërs beschikt.



32 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Tolheffing zou discriminerend zijn voor EU-burgers? De Fransen doen dit toch al jaren lang en dat is geen probleem? Begrijp me niet verkeerd, want liefst betaal ik natuurlijk zo min mogelijk, maar in genoeg EU landen hebben ze vignetten en/of heffen ze tol op snelwegen, maar in Duitsland zou dit discriminerend zijn?

Tijd om dat ook eens tegen de Fransen te zegge dan (+/- 70 euro tol voor een enkele autorit naar zuid-Frankrijk over hun snelwegen).
@jeroen797: Die tol geldt toch voor iedereen? ook fransen? Een tolweg is een vrij normaal begrip in deze wereld. wij Nederlanders betalen gewoon veel meer wegenbelasting en andere burgers betalen tol als ze over een weg of brug willen.

De duitsers discrimineren juist door de tol alleen effectief te laten zijn voor niet-duitsers (en op ALLE wegen in het land, niet alleen bepaalde snelwegen)
@jeroen797: fransen betalen ook gewoon tol hoor…. het discriminerende is dat je geen tol betaald als je zuiver aries duits bloed en kenteken hebt…
@hans75: Maar als je tol betaalt krijg je wel zo een mooie gouden ster om op je schouder te plakken.
@hans75: Discriminerend? Ik voel me totaal niet gediscrimineerd wanneer Duitsland dat invoert, want Duitsland is Duitsland en geen Nederland. Twee verschillende culturen, veel verschillende regels. Die discriminatie wordt verzonnen omdat de EU net doet alsof we allemaal hetzelfde zijn en zoveel op elkaar lijken. Als het aan mij ligt is dat onzin.. misschien over 50 jaar, nu iig nog niet. Van mij hoeft het ook eigenlijk niet, Nederland is mooi zoals het is (was)!
@2cool4school: Discriminatie slaat op het ‘ wel voor buitenlanders, niet voor duitsers ‘ deel van de tolheffing: De inwoners van Duitsland hoeven de tol niet te betalen, enkel de buitenlanders die duitsland bezoeken.

Soort entreekaartje dus, voor het wonderschone attractiepark ‘ Duitsland ‘. Of minder schone Duitsland, als je er niet van houd: smaken verschillen nu eenmaal.
@stamp: Ja maar waarom is het discriminatie? Omdat we allen bij de EU horen.. En daar ben ik het niet mee eens. Als er nou ineens een deel van de Duitse bevolking extra tol moet betalen, dan snap ik de commotie.
@2cool4school: Nee, niet omdat we bij de EU horen; Het is dat we bij de EU horen (en Duitsland ook) dat er uberhaupt bezwaar gemaakt kan worden. Als de EU niet bestond, konden we wel roepen dat we ’t niet zien zitten, maar luistert er niemand (nu ook niet hoor, maar doet de EU wel net alsof :-) )

Wat denk je, dan Costa Rica bezwaar kan maken bij Panama, mochten ze zo’n zelfde plannetje daar hebben?
@stamp: Dit is al de tweede keer dat je me verkeerd begrijpt, het zal wel aan mij liggen :) Ik snap je punt en ik begrijp dat dit komt door die ‘o zo mooie’ EU, maar daar ben ik juist niet voor. En dit soort gevallen zijn dan een voorbeeld van. Je kunt wel allemaal doen alsof 1 community bent, maar dat schiet niet op.
@jeroen797: De péage is enkel voor specifieke snelwegen, je kan er dus theoretisch omheen. De tolheffing in Duitsland zou voor het hele Duitse grondgebied zijn. Met andere woorden: je gaat de grens over, en je hangt er aan. Overigens compenseert de Franse overheid het gebruik van de péage niet door een aanpassing van hun wegenbelasting, wat in het Duitse voorstel wel zo zou zijn.
@BaRa: In Frankrijk hoeft niemand wegenbelasting te betalen. Je betaalt alleen als je de Peage gebruikt.
@jeroen797: In de rest van Europa gaat het om tolheffing op snelwegen, in Duitsland gaat het om tolheffing (door middel van een vignet) op ALLE wegen. Dus ook op lokale weggetjes vlak bij de grens.

In Frankrijk heb je een gratis alternatief door de Routes National (groene bordjes) te volgen. Ook in Zwitserland en Oostenrijk heb je geen duur vignet nodig als je niet op de snelweg komt, In Duitsland is dat dus niet het geval.

