
De prijs is niet mini te noemen.
De auto’s van het merk MINI hebben nooit de titel ‘goedkoop’ gekregen. Onder de vleugels van de BMW Group zijn de Cooper, Cabrio, Clubman en Countryman stuk voor stuk modellen waar je serieus geld voor moet neertellen. Daar staat tegenover dat je een fijne BMW-motor onder de kap krijgt. Bovendien is de afwerking, met name in de huidige modellen, een dikke prima te noemen. “Maar daar betaal ik ook voor” hoor ik u denken. En dat is een terechte gedachte.

Wie allergisch is voor dure MINI’s moet nu stoppen met lezen. Via een man in een regenjas met een rode telefoon en een uitstekende antenne weten we je de prijzen van de gloednieuwe MINI John Cooper Works GP te melden. De extreemste MINI tot nu toe. Met in de basis de 306 pk viercilinder turbomotor die we kennen uit de BMW M135i xDrive.

Hij kost *tromgeroffel* 61.900 euro. Voor dat geld staat één van de 3.000 gelimiteerde JCW GP’s bij je op de stoep. In feite betaal je meer voor minder. Zo is er geen achterbank aanwezig en kun je dus slechts één compagnon meenemen in de auto. Let wel: met deze prijs zijn onder andere airco en een navigatiesysteem niet inbegrepen. Deze extra’s maken onderdeel uit van het comfort-pakket dat nog eens 3.000 euro kost. Is dit allemaal wat te heftig, dan kun je het beter bij de reguliere John Cooper Works laten voor 46.271 euro.
De auto is gericht voor gebruik op het circuit en gaat onder meer concurreren met de Renault Mégane R.S. Trophy-R. De Fransoos is met 76.490 euro een stuk duurder, maar ook exclusiever (500 stuks wereldwijd).






Zit er tegenwoordig een motorblok in van BMW? Dacht altijd dat er Renault blokken inzaten.
@alfarobert: Sinds de tweede generatie al niet meer als ik het goed heb
@alfarobert: Geen Renault, maar PSA blokken in het verleden.
@reactief: Dat was de 2e generatie. In de eerste generatie gebruikte Mini Chrysler-motoren (uit de Neon).
@reactief: Die blokken werden door PSA én BMW ontwikkeld.
De Cooper is geen model maar een motor uitvoering.
Als jij een 3-deurs MINI koopt met de motor uitvoering Cooper zou het raar zijn om het een Mini Cooper Cooper te noemen.
Daarom ook MINI 3-deur’s of 5-deur’s Cooper
@hdboef: inderdaad! De MINI One, Cooper, Cooper S en de John Cooper works.
Veel geld voor een kaasschaaf…
Geen Mini prijs misschien maar hij is wel gaaf zeg. Ooit een JWC R53 (non gp) gehad en mis hem nog steeds eigenlijk.
Hij is erg leuk, maar wel heel veel geld!
wat een sloot geld, maar voor de soort auto dat het is in dit segment “valt het nog wel mee” geloof ik…
Binnenkort via Ali express zijn die fenders zo te bestellen voor alle generatie mini’s, zal moeders leuk vinden op haar roadster JCW denk ik zomaar……
Alles staat of valt met zijn gewicht. Weten ze hem eindelijk onder de 1200kg te krijgen, of is dat ook al niet echt mini meer?
@JanJansen: In dat geval voor de Abarth 500 Biposto gaan.
@JanJansen: de Cooper S aut. is 1195 en de Works 1230.. moet lukken zonder achterbank..
Dan ga ik liever voor de GR Yaris. Al is die Mini wel erg lekker!
Ik zou zeggen beter een M135i kopen, maar die is helaas niet om aan te gluren.
@occasiefapper: in dat geval dus de M140i kopen. Volgensmij zijn die nieuw nog wel te vinden zo hier en daar.
“De auto is gericht voor gebruik op het circuit en gaat onder meer concurreren met de Renault Mégane R.S. Trophy-R. De Fransoos is met 76.490 euro een stuk duurder, maar ook exclusiever (500 stuks wereldwijd).”
Dus in vergelijking met de concurrentie is deze MINI een koopje? Zou zelf eerder voor de MINI gaan dan de Renault. Ziet er ook nog eens veel beter uit…maar dat is smaak.
Die prijs is toch om van te janken…
het kan nog steviger: een Clubman JCW met wat vinkjes in de optielijst, 70k… ahum
Dus het enige verschil met deze en de 135i is FWD en 4WD? Zou in dat geval toch eerder voor de BMW gaan, kan je de power op een vochtig wegdek ook nog kwijt.
Mijn god wat een aftandse opplak frutsels.
Wat is de doelgroep hiervoor, Zuidas tutjes met aarsgewei?
@harrie: denk niet dat die op het circuit te vinden zijn.
Voor een auto die alleen op het circuit gebruikt is, gaat het niet op kenteken zetten een heeel andere aanschafprijs komen. Geen BPM en de btw wordt verrekend met de fiscus, voorwaarde is wel dat de auto door de race bv wordt aangeschaft.
“Hier B1-0-0”
“WAT is er B100!?”
@vetnek: bal gehakt!
Top, alleen even een ponzi opzetten om het te kunnen betalen.
Wil iemand geld uitlenen? Ik heb namelijk een mooie investeringsplannetje.
Ondanks de prijs zijn alle 40 Nederlandse GP’s uitverkocht!