• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Minister: deel spitsstroken weer tot normale rijbaan maken

Auteur: RubenPriest, gepost 17 maart 2018 om 11:52 – 40 Reacties

Minister: deel spitsstroken weer tot normale rijbaan maken


Wat het ene kabinet realiseert, maakt het andere kabinet weer ongedaan. Met vandaag: spitsstroken!

Om op de korte termijn files aan te pakken moeten er zaken gaan veranderen aan het huidige wegennet. Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur, gaat de huidige spitsstroken dan ook aanpakken. Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer.

Ze wil reeds dit jaar de veranderingen gaan invoeren. Van Nieuwenhuizen zegt dat de spitsstroken op de A1 bij Deventer gaan functioneren als een reguliere rijbaan. De komende jaren wil ze nog eens 80 kilometer aan spitsstroken omzetten naar reguliere rijbanen. Als voorbeeld noemt ze de A28 tussen Leusden en Amersfoort en de A2 tussen knooppunt ’t Vonderen en knooppunt Kerensheide. Deze maatregelen moeten de doorstroming van het wegennet op de korte termijn verbeteren. Op de lange termijn komt er meer asfalt om files aan te pakken.

De plannen om plus- en spitsstroken vaker open te stellen staan in het huidige regeerakkoord. De minister gaat ook een proef ondernemen met slimme camera’s. Deze camera’s nemen het verkeer waar en kunnen snel groen licht geven om spitsstroken open te stellen. Rond de zomer hoopt van Nieuwenhuizen de eerste resultaten te hebben van de nieuwe plannen.

Foto: Porsche 718 via @hhitalia op Autojunk

Ook interessant!

  • Zo'n 1.000 automobilisten geflitst bij Gorinchem
    Zo'n 1.000 automobilisten geflitst bij Gorinchem
  • 'Files in de spits voorgoed verleden tijd'
  • Drukste spits ooit
    Drukste spits ooit sinds corona, files en ongelukken
  • Tilburger op drank en drugs rijdt met open motorkap over A16

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

a1-rijksweg, a2-rijksweg, a28-rijksweg, cora-van-nieuwenhuizen, files, snelweg, spitsstrook

Vorig bericht: « ‘Zo gaat de nieuwe Aston Martin SUV heten’
Volgend bericht: YOLO: 18-jarige met 200+ km/u over besneeuwde A15 »

Lees Interacties

Reacties

  1. intimrasiert zegt

    17 maart 2018 om 11:59

    Hopelijk een einde aan die absurde rode kruizen boven perfecte stukken asfalt #onlyinNL

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      17 maart 2018 om 13:11

      @intimrasiert: Helemaal nutteloos is dat niet altijd. Als er weinig verkeer is op een brede weg gaan mensen heel onrustig en slordig (links/in het midden rijden) rijden. Slecht voor de veiligheid en doorstroming. Ook heb je vaak een snelheidsbeperking als ze open zijn. Lekker een rood kruis erboven als het niet al te druk is dat is dus helemaal zo gek nog niet.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        17 maart 2018 om 13:37

        @lekbak: Die snelheidsbeperkingen zijn puur artificieel in een aantal gevallen, soms – zogenaamd – om meer vervuiling en geluidsoverlast te voorkomen. Als het normale rijstroken worden, kan in de meeste gevallen ook de reguliere Vmax gehanteerd worden; mits accuzuur- en bakfiets-rijdende boomknuffelaars niet te veel dwars liggen.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          17 maart 2018 om 14:19

          @dawwg: Heel vaak is de spitsstrook ook een veredelde vluchtstrook. Zonder vluchtstrook is het eigenlijk een autoweg en mag je dus sowieso maar 100.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            18 maart 2018 om 08:27

            @lekbak: en als de politie echt er op uit was om te cashen dan zetten ze eens een bermkassa naast zo’n spitsstrook. Die borden met 100 op de absurd hoge palen ziet bijna iedereen over het hoofd.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              18 maart 2018 om 08:32

              @mashell: Als je die borden altijd over het hoofd ziet mag je van mij gelijk je rijbewijs door de shredder gooien. Rode kruiden, waarschuwingsborden en wegbewijzering staat ook op die plekken en dat hoort gewoon bij autorijden.

