• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Moet de F1 de vrije trainingen schrappen?

Auteur: willeme, gepost 27 maart 2023 om 12:58 – 20 Reacties

vrije trainingen schrappen

Volgens Formule 1-eindbaas Stefano Domenicali kunnen we de vrije trainingen gewoon schrappen.

Formule 1 is enerzijds een sport met spektakel en actie, aan de andere kant is er ook een heerlijke nerd-kant. Tactiek en techniek kunnen soms net zo interessant zijn voor de liefhebber. Maar net zoals de meeste mensen verwachten dat Koeman gewoon een opstelling maakt om te winnen (zoals Van Gaal deed), willen de meeste Formule 1-toeschouwers gewoon keiharde actie zien.

Formule 1-baas Stefano Domenicali vindt dat kennelijk ook. Hij wil namelijk de vrijdagtrainingen gaan schrappen. Oh, eh, wacht, dat kan genuanceerder. Domenicali heeft geopperd om de twee trainingen op de vrijdag te schrappen.

vrije trainingen schrappen

Knuppel in hoenderhok

Dat liet hij weten aan het Portugese kanaal ‘SportTV’. Domenicali was in Portugal bij de MotoGP-race alwaar hij werd geïnterviewd. Wat hij (vertaald uiteraard) gezeg heeft:

Ik ben een voorstander om de vrijdag trainingen te cancellen. Ze zijn geweldig voor de engineers, maar het publiek vindt het niet leuk.

Stefano Domenicali, gooit graag en knuppel in het hoenderhok.

Voor de die-hard F1-fans zijn die trainingen juist interessant. Niet zozeer door de rondetijden, maar wel om te zien hoe de auto’s zich gedragen en wat de laatste ins- en outs zijn.

Nu is Domenicali er niet vies van om de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok te gooien. Op deze wijze zijn de sprintraces ook tot stand gekomen. uiteraard zit er ook een commerciële gedachte achter. Zorg dat er op elk moment iets op het spel staat, zoals punten of een startpositie.

Gaat men ook de vrije trainingen schrappen?

Dat de trainingen daadwerkelijk komen te vervallen, lijkt ons heel erg sterk. Aangezien testen buiten de weekenden om niet toegestaan is, zijn juist die vrijdagen belangrijk om de setup voor elkaar te krijgen. Die periode is overigens al ingekort naar twee keer een uur.

Men heeft dus minimale tijd om zich voor te bereiden. Ook met veiligheid in het achterhoofd is het belangrijk dat de teams voldoende tijd hebben om de afstelling voor elkaar te krijgen.

Aan de andere kant heeft Domincali wel een punt. Heel erg spannend is zon training niet. Misschien toch maar een paar WK-punten uitdelen voor de snelste tijd? Dan is het ook meteen klaar met het sandbaggen.

Ondanks dat zijn voorstel lekker kort door de bocht is, zet het ons wel aan het denken. Hoe kan de F1 de vrije trainingen leuker maken? Wat zou jij aanpassen? Laat het weten, in de comments!

Meer lezen? Dit is de stand na de GP van Saudi-Arabië 2023!

Ook interessant!

  • F1-baas Domenicali gooit deur voor Rusland definitief dicht
    F1-baas Domenicali gooit deur voor Rusland definitief dicht
  • Eerste Vrije Training België
    Eerste Vrije Training België zonder ernstige problemen
  • Zo verliepen de vrije trainingen voor GP van Mexico
  • Haas F1 bijt het spits af, eerste livery 2023!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Racing, stefano-domenicali, Video, vrije-training

Vorig bericht: « Aston DBX met 800 pk heeft extra downforce
Volgend bericht: Porsche 924 Safari Special is briljante restomod »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    27 maart 2023 om 13:16

    Opzich, om eens te testen. Pak een bekend circuit als silverstone, gooi de vrijdag eraf. Dan kan je zomaar wat meer verassingen krijgen bij de kwalificatie en race.

    Login om te reageren
    • dees zegt

      27 maart 2023 om 15:19

      Precies, het zou het leuk kunnen maken.
      Niet voor mensen zoals mijn vader die op de vrijdag zitten te juichen wanneer Verstappen de 1e plek pakt.

