Eindelijk kennis maken met de instapper van de Amerikaanse autofabrikant.
Het moment dat de Tesla Model 3 officieel werd aangekondigd. Wanneer was dat ook alweer? Ik moest even graven, maar dat was april 2016. We zijn inmiddels ruim twee jaar verder en in die periode is een hoop gebeurd. De productie van de Model 3 loopt op rolletjes en Tesla gaat zich opmaken voor de Europese leveringen.
Want volgend jaar is het eindelijk zover. Circa drie jaar na aankondiging krijgen mensen die de Model 3 gereserveerd hebben de elektrische auto geleverd. Tenzij deze klanten in de Verenigde Staten zijn geweest of een autobeurs hebben bezocht, is de kans klein dat deze groep de Model 3 al in het echt hebben gezien. Daarom komt Tesla voor de wereldwijde lancering met een Model 3-tour.
Tesla zal tenminste 11 landen bezoeken, waaronder Nederland. De tour, die naast Europa ook in Azië zal plaatsvinden, is op dit moment aan de gang. De Amerikaanse autofabrikant begon de tour in Noorwegen en is nu in Parijs, Frankrijk. Naast deze landen doet Tesla ook onder meer België, Duitsland, Zweden, Italië, Japan en China aan. Klanten die de Model 3 gereserveerd hebben krijgen persoonlijk bericht van Tesla.
Foto: de Model 3 in een Zwitserse Tesla store. Via Jerome Allet op Twitter
46 reacties
Lekker efficiënt, eerst met stroom benzine maken waarbij veel warmte verloren gaat en dat over de weg transporteren met vrachtwagens waar diesel voor geproduceert is, terwijl de stroomkabels overal al liggen.
Fossiele brandstoffen zijn ook eindig, net als kobalt. Het winnen van olie is nou ook niet bepaald de meest milieuvriendelijke aangelegenheid. Dus dit is appels met peren vergelijken.
Door de hogere efficiëntie van een elektromotor hoeft er minder energie in gedurende de levensduur van de auto in vergelijking met conventionele brandstofmotoren. Daarmee is niet gezegd dat een elektrische auto geen enkele milieu impact heeft. Volgens mij is er ook geen enkele fabrikant die dat pretendeert, alleen dat de uitstoot lager is dan auto’s met een conventionele brandstofmotor wat (afhankelijk van de stroombron) ook klopt.
Schrijf er meteen een (e) boek over en vlieg vervolgens de wereld over om daar trots te vertellen hoe eco en duurzaam we allemaal wel niet moeten doen.
Wel altijd presenteren vanaf een pc/Mac die je elke 2 jaar bij het grof vuil gooit omdat er een nieuwere en veel betere versie te koop is.
Ik vind het zelf oprecht een gave auto, maar voor dat geld is er nog zoveel anders moois en hou je geld over voor brandstof.
Had die 1000 euro overigens zonder gedoe binnen een week terug.
Hoopte oorspronkelijk (dus ten tijde van de eerste aankondiging) rond de 40-45 uit te kunnen komen (kaal 35k + grotere accu + eenvoudig optiepakket, maar geen autopilot poespas). Als ik echter naar de Amerikaanse prijzen kijk gaat echt met geen mogelijkheid lukken.
Zakelijk kan het nog steeds een interessante optie zijn, maar die vlieger gaat voor mij niet op.
Die paar euro mogen ze houden.
https://www.tesla.com/nl_BE/event/meet-model-3-amsterdam
Ik heb er overigens eerder dit jaar in Nederland al eens in gereden. Een Amerikaans (You you) is er mee door Europa gereden en heeft in elk land testritjes aangeboden. Persoonlijk ben ik helemaal enthousiast. De auto rijdt echt heerlijk en ik vind de afwerking helemaal prima. Dit was ook nog een vroeg model, in de tussentijd is er ook al weer een boel verbeterd.
Mijn verwachting is dat de Mid range in Nederland zo’n 51.500 euro gaat kosten. De Long-range (AWD) komt waarschijnlijk rond de 60.000 euro.
Geen goedkope auto, maar zakelijk als ondernemer met de belastingvoordelen en goedkopere ‘brandstof’ ben je ongeveer 2x zo goedkoop uit dan met een BMW 335 over een periode van 5 jaar. Als je gewoon in dienst bent bij een bedrijf en je schaft hem als leaseauto aan is het helemaal extreem goedkoop rijden.
De 320 is ook best uit te rekenen en uiteraard is het afhankelijk van hoeveel je er mee rijdt en dergelijke.
Een 320 kost zo’n 43.000 euro. De netto bijtelling is dan ongeveer 390 euro per maand. In 5 jaar tijd kost je het alleen aan bijtelling 23.400 euro.
Bij een Model 3 van 60.000 euro ben je 172 euro per maand netto kwijt. Dat is dus in 5 jaar 10.320 euro. En dan bespaar je ook nog 2/3 van de brandstofkosten. Dat scheelt je zo’n 8.000 euro over 5 jaar (bij 30.000 kilometer per jaar).
BMW 320: 43.000 + 23.400 + 12.000 = 78.400 euro
Tesla Model 3: 60.000 + 10.320 + 4.000 = 74.320 euro
En dan heb ik voordelen door wegenbelasting (ruim 3k voor de BMW), onderhoud (waarschijnlijk minder voor een elektrische auto) en de MIA regeling (3k voordeel voor ondernemers) nog even niet meegenomen.
Hier vind je een berekening die ik eerder uitgewerkt hebt met een BMW 330i versus de Tesla Model 3:
https://teslafacts.nl/model-3/zo-goedkoop-is-het-rijden-van-een-tesla-model-3.asp
Onmoet als één van de eersten Model 3 en ontdek het panoramisch dak, het premium interieur en het 15 inch touchscreen.
Model 3 reserveringshouders krijgen priority toegang.
*Het is nog niet mogelijk om een testrit met Model 3 te maken
Ze hebben geprobeerd een mini Model-S neer te zetten, en daar is op zich niets mis mee.
De auto is flink korter, maar slechts 2mm lager.
De hoge raampartij geeft de auto echt een vreemd aanzicht.