              Login om te reageren
              • mashell zegt

                19 maart 2018 om 21:04

                @lekbak: dat ik ze niet over het hoofd zie (maar me wel afvraag waarom ze niet net als andere verkeersborden op ooghoogte staan) blijkt uit dat ik het bestaan benoem. Dat de goegemeente ze niet ziet of niet serieus neemt blijkt uit dat ze gewoon 120..130 rijden bij geopende spitsstroken. Kunnen dus een hoop rijbewijzen door de schredder als het aan jou ligt.

              • lekbak zegt

                19 maart 2018 om 21:25

                @mashell: Ik had het niet over jou persoonlijk.
                Niet zien of niet serieus nemen zijn twee totaal verschillende dingen.

      • timowouters zegt

        18 maart 2018 om 14:19

        @lekbak: zeg dat maar over de a12 tussen arnhem en utrecht. 3 stroken in de spits met 100km/u, buiten de spits gooit men de 3e strook dicht en wordt het 120/130. Alleen is dat compleet zinloos want dan zorgen inhalende vrachtauto’s ervoor dat de doorstroming alsnog verpest wordt.

        Login om te reageren
  2. flutterby zegt

    17 maart 2018 om 12:02

    Lekker dan, dus ook standaard de maximum snelheid omlaag.. Dát is de reden dat ze dingen niet altijd open hebben.

    Login om te reageren
    • detroitv8 zegt

      17 maart 2018 om 12:35

      @flutterby: nee. Ze gaan de betreffende stukken opnieuw indelen en dus geschikt maken voor normale snelheden.

      Login om te reageren
      • poes zegt

        17 maart 2018 om 13:07

        @detroitv8: dat zal niet in alle gevallen lukken, aangezien bepaalde spitsstroken smaller zijn dan reguliere rijstroken.

        Login om te reageren
        • detroitv8 zegt

          17 maart 2018 om 17:50

          @poes: eh, dan moeten ze toch juist geschikt gemaakt worden…?

          Login om te reageren
      • flutterby zegt

        18 maart 2018 om 09:14

        @detroitv8: dat geld dus alleen waar geluid en uitstoot geen probleem vormt én voldoende ruimte is. Ik noem dit zieltjes winnen voor de verkiezingen.

        Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    17 maart 2018 om 12:06

    Moeten ze wel het driebaansstuk bij Markelo aansluiten op het 3baans stuk bij Deventer anders sta je nog steeds elke dag vast. Alles moet daar na Markelo (richting Deventer) naar 2baans waardoor het vastloopt.

    Login om te reageren
    • estoque zegt

      17 maart 2018 om 12:11

      @E34M5Touring: eens! Dat is de reden dat ik er vaak al af ga bij Markelo, in plaats van afslag Lochem die ik moet hebben. Daar staat het namelijk vast omdat ze ter hoogte van die afslag ook weer terug naar 2 baans moeten.

      Login om te reageren
    • henrie zegt

      17 maart 2018 om 13:17

      @e34m5touring: Ze moeten gewoon het hele stuk tussen Deventer Oost en Knooppunt Azelo driebaans maken, in beide richtingen. Het is immers dé verbinding voor het vrachtverkeer met (Noord-)Duitsland, dus op de rechterbaan rijden vrijwel alleen maar vrachtwagens. Het loopt nu elke morgen vast, net voor afslag Lochem, en elke avond de andere kant op net na Deventer Oost…

      Login om te reageren
      • bullzeyersn zegt

        17 maart 2018 om 15:26

        @henrie: is ook de bedoeling dat dat er komt. Alleen wanneer is de vraag.