      Login om te reageren
  2. Robert zegt

    27 maart 2023 om 13:37

    Laten we de dobbelsteen introduceren voor plaatsing op de grid. Iedere coureur mag drie keer gooien en degene met de laagste score staat vooraan. Bij een gelijke stand wordt de hoogste enkele worp geteld en de evt. ook de tweede hoogste worp. Op deze wijze besparen de teams substantieel kosten, is het een ideaal uithangbord voor sponsorcontracten (Casino’s! Online gokbedrijven! Grand Prix van Las Vegas!) en men brengt het verrassingselement weer terug.

    Om maar eens een spreekwoordelijke knuppel in dat hoenderhok te gooien.

    /sarcasme

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      27 maart 2023 om 14:37

      Als je toch bezig bent, zou je die dobbelstenen ook kunnen gebruiken voor de einduitslag. Dat scheelt echt enórm in de kosten! En wat grappig is: het politieke gekonkel blijft gewoon, want er zal gezeik blijven over dobbelstenen waar mee geknoeid is, vermeende onreglementaire worptechnieken, of concullega’s die op het moment supreme een klein tikje tegen de tafel gaven en zo de uitslag beïnvloed hebben.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        27 maart 2023 om 15:38

        @potver7: great minds think alike 😜

        Login om te reageren
  3. rwdftw zegt

    27 maart 2023 om 13:43

    Stefano Domenicali moet beseffen dat de vrije trainingen er niet zijn voor het publiek, maar voor coureurs en monteurs. Er was een tijd dat de vrije trainingen niet eens werden uitgezonden. Er is ook geen competetief component, er is niks te winnen dus het is ook niet zo boeiend. Ze hebben de hoeveelheid tijd al ingekort van 90 min per sessie naar 60. Helemaal afschaffen zal het veld wat opschudden en degene die een mispeer begaat in de setup heeft geen gelegenheid meer om dat te herstellen.

    Dus nee, niets aan doen.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      27 maart 2023 om 14:58

      Dit idd.

      Login om te reageren
  4. schuimbekje3 zegt

    27 maart 2023 om 13:55

    “Op deze wijze zijn de sprintraces ook tot stand gekomen. uiteraard zit er ook een commerciële gedachte achter”

    Nee, hier zit een Amerikaanse gedachte achter… Amerikanen kunnen het niet op brengen om 60 HELE minuten (zonder elke 5 minuten 15 minuten reclame van telsell) non-stop te kijken naar iets wat niet volgens hun cultuur werkt…
    Hun cultuur is ‘het moet ergens om gaan…. iemand moet dood, iemand moet winnen, iemand moet straf krijgen, iemand moet wat… nummer 2 is de eerste verliezer enz……
    En 60 minuten rondjes rijden waarbij de ene een volle tank heeft en de andere een bijna lege tank, en iemand een long-run doet en een ander qualy gaat doen, dat kunnen de tere hersentjes van de gemiddelde amerikaan niet bevatten… en het engelse circus is inmiddels amerikaans, dus wie gekocht heeft bepaalt…
    dat ze daarmee een zoveelste nascar mee gaan maken en F1 voor de wat inteligentere mensen kapot maken, dat begrijpen ze niet eens… en als ze het zouden begrijpen, dan interesseert het ze niet eens…
    Zij hebben F1 gekocht, dus zij zijn de winnaar, en de rest van de wereld is dus de eerste verliezer op plek 2.

    Login om te reageren
  5. supertjeduc zegt

    27 maart 2023 om 13:58

    Ik vind het wel rustgevend zo’n vrije training , beetje zoals de eerste 200 km bij een wielerwedstrijd

    Login om te reageren
  6. escort77 zegt

    27 maart 2023 om 14:02

    “Het publiek vindt het niet leuk”

    Ik denk eigenlijk dat er nu al een risico is dat er teveel dingen zijn die voor het publiek wel leuk zijn. Met 24 races per jaar, 24 kwalificaties en dan nog wat sprintraces erbij ga je naar meer dan 50 evenementen per jaar waar je als liefhebber naar “moet” kijken. Erg leuk, maar het bijzondere gaat er bij mij in elk geval zo ook wel een beetje vanaf. Noem het uitmelken of overkill, als liefhebber merk ik dat ik het tegenwoordig dan ook niet meer zo erg vind als ik een keertje een race of kwalificatie niet kan zien.

