
Een schitterende Jaguar XJ op Marktplaats, maar de badges zetten je op een ander spoor.
Ah, Jaguar. Een heerlijk door en door Brits merk, maar je moet wel gevoel voor humor hebben. Een slecht verzorgde Jaguar (en/of goedkope exemplaren) zullen een verhoogd risico hebben op technisch euvel. Zo heeft waarde collega Nicolas ondervonden hoe het nou is om met een Jaguar XJ8 (X350) te leven en het waren leuke maanden. Veel langer heeft het niet geduurd voordat de XJ een zorgenkindje werd.
Jaguar XJ
En da’s jammer, want de XJ X350, de laatste generatie voordat Tata kwam met een volledig nieuw gamma, was een gaaf apparaat. Het lijnenspel werd overgenomen van de oudere Jags, maar in een nieuw jasje gestoken. De ranke sedan oogt bepaald niet verouderd, nog steeds niet eigenlijk in de juiste specificatie. Zoals dit bordeauxrode exemplaar op Marktplaats: hoe fraai wordt het? Er is bij deze auto één ding wat je moet inleveren. En dat is, gek genoeg, het Jaguar-logo.

Daimler Super Eight
Deze Jaguar XJ is namelijk een Daimler Super Eight. Hoe zat dat ook alweer? Daimler is één van de oudste merken ter wereld en haalt zijn oorsprong uit het werk dat Gottlieb Daimler verrichte, niet geheel toevallig het Daimler-gedeelte uit Daimler-Benz. Dit waaide over naar het Verenigd Koninkrijk, waar Daimler in 1896 gesticht werd als één van de oudste Britse automerken ooit. Dat duurde tot 1960, toen Jaguar Daimler overkocht. Daarna kwam het in handen van BMC (of BMH), British Leyland, en toen weer Jaguar. En daarna Ford en Tata, uiteraard toen die merken Jaguar overkochten. Los van al deze eigenaarschappen is Daimler altijd nauw verwant geweest aan Jaguar om modellen van het merk onder eigen naam uit te brengen. Soms als eigen model, soms als Daimler-uitvoering van Jaguar.

Ten tijde van de X350 had je in elk geval deze Daimler Super Eight die dus onder eigen merk uitgebracht werd. Je kan dat simpelweg zien als het summum van de XJ. Een beetje alsof het een Maybach S-Klasse is. De Daimler Super Eight was er enkel met dezelfde specs als de XJR, dus de V8 met 400 pk, enkel als lange wielbasis en enkel super-de-luxe. Ter context, een XJ Sovereign kostte des tijds zo’n 120.000 euro en een XJR 135 ruggen, de Daimler mocht voor niet minder dan 165.000 euro de dealer uit. Het exemplaar van vandaag toont wel aan wat je daarvoor krijgt.

We zien veel chroom, dit rode kleurtje (optioneel, maar zeker chique genoeg) en die briljante meerspaaks velgen die je eigenlijk wel moet hebben. Daimler had ergens in de historie een motorkapornament (zoals de Leaper van Jaguar) maar dat blijft je helaas bespaard. Je bent onderweg met 5,22 meter aan auto, wat je vooral merkt in 3,16 meter aan wielbasis.

Interieur
Concreet merk je het in extra beenruimte achter, waar je als een koning zit in de Daimler Super Eight. Heerlijke instelbare stoelen, klaptafeltjes, tv’s in de hoofdsteunen en een centraal bedieningspaneel. Ook mag een middenconsole met bekerhouders en armsteunen niet ontbreken. Nog best riant voor een auto uit 2006. De chauffeur is ook niet minder bedeeld met beige leder overal, hout op het dashboard en het stuurwiel en natuurlijk die smeuïge V8 onder de rechtervoet.

Kopen
Voor een Jaguar XJ uit 2006 is de Daimler Super Eight niet goedkoop, maar dan heb je wel een veel duurder exemplaar, van de eerste eigenaar, in heerlijke samenstelling met 133.000 kilometer op de klok. Het is een wat bijzonder alternatief voor een S-Klasse of misschien zelfs Bentley Flying Spur, maar wel een hele Britse. Want ouder dan Daimler wordt het niet. Ook al is het gewoon een Jaguar. Niet doorvertellen, hè?




Je mag deze Daimler bemachtigen voor 27.950 euro op Marktplaats, als je wil. Of durft.





