
Eindelijk kennis maken met de instapper van de Amerikaanse autofabrikant.
Het moment dat de Tesla Model 3 officieel werd aangekondigd. Wanneer was dat ook alweer? Ik moest even graven, maar dat was april 2016. We zijn inmiddels ruim twee jaar verder en in die periode is een hoop gebeurd. De productie van de Model 3 loopt op rolletjes en Tesla gaat zich opmaken voor de Europese leveringen.
Want volgend jaar is het eindelijk zover. Circa drie jaar na aankondiging krijgen mensen die de Model 3 gereserveerd hebben de elektrische auto geleverd. Tenzij deze klanten in de Verenigde Staten zijn geweest of een autobeurs hebben bezocht, is de kans klein dat deze groep de Model 3 al in het echt hebben gezien. Daarom komt Tesla voor de wereldwijde lancering met een Model 3-tour.
Tesla zal tenminste 11 landen bezoeken, waaronder Nederland. De tour, die naast Europa ook in Azië zal plaatsvinden, is op dit moment aan de gang. De Amerikaanse autofabrikant begon de tour in Noorwegen en is nu in Parijs, Frankrijk. Naast deze landen doet Tesla ook onder meer België, Duitsland, Zweden, Italië, Japan en China aan. Klanten die de Model 3 gereserveerd hebben krijgen persoonlijk bericht van Tesla.
Foto: de Model 3 in een Zwitserse Tesla store. Via Jerome Allet op Twitter
wordt wel moe van al dat tesla ”nieuws”
@gove: lastig he, die leesverplichting op Autoblog.
@gove: moet jij niet gewoon wat vroeger naar bed gaan?
Laat ze dan direct maar de facelift-versie leveren. Daar staat normaal zo’n 4 jaar voor na introductie.
@lacker: het is pas een jaar sinds introductie op de markt..
Yes! Gelijk aanschaffen, goed voor het milieu. Geld wat ik bespaar op brandstof, mrb, bijtelling + de extra investeringsaftrek kan ik goed gebruiken! Daarvan ga ik namelijk extra ver van op vakantie. Pak ik wel het vliegtuig natuurlijk…
@aikon1694: Dus we moeten stoppen met innoveren en zoeken naar milieuvriendelijkere producten als we het toch niet dadelijk vanaf de eerste keer perfect én betaalbaar kunnen maken?
@fejjie: we moeten stoppen met die elektrische auto’s te subsidiëren en voordelen te geven. Een MIT studie wees al vorig jaar uit een Mitsubishi space star beter is over zijn gehele levensduur dan een model S. Nu hoor ik je denken: maar dat zijn volledig andere auto’s qua klasse!!? Ja, helemaal gelijk is maar waarom wordt de een gesubsidieerd en bevooroordeeld en de kleine auto niet…
@boomhauwer: Waarschijnlijk omdat een Mitsubishi Space Star totaal geen uitstraling heeft. Een elektrische auto is hip en straalt uit dat je groen en duurzaam bezig bent. Een zaaddodende Mistubishi van het formaat schoenendoos doet dat niet. En je wil als overheid natuurlijk wel kunnen pronken met “kijk ons eens duurzaam zijn, X-procent van het wagenpark is al elektrisch!”.
@boomhauwer: de kleine auto word gesubsidieert met lagere mrb dan de grotere auto, of rijden ze niet op dezelfde weg?
@kobus1967: de wereld is groter dan Nederland. In heel Europese landen en landen wereldwijd worden elektrische auto’s gestimuleerd door subsidie.
@fejjie: Nee stoppen met geven van korting. Eigenlijk het enige wat goed voor milieu is, is het onttrekken van geld uit de economie. (geld pinnen en dat verscheuren).
@aikon1694: Goed voor het milieu? Al eens naar de volledige energiecyclus gekeken? Nu al een schaarste aan kobalt voor de lithium batterijen. Vreselijke delfomstandigheden. En waar komt alle elektriciteit vandaan? Zal niet van de bliksem zijn. En ook niet genoeg van windmolens.
@leaper035t: en waar komt benzine vandaan?
Lekker efficiënt, eerst met stroom benzine maken waarbij veel warmte verloren gaat en dat over de weg transporteren met vrachtwagens waar diesel voor geproduceert is, terwijl de stroomkabels overal al liggen.
@kobus1967: zoek eens die studie op van Tesla model S vs bmw 750i vs Mitsubishi space star. De winnaar is die laatste, dan de Tesla en als laatst de bmw. Gaat over de gehele levenscyclus van productie, gebruik tot recyclage.
@boomhauwer: ik zeg toch niets over benzine of diesel? Elektrische wagens zijn niet goed voor het milieu. Dat is alles. En dat benzine niet van de kabouters komen weet een 2-jarige.
