Moet de F1 nog wel terug naar Brazilië?

Auteur: , 44 Reacties

Waar ligt de grens?

Moet de F1 nog wel terug naar Brazilië?

Afgelopen weekend was het weer raak op Interlagos. Niet een, niet twee, maar werkelijk drie verschillende incidenten waarbij de levens van mensen uit het circus der Formule 1 in gevaar kwamen. Je zou verwachten dat er na jaren van problematiek toch ergens wat maatregelen worden genomen om de veiligheid te garanderen, maar het lijkt eigenlijk alleen maar erger te worden.

Naast teamleden van Mercedes werden zowel mensen van Sauber als van bandenleverancier Pirelli achterna gezeten. Nota bene de persoon die Pascal Wehrlein eerder dit jaar nog met een gouden strategie naar een puntenfinish hielp, wist haar belagers te ontvluchten. Ze deed haar verhaal op Twitter.

Moet de F1 nog wel terug naar Brazilië?

Wat de situatie nog alarmerender maakt is het feit dat Sauber behoorlijk wat stappen heeft gezet om maar niet in de handen van een bende te vallen. Afgezien van de extra beveiliging die ze bij zich hadden om zichzelf te beschermen, hadden ze het circuit op een onlogische tijd verlaten zodat het maar niet leek dat ze ook maar enigszins bij de Formule 1 waren betrokken.

De onduidelijkheid van de situatie rondom het beschermen van de teams valt samen met geruchten dat de stad zelf af zou willen van het circuit. Volgens Autosport zijn er drie geïnteresseerde partijen die het Autódromo over zouden willen nemen om het renovatieproces te bevorderen en de stad van hun last af te helpen. Het nadeel is echter dat dit voor de veiligheid waarschijnlijk niets zal oplossen. De incidenten gebeuren immers buiten het circuit.

We moeten ons daarom misschien gaan afvragen hoe lang dergelijke problemen nog getolereerd kunnen worden. Mocht het zover komen dan gaan we de atmosfeer en de prachtige fans uiteraard missen, maar veiligheid gaat boven alles. Of niet?



44 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ik vraag mij af hoeveel formule 1 fans er overvallen worden wanneer ze naar het circuit gaan of verlaten want je hoort het alleen van de teams
Ik vind dat ze het alleen nog maar mogen organiseren als het regent…
@bitd: Dan is Zandvoort toch opeens de ideale baan he?
@bitd: ik wilde net precies hetzelfde schrijven. :)
Gisteren was er niet veel aan, in tegenstelling tot vorig jaar.
@iJoost: gast, welke race heb jij zitten kijken? Hamilton van p20 naar p4, Riciardo van p16 naar p6.
@razer: Zijn ze dat niet een beetje aan hun stand verplicht?
OK, P4 en P6 is best knap, maar de Saubers en Haas’ en ook de Toro Rosso’s en McLarens, zijn geen partij voor Mercedes of RB, door motorvermogen en/of minder ervaren coureurs.

Heb je al 8 auto’s te pakken…

En vergeleek met misschien wel teveel met vorig jaar, wat natuurlijk niet helemaal eerlijk is. Ook zonder oranje bril
@iJoost: en daarom is het niet interessant? Dus alleen als max veel inhaalt is het leuk?
Tuurlijk moet er elk jaar in Brazilië gereden worden. Mooi circuit man. En dan het liefst nog als seizoensafsluiter. Die dooie boel in Abu Dhabi mogen ze van mij laten voor wat het is.
@viezefreddyw: Precies. En als je ermee ophoudt vanwege de veiligheid, dan hebben de criminelen al bij voorbaat gewonnen. En van mij mogen alle evenementen in die zandbak ook worden afgeschaft. Ze kunnen dn wel geld hebben, maar sfeer is niet te koop.
@berlinetta: de criminelen verliezen juist, want die hebben dan minder inkomsten
@viezefreddyw: dat zei ik gisteren precies zo tegen maat van me toen we de race zaten te kijken. Doe abu dhabi lekker na of voor Bahrein. Is ook makkelijker voor de teams. En leuker voor de kalender
@kilum: Die kalender is sowieso een beetje onlogisch. Ze gaan helemaal vanuit het oosten naar Canada, vervolgens via Europa weer terug naar Azië, om vervolgens via Amerika weer terug te gaan naar het Midden-Oosten.
@berlinetta: klopt, door dat beter te doen kunnen ze waarschijnlijk zo een extra race toevoegen aan het seizoen.
@berlinetta: Die kalender is natuurlijk samengesteld met allerlei commerciële belangen in het achterhoofd. Maar misschien nog wel belangrijker zijn de logistieke mogelijkheden. In dit filmpje wordt het uitgelegd https://youtu.be/uvy2Y_KGX0Q . En het belangrijkste zijn volgens mij die non-critical componments waar ze het over hebben. Die worden in 5 verschillende pakketten over de wereld gestuurd. Als de GP’s in een logische volgorde worden afgewerkt, wordt het een stuk moeilijker om alle onderdelen op tijd op de circuits te krijgen.
@berlinetta: de kalender is inderdaad op sommige punten onlogisch, maar ‘helemaal van het oosten naar Canada’ valt wel mee. Als je naar het oosten doorvliegt ben je er zo.
@berlinetta: Ja liever dat een beetje logischer plannen, met de pegels die ze overhouden kunnen ze met die kolder van 100 liter per uur stoppen
@viezefreddyw: Saai circuit of moeilijk om aan alcohol te komen in Abu Dhabi? Of beiden.
Zou Heineken in Abu Dhabi adverteren met Heineken 0,0%?
@ijoost: Ik vind het een saai sfeerloos circuit. De afsluiting van een seizoen moet toch een soort van feestje worden. Dat mis ik bij een circuit als Yas Marina. Interlagos heeft dat wel vind ik. Heeft niets met drank te maken, wat kan mij dat nou boeien.
@viezefreddyw: was een geintje.
Ik ben het helemaal met je eens. Abu Dhabi is niet het leukste circuit van de kalender. Verre van zelfs.
Snap het logistiek niet helemaal, maar dat zal wel zijn redenen hebben….
@ijoost: One for the money..
Two for the show..

