• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

MINI Countryman wordt elektrisch en ‘made in Germany’

Auteur: Onno, gepost 5 april 2023 om 11:01 – 14 Reacties

Nieuwe MINI Countryman is helemaal elektrisch en 'made in Germany'

De volgende generatie Countryman komt eraan en MINI is niet te beroerd om wat informatie te delen.

Ze houden het nog wel even spannend, want ze trekken het doek nog niet volledig van de auto af. En ja, het gaat een elektrische auto worden. Bijna in elk artikel kunnen we dit tegenwoordig tikken, maar het is niet anders. Het is de eerste MINI die vanaf het begin is ontworpen voor elektrificatie. Hiernaast zal het tevens het eerste model zijn dat volledig in Duitsland wordt gemaakt. Dat moet de Engelse autoliefhebber toch een beetje pijn doen.

Volgende generatie MINI Countryman

Specs

MINI heeft nu meer gegevens vrijgegeven. We wisten al dat de Countryman elektrisch zou worden en dus helemaal emissievrij is, daar zal Frans T blij mee zijn. In Nederland zijn de elektrische varianten behoorlijk populair, je ziet ze dan ook vrij veel rijden. Het bedrijf zegt dat elke vierde MINI tegenwoordig elektrisch is in Nederland. De Countryman is dan een mooie aanvullling voor de line-up.

De auto zal 13 centimeter in de lengte toenemen tot 429,9 cm. Ben jij lang en stoot je je hoofd altijd? Nou goed nieuws, de hoogte neemt ook toe en wel met bijna zes centimeter tot 161,3 cm.

MINI heeft medegedeeld dat de Countryman Electric 191 pk/ 140 kW levert. Daarnaast, de MINI Countryman SE ALL4 is de eerste volledig elektrische auto met vierwielaandrijving van het merk. Twee geïntegreerde aandrijfeenheden op de voor- en achteras genereren samen een vermogen van 230 kW/313 pk. Dit is inclusief een tijdelijke boost. De batterijcapaciteit komt op 64,7 kWh. De grote MINI komt met een bereik van ongeveer 450 kilometer, wat best schappelijk is.

Zeker als je bedenkt wat de actieradius is van de huidige elektrische MINI de MINI Electric is, is dit wel erg welkom. Om even terug te halen: de driedeurs MINI moet het doen met een accu van 32,6 kwh, met een WLTP van 225 km.

Volgende generatie MINI Countryman

Volgende generatie MINI Countryman

De Countryman zal ook nog wel geleverd worden met een brandstofmotor. Je hebt dus wat te kiezen. De auto zal sowieso een stukje groter zijn en komt met meer technologie in vergelijking met het oude model. Hierdoor moet het model beter kunnen concurreren met andere auto’s, zoals de Volvo XC40 en de BMW iX1. De BMW komt overigens uit dezelfde fabriek en verwacht wordt dat het dezelfde aandrijflijn zal delen.

De auto gaat dus gebouwd worden in Duitsland. Aan het einde van 2023 gaat dit gebeuren in de fabriek in Leipzig. Op de MINI zal dus ‘Made in Germany’ komen te staan. En dat is wel jammer, want de oude Countryman werd gemaakt in ons land.

De Countryman moet straks nog steeds sturen als een MINI. Ongeacht of het model elektrisch is of niet. Nu was de Countryman al niet het meest lichtvoetige model qua sturen, dus een accupakket erbij kan ook nog wel.

Volgende generatie MINI Countryman
Volgende generatie MINI Countryman

Fabriek

Het doel van de BMW Group is om volledig elektrisch te worden. Daarvoor heb je natuurlijk een hypermoderne fabriek nodig. Die is er. Tevens komen de hoogvoltage-accu’s voor de volledig elektrische MINI Countryman uit de eigen productiefaciliteiten van de fabriek. Hiervoor investeert BMW behoorlijk. Voor het jaar 2024 komen er acht productielijnen bij en doet het merk een investering van 800 miljoen euro. Hiervoor zijn ook meer handjes nodig. Het merk zoekt meer dan duizend nieuwe medewerkers.

Volgende generatie MINI Countryman
Volgende generatie MINI Countryman
Volgende generatie MINI Countryman

De productie van de auto’s moet zo energieneutraal mogelijk gedaan worden. Daarom staan er onder andere vier windturbines van 190 meter hoog, die op het fabrieksterrein staan, en genereren een deel van de energie. Tevens is de productie zo milieuvriendelijk als het kan. Denk bijvoorbeeld aan het weglaten van decoratieve elementen in het exterieur en interieur en de fabricage van de gegoten lichtmetalen velgen van tot wel 70 procent gerecycled aluminium.

De MINI Countryman moet dus, als grootste model van het merk, een nieuw tijdperk aankondigen. Andere modellen zullen deze route snel volgen en we rijden straks allemaal in elektrische MINI’s.

Dit artikel is aangevuld met nieuwe informatie op 5 april 2023

Ook interessant!