        Login om te reageren
        • henrie zegt

          17 maart 2018 om 20:38

          @bullzeyersn: Er is inderdaad al jaren sprake van, maar vooralsnog is het er niet van gekomen, en het lijkt nog wel een paar jaar te gaan duren voor het zover is. Wellicht dat de nieuwe N18 een alternatief wordt voor mij…

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        18 maart 2018 om 08:47

        @henrie: eigenlijk is het verkeersaanbod daar helemaal niet groot genoeg om drie rijstroken te hebben. Vroeger toen tussen Apeldoorn en Deventer maar twee rijstroken lagen kon je vanaf Deventer weer normaal rijden. Nu is het juist vanaf Deventer druk en dringen geblazen. De verkeerskundigen hebben er slapeloze nachten van, ze weten niet waarom dat zo is. Ik denk dat als je drie rijstroken naar Azelo doortrekt het verruimende effect dat de extra strook tussen Azelo en Buren nu heeft weg is je daar een file knooppunt krijgt met mogelijk een zich naar achteren bewegende file die misschien het zelfs wel tot Bathmen haalt. En dan heb je niks gewonnen, drie rijstroken en toch nog file.

        Login om te reageren
        • henrie zegt

          18 maart 2018 om 12:02

          @mashell: “eigenlijk is het verkeersaanbod daar helemaal niet groot genoeg om drie rijstroken te hebben. Vroeger toen tussen Apeldoorn en Deventer maar twee rijstroken lagen kon je vanaf Deventer weer normaal rijden. Nu is het juist vanaf Deventer druk en dringen geblazen.”

          Geeft dat niet juist aan de het verkeersaanbod juist wél groot genoeg is? Want het stuk met drie rijstroken rijdt over het algemeen redelijk door, ook in de spits (alleen bij knooppunt Beekbergen loopt het nog wel eens even vast), maar op het moment dat het naar twee rijstroken gaat, bij Deventer Oost, is het mis. Dan loopt het vast, en dan is het doorsukkelen tot na afslag Rijssen (eigenlijk tot net vóór knooppunt Azelo dus). Bovendien, zou het verkeersaanbod in vergelijking met ‘vroeger’ (over welke tijd heb je het dan?) niet toegenomen zijn? Volgens mij is er meer dan voldoende verkeersaanbod voor drie rijstroken. Maak desnoods van die derde strook een spitsstrook… :)

          “De verkeerskundigen hebben er slapeloze nachten van, ze weten niet waarom dat zo is.”

          Ik ben geen verkeerskundige, maar volgens mij is het vrij simpel: nu er drie rijstroken zijn tussen knooppunt Beekbergen en Deventer Osst, kan er vanaf dat knooppunt Beekbergen (met flinke toestroom van verkeer vanaf de A50 vanuit Arnhem) meer verkeer op de A1 richting Azelo dan wanneer er maar twee rijstroken zouden zijn. Gevolg is dus dat al dat verkeer vastloopt op het moment dat je teruggaat naar drie rijstroken. Tenzij een groot gedeelte van dat verkeer vóór die tijd de A1 af zou gaan, maar dat is kennelijk niet het geval. Ook wel logisch, want dan zou een groot gedeelte van dat verkeer naar Twello, Zutphen en Deventer moeten gaan, en dat zijn niet zulke grote plaatsen, dus het lijkt logisch dat het meeste verkeer doorrijdt richting Twente, en geleidelijk de A1 verlaat. Daarnaast rijdt er op de rechter baan bijna alleen maar vrachtverkeer, dat vrijwel allemaal doorrijdt richting Duitsland…

          “Ik denk dat als je drie rijstroken naar Azelo doortrekt het verruimende effect dat de extra strook tussen Azelo en Buren nu heeft weg is je daar een file knooppunt krijgt met mogelijk een zich naar achteren bewegende file die misschien het zelfs wel tot Bathmen haalt. En dan heb je niks gewonnen, drie rijstroken en toch nog file.”

