
De solid-state batterij is het antwoord van Mercedes op de traditionele diesel.
Ooit was Tesla pioneer op het gebied van elektrisch rijden. Anno 2025 zijn er veel meer merken over de hele wereld enorm innovatief bezig. Bijvoorbeeld Mercedes. Eerst lieten ze al de ontzettend indrukwekkende AMG GT XX zien en nu is het de EQS waarmee het merk stappen zet.
De conventionele accu werd vervangen voor een solid-state batterij. Vervolgens werd een roadtrip ondernomen van Stuttgart naar Malmö. De hele reis werd afgelegd zonder te hoeven laden. Cool.
De rit voerde over de A7 en E20 via Duitsland en Denemarken naar Zweden en was goed voor 1.205 kilometer in totaal. Aangekomen in Malmö stond er nog altijd 137 kilometer in de digitale tank. Daarmee komt het totaalpotentieel van de accu dus uit op ruim 1.340 kilometer.
Solid-state batterij in de EQS

Mercedes benadrukt dat dit geen theoretische proef was, maar een echte rit over de openbare weg, compleet met snelwegen, verkeer en realistische omstandigheden. Daarmee wil het merk aantonen dat solid-state batterijen niet alleen op papier indrukwekkend zijn, maar ook in de praktijk een toekomst hebben.
De batterij maakt gebruik van lithium-metaalcellen die zijn ontwikkeld door Factorial Energy uit de VS. Het is zeker nog niet klaar om grootschalig in productieauto’s aan te bieden, maar Mercedes is hier wel volop mee bezig. Interessant aan de solid-state batterij is dat deze 25 procent meer bruikbare energie biedt, terwijl formaat en gewicht ongeveer gelijk zijn aan de huidige EQS-accu. Daardoor past het systeem ook gewoon in de elektrische limo van Benz.

Meerdere merken houden zich bezig met de solid-state batterijtechnologie. Het zou de volgende stap kunnen betekenen voor de elektrische auto. Want zeg nou zelf. Een actieradius van meer dan 1.000 kilometer met een diesel vinden we heerlijk. Als je dat principe naar een EV kunt brengen, waarom niet. Waar kunnen we tekenen?






Het is ook goed nieuws voor kleinere auto’s, ze kunnen met een kleinere accu toch een normale range halen, plus de verwachting is dat de accu’s ook goedkoper worden. Her verbeteren van de techniek gaat voorlopig nog wel door de komende jaren/decennia
Als de solid state batterij eenmaal gemeengoed wordt, is gelijk hét grote veiligheidsaspect opgelost: i.t.t. de huidige instabiele lithium-ion batterijen is zo’n solid state exemplaar nagenoeg ongevoelig voor spontane ontbranding als gevolg van oververhitting of mechanische impact.
Daarnaast zou er een enorme markt kunnen ontstaan om bijvoorbeeld oudere auto’s ook te gaan uitrusten met deze techniek, om zo de (vaak) beperktere capaciteit op te krikken.
Solid state accu’s is de grote stap die BEV nodig heeft vind ik. Ziet er veel belovend uit.
Ik durf nog wel verder te gaan, het is de genade klap naar de verbrandingsmotor.
Laat het wat mij betreft de genadeklap zijn voor alle 1.6 tdi’tjes, maar laten we aub voor autoliefhebbers wel auto’s met leuke verbrandingsmotoren blijven bouwen.
Het is voor fabrikanten zoals Mercedes niet moeilijk om een solid state batterij te maken. Mercedes had in 2020 al bussen met solid state batterijen te koop.
https://www.daimlertruck.com/en/newsroom/pressrelease/profusion-of-exciting-innovations-from-mercedes-benz-buses-new-all-electric-ecitaro-g-with-solid-state-batteries-new-economical-and-versatile-intouro-inter-city-bus-new-sprinter-city-75-minibus-47518230
Dit is echter op kleine schaal. De moeilijkheid en echte doorbraak is als het voldoende rendabel op grote schaal kan worden gemaakt. Geen idee hoe ver ze daarmee staan t.o.v. de concurrentie.
Klopt. Solid-state wordt al jaren als “de volgende stap” genoemd, maar de bottleneck is het stabiel houden van de lithium-metaalanode tijdens laden/ontladen. Die Li-laag “ademt” (zet uit/krimpt), waardoor zonder slimme drukregeling en interfacelagen contactverlies en slijtage ontstaan. De industrie werkt eraan; opschalen naar betaalbare massaproductie kost nog een paar jaar door yield/kosten.
Veelbelovend, maar nog niet klaar voor de massa.
Benieuwd hoeveel kwh deze accu is. En wat het laden doet. Solid state is de toekomst, maar we horen er al 20 jaar over. Hopelijk dit decennium nog in massaproductie.
Met een verbruik van pakweg 17kWh per 100km gemiddeld over 1340km schat ik 228kWh
Forse upgrade 😅
Interessante technologie en deze rit is natuurlijk ook een sprekend voorbeeld voor de mensen met range anxiety. Wat mij meer boeit: hoe licht en compact kan zo’n accu zijn om iets van het formaat MX-5 nog voldoende prestaties te geven om leuk te zijn en genoeg range om bruikbaar te zijn? Hoeft allemaal niet in de extreme cijfers te lopen. Kun je op deze manier een sportwagen bouwen van maximaal 1200kg voertuiggewicht, met 200pk per ton (dus een pk-tje of 240) en 300km range bij een enthousiaste rit door de Eiifel en dan een minuut of 10 om weer te laden? Meer vraag ik niet.