• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Minister Madlener heeft aparte manier om EV interessant te maken

Auteur: Bas Leesberg, gepost 26 maart 2025 om 18:03 – 22 Reacties

Volgens de minister is de EV nu al ”interessant” en ”betaalbaar” zonder EV-subsidie.

Nee, je kunt niet zeggen dat het kabinet Schoof alles op alles heeft gezet om elektrisch rijden voordelig te maken. Er komt mrb en BPM op elektrische auto’s en er is geen SEPP meer. Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat geeft ook ruiterlijk toe dat de EV niet aantrekkelijker is geworden onder het bewind van het kabinet waar hij deel van uitmaakt.

De grap is: dat is ook helemaal niet het doel van het kabinet. Volgens Madlener moeten Nederlanders ”zelf de keuze maken om elektrisch te rijden”. Dat zei hij gisteren tijdens het Vragenuurtje. Hij vervolgt: ”Het is aan de mensen zelf om te bepalen wat bij hen past: een grote auto, een kleine auto, elektrisch, diesel, benzine, noem maar op.”

De minister heeft natuurlijk het liefst dat we allemaal elektrisch rijden om een deel van het stikstofprobleem weg te nemen, maar volgens hem doet Nederland het eigenlijk al behoorlijk goed. ”Dan ben ik toch altijd wel blij dat Nederland het eigenlijk zo voortvarend heeft gedaan met de elektrische auto, omdat je ziet dat de stikstofuitstoot enorm gedaald is. In die zin ben ik daar wel blij mee”, zegt Madlener.

EV-verkoop in Nederland

Ook zonder de financiële steuntjes in de rug kopen Nederlanders nog steeds veel elektrische auto’s. Madlener: ”Op dit moment, in de eerste twee maanden van dit jaar, zijn er zo’n 14.000 [nieuwe EV’s] verkocht. Vorig jaar waren dat er in diezelfde twee maanden 14.500. Je ziet in Nederland eigenlijk niet een hele scherpe daling. Dat vind ik wel goed nieuws.”

Waarom wordt een EV nog ietsjes interessanter?

De minister van I&W belicht ook de andere kant van de mobiliteit: de benzinerijders. Die gaan het een stuk lastiger krijgen als de overheid niets doet. Als de beleidsmakers niets doen, komt er eind dit jaar een accijnsverhoging op benzine van € 0,258. En dat is nog maar het begin volgens Madlener.

”De Europese Unie heeft bedacht dat we steeds meer gaan bijmengen in de benzine. Er is een bijmengverplichting. Die gaat ook voor hogere prijzen zorgen, tot wel €0,07 meer per liter in 2030. Daarbovenop heeft de Europese Unie bedacht dat we de brandstof in de ETS2-verordening opnemen. Daaruit zal ook een prijsverhogend effect optreden, omdat er CO2-rechten zullen moeten worden gekocht. Dat zal de prijs vanaf 2027 gaan verhogen met zo’n €0,116”, vertelt Madlener.

Alles bij elkaar zouden de prijzen tussen € 0,50 en € 0,60 per liter omhoog gaan als het kabinet niets doet aan het beleid. Dat zou betekenen dat je tussen de € 2,50 en € 2,60 gaat betalen voor een litertje Euro95. Zo’n stijging is natuurlijk vervelend voor benzinerijders, maar kan mensen ook richting een EV duwen. Madlener: ”Mensen die een elektrische auto hebben gekocht, krijgen inderdaad te maken met een iets hogere motorrijtuigenbelasting. Je zal een paar honderd euro meer per jaar moeten betalen. Daar staat tegenover dat de enorme benzineprijsstijging dan natuurlijk niet hoeft te worden betaald. De elektrische auto blijft dus aantrekkelijk, denk ik.”

Geen stimulans om elektrisch te rijden

Oftewel, indirect zorgt de duurdere benzine ervoor dat elektrisch rijden interessanter wordt. Toch? Nee, volgens minister Madlener zit het anders. Hij zegt: ”Zie het niet als reclame voor de elektrische auto, zo van: kijk eens hoe duur benzine wordt. Zo is het zeker niet bedoeld. Maar het is goed dat mensen weten dat mobiliteit veel geld kost. De keuze voor elektrisch of brandstof heeft specifieke voor- en nadelen, maar er zit helaas een stijgende lijn in de kosten.” Zo klonk het daarnet nog wel, Barry.

Binnenkort weten we meer

Goed, of ie het nu wel of niet zo bedoelde, een duurdere benzineprijs kan nog steeds automobilisten doen twijfelen aan hun auto’s. Daarnaast heeft Madlener het steeds over ”als we niets doen”. Of het kabinet ingrijpt, weten we over een paar maanden. Madlener belooft met plannen te komen.

