• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Met deze batterij kan de Mercedes EQS 1.200 km rijden op één lading

Auteur: RubenPriest, gepost 9 september 2025 om 16:00 – 10 Reacties


De solid-state batterij is het antwoord van Mercedes op de traditionele diesel.

Ooit was Tesla pioneer op het gebied van elektrisch rijden. Anno 2025 zijn er veel meer merken over de hele wereld enorm innovatief bezig. Bijvoorbeeld Mercedes. Eerst lieten ze al de ontzettend indrukwekkende AMG GT XX zien en nu is het de EQS waarmee het merk stappen zet.

De conventionele accu werd vervangen voor een solid-state batterij. Vervolgens werd een roadtrip ondernomen van Stuttgart naar Malmö. De hele reis werd afgelegd zonder te hoeven laden. Cool.

De rit voerde over de A7 en E20 via Duitsland en Denemarken naar Zweden en was goed voor 1.205 kilometer in totaal. Aangekomen in Malmö stond er nog altijd 137 kilometer in de digitale tank. Daarmee komt het totaalpotentieel van de accu dus uit op ruim 1.340 kilometer.

Solid-state batterij in de EQS


Mercedes benadrukt dat dit geen theoretische proef was, maar een echte rit over de openbare weg, compleet met snelwegen, verkeer en realistische omstandigheden. Daarmee wil het merk aantonen dat solid-state batterijen niet alleen op papier indrukwekkend zijn, maar ook in de praktijk een toekomst hebben.

De batterij maakt gebruik van lithium-metaalcellen die zijn ontwikkeld door Factorial Energy uit de VS. Het is zeker nog niet klaar om grootschalig in productieauto’s aan te bieden, maar Mercedes is hier wel volop mee bezig. Interessant aan de solid-state batterij is dat deze 25 procent meer bruikbare energie biedt, terwijl formaat en gewicht ongeveer gelijk zijn aan de huidige EQS-accu. Daardoor past het systeem ook gewoon in de elektrische limo van Benz.


Meerdere merken houden zich bezig met de solid-state batterijtechnologie. Het zou de volgende stap kunnen betekenen voor de elektrische auto. Want zeg nou zelf. Een actieradius van meer dan 1.000 kilometer met een diesel vinden we heerlijk. Als je dat principe naar een EV kunt brengen, waarom niet. Waar kunnen we tekenen?

Solid-state batterij

Ook interessant!

  • Mercedes: "EQS is 10 jaar te vroeg gekomen"
  • Officieel: Mercedes-rijders kunnen niet rijden
  • Met 95 km/u een boek lezen? Bij Mercedes kan het!
  • Remmen AMG GT weigeren bij 230 km/u [video]

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, EQS, Mercedes

Vorig bericht: « Volvo ES90 is klaar om de strijd aan te gaan met de BMW i5
Volgend bericht: Renault Sport toch niet helemaal dood, dikke hatches op komst? »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    9 september 2025 om 16:09

    Het is ook goed nieuws voor kleinere auto’s, ze kunnen met een kleinere accu toch een normale range halen, plus de verwachting is dat de accu’s ook goedkoper worden. Her verbeteren van de techniek gaat voorlopig nog wel door de komende jaren/decennia

    Login om te reageren
  2. Robert zegt

    9 september 2025 om 16:14

    Als de solid state batterij eenmaal gemeengoed wordt, is gelijk hét grote veiligheidsaspect opgelost: i.t.t. de huidige instabiele lithium-ion batterijen is zo’n solid state exemplaar nagenoeg ongevoelig voor spontane ontbranding als gevolg van oververhitting of mechanische impact.

    Daarnaast zou er een enorme markt kunnen ontstaan om bijvoorbeeld oudere auto’s ook te gaan uitrusten met deze techniek, om zo de (vaak) beperktere capaciteit op te krikken.

    Login om te reageren
  3. bassrt zegt

    9 september 2025 om 16:19

    Solid state accu’s is de grote stap die BEV nodig heeft vind ik. Ziet er veel belovend uit.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 september 2025 om 20:45

      Ik durf nog wel verder te gaan, het is de genade klap naar de verbrandingsmotor.

      Login om te reageren
      • mark_mulder zegt

        10 september 2025 om 12:41

        Laat het wat mij betreft de genadeklap zijn voor alle 1.6 tdi’tjes, maar laten we aub voor autoliefhebbers wel auto’s met leuke verbrandingsmotoren blijven bouwen.

        Login om te reageren
  4. ty5550 zegt

    9 september 2025 om 16:42

    Het is voor fabrikanten zoals Mercedes niet moeilijk om een solid state batterij te maken. Mercedes had in 2020 al bussen met solid state batterijen te koop.
    https://www.daimlertruck.com/en/newsroom/pressrelease/profusion-of-exciting-innovations-from-mercedes-benz-buses-new-all-electric-ecitaro-g-with-solid-state-batteries-new-economical-and-versatile-intouro-inter-city-bus-new-sprinter-city-75-minibus-47518230

    Dit is echter op kleine schaal. De moeilijkheid en echte doorbraak is als het voldoende rendabel op grote schaal kan worden gemaakt. Geen idee hoe ver ze daarmee staan t.o.v. de concurrentie.

    Login om te reageren
    • duitslaagvliegen zegt

      10 september 2025 om 09:23

      Klopt. Solid-state wordt al jaren als “de volgende stap” genoemd, maar de bottleneck is het stabiel houden van de lithium-metaalanode tijdens laden/ontladen. Die Li-laag “ademt” (zet uit/krimpt), waardoor zonder slimme drukregeling en interfacelagen contactverlies en slijtage ontstaan. De industrie werkt eraan; opschalen naar betaalbare massaproductie kost nog een paar jaar door yield/kosten.
      Veelbelovend, maar nog niet klaar voor de massa.

      Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    9 september 2025 om 18:56

    Benieuwd hoeveel kwh deze accu is. En wat het laden doet. Solid state is de toekomst, maar we horen er al 20 jaar over. Hopelijk dit decennium nog in massaproductie.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      10 september 2025 om 20:33

      Met een verbruik van pakweg 17kWh per 100km gemiddeld over 1340km schat ik 228kWh

      Forse upgrade 😅

      Login om te reageren
  6. vaakbenjetebang zegt

    9 september 2025 om 21:04

    Interessante technologie en deze rit is natuurlijk ook een sprekend voorbeeld voor de mensen met range anxiety. Wat mij meer boeit: hoe licht en compact kan zo’n accu zijn om iets van het formaat MX-5 nog voldoende prestaties te geven om leuk te zijn en genoeg range om bruikbaar te zijn? Hoeft allemaal niet in de extreme cijfers te lopen. Kun je op deze manier een sportwagen bouwen van maximaal 1200kg voertuiggewicht, met 200pk per ton (dus een pk-tje of 240) en 300km range bij een enthousiaste rit door de Eiifel en dan een minuut of 10 om weer te laden? Meer vraag ik niet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North