          Dat zou kunnen, dus dan moet je ook iets aan het stuk Azelo-Buren doen. Daar moet sowieso wel iets aan gebeuren mijns inziens, want zoals het nu is aangelegd is het niet logisch. Immers, het meeste verkeer zal van oost naar west en vice versa over de A1 gaan. De A35 richting Almelo is relatief rustig, en richting Enschede valt het ook wel mee. Toch moet je nu als je van de A1 vanuit Deventer komt, op de A35 invoegen. Andersom zou logischer zijn. In tegenovergestelde richting moet je bij Azelo juist uitvoegen als je op de A1 wilt blijven. Dat zou andersom ook logischer zijn. Knooppunt Buren is wat dat betreft een stuk logischer aangelegd.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            19 maart 2018 om 21:10

            @henrie: knooppunt Buren is ook niet logisch, in de richting van Enschede voegt het verkeer uit Oldenzaal aan de linkerkant in. Azelo en Buren zijn beide niet al te doordacht van opzet. Maar ja Twente, geen randstad dus geen prioriteit.

            Login om te reageren
            • henrie zegt

              19 maart 2018 om 21:48

              @mashell: Het rare aan dat stuk richting Enschede is eigenlijk dat het verkeer gewoon samen komt. Er is geen invoegstrook of zo, maar er komt gewoon een rijbaan bij aan de linker kant. Maar het zou inderdaad logischer zijn om het verkeer vanuit Oldenzaal van rechts te laten invoegen…

              Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 maart 2018 om 08:32

      @E34M5Touring: dat stukje drie baans stuks bij Holten/Markelo is briljant. Het is gek maar het werkt. Voordat die strook er lag verplaatste zich de file elke morgen langzaam verder richting Almelo, nu niet meer.

      Login om te reageren
      • henrie zegt

        18 maart 2018 om 12:14

        @mashell: Ik ken de situatie van voor dat stukje driebaans niet, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar ik heb nu juist altijd het gevoel dat het juist vastloopt bij Lochem, omdat het daar teruggaat naar twee rijbanen. En dan komt net daarna ook de oprit vanuit Lochem erbij. Niet dat daar nu zo veel verkeer vandaan komt, maar het is net de druppel denk ik.

        Ik denk dat, als er vanaf dat punt drie rijbanen zouden blijven (in ieder geval tot aan knooppunt Beekbergen), het beter zou blijven doorrijden. Vanaf knooppunt Beekbergen rijdt het meestal weer door, ondanks dat het daar terug gaat naar twee rijbanen. Dus het meeste verkeer gaat er kennelijk bij Deventer of Apeldoorn af, of gaat de A50 op. Die nieuwe tweebaans fly-over richting Arnhem werkt trouwens echt heel goed! Zouden ze in omgekeerde richting ook moeten doen, want daar is het nog elke avond hopeloos, met dat enkele baantje richting Twente…

        Overigens loopt het tegenwoordig op de A1 ook al wel weer eens vast tussen Rijssen en Holten. Vaak maar heel kort, maar toch, volgens mij komt dat wel mede doordat het verderop (bij Lochem) vastloopt (zo’n harmonica-effect). En ook bij Bathmen staat elke dag een spookfile. Is nooit wat aan de hand, en toch gaat iedereen op dat viaduct, of net erna steevast op de rem…

        Login om te reageren
  4. Erik zegt

    17 maart 2018 om 12:14

    Hoppa, van spits naar reguliere rijbaan, weer extra geld over de balk om aanpassingen te doen. Waarom niet direct fatsoenlijke rijbanen? Sinds de uitvinding van de auto wordt het elk jaar drukker op de weg en groeien steden.

    O ja, een vluchtstrook zal er wel niet komen met als gevolg de max. snelheid omlaag, trajectcontrole erbij en incasseren maar.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      17 maart 2018 om 12:30

      @erik2907: over 20 jaar hebben we zelfrijdende auto’s en dat gaat een revolutie voortbrengen vergelijkbaar met het internet.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        17 maart 2018 om 12:32

        @flutterby: dan zijn die rijstroken niet meer nodig.