”We zijn de autokosten in het kabinet aan het herzien, aan het bekijken. Rond de Voorjaarsnota, of in ieder geval voor het zomerreces, kan de Kamer een voorstel van ons tegemoetzien. Ik kan daar nog niet op vooruitlopen, maar daarin zouden nog kleine wijzigingen kunnen plaatsvinden. […] Ik moet het even afwachten, maar er komt een voorstel over de autobelastingen.”

Die Voorjaarsnota ligt uiterlijk 1 juni bij de Tweede Kamer. In het voorstel wordt ook gekeken hoe elektrisch rijden voor álle Nederlanders haalbaar kan zijn. Zouden de verhoudingen van waar het meest elektrisch wordt gereden in Nederland daarna wat anders gaan liggen?

Foto: Wie durft de nieuwe Tesla Model Y te kopen? #test

Ook interessant!

  • Wie rijdt deze Tesla Model 3 over de 3 ton?
    Madlener: EV onder kabinet Schoof minder aantrekkelijk
  • Toyota steekt middelvinger op naar EV's
  • Autoblog Podcast#77: Minister Madlener + meer BMW en Porsche
  • EV 10 Daagse 2024

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Barry-Madlener, benzine, benzineprijzen, Elektrisch, politiek

Vorig bericht: « Deze Aston Martin simulator is duurder dan een Aston Martin
Volgend bericht: Wansmaak Woensdag: laat deze Smart NIET aan je vriendin zien! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gulli zegt

    26 maart 2025 om 18:47

    ‘Dankzij de flinke investeringen van het vorige kabinet loopt de EV verkoop best goed. Nu kunnen wij daar goeie sier mee maken en zeggen dat het ons geen cent hoeft te kosten!’

    Leuk he, politici.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      27 maart 2025 om 07:59

      De nuance hier is dat het helemaal niet gezien moet worden als verkoop, gezien de ervaring is dat het nagenoeg allemaal zakelijk lease is omdat de rijders verplicht worden om zo’n Gameboy te rijden

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        27 maart 2025 om 10:38

        Leasemaatschappijen kopen de auto’s ook gewoon. De leaseklant kiest de auto, de leasmaatschappij regelt financiering, koopt de auto en leased deze. Niet echt anders dan een particulier die met financiering een auto koopt.

        Login om te reageren
  2. waterisnat zegt

    26 maart 2025 om 18:48

    Hahahaha, het land wat ooit een democratie was (iig in naam) gaat enkel dieper en dieper graven, totdat het omkiepert idem de USSR. Als de wortel niet werkt, dan de stok maar. Buigen zal je voor collectivisme. Heerlijk dit.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      26 maart 2025 om 21:02

      @waterisnat nou het is toch eerlijk als de EV kortingen er af gaan, dat de accijns kortingen er ook af gaan?

      Login om te reageren
  3. roverbmwdriver zegt

    26 maart 2025 om 18:58

    Het is duidelijk dat mijnheer Madlener als een doortastende en daadkrachtige minister aan het werk is. Bravo! Was hij overigens ook niet druk bezig met helmpjes voor elektrische fietsen? Dat is natuurlijk een juridisch extreem gecompliceerd dossier, dus dat duurt nog enige tijd. Niettemin, nogmaals Bravo. Waren alle ministers maar van zijn partij, dan kwamen veel sneller vooruit in Nederland.

    Login om te reageren
  4. Flutterbear zegt

    26 maart 2025 om 19:57

    Stel openbare palen vrij van energiebelasting wanneer ze automatisch stoppen bij piekbelasting op het net. Fysieke knop om volle snelheid te laden inclusief energiebelasting.

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      26 maart 2025 om 20:27

      Volgens mij betalen die grote partijen amper energiebelasting, in elk geval niet het bizarre particuliere tarief

      Login om te reageren
  5. audirs3 zegt

    26 maart 2025 om 21:01

    Er komt geen “accijnsverhoging”! Er komt alleen een einde aan de accijns korting! Wees potjandorie gewoon eens blij met die korting die onze staatskas vele miljarden heeft gekost. Maar je kan toch niet verwachten dat die korting eeuwig blijft toch?
    Bij EV’s worden de kortingen ook afgebouwd, dan wel zo eerlijk om dat ook bij verbrandingsmotoren te doen.

    Login om te reageren
  6. fanboy zegt

    26 maart 2025 om 21:15

    Tja EVs verkopen nog steeds prima, ondanks dat voordelen verdwijnen. De verkopen van benzine/diesel zijn harder gezakt.
    Dus ik snap al die negatieve berichtgeving ook niet over dat het zo slecht zou gaan met de EV.