@boomhauwer: ga dat onderzoek eerst lezen voordat je dit concludeert. Als je dat had gedaan, had je geweten dat die niet rekening houdt met de gehele levenscyclus van een auto. Dat is problematisch om tot een goede conclusie te komen als je wil weten welke milieuvriendelijker. Overigens is op basis van alle beschikbare literatuur duidelijk dat een elektrische auto uiteindelijk milieuvriendelijker is dan een ICE auto. Dat zouden we eigenlijk onderhand allemaal nu wel moeten weten.
@leaper035t: Prachtige redenatie altijd dit.
Fossiele brandstoffen zijn ook eindig, net als kobalt. Het winnen van olie is nou ook niet bepaald de meest milieuvriendelijke aangelegenheid. Dus dit is appels met peren vergelijken.
Door de hogere efficiëntie van een elektromotor hoeft er minder energie in gedurende de levensduur van de auto in vergelijking met conventionele brandstofmotoren. Daarmee is niet gezegd dat een elektrische auto geen enkele milieu impact heeft. Volgens mij is er ook geen enkele fabrikant die dat pretendeert, alleen dat de uitstoot lager is dan auto’s met een conventionele brandstofmotor wat (afhankelijk van de stroombron) ook klopt.
@leaper035t: prachtig dit. Niet gehinderd door enige kennis van zaken, tóch doen alsof je het de antwoorden hebt. Daar hebben we een woord voor: dom.
@balboni: Hou het een beetje rustig balbo. Laat je toch niet opjagen door een al dan niet inhoudelijk gepretendeerde post over fosiele brandstoffen. Is niet erg slim van je ;)
@aikon1694: goed plan, doen!
Schrijf er meteen een (e) boek over en vlieg vervolgens de wereld over om daar trots te vertellen hoe eco en duurzaam we allemaal wel niet moeten doen.
Wel altijd presenteren vanaf een pc/Mac die je elke 2 jaar bij het grof vuil gooit omdat er een nieuwere en veel betere versie te koop is.
Mijn reservering heb ik een paar maanden geleden geannuleerd. Duurde mij echt te lang, maar belangrijker nog is dat alles er op wijst dat als je een beetje normale versie wil je echt de hoofdprijs moet betalen.
Ik vind het zelf oprecht een gave auto, maar voor dat geld is er nog zoveel anders moois en hou je geld over voor brandstof.
Had die 1000 euro overigens zonder gedoe binnen een week terug.
@wolfkrad: voor welk bedrag dacht je hem voor de deur neer te kunnen zetten? Denk dat de prijs markttechnisch zeker niet onaardig is
@fransananas: Ik ga uit van minimaal 55 duizend voor een beetje acceptabele uitrusting. 70+ voor de versies die je eigenlijk wil hebben.
Hoopte oorspronkelijk (dus ten tijde van de eerste aankondiging) rond de 40-45 uit te kunnen komen (kaal 35k + grotere accu + eenvoudig optiepakket, maar geen autopilot poespas). Als ik echter naar de Amerikaanse prijzen kijk gaat echt met geen mogelijkheid lukken.
Zakelijk kan het nog steeds een interessante optie zijn, maar die vlieger gaat voor mij niet op.
@wolfkrad: Ik kan het me voorstellen, net nog even op de Nederlandse site van tesla gekeken. De info is echt minimaal. Bagageruimte: 15 kubieke voet. Voet. Een standaard die we al sinds Napoleon niet meer gebruiken in Nederland. Geen configurator geen info over prijzen en uitvoeringen. Dan zou ik ook even wachten. Dan maar geen early adopter.
@pomoek: En een handbediende achterklep, dat valt me toch wel erg tegen op een EV.
@wolfkrad: mét rente..?
@ukbob: Welke rente? :P
Die paar euro mogen ze houden.
Ik heb een maand terug in de USA al in de Model 3 gezeten. Ik was geschokt over de afwerking en het materiaal gebruik. Echt alles is van goedkoop plastic gemaakt ondanks dat die auto 60.000 dollar kostte…
@cupsport: En dan is dat nog maar de instapper. Kun je nagaan wat het moet kosten als Tesla al deze toffe tech in een interieur van Audi, BMW of Mercedes-kwaliteit zou verwerken.
@cupsport: morgen kunnen we het allemaal ervaren.
https://www.tesla.com/nl_BE/event/meet-model-3-amsterdam
Ik zie er in Houten regelmatig 1 rijden, zal wel grijze import zijn.
@406_v6: een model 3?
@406_v6: TN-270-G? Is inderdaad een import auto. De andere die op kenteken staat is van de “fabriek” in Tilburg.
@sanderp: nog niet gezien, wel exclusief, nu nog wel tenminste
@sanderp: volgens mij wel ja.
