Het is al bijna tijd voor de negende Volkswagen Golf en het Duitse merk heeft een troef achter de hand.
Afgelopen jaar was het tijd voor 50 jaar Volkswagen Golf, in het jaar dat het merk het doek trok van de facelift van de achtste generatie. Dat betekent twee dingen: de Golf kan er weer even tegenaan, en -van normale cycli uitgaande- dat de eerstvolgende vernieuwing voor de Golf een hele nieuwe generatie betekent. Daarover iets voorspellen is altijd lastig, al heb je bij een Golf wel een grotere kans van slagen dan vele andere auto’s.
Volkswagen Golf IX
Dat er überhaupt een Golf komt, is al heel wat. Volkswagen wilde de ID.3 profileren als de grote volgende stap en de Golf langzaam weg laten smelten. Wat blijkt: de ID.3 en de Golf kunnen prima naast elkaar bestaan en bovendien is de naam Golf te krachtig om gewoon af te danken. Wel wil Volkswagen dat de volgende Golf elektrisch wordt, de naam ‘ID. Golf’ is al eens gevallen.
Voor de negende Golf heeft Volkswagen dus grootse plannen. Daarvoor krijgt het merk hulp van één van de partijen waar ze geld in hebben gestopt. Rivian gaat namelijk helpen met een serie radicaal nieuwe EV’s voor Volkswagen. Daar valt dus onder dat Rivian gaat helpen met het ontwikkelen van de nieuwe Golf. Dat wordt overigens een soort voorgerecht. Volkswagen denkt dat ze ervoor kunnen zorgen dat het DNA van zichzelf mooi wordt bijgestaan door de know-how van Rivian om zo tot een topproduct te komen. De Golf staat op de planning voor 2029, maar andere merken binnen VAG (met name Audi en Porsche) krijgen in 2027 al hulp van Rivian door een nieuw platform te ontwikkelen samen met het Amerikaanse merk.
Project Trinity
Het hoofdgerecht voor Volkswagen komt daarna. Dit luistert naar de illustere naam Project Trinity. Dit was al een soort superproject voor de ultieme EV van Volkswagen. Helaas werd het ietwat uitgesteld, maar tegen 2030 is het nu alsnog tijd. Met de krachten van Rivian en Volkswagen gecombineerd wordt deze radicale EV het nieuwe speerpunt van Volkswagen. Het wordt een vlaggenschip, dus verwacht meer Phaeton en minder Passat. Uiteraard wel met het doel om de tech door te laten lekken naar de lagere segmenten.
Het klinkt allemaal retespannend, maar het zit nog wel acht jaar in de toekomst. Wat Volkswagen en Rivian samen gaan bereiken moet binnenkort tractie krijgen. Was die enorme investering in een tijd van een kleine tegenslag voor VW nog ergens goed voor. (via Automotive News)
str8six zegt
Beter al brengt VW gewoon Rivian naar Europa en laten ze hun eigen modellen lekker zitten.
Fernando zegt
Een automerk dat al 80 jaar bestaat moet zich laten helpen door een startup. Zoiets als mijn dochter van 5 die oma van 80 uitlegt hoe ze dat moet doen met die smartphone. Het kan verkeren
potver7 zegt
Dat is natuurlijk onzin, VAG huurt al tig jaar know-how in van externe bedrijven. Het zou ook wel enorm suf zijn als ze géén gebruik zouden maken van de kennis van Rivian.
mashell zegt
Maar wat is dan eigenlijk die kennis van Rivian? Waarin zijn ze beter?Natuurlijk zijn ze als startup flexibeler en sneller maar is het ook niet altijd allemaal volgens de kwaliteitsnormen en wettelijke regels die de bestaande fabrikanten wel volgen. Wat mij betreft is de samenwerking met Rivian nog steeds een gevolg van de “we moeten als Tesla doen” houding die VW ook het Cariad debacle heeft opgeleverd.
reactief zegt
Zo’n bedrijf heeft een frisse blik op nieuwe ontwikkelingen terwijl ze bij Volkswagen log en langzaam zijn.
Het is dus heel gebruikelijk om externe partijen te betrekken om zo te proberen te versnellen.
Zelf wel positief over de samenwerking. Rivian maakt zeer mooie auto’s en met de R3 een moderne (en grote) Golf 1 laten zien. En tegelijk gaat VW binnenkort met Scout de markt op.
Hopelijk versterken ze elkaar en worden VW’s met software iets beter en qua uiterlijk iets mooier en krijgt Rivian zo de funding om succesvol door te groeien.
mc96 zegt
Rivian verlies 40K per verkochte auto. Rivian wordt grootscheeps geholpen door Volkswagen en volkswagen krijgt daar wat voor terug.
reactief zegt
Dit is gewoon niet waar! Ze investeren gigantisch in de groei van het bedrijf waardoor er verlies gemaakt wordt.
Als ze echt 40k zouden toeleggen op elke auto zouden ze echt niet doorzetten hoor…
tortuga zegt
Gaan ze weer een cross golf maken, want die accu´s zorgen voor hoge bodemvloeren.
potver7 zegt
Project Trinity klinkt ongeveer net zoals de Roadster van Tesla. Ooit zal die er wel komen… of misschien toch niet. VAG kan zich geen gekke uitspattingen veroorloven volgens mij.
hotze zegt
Een peperdure VW, net als de Pheaton gedoemd te mislukken. En waarom zou de nieuwe Golf niet gewoon Golf heten? Opzouten met die ID.-namen. Die dino’s in de VW-top…
nineelevenheaven zegt
Porsche zit toch met Rimac in Bugatti, waardoor ze daar hun EV te h vandaan halen voor alles van Audi naar boven in de merkenvijver?
Lijkt me sterk dat ze Rivian daar aan laten snuffelen.
Dit is tech voor VW, Skoda, Seat. Niet voor de big boys.
Otua zegt
2029, tegen 2030.. vrijwel iedereen die erbij betrokken is zal er dan inmiddels niet eens meer werken, waar hebben we het over?
reactief zegt
Ja altijd verstandig. Gewoon niet vooruit kijken want dan is toch alles anders…
MarcoM zegt
Het is te hopen dat VW tegen die tijd nog in beeld is bij het grote publiek.
Aon zegt
Zijn weg ver voor uit.