Moederbedrijf Caterham F1 is failliet

Auteur: , 29 Reacties

Caterham F1 is er niet in geslaagd het einde van het seizoen met voldoende middelen te halen. Moederbedrijf en leverancier Caterham Sports Limited (CSL) zit in surceance van betaling.

Caterham CT-04, met zijn penisneus

Dat het water het team, waarin Christijan Albers dit jaar even snel kwam als vertrok, aan de lippen stond was een publiek geheim. De afgelopen races werd er met rijders geschoven: Andre Lotterer kwam voor 1 race, daarna mocht Kobayashi plotseling weer racen, waarbij hij het geven van rare interviews niet schuwde.

Het Britse CSL levert diensten aan de uitbater van het F1-team, 1 Malaysia Racing Team (1MRT, dat voorheen als Lotus Racing door het leven ging). Dit team werd onlangs door zakenman Tony Fernandes van de hand gedaan en overgenomen door een clubje zakenlieden, waaronder een Roemeen. Kennelijk wist deze Gigi in de korte tijd die volgde niet genoeg pinpassen te skimmen om met geld over de brug te komen, waardoor de geldkraan nu door de schuldeisers dichtgedraaid is.

Eerder deze maand wa nog sprake van een inval bij CSL in Engeland, maar daarna werden gewoon 2 races gereden door het groen-gele team. In de 5 jaar dat Caterham meedoet haalde het precies 0 punten. (via Telegraph.co.uk)



29 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
0 punten. Das ook een prestatie.

Welke motor in dat ding?
En nu? Geen Caterham aan de start in de laatste races?
Voor zover ik het begrijp is 1 MRT nog levend, dus zo lang ze nog voldoende onderdelen op de plank hebben liggen zouden ze moeten kunnen starten.
@sir_smokalot: ’t Kost wel wat geld om naar America, Brazil en Abu Dhabi te vliegen met het hele soepie. Maar wieweet was dat al betaald of was er al een bankgarantie afgegeven voor operationele uitgaven.
En anders kan Bernie ook zelf nog dokken!
Maar ff serieus. Gewoon kappen met die handel. Ze rijden toch jan lul mee. Ja, het verschaft werk, maar behalve een aantal fans van de rijders die in dit ding en in de Marussia zitten, zal echt niemand ze missen. (ook een beetje de fout/opzet van de FIA: we krijgen ook geen achterhoede gevechten te zien).
@gregorius: Mja, heb me altijd afgevraagd wat het nut is van Marussia en Caterham. Rijdt altijd achteraan, en dik ook, zonder zicht op verbetering. De teams bestaan vooral bij de gratie van pay drivers die miljoenen kunnen vergaren om maar achteraan te kunnen rijden. Wat een lol.

Sauber en Lotus rijden nu ook helemaal achteraan, maar dat vlg jaar zo weer anders zijn. Bij Chilton en consorten niet.
@sir_smokalot: Er zit op zich wel geld in.
Zolang de eigenaren relatief weinig eigen geld erin hoeven te steken, is het op zich een prima plan als je later uitgekocht wordt.
Jackie Stewart kreeg Ford zover om hem te supporten. Het eerste jaar vielen ze alleen maar uit (muv de podiumplek op het natte Monaco waar Panis zijn enige GP won en volgens mij Mika Salo als enige ooit (bijna) 2 uur met een F1 auto heeft gereden zonder te pitten). Maar in jaar 3 wisten ze zelfs en keer te winnen.
Ford kocht de hele bende, noemde het Jaguar en later kocht Red Bull het team en de rest weten we.
Wat ik eigenlijk gekker vind, is dat noch Fernandes bij Lotus/Caterham noch Branson bij Virgin/Marussia erin is geslaagd om bij de gevestigde orde te komen.
Beiden waren al fan en beiden stappen niet zomaar in een project als ze er niet in geloven om te kunnen winnen (ipv alleen mee te doen). Beiden lijken me ook genoeg geld (?!)(ja, Branson deed t natuurlijk ook niet alleen) te hebben om de topteams een paar jaar te matchen en om genoeg slimme mensen weg te kopen; maar beiden is het dus niet gelukt.
Heb verder geen idee hoeveel het Branson en Fernandes uiteindelijk heeft gekocht (natuurlijk allemaal af te schrijven op het reclame budget van Virgin en AirAsia), maar dat is naar mijn mening het echte verwonderlijke.
@gregorius: een echt competitief F1 team runnen kost zo’n 200 miljoen per jaar. Dan heb je het over een team als McLaren bijvoorbeeld en Lotus en Williams komen daar ook in de buurt. Red Bull en Ferrari geven naar schatting nog eens 50-100 miljoen meer uit, sommigen noemen zelfs meer dan 400 miljoen in het geval van Red Bull.

Caterham en Marussia komen op de proppen met een begroting van naar schatting 60 tot 80 miljoen…Dus daar zou nog een hele grote zak bijmoeten om echt competitief te zijn. Dan kan je miljardair zijn, maar elk jaar tientallen zo niet 100+ miljoenen bijleggen om ‘mee te doen’ gaat ook die figuren niet in de koude kleren zitten.

Fernandes en Branson zijn beiden ingestapt op een moment dat in F1 de grote exodus der fabrikanten ertoe geleid had dat er te weinig teams over dreigden te blijven en dus werd er gerept over een ‘budget cap’ dat zou komen om het voor instappers mogelijk te maken competitief te zijn met een klein budget. Branson en Fernandes zagen het waarschijnlijk wel zitten om ‘on the cheap’ toe te treden tot de ‘billionaire boys club’ want het zijn beiden ondanks hun succes ook een beetje luchtfietsers. Die budgetcap is er nooit gekomen en beiden hadden kennelijk niet de visie en echte affiniteit met F1 om de helft van hun vermogen er doorheen te draaien om een kans te maken om dan een rendabel team te hebben en dus zijn ze van het toneel verdwenen.