@406_v6: Vanochtend reed er 1 op de A50 met handelaars platen richting Arnhem. Voor mij de eerste die ik in het echt zie.
Ik heb met Tesla Nederland gebeld en ze geven aan dat ie ook naar Amsterdam komt. Binnenkort moeten Nederlandse reservatiehouders ook een mail met uitnodiging krijgen.
Ik heb er overigens eerder dit jaar in Nederland al eens in gereden. Een Amerikaans (You you) is er mee door Europa gereden en heeft in elk land testritjes aangeboden. Persoonlijk ben ik helemaal enthousiast. De auto rijdt echt heerlijk en ik vind de afwerking helemaal prima. Dit was ook nog een vroeg model, in de tussentijd is er ook al weer een boel verbeterd.
Mijn verwachting is dat de Mid range in Nederland zo’n 51.500 euro gaat kosten. De Long-range (AWD) komt waarschijnlijk rond de 60.000 euro.
Geen goedkope auto, maar zakelijk als ondernemer met de belastingvoordelen en goedkopere ‘brandstof’ ben je ongeveer 2x zo goedkoop uit dan met een BMW 335 over een periode van 5 jaar. Als je gewoon in dienst bent bij een bedrijf en je schaft hem als leaseauto aan is het helemaal extreem goedkoop rijden.
@elja: het heeft iets jammers, dat er nog steeds naar prijzen gegist moet worden. Wanneer maakt Tesla de werkelijke prijzen bekend ? Nu de feitelijke introductie in NL niet meer zo heel lang op zich laat wachten, zou het geven van prijzen toch mogelijk en wenselijk (moeten) zijn.
@amghans: Mee eens, maar ik vermoed dat de prijzen pas bekend worden zodra de eerste bestellingen geplaatst kunnen worden.
@Elja: en een 320?
@rolov: Ik heb de 335i genoemd omdat die qua aanschafprijs vergelijkbaar is én qua prestaties. Maar bij de 330i is het ook al zo.
De 320 is ook best uit te rekenen en uiteraard is het afhankelijk van hoeveel je er mee rijdt en dergelijke.
Een 320 kost zo’n 43.000 euro. De netto bijtelling is dan ongeveer 390 euro per maand. In 5 jaar tijd kost je het alleen aan bijtelling 23.400 euro.
Bij een Model 3 van 60.000 euro ben je 172 euro per maand netto kwijt. Dat is dus in 5 jaar 10.320 euro. En dan bespaar je ook nog 2/3 van de brandstofkosten. Dat scheelt je zo’n 8.000 euro over 5 jaar (bij 30.000 kilometer per jaar).
BMW 320: 43.000 + 23.400 + 12.000 = 78.400 euro
Tesla Model 3: 60.000 + 10.320 + 4.000 = 74.320 euro
En dan heb ik voordelen door wegenbelasting (ruim 3k voor de BMW), onderhoud (waarschijnlijk minder voor een elektrische auto) en de MIA regeling (3k voordeel voor ondernemers) nog even niet meegenomen.
Hier vind je een berekening die ik eerder uitgewerkt hebt met een BMW 330i versus de Tesla Model 3:
https://teslafacts.nl/model-3/zo-goedkoop-is-het-rijden-van-een-tesla-model-3.asp
@elja: Gefeliciteerd, ik trek de deur open en moet kotsen wat betreft de “afwerking” en kwaliteit. Laat staan dat dr wat kapot gaat, kan je lang wachten op je vervangende onderdelen en das nu net iets wat je niet wil bij zo’n rijdend experiment als de Tesla’s
Vanaf 16 november is Model 3 te bezichtigen bij Tesla Amsterdam.
Onmoet als één van de eersten Model 3 en ontdek het panoramisch dak, het premium interieur en het 15 inch touchscreen.
Model 3 reserveringshouders krijgen priority toegang.
*Het is nog niet mogelijk om een testrit met Model 3 te maken
Ik heb de 3 onlangs in het echt gezien, maar er klopt iets niet aan het design van deze auto.
Ze hebben geprobeerd een mini Model-S neer te zetten, en daar is op zich niets mis mee.
De auto is flink korter, maar slechts 2mm lager.
De hoge raampartij geeft de auto echt een vreemd aanzicht.
@awesome: Qua lengte scheelt het juist erg weinig (model S 4978mm en model 3 4694mm). Volgens mij is de Model 3 vooral een stukje smaller. Heb hem gezien in de USA en ben er nog niet helemaal over uit of ik hem mooi vind. Misschien moet ik er nog aan wennen dat heb ik bij meerdere auto’s. Een Porsche Panamera of een Alfa Guilietta vond ik bij de introductie ook tegenvallen maar nu fraai.