• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota-baas: “Verbrandingsmotor tegen 2050 verdwenen”

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 13 november 2017 om 14:05 – 23 Reacties

De Toyota Prius PHEV heeft een prijskaartje


Het is weer maandag hoor.

Bedroevend nieuws uit het land van de rijzende zon. Als we Seigo Kuzumaki, het hoofd Research & Development van Toyota, mogen geloven zijn de motoren zoals we ze nu graag zien over enkele decennia verdwenen.

De Japanner gelooft evenals voormalig GM-topman Bob Lutz dat deze gevolgen voort zullen komen uit strictere wet- en regelgeving van overheden. Maar waar Lutz vooral spreekt over autonome voertuigen, kijkt Kuzumaki specifiek naar de aandrijflijn. De verwachting is dat de internationale regulering omtrent CO2 emissies zal nog verder aantrekken, waardoor het voor autofabrikanten praktisch onmogelijk wordt om traditionele motoren te blijven produceren. In een quote legt hij de situatie kort uit:

“We expect that by 2050 we will have reduced CO2 emissions from vehicles by 90% compared to the figure in 2010. To achieve that from 2040 simple internal combustion engined cars will not be made, but they may be the basis of some hybrid or plug-in hybrid cars.”

Hoewel het hier gaat om verwachtingen en voorspellingen, is een daling van 90% voor de CO2-uitstoot zeer zeker geen kinderspel. Kuzumaki geeft echter wel toe dat er nog heel wat werk aan de winkel is om deze doelstelling te bereiken. Het idee dat verbrandingsmotoren tegen 2040 alleen nog ingezet zullen worden als basis voor hybrides en 10 jaar later van de planeet verdwijnen klinkt uitermate drastisch, maar het lijkt een toekomst waar ernstig rekening mee wordt gehouden.

Toyota zelf is in ieder geval al even bezig met het elektrificeren van hun vloot. Naast hun rijke verleden met wagens als de Prius staat er voor 2020 een hele rits aan EV’s op de planning. Verwacht wordt dat ze aanvankelijk op de markt zullen komen met litium ion batterijen, maar Toyota werkt op volle toeren om hun solid state batterijen erin te krijgen. Deze zijn niet alleen compacter en veiliger, maar zorgen ook voor betere prestaties. Mocht al die elektrische meuk nou mislukken, dan hebben ze altijd nog hun waterstofauto’s.

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Toyota-baas waarschuwt Apple: de autosector is geen makkie
  • Subaru en Toyota
    Subaru en Toyota maken auto die wél in NL scoort
  • toyota elektrisch
    Toyota strijdt in de VS tégen elektrische auto's

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, co2, Elektrisch, Hybride, motor, Toyota, uitstoot

Vorig bericht: « De Duitse Drie: hoe gaan de verkopen in 2017?
Volgend bericht: Moet de F1 nog wel terug naar Brazilië? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    13 november 2017 om 14:10

    Dan pas? Valt me nog mee.

    Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    13 november 2017 om 14:19

    Nou prima. Dan kan ik nog 30 jaar doorgaan met het opstoken van geplette dino’s om vervolgens mijn uitgedroogde ballen van middelbare leeftijd in een comfortabele EV te vervoeren.

    Login om te reageren
  3. robert110 zegt

    13 november 2017 om 14:20

    Met zo’n instelling wel ja.

    Login om te reageren
  4. spykerboy zegt

    13 november 2017 om 14:20

    Ik mag toch echt later hopen, wil zo lang mogelijk zonder elektrisch auto door het leven, saaie hokken vind ik het

    Login om te reageren
  5. toyotafortuner zegt

    13 november 2017 om 14:28

    Als iemand die nog lang geen trek heb in EVs én iemand die Toyota een warm hart toedraag: Ik vind t wel opmerkelijk dat deze statement komende is van iemand, waarvan een deel van zijn naam vrij vertaald ‘zak’ betekent.

    Login om te reageren
  6. tenaci zegt

    13 november 2017 om 14:47

    De man heeft gelijk. Ik heb me er al lang bij neergelegd dat het zo is. Rijden wordt goedkoper (zowel qua verbruik als onderhoud) en we houden de planeet een beetje op orde voor generaties na ons. Er komen heus wel regels dat je ‘voor de leuk’ nog wel 2000 km per jaar in een hobbyprojectje mag tokkelen.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      13 november 2017 om 14:57

      @tenaci: met de Roverheid aan het roer gaat het niet goedkoper worden. Ze bedenken wel weer wat om geld te genereren

      Login om te reageren
      • steelfighter zegt

        13 november 2017 om 15:54

        @lekkerlinksrijden: precies, we gaan met zn allen geen belasting meer betalen zodat jij en je naasten zullen kreperen als je zorg nodig zal hebben:)

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          13 november 2017 om 17:31

          @steelfighter: waar staat dat in mijn commentaar?