    Login om te reageren
    • Hawkeye72 zegt

      27 maart 2025 om 10:05

      Hoop is hier toch echt de vader van de gedachte….. EV’s verkopen alleen omdat bedrijven moeten/willen voldoen aan groene dromen…. Zodra het economisch wat tegen zit én de daadwerkelijke afschrijvingen worden doorberekend zal de EV in zijn huidige vorm terrein verliezen.

      Login om te reageren
  7. Jopie zegt

    26 maart 2025 om 21:35

    Madlener is toch wel een van de minst competente figuren uit dit kabinet.
    Kan niks met fatbikes, lost het fileprobleem op door mensen te adviseren de spits te mijden, etc etc.
    Plucheplakker eerste orde.

    Login om te reageren
    • ttr6 zegt

      26 maart 2025 om 22:07

      Wat wil je, de man is makelaar van beroep. M a k e l a a r! En is nu minister. Laat dit even goed tot je doordringen. Dit is het niveau van ons landsbestuur. Om je rot te schamen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        27 maart 2025 om 11:18

        Maar de minister van Landbouw heeft wel passende expertise, die deed mee aan Boer zoekt vrouw!

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 maart 2025 om 11:17

      Vind Madlener juist een van de betere. Met die fatbikes heeft hij gewoon gelijk, helmplicht voor alle elektrische fietsen of geen helmplicht. Een aparte categorie maken voor fatbikes is zinloos. Verder zit hij vast binnen de stikstof blokkade van de BBB en heeft hij te weinig geld om knooppunten aan te pakken.

      Login om te reageren
  8. n54coupe zegt

    26 maart 2025 om 23:19

    Realistisch gezien is een EV alleen interessant als particulier als je deze aan je eigen oplader kunt opladen. Als je gebonden bent aan publieke laders dan is de lol er snel af, en ga je er kostentechnisch niet op vooruit.

    Login om te reageren
    • erwh zegt

      27 maart 2025 om 06:57

      Kan je dat ook onderbouwen?

      Login om te reageren
      • n54coupe zegt

        27 maart 2025 om 13:59

        Als ik de auto aan een publieke laadpaal hang, dan ben ik afhankelijk van de kosten die de uitbater van die paal rekent per kW, en dat varieert enorm in mijn ervaring. van 38 tot 99 Eurocent per kW in een wijk, snelladers langs de snelweg meestal rond de 70cent. Thuis aan de lader tijdens daluren reken ik 22cent af per kW. Vanaf zo’n 60cent per kW speel ik nagenoeg quitte in vergelijking met een ICE voertuig qua brandstofkosten, aangezien mijn 5N zo’n 22kW/100km verbruikt. met thuisladen is dat €4,84 per 100km, en dan blijft het leuk. Doe die kosten keer 3,5 als je verplicht aan en publieke paal moet laden, en dan is de winst van elektrisch wel ongeveer verdwenen.

        Login om te reageren
    • Jopie zegt

      27 maart 2025 om 07:15

      Het kan ook nog zijn dat je de auto bij de werkgever kan laden tegen laag of normaal tarief.
      Afhankelijk van je actieradius en activiteiten in het weekend kan dat voldoende zijn.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      27 maart 2025 om 09:20

      @n54coupe: Nou ja, de Tesla Superchargers zijn niet duur. Andere publieke laadpalen meestal wel inderdaad.
      Maar goed, sommige mensen willen alsnog een EV, vanuit overwegingen of omdat het beter rijdt.

      Als je thuis op je eigen oprit kan laden dan is het sowieso veel goedkoper, vooral met de heel betaalbare occasions.
      Ik snap niet waarom je dan nog in zo’n downsize auto gaat rijden, terwijl de EV beter rijdt en veel goedkoper is. Je hoeft niet eens zonnepanelen te hebben.

      Login om te reageren
  9. mashell zegt

    27 maart 2025 om 11:12

    Madlener hoort bij de top 5 best functionerende ministers in dit kabinet maar hier had hij gewoon beter niets kunnen zeggen.

    Login om te reageren
  10. sirdrinksalotofpetrol zegt

    28 maart 2025 om 22:48

    Mobilteits armoede ligt in het verschiet….mensen met een laag inkomen kunnen geen elektrische auto kopen, tenminste niet een die bruikbaar is en vaak hebben ze ook geen oprit met laadmogelijkheid. Anderzijds kunnen ze dadelijk niet zo ver meer komen met de 25 euro benzine die ze altijd tanken. Rijden wordt weer voor de rijken net zoals in de begindagen van de automobiel. Straks moeten we allemaal weer met paard en wagen naar ons werk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North