    Login om te reageren
  7. pjotr zegt

    27 maart 2023 om 14:14

    Bij de DNRT zijn er ook een aantal raceklassen zonder vrije training: kwali en 3 races op een dag. Die vrije training was voor mij ook redelijk zinloos: met een kwali moet je gelijk aan de bak en dat maakt het allemaal toch wat intenser en spannender.

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      27 maart 2023 om 19:00

      Als DNRT rijder vind ik de training altijd wel prettig. Even wennen want we rijden niet wekelijks en het materiaal even inrijden/opwarmen.

      Aan de andere kant heeft een dag met 3 races en 1 kwalificatie mij ook nog nooit tegengestaan.

      Login om te reageren
    • boriske zegt

      28 maart 2023 om 09:30

      Een F1 auto is een complexe machine welke moet afgesteld worden, dit kan je toch niet vergelijk met je oude roestbakken van DNRT?

      Login om te reageren
  8. pand zegt

    27 maart 2023 om 14:22

    Vrije trainingen moet je net als voorspel zien. Het is niet strikt noodzakelijk, maar als je weet wat je doet kan het ontzettend leuk zijn. En niet te vergeten op de lange termijn zitten er ontelbare voordelen aan. Maarja de lange termijn is voor heel mensen iets moeilijks…

    Login om te reageren
  9. potver7 zegt

    27 maart 2023 om 14:41

    Tof, als ze alles gaan afschaffen wat het publiek niet leuk vindt, dan blijven er gewoon goeie races over zonder gezeur over procedures, onzinnige regeltjes en races in landen waar F1 niks te zoeken heeft. Ik zou zeggen: laat maar komen, maar waarom ze zouden beginnen met het afschaffen van de vrijdagtraining is me een raadsel…

    Login om te reageren
  10. lekkerlinksrijden zegt

    27 maart 2023 om 15:08

    Op vrijdag achteruit rijden met commentaar van A. van D.

    Login om te reageren
  11. str8six zegt

    27 maart 2023 om 15:33

    Ik ben publiek en ik vind de VT altijd leuk om te kijken.

    Login om te reageren
  12. Frankypanky zegt

    27 maart 2023 om 16:47

    Stefano Domenicali vergeet een belangrijk dingetje;

    Voor de circuits, zijn de vrijdagtrainingen wel belangrijk! Immers kunnen liefhebbers tegen een gereduceerd tarief een toegangsbewijs aanschaffen en de F1-auto’s zien en horen razen! En zeg het zelf, trainingen op TV met een hoop publiek ziet er toch ook prachtig uit?

    Zo heb ik in het begin de F1 live kunnen meemaken. Pas later was ik financieel draagkrachtig genoeg om op zondag en later een gehele weekeind een Grand Prix te kunnen bijwonen…

    Login om te reageren
    • sanderkomnogeensergens zegt

      27 maart 2023 om 19:41

      Heel goed punt. Zo maak je fan’s.

      Login om te reageren
  13. gregorius zegt

    28 maart 2023 om 10:10

    De vrije trainingen zijn ook nodig voor alle partijen om zoveel mogelijk uit hun auto te halen.
    Het idee is, dat als iedereen op de top van hun kunnen rijdt, dat het veld dichter bijelkaar zit tov als sommige teams er volkomen naast zitten. (uitzondering als het nummer 1 team toevallig er naast zit).

    Sommige fans vinden het fijn.
    Bezoekers van het circuit vinden het fijn.
    Teams vinden het fijn om dingen te kunnen testen.
    Ik volg F1 sinds 93, ik heb niks met vrije trainingen; maar ik hoef niet nog een belangrijk F1 moment om te kijken. Laat het lekker zo.

    Dus loop niet te zeuren; hier hoeft niks aan veranderd te worden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North