        Login om te reageren
      • Erik zegt

        17 maart 2018 om 12:46

        @flutterby: krijgen hackers nog meer mogelijkheden, rij je plotseling naar Limburg in plaats van Friesland :-)

        Login om te reageren
        • rhellema zegt

          17 maart 2018 om 19:29

          @erik2907: en waarom zouden hackers jou naar Limburg willen laten rijden in plaats van naar Friesland?

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            18 maart 2018 om 08:51

            @rhellema: geld? Je krijgt dan crypto ransomware op je auto. Als je geen stapel bitcoins betaald rijdt de auto automatisch ergens heen waar jij niet heen wilt. Dat zou zomaar Limburg kunnen zijn.

            Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    17 maart 2018 om 12:15

    Rond de zomer !!
    Whahaha ..

    Cora kan iig zeggen dat ze “keihard aan het werk is” voor de eerste 3 maanden ..
    Ouwe powervrouw ..

    Login om te reageren
  6. outlook zegt

    17 maart 2018 om 12:24

    En nu de A4 bij Leiden richting Leidschendam nog…

    Login om te reageren
  7. Arnoud zegt

    17 maart 2018 om 12:29

    Ik heb al eerder gezegd dat dit een vooropgezet plan was. De eisen om een spits of plusstrook aan te mogen leggen en een vergunning daarvoor te krijgen zijn veel minder streng dan voor een permanente rijstrook. En het is ook niet zo moeilijk om van een spits of plusstrook een permanente rijstrook te maken. Obstakels omzeilen en kritische organisaties buitenspel zetten heet dat. Hoewel ik voor aanpakken van verkeersknelpunten ben, vind ik dit soort schimmige plannetjes niet oké. Van het bedrijfsleven niet maar zeker van de overheid niet.

    Login om te reageren
    • bitd zegt

      18 maart 2018 om 08:26

      @Original_Arnoud: als je schimmige tegenstanders hebt, moet je alles uit de kast trekken, top gedaan wat mij betreft

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 maart 2018 om 08:54

      @Original_Arnoud: inderdaad. Die stroken onder de crisis en herstelwet aanleggen was een smerige streek van de regering. Als ze nu de stroken tot echte rijstroken verklaren dan kunnen de omwonenden naar de rechter en kan het nog wel eens een duur verhaal gaan worden. Niet alleen planschade maar ook schadevergoedingen en zo.

      Login om te reageren
  8. cr33p zegt

    17 maart 2018 om 12:33

    Hier iets verderop tussen Spijkenisse en Rozenburg hebben ze sinds een jaar of 2 beide kanten een spitstrook gelegd. Dat ding is geen spitsstrook, want hij is op wat nachturen na altijd open. Maar, wel 80 rijden… terwijl je makkelijk 130 kan daar.

    Login om te reageren
  9. mopar zegt

    17 maart 2018 om 12:51

    Dit is gewoon een tijdelijke oplossing omdat ze niet meer willen/kunnen investeren in extra asfalt.

    Login om te reageren
  10. potver7 zegt

    17 maart 2018 om 13:51

    @RubenPriest: nu suggereer je dat er eerst gewone rijbanen zijn omgebouwd naar spitsstrook, die nu dus ‘weer’ gewone rijbaan worden. Nou ga ik niet roepen dat dat nooit gebeurd is, maar het idee van spitsstroken was nou juist dat er efficiënt gebruik gemaakt kon worden van vluchtstroken. En die vluchtstroken worden nu met een omweg rijbanen. Wat weer de vraag oproept of die wegen nu niet alsnog verbreed moeten worden met een fatsoenlijke vluchtstrook, tenzij de wetgeving daaromtrent veranderd wordt.

    Login om te reageren
  11. 2wheeler zegt

    17 maart 2018 om 15:41

    De onderzoekertjes van stichting aap zijn weer lekker bezig geweest..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North