Tankstations en supermarkten in de grensstreek wrijven zich alvast in hun handen, want het gaat dan een stuk minder lonen om benzine te tanken en drank en zonnebrandcrème te halen over de grens, als je steeds zo’n idioot vignet nodig hebt om even de grens over te mogen.
*zeggen i.p.v. zegge natuurlijk.
Weldenkende parlementariërs? Het Europese bestuursniveau voorkomt dit toch. Wetten breken mag niet, ook niet als je een omhooggevallen minister bent.
Overal in de EU moet je een vignet hebben of tol betalen. En in Duitsland zou dat een probleem zijn? Raar verhaal…
@sacha: Waar in de EU moet je een vignet hebben? En waar betaal je in de EU tol op het hele grondgebied van een land?
Vrij logisch toch dat als je ergens, waar je geen belastingen betaalt, de weg verslijt, je er mee voor betaalt. Of het nu een snelweg is of een landweggetje.
@fortuna: ik betaal anders genoeg Duitse btw…
@fortuna: Dat is inderdaad waar ik ook steeds aan denk.
@fortuna: Vrij logisch ook om naar verhouding te betalen. Dus dat de prijs op je chocoladereep niet overeenkomt met de waarde van de complete boedel van de supermarkt. Of, dat je voor een paar gram coke bij je dealer komt, maar toch het volle pond moet betalen…

In Nederland betaal je ‘ motorrijtuigenbelasting ‘ al naar gelang het gewicht van de auto ( vroeger ) want meer gewicht = meer slijtage of naar uitstoot ( meer uitstoot = viezerder = meer hoge geluidsschermen ). Als je een kleine, zuinige auto koopt, mag ie heel het jaar voor jouw huis op straat staan, en mag je er nog mee rijden ook.

Als je een keer per maand 10 kilometer Duitsland in rijdt om daar te shoppen, en 2 keer per jaar door Duitsland naar je vakantiebestemming jakkert, mag je toch het volle pond aftikken, alsof je er woont.
@fortuna: nee dat is het niet. De gedachte is dat als je met je Nederlandse auto in het buitenland rijdt je op dat moment voor die auto wel in Nederland belasting betaald. Voor buitenlanders geldt dat vice versa. Dat middelt dus wel uit en maakt dure lokale belastingheffingen overbodig.
Vanaf het begin zijn ze bezig om een ballonetje op te laten om de eigen schatkist te spekken. Ik vraag me echt af of het ze nou echt zoveel extra zou opleveren of dat iedereen spontaan Duitsland gaat ontwijken.

Overigens voor iedereen die roept dat men in Frankrijk tol betaald:
De Fransen zelf betalen die ook!! Dus daar zit wel een flink verschil in.
Het is nog niet zo ver, maar het lijkt erop dat de Duitsers in de laatste minuut gaan verliezen. ( zou een eerste keer zijn). Ook wij kennen tol. De Scheldetunnel ben ik nog nooit gratis door gekomen.
Wie Europa doorkruist moet bijna altijd over een duitse snelweg. Heel Europa rijdt de Duitse snelwegen kapot en alleen de Duitsers moeten er voor betalen, dat op zich is ook niet eerlijk. Ik heb geen probleem om een vignet te kopen, ik heb verleden week ook een vignet moeten kopen om in Oostenrijk te mogen rijden en daar liggen de snelwegen ook allemaal perfect erbij.
@osmo: Ehm.. haven Rotterdam.. zegt ’t je iets?

Nederland is een van de grootste doorvoerlanden van de wereld. Heb je enig idee hoeveel vracht er via Nederland naar Duitsland gaat, elke dag weer? Van het aantal tonnen in gewicht per Nederlandse kilometer per dag kan je heel veel Nederlandse personenauto’s kilometers in Duitsland laten maken.. per jaar.
@osmo: heel veel duitse producten komen binnen via de rotterdamse haven. Moeten we nu een nederlandse boemel of maut belasting invoeren voor duitsers?

het is INFRASTRUCTUUR… dat wat je aanlegt in het belang van IEDEREEN, niet alleen de NIMBY die er woont.

Op deze manier krijg je alleen een goed wegennet als een dictator op staat in Duitsland.
@schuimbekje3: En driekwart van die zaken worden per schip naar Duitsland vervoerd.
@osmo: als Duitsers vakantie komen vieren in Scheveningen hoeven ze ook geen motorrijtuigenbelastingheffing te betalen. Het is dus wel eerlijk. Mits iedereen besluit niet gaat lopen factureren. Tenzij de weg particulier is aangelegd (zoals in Frankrijk, Scheldetunnel, er bijzondere omstandigheden zijn zoals de central gelegen Alpen landen met hun dure tunnels).
“Discriminerend voor de EU burgers”…..
Als ik dus een hamburger vreet in NL discrimineer ik arme negertjes in Afrika?
Komt op hetzelfde neer.. Wat een vergezocht doorgeschoten socialistisch slap geouwehoer weer zeg.. Leuk man dat EU.

Trouwens, toppunt van hypocrisie om te gaan klagen over iets waar je gebruik van wil maken, en dan ook nog eens gratis….
@lekkaah: Ja, discriminerend voor EU burgers. Want in de EU verdragen hebben we afgesproken dat elke EU burger gelijk behandeld moet worden. Dus de tol ansich is prima, maar dat Duitsers dat via een verlang van de wegenbelasting terugkrijgen is dus discriminerend. Dat ze dat via 2 verschillende wetswijzigingen proberen te regelen, daar rapt de rest van Europa natuurlijk niet in. Als we wat minder soevereiniteit zouden hebben en wat meer Europa hadden we minder van dit soort nonsens.
betaal je net je wegentaks omdat Duitsers je wegen komen stuk rijden, ga je de grens over, mag je plots ook hun wegentaks in schijfjes van 10 tot 150 euro ophoesten…
Duitsland fout? Nein, dan worden die EU wetten wel even aangepast

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).