Is wat Lincoln hierop zou zeggen. En gelijk zal die hebben ook.
@viezefreddyw: vergeet ook Stichting aap en de hoger opgeleiden niet ..
@viezefreddyw: AbuDhabi past wel bij het einde van het seizoen.
Zoals de zon daar ondergaat, gaat ook het seizoen als een nachtkaars uit.
Ok, vorig jaar was Rosberg aan het stressen; maar dat was meer om het stressen.
@gregorius: Racing by dawn is inderdaad erg mooi en geeft een fraai beeld. Maar dat kan ook ergens anders denk ik dan.. Het circuit van Abu Dhabi vind ik niet zo fraai.
@gregorius: plus dat die zandbak bijzonder slecht is voor de motoren. Als je AbuDhabi halverwege zou doen weet je ook zeker dat je een extra motor/ turbo wissel kunt doen.
Het zal een geldkwestie zijn om wel/niet naar Brazilië te komen. Als het stelletje corrupte graaiers daar genoeg bijeen harkt, dan zal de F1 blijven komen. De man op straat heeft niets in te brengen, hij mag alleen belasting afdragen voor de avontuurtjes van de happy few.
@dare2think: haha, mooie telegraaf comment
@dare2think: het is de schuld van de Rabobank@!!!1
Apaches inzetten om de teams en hun spullen vanaf de airport naar t circuit te vervoeren. Tentjes opzetten, motorhomes voorzien van veldbedden, overnachten op ‘t circuit, iedereen veilig.
@str8six: ik wilde roepen: Datkanhelemaalnie!: Maar met een beetje goede wil:…
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/US_Army_AH-64_Apache_extraction_exercise.jpg
https://theaviationist.com/wp-content/uploads/2013/12/Exint-2.jpg

Overigens vliegen ze in Brazilie met de Mil mi 24(35M) waar dat best wel goed mee zou moeten lukken (8 personen per keer):
http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/8/9/6/2385698.jpg?v=v40
Kom op, zo moeilijk is dat toch niet op te lossen. Gewoon met z’n allen in collone onder politiebegeleiding naar het vliegveld, spullen laden en doei.
Alleen met regen!
Het ergste van alles is nog dat de politie na de incidenten rondom het personeel van Mercedes en Sauber de beveiliging fors omhoog geschroefd zou hebben. Vervolgens blijkt daar dus helemaal niks van te kloppen en wordt Pirelli-personeel na afloop van de GP ook nog eens belaagd. Volgens journalist Will Buxton was er rond dat tijdstip (17:00 lokale tijd) zelfs bijna geen politie meer te vinden. Op en rond het circuit. Da’s een kwalijke zaak waaraan zowel de stad Sao Paulo, als de organisator van de GP als FOM aan werken.
@edge: wss waren die overvallers zelf agenten.. oke, overdreven wellicht, maar money buys power
@lekkaah: Zou me niks verbazen als ze voor een paar 100,- net ‘even elders bezig waren’…
@e34m5touring: exactly :)
het rijkste circus daalt neer in een land welke een van de grootste armoedes kent, waar sommige mensen letterlijk niets te verliezen hebben.

En dan raar opkijken als dit gebeurt…
De F1 wordt volgend jaar al veiliger met de Halo!
Waarom bouwen ze niet een hotel binnen het circuit? Hoef je dat terrein ook niet af.
@ippy: Laat ze eerst de pitstraat maar eens renoveren.
De grap is, de Braziliaanse politie weet wel van aanpakken. Hele favella’s hebben ze schoon weten te krijgen.
Of de wil er echter is…
Heel simpel, wegwezen daar en laat ze het uitzoeken.
Ja er moet echt iets aan gebeuren!!! Lekker kortzichtig weer. Dat is daar aan de orde van de dag.
Neej..naast de veiligheid buiten het circuit hebben we dit jaar weer gezien dat het gewoon een dodelijk saaie race is plus het feit dat er geen Braziliaan meer meerijd
Haal maar van de kalender. Hoef ik ook niet meer om 3 uur ‘s ochtends (mijn lokale tijd) mijn bed uit om de race te kijken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).