          Login om te reageren
      • pomoek zegt

        13 november 2017 om 16:31

        @lekkerlinksrijden: Haha roverheid: Dag mevrouw die ik altijd hoor in de leader van het radioprogramma standpunt.nl!

        Login om te reageren
      • tenaci zegt

        13 november 2017 om 16:44

        @lekkerlinksrijden: oei, een boze blanke meneer (m/v)…. Rotzakken zijn het hè? Doen niks voor de mensen, steken belasting in hun eigen corrupte zakken, ik zou ze allemaal deaud wensen joh! Maar even serieus, doe even normaal man, ga wat van de wereld bekijken, praat met mensen en kom tot de conclusie dat je hier praktisch in het paradijs woont. Onze overheid is nauwelijks corrupt, onze voorzieningen en infrastructuur zijn op orde, er zijn sociale vangnetten en we zijn een van de rijkste landen. Tuurlijk, alles kan beter, maar geloof me, het kan veel slechter, ook in landen waar je het misschien niet verwacht zoals de VS.

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          13 november 2017 om 17:29

          @tenaci: Heb ik iets genoemd wat jij nu allemaal zegt? Ik zei alleen maar dat autorijden niet goedkoper gaat worden

          Login om te reageren
          • tenaci zegt

            13 november 2017 om 18:05

            @lekkerlinksrijden: er zat zoveel verpakt in je opmerking Roverheid…. Waar vertel eens, als ik er toch naast zat, wat impliceerde je dan wel?

            Login om te reageren
            • lekkerlinksrijden zegt

              13 november 2017 om 18:39

              @tenaci: nogmaals, ik heb alleen gezegd dat autorijden niet goedkoper gaat worden. Lees het anders nog eens terug

              Login om te reageren
              • tenaci zegt

                13 november 2017 om 19:30

                @lekkerlinksrijden: Roverheid… Why?

      • spykerboy zegt

        14 november 2017 om 09:02

        @lekkerlinksrijden: eens

        Login om te reageren
  7. kobus1967 zegt

    13 november 2017 om 15:16

    Net als vroeger op je trapauto zelf een dikke V8 uit je keel gorgelen word elektrisch rijden vast leuk.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      13 november 2017 om 15:26

      @kobus1967:

      Dan ga ik maar alvast aandelen in Brandaris Zware Shag nemen, want die zware gorgel moet toch ergens vandaan komen :P

      Login om te reageren
  8. oxymoron zegt

    13 november 2017 om 16:12

    Japan is toch al een heel eind op weg? Je kunt daar van vrijwel alle personenauto’s hybride uitvoeringen krijgen, en die worden veel verkocht ook. Van pure EV’s moeten ze nog niet zoveel hebben.

    Login om te reageren
  9. aquila2003 zegt

    13 november 2017 om 16:31

    Nog 30 jaar genieten dus. Tegen die zal ik er vast ook wel een beetje klaar mee zijn. Ik vraag me wel af wat dit met de waarde van klassiekers zal doen?

    Login om te reageren
  10. pomoek zegt

    13 november 2017 om 16:33

    Hybride is niet de toekomst, althans, dat gaat minimale milieuwinst opleveren. Gewoon zonde om geld uit te geven aan deze auto’s voor de berijders en ook voor de overheid. Kortom, vol inzetten op de EV, dan wordt het misschien nog wat.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      13 november 2017 om 16:43

      @pomoek: ook EV is het niet…er is simpelweg te weinig capaciteit qua opwekking van energie om alles op EV te gaan zetten. Ja er worden windmolenparken aangelegd, dat klopt maar alle “groene” energie opwekking die gerealiseerd en gepland is, is puur alleen bedoeld om fossiele en nucleaire energiebronnen te vervangen. Er is nu al nauwelijks te schakelen bij plotseling toenemende behoefte aan elektrische energie, laat staan als alle vervoer EV’s zijn.

      Login om te reageren
  11. crashingduke zegt

    13 november 2017 om 18:56

    Dat is over ruim 32 jaar. Ik mag hopen dat we dan niet meer als een domme horde vee naar de baas rijden, maar lekker thuis werken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North