
De strategie omtrent een nieuwe instapper van Tesla lijkt inspiratie te bieden.
Hij is er dan eindelijk: de goedkopere Tesla die ooit bedoeld was als “babymodel” onder de Model 3. Alleen het is niet een spotgoedkoop nieuw model, maar een uitgeklede Model 3 of Y genaamd Standard. En laten we eerlijk zijn: dat is eigenlijk veel slimmer. Er is genoeg bespaard dat de upgrade naar een ‘Premium’ 3 of Y nog steeds de moeite waard is, maar ook weer niet zo veel dat je nu raamslingers en wieldoppen krijgt. Oké, dat laatste wel, maar dat geldt ook voor een duurdere Tesla.
Uitgekleed model als instapper
Het lijkt erop dat deze strategie inspiratie bood voor anderen. Mitsubishi zou iets soortgelijks overwegen. Het is vrij simpel. Zoals je weet is de Space Star uit productie genomen en dus ben je de A-segmenter van het Japanse merk kwijt. In plaats daarvan krijg je een aantal Renault-rebadges om toch betaalbaar Mitsubishi te kunnen rijden. Zo werd Mitsubishi’s ‘eigen’ ASX vervangen door een rebadge-Captur en je hebt daaronder nog de Colt.

Niet in de VS. Daar wordt de oude ASX nog verkocht als Mitsubishi Outlander Sport (een veel betere naam overigens). Maar ook de Mitsubishi Space Star werd nog tot zeer recent verkocht als Mirage. Net als hier is die laatste nu officieel weg en dat betekent dat de Outlander Sport nu de instapper is. Dat betekent wel dat het voorheen zo’n 16.000 dollar kostte om Mitsubishi te rijden, nu kost dat net geen 25.000 dollar.

Vandaar het idee om een goedkopere Mitsubishi Outlander Sport aan te bieden als instapper, aldus Automotive News. Het idee is om de Outlander Sport ‘uit te kleden’ zodat de vanafprijs daalt. Eén van de belangrijkste veranderingen is het niet meer standaard aanbieden van AWC, hoe Mitsubishi vierwielaandrijving noemt. Enkel aandrijving op de voorwielen dus. Denk ook aan minder opties standaard aanbieden. Maar wel met de mallen van de inmiddels bijna 15 jaar oude ASX, waardoor de nieuwe instapper gewoon dezelfde auto wordt, maar dan kaler. Net als Tesla. Het gaat nog om een gerucht vanuit een anonieme insider, maar desgevraagd ontkende Mitsubishi niet dat ze werken aan een model dat ‘goedkoop aan klanten aan te bieden is’.

Mocht Mitsubishi daarmee de prijs naar rond de 20.000 dollar kunnen krijgen, heb je veel auto voor je geld en hoeven potentiële Mirage-kopers maar een klein beetje door te sparen voor een veel grotere auto dankzij deze instapper van Mitsubishi. Best slim, die Tesla-tactiek.





“Best slim, die Tesla-tactiek.”
Ik ben 100% voor eer wie eer toekomt. En Tesla heeft zijn domeinen waar ze eer in verdienden. Maar deze begrijp ik niet. Goedkopere versies aanbieden van bestaande modellen is een tactiek die sinds de jaren stilletjes wordt aangeboden door fabrikanten. Kijk maar naar nieuwe modellen die meestal als duurdere launch editions worden aangeboden die ultra compleet zijn, en vervolgens worden de kalere tragere versies aangeboden. Kijk maar naar verouderde kalere modellen die nog aangeboden worden naast de nieuwere versie van modellen voor een goedkoper alternatief (de kale clio 2 die verkocht werd naast de clio 3, de 206+ naast de 207 en zo zijn er ongetwijfeld nog veel voorbeelden)
Best opmerkelijk dat opeens een kalere goedkopere versie van een model geniaal en vernieuwend wordt bevonden. Zoals analisten aangaven, het is gewoon een doekje voor het bloeden dat tesla geen nieuwe modellen lanceert.
https://www.business-standard.com/world-news/tesla-s-plan-for-affordable-cars-follows-playbook-of-its-detroit-rivals-124042600252_1.html
@ty5550: ik snap je beredenering. Maar waarin het slim is, naar mijn mening, is de simpele besparing. Besparen waar je kan besparen op een Model Y en het blijkt dat je er nog steeds best een rijk uitgerust ding van kan maken. Maar dan voor minder geld. En tegelijkertijd is het niet onaantrekkelijk om voor een Premium te kiezen.
Bij een model lager in de markt heb je weer te maken met nieuwe ontwerpen, nieuwe carrosseriedelen, nieuwe productielijnen en Tesla kennende wordt het alsnog een op A5-formaat geprinte Model 3/Y. Dan is nog verder besparen door het in reeds ontworpen carrosserieën te stoppen denk ik de goedkopere optie.
Maar ook de strategie van uitgeklede basis modellen die er bewust goedkoper uitzien is al heel oud. In de jaren tachtig zagen we basis modellen zonder chroom lijstjes, zonder spiegels in carrosseriekleur, met matzwarte bumpers en kleine wielen met wieldoppen. Zo werden de modellen nooit geïntroduceerd. De strategie van gemankeerde modellen die technisch identiek zijn aan duurdere modellen is ook niet nieuw. Zelfs het panoramadak waar een hemelbekleding tegenaan geplakt was heeft de Alfa Brera Tesla al voorgedaan.
@mashell: het gaat mij ook niet om dat Tesla iets revolutionairs doet, meer dat het een recent voorbeeld is. En het vergelijk gaat m.i. vooral met de potentiële ‘Tesla Model 2’ die er zou komen.
Begrijp totaal niet waarom je nog een Tesla zou overwegen als leaseauto. Imo zijn de Tesla’s niet meer toonaangevend, de Chinezen kunnen alles beter….en veel Europese merken zijn gelijkwaardig en zien er stuk voor stuk veel beter uit….
Ik kan drie redenen bedenken waarom iemand nu ondanks alles toch nog een Tesla wil. 1. Je bent een fan van het supercharger netwerk. Dat is erg uitgebreid qua locaties en aantal laders en werkt erg gemakkelijk met een Tesla. 2. Je hebt totaal geen benul van auto’s, je werkgever wil dat je elektrisch rijdt en de enige elektrische auto waar je ooit van gehoord hebt is Tesla. 3. Je slaapt nog steeds onder een Elon Musk dekbedovertrek en gelooft dat de terugkeer van het fascisme en de bijbehorende onderdrukking van bevolkingsgroepen gunstig voor jou zal uitpakken.
Dit deden BMW toch ook al vroeger met de 315 en de 518 en Mercedes met de 190e 1.8?