Die Fernandes heeft trouwens ook nog een premier league voetbalteam waar hij veel van dezelfde fouten maakt als in de F1; veelal grote namen halen die hun beste tijd al gehad hebben en die vervolgens teveel betalen maar tegelijkertijd niet voldoende investeren om een echt dik team te bouwen. Zo heeft hij in de F1 Gascoyne miljoenen betaald om een slechte Force India kopie te maken en Kovalainen en Trulli dik betaalt om daar vervolgens mee achteraan te hobbelen, maar had hij voor die opstartperiode beter een paar snelle GP2 jongens met een zakje geld kunnen nemen en een veelbelovende jonge designer kunnen aanstellen om die miljoenen te steken in facililteiten/mensen die een snelle auto kunnen bouwen. Ik heb het gevoel dat hij meer uit is op het oogsten van geloofwaardigheid door zich te associëren met ‘namen’ dan dat ‘ie bezig is met echt een succesvol team op te zetten. Met Gascoyne/Trulli/Kovalainen wist je van te voren dat je niet heel erg af zou gaan, maar ook dat je er de oorlog nooit mee ging winnen. En uiteindelijk zijn ze alsnog best wel hard afgegaan.
@jaapiyo: tl;dr ;)
Tja… Zie niet in waarom dit wel aandacht krijgt maar Nick de Vries geen artikeltje waard is… Jammer.
@w0o0dy: Wie?
@w0o0dy: Tja… Zie niet in waarom je hier op reageert als het niet relevant is… Jammer. Ik vind dit persoonlijk erg interessant om te weten.
@clarkson: zie niet in waarom jij het nodig vindt om te reageren op een volgens jou irrelevante reactie… Beetje een suffe reactie.
@w0o0dy: Het is Nyck, met een Friese Griekse ij, zeer relevant als het om personen gaat ;)
@w0o0dy: ik vind het alsnog met de haren erbij geslepen.
@clarkson:

Wat heb je zitten slijpen?
Ben benieuwd wat Robin Frijns nu gaat doen, ondanks 3 kampioenschappen op rij zit hij dadelijk weer zonder stoel en waarschijnlijk zonder team. Het momentum wat hij had is inmiddels ook wel weg.

Denk dat het verstandig is om ‘gewoon’ weer ergens te gaan racen om dan maar nog een keer te laten zien dat het noodzakelijke talent er nog steeds inzit. Idealiter denk ik dat ‘ie GP2 moet doen maar eventueel terug naar WSBR lijkt me op dit moment ook een optie als je voor F1 wil blijven gaan. Het zijspoor kan ook (DTM, Indycar, WEC, Japan) maar hoe dan ook moet ‘ie zich weer laten zien op een racebaan.
@jaapiyo: misschien kan Boekhoorn een f1team voor weinig kopen en er 2 Nederlanders laten rijden?
@w0o0dy: 2 Nederlanders achteraan te laten rijden ja.
@w0o0dy: Daar heeft hij op zich wel de middelen voor maar dat gaat denk ik niet gebeuren. Als ‘ie namelijk echt grenzeloos geld zou willen uitgeven in de F1 zou Giedo dit jaar rijden, maar kennelijk zit daar toch een limiet aan. Een miljoen of 5-6 soit, maar 10-20-30 miljoen zoals sommige teams willen hebben daar begint Marcel niet aan.

Plus hij moet ook nog NEC kopen en tot een grote club maken, heeft hij zijn pa beloofd alleen dat is er ook nog niet van gekomen. Om consequent te winnen in onze mickey mouse league heb je toch ook nog een begroting van zo’n 50 miljoen per jaar nodig dus dan moet Marcel er nog flink wat bijleggen bij NEC.
@jaapiyo: voor GP2 had ie al niet genoeg geld achter zich, dus lijkt me stug dat ie nu opeens wel een zitje bij een goed team kan vergaren.
Verder moeten we er ook niet te veel over nadenken: een cariere in racen is een risky business en als je geen tig-miljoenen achter je hebt staan, kan je nog nergens racen met je grootste berg aan talent.
@gregorius: Is ook zo maar toch, je zou zeggen dat er ergens nog wel een raceteam in een redelijk hoge klasse te vinden is waar ze geen miljoenen verwachten voor iemand die bewezen heeft dat ‘ie kan winnen. Alleen het ligt dan ook bij Robin zelf, die moet lijkt mij nu eieren voor zijn geld kiezen.
@jaapiyo:
Frijns rijdt weer op de kart.
Een paar weken geleden reed hij NK op Berghem, ik heb daar met Peter Kox over gesproken en die wist me te vertellen dat hij dit jaar nagenoeg niet gereden heeft.
Om daar aan toe te voegen dat niemand daar beter van wordt, desondanks kon hij meer dan aardig meekomen.
Mooi Geen stijl elementje weer Smoke.
OT: In kan er geen traan om laten, ik hou van Caterham als fabrikant van Nordschleife skelters maar laat Bernie’s Grote Piramide Spel nou maar eens in elkaar klappen.
@6cylinder:

Is geen piramide spel, die F1.
Ik zeg….autoblog F1 team. Wouter als krijzende f1-piloot. Smoke als manager
Iemand op de hoogte van forza rossa? Dacht dat dit roemeense team in 2015 zou starten. En andretti racinghad toch ook plannen.
@fmgarcia: haas racing doet pas 2016 mee forza rossa gok ik ook
Jammer

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).