  • Pekel happen met de nieuwe MINI 3-deurs
    Pekel happen met de nieuwe MINI 3-deurs
  • 'Mini komt met een grotere hatchback als Golf-rivaal'
  • BMW's en MINI's rollen nog wel even van de band bij VDL Nedcar
    BMW's en MINI's rollen nog wel even van de band bij VDL Nedcar
  • MINI Aceman, met een nieuwe designtaal, is hier
    MINI Aceman, met een nieuwe designtaal, is hier

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

countryman, duitsland, Elektrisch, MINI

Vorig bericht: « 5 keer wit-rode Porsche 911 GT3 RS in Nederland
Volgend bericht: EV subsidiepotje: particulieren zijn wat huiverig »

Lees Interacties

Reacties

  1. PunicaOase zegt

    1 maart 2023 om 09:11

    Vind het MINI-design niet zo passen bij een (grote) SUV.. Tis lastig door al die stickers, etc. heenkijken, maar ben bang dat de X1 en XC40 een stuk geslaagder zijn qua design. De huidige Countryman vind ik ook maar mwah, alleen als Works redelijk te pruimen..

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      5 april 2023 om 11:20

      Heb de Countryman nooit gemogen vanwege de lelijke “extra” achterlichten. Een heel design achterlicht om dan een halogeen pinkertje en remlicht en mistlicht in een jaren 2000 rechthoekige balkje te stompen

      Login om te reageren
  2. Gulli zegt

    1 maart 2023 om 14:45

    Een countryman met 313pk en 4WD, laat maar komen hoor. Hopen dat ze het onderstel iets sportiever kunnen maken dan dat van de iX1 en dan heb je wel een winnaar denk ik.

    Login om te reageren
  3. Joris24 zegt

    5 april 2023 om 11:35

    Echt heel erg veel mini is er niet meer aan… Het zijn grote en zware auto’s. Maargoed dat is wat de markt nu wil. Wat ik me wel afvraag, ik las laatst dat in Born 1000 elektrische mini’s gebouwd worden/zijn, als ik het me goed herinner. Nu lees ik dat BMW een duitse fabriek gaat ombouwen en daar tig mensen gaat zoeken. Nu lijkt het erop dat Born over een tijdje geen mini’s meer gaat maken. Hoe is die businesscase dan om in zuid-limburg elektrische mini’s te bouwen, daarmee te stoppen, en hooguit een paarhonderd km verderop een hypermoderne fabriek te realiseren waar je weer nieuwe mensen moet zoeken om een nieuwe generatie mini’s te bouwen?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 april 2023 om 12:43

      Toch is het simpel. Die 1000 elektrische cabrio’s zijn een marketing gimmick, misschien zelfs een compensatie voor het einde van et VDL contract. Dat de nieuwe Countryman bij BMW zelf gebouwd wordt ipv bij VDL is natuurlijk gewoon een kostenzaak.

      Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        5 april 2023 om 15:56

        Ik begrijp dat het een kostenzaak is, maar zou denken dat als je toch al dat uitzwaaimodel moet gaan bouwen, je je productielijnen toch al moet omgooien. Of staat die nieuwe countryman op een nieuw platform waardoor de band bij nedcar niet bruikbaar meer is?

        Login om te reageren
    • Richmond zegt

      5 april 2023 om 13:05

      Stephanie Wurz wilde graag de mini e als cabrio produceren in gelimiteerde oplage. Born kende de mini cabrio al dus blijkbaar was 1+1=2.

      Login om te reageren
  4. pignon zegt

    5 april 2023 om 12:46

    Begrijp ik het goed dat dit een iX1 met mini-jasje is?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      5 april 2023 om 13:06

      Dat was het al..de huidige deelt ook het platform met de x1/x2/2AT

      Login om te reageren
  5. Richmond zegt

    5 april 2023 om 13:07

    @redactie Is de aceman niet de eerste mini die als volledig elektrische ontworpen is? Die is tenslotte alleen maar als ev ontworpen.

    Login om te reageren
  6. Richmond zegt

    5 april 2023 om 13:07

    @redactie Is de aceman niet de eerste mini die als volledig elektrische ontworpen is? Die is tenslotte alleen maar als ev ontworpen.

    Login om te reageren
  7. dawwg zegt

    5 april 2023 om 13:17

    Zoals de laatste alinea al zegt; dit zal helemaal niet sturen als een Mini; te groot, te zwaar. Het is een iX1 met een meer vrouwelijk jasje eromheen, wat de PR molen er ook van probeert te maken …

    Login om te reageren
  8. jensoffbutton zegt

    5 april 2023 om 13:36

    Ik vraag me af op welke persona’s mini nu nog probeert te mikken.
    Als man wil je er toch ook niet in gezien worden. Dan ga je eerder voor een BMW.
    En om echt op een vrouwelijk publiek te mikken is het toch ook niet meer guitig genoeg.
    Idem voor de one. De eerste reed zoals een kart (waardoor zelfs mannen hem kochten) en had de status van ‘design’ te zijn. Nu is dat ook allemaal verdwenen.

    Enfin ik bekijk het nu ook wel erg als man/vrouw en imago. Misschien is dat niet meer van deze tijd maar als je naar het politieke landschap kijkt is ver van iedereen klaar voor meer genderfluiditeiten.

    Login om te reageren
  9. flyerbunch zegt

    5 april 2023 om 23:01

    Deze moet gaan concurreren met de BMW iX1? Lijkt me beetje raar dat ze kannibalisme gaan promoten bij BMW. Lijkt me ook een ander doelpubliek te hebben..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North