Een Daimler/Jaguar XJ is alles behalve rank, door zijn breedte is het zelfs meer een platbek-kikker, dan een gewone kikker. Maar hij is wel mooi en elegant, heeft charme en charisma. Alles wat een auto mooi kan maken heeft deze XJ. Precies en goed geplaatst, tussen sportief en super-de-luxe, wat op zichzelf een bepaald publiek trekt, de enige smet op de XJ en op alle Jaguars is de niet flekkeloze techniek en dat is eigenlijk een doodzonde en eeuwigzonde. Als men dat bij het nieuwe Jaguar ook zo doet, dan is het merk helemaal ten dode opgeschreven, juist omdat de nieuwe Jaguar XJ een lelijk ogende auto is, tenminste volgens velen en de auto heeft maar een heel klein deel enthousiastelingen weten te overtuigen van zijn schoonheid. Dat de nieuwe Jaguar XJ bijzonder is, is waar, maar dan voor vele meer aan de negatieve kant, dan aan de positieve kant van het spectrum mooi en elegant.
Deze Daimler/Jaguar XJ is wel bijzonder fraai, mooie kleur en mooi interieur, een prachtige laatste uitvoering zoals het hoort.
TLDR; mooie kar, maar gutogut wat kun je hier ook fantastisch op leeglopen. En zelfs als het heel blijft dan is die V8 er een die by default met een draaikolk de tank leeg trekt. En daarmee ook je bankrekening.
Dat valt reuze mee.
Ik kom op ca 1:9 uit met een, kuch, zeer vlotte rijstijl en af en toe een autoambulance er achter. As je er normaal mee rijdt moet 1:10 geen probleem zijn.
Vergeet niet dat het hele ding van alu is en slechts 1600 kg weegt
Bijna op alle fronten onseens met je .
Naast alle huidige SUV ’s is hij zeker rank, hooguit wat lang.
Voor wat betreft het onderhoud :: Dat is een mythe , een borrelpraatje dat zichzelf instand houd, net als roestende Fiat’s op de folder.
Ik had hiervoor 7 jaar een 4.2 S type, met grotendeels dezelfde techniei , en zonder noemenswaardige problemen.: in die 7 jaar een nw radiator, een uitlaat, een accu en een raamschakelaar , plus uiteraard banden en remmen. En dat in 7 jaar en ca 100.000 km , verkocht bij 300.000 om.
Kom daar bij VAG of Mercedes maar eens om.
Inmiddels ruim 4 jaar een 4.2 XJ . Zeer zwaar gebruik met autoambulance en stevig doorrijden en eigenlijk maar 1 ding. nl de automaat bij 260.000 km.
Een bekend probleem. Dat was prijzig : 3,5 k maar is bv exact dezelfde automaat die ook in een BMW 5 serie zit en dan hoor je er niemand over.
Een ander slecht punt is de luchtvering.
Ook die is enorm duur en was defect toen ik de mijne aanschafte met 200k km.
Rondom alles vervangen door nieuwe van Ali express . Werken minimaal zo goed als de originele maar voor 10% van de prijs.
Luchtvering is trouwens ook voor merken als Mercedes altijd een probleem . Kijk maar eens hoeveel er laag geparkeerd staan.
Conclusie : ik rij nog steeds voor een koopje.
Tuurlijk duurder dan een Citroen C1 maar echt niet duurder, eerder goedkoper, dan een hoger segment auto van een Duits merk
Echte ervaringen hier, dus geen van horen zeggen borrelpraat.
Lang is-ie zeker, zelfs een SWB steekt iets uit in een standaard parkeervak.
V.w.b. de luchtvering : dat Ali alternatief klinkt wel érg goedkoop. Betekent dat niet, dat het in no-time kaduuk is/gaat ? Dan zou je er niet veel mee opschieten.
Meen begrepen te hebben, dat de bak bij ZF vandaan komt. Je zou zeggen, dat die van fatsoenlijke kwaliteit zou moeten zijn. Zijn er manieren (spoelen bijvoorbeeld) om de levensduur te verlengen ?
Ik heb een V6, ik rij er mee als een oud wijf, heb geen snellere nodig. Bijkomend voordeel : hij is een fractie minder dorstig (1:11,5 met mijn tamme rijstijl) en 80 kilo lichter dan een vergelijkbare V8.
Blijf dan maar uit de buurt van de laatste generatie XJ. Bij ons thuis hebben ze er 2 gereden. Van voor de facelift had een probleem met het carrosserie. Het was een verlengde versie en die gaan op den duur knikken. Aan de buitenkant kon je aan de lak zien waar de zwakke punten zaten. Na het faceliftmodel was dit opgelost maar zaten er bizar veel hardnekkige storingen in. Echter was bij deze de complete optie lijst aangevinkt en dat zou volgens JLR Nederland het probleem zijn geweest. De computer kan het niet meer aan.. maar motorisch 0 problemen. 3.0SC en 5.0SC.
Jammer van de velgen, zou toch echt de putdeksels moeten hebben. Heb ik ook onder mijn X350 4.2V8, veel chiquer.
Oh deze moet blabla omdat jij dat ook heb??? Bro ik denk dat jij gwn ff bigi wil doen met je Jag.
He, mijn debiele broertje hier op Autoblog?
Laat deze dealer de foto’s maken door zijn kinderen? Want waarom zou er anders een paashaas inzetten?
Als je 65+ bent, een bordeauxrode corduroy broek draagt en sigaar rookt is dat jouw auto…
Kan. Maar ook als je 40 bent en 400 pk onder de bips wil . De ultieme sleeper
Schitterend, maar liever in groen of blauw
Ik moet aan graaf dracula denken op dit moment.
Bak is idd van ZF maar is niet het sterkste punt.
Volgens de bekende Zeeuwse Jaguar specialist is 250k een normaal kilometrage voor deze bak bij de V8.
Diezelfde specialist vond mijn XJ “de best verende die hij in tijden had proefgereden”
Zitten er inmiddels 4 jaar zonder problemen onder en ik ben er qua belading niet zuinig mee .
Dank je, duidelijk.
Kan. Maar ook als je 40 bent en 400 pk onder de bips wil . De ultieme sleeper