• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Motie PvdA aangenomen, in 2025 enkel elektrische auto’s?

Auteur: Dizono, gepost 29 maart 2016 om 21:18 – 100 Reacties

Het straatbeeld in 2025?


“Ik dacht eigenlijk dat het een grapje was” reageerde VVD’er Barbara Visser nog op de motie van PvdA-collega Jan Vos om per 2025 enkel nog elektrische auto’s te verkopen. Een motie die vandaag is aangenomen. Geen grapje, Barbara.

Het is natuurlijk te prijzen dat onze overheid het milieu een handje helpt door eindelijk eens die vervuilende zeevaart aan te pakken te streven naar emissieloos autovervoer. Maar om nu te stellen dat per 2025, over negen jaar dus, enkel nog volledig elektrische auto’s in de showrooms mogen staan, dat gaat wel wat ver.

Vooral omdat de politiek er een nogal tweeslachtig beleid op na houdt. Relatief schoon LPG wordt zwaar belast, hybrides en plug-in hybrides eerst juist minder, maar ondertussen weer steeds zwaarder, terwijl de bijtelling op een A8 4.2 TDI per 2017 juist omlaag gaat en percentueel niet meer verschilt van die van een Volkswagen Golf GTE. Snap jij het nog?

Goed, diezelfde heren en dames op het rode blauwe pluche hebben vandaag dus de motie van PvdA’er Jan Vos aangenomen. Maar wat blijkt, die motie is voordien nog wel eventjes aangepast. Er staat namelijk dat er gestreefd wordt om per 2025 enkel emissieloze auto’s (een nogal misleidende term overigens, maar dat terzijde) te verkopen. Ze gaan er naar streven dus. Net zoals dat ik elk jaar weer er naar streef om geen post uit Leeuwarden te ontvangen. Om de vandaag aangenomen motie nog maar even te quoten “over tot de orde van de dag.”

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende:
·dat het mogelijk is om met auto’s te rijden die geen vervuilende stoffen uitstoten;
·dat dit type auto’s in prijs snel goedkoper zal worden en dat de actieradius steeds groter zal worden en dat dit proces sneller verloopt wanneer emissieloos vervoer de standaard wordt;
·dat ook andere landen (Noorwegen, VS) beleid ontwikkelen voor emissieloos vervoer;

spreekt uit dat Nederland moet streven naar het louter verkopen van emissieloze (nieuwe) auto’s in 2025,


en gaat over tot de orde van de dag.

UPDATE: zo werd het PvdA-plan vermorzeld!

Foto: rubbenpoppink op Autojunk.nl

Ook interessant!

  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Niet eerder werden er zo weinig auto's verkocht in de EU in april
    Handen bij de knoppen voor subsidie elektrische auto
  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elektrisch, pvda, vvd

Vorig bericht: « Je wilt je Mercedes-AMG GLE 63 Coupe zo tunen, mag dat?
Volgend bericht: Echt waar: VW aangeklaagd voor misleidende reclames »

Lees Interacties

Reacties

  1. dampu020 zegt

    29 maart 2016 om 21:20

    Het was leuk jullie gekend te hebben

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      29 maart 2016 om 21:51

      @dampu020: Idd. Sinds wanneer is GroenLinks en PVDA de zelfde club?

      Login om te reageren
      • CRX zegt

        30 maart 2016 om 08:28

        @dutchdriftking: Sinds de PvdA geen eigen zetels meer heeft.

        Login om te reageren
    • keeper1 zegt

      29 maart 2016 om 21:58

      @dampu020: misschien is het een slechte 1 april grap? Verlaat ons niet…

      Login om te reageren
  2. papa zegt

    29 maart 2016 om 21:23

    Ik streef ook wel eens…

    Login om te reageren
  3. postzegel zegt

    29 maart 2016 om 21:23

    Ik streef er naar om vóór 2025 al m’n saaie bewegingen in het verkeer volledig emissie-loos te doen…

    *voor mij geen bonen-soep meer*

    Login om te reageren
  4. jordydeknecht zegt

    29 maart 2016 om 21:23

    Dus geen Golf GTI Clubsport 50th Anniversary bij de dealer in 2026?

    Login om te reageren
    • cadrez zegt

      29 maart 2016 om 21:27

      @jordydeknecht: Als dit echt de toekomst is, vrees ik dat je tevreden zal moeten zijn met een Golf GTE 50th Anniversary in 2065.

      Login om te reageren
      • jordydeknecht zegt

        29 maart 2016 om 21:30

        @cadrez: Zou het dan een GTI E worden? Aangezien we toch aan het badge gooien zijn tegenwoordig..

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          29 maart 2016 om 21:32

          @jordydeknecht: Jammer dat Pasen net weer voorbij is. Al is één GTEI geen GTEI natuurlijk.

          Login om te reageren
      • jrsmoke zegt

        29 maart 2016 om 21:58

        @cadrez: E-Golf 50th anniversary ?

        Login om te reageren
    • dutchcourage86 zegt

      30 maart 2016 om 10:47

      @jordydeknecht: Misschien mag je ze nog importeren.

      Login om te reageren
  5. rob5nismo zegt

    29 maart 2016 om 21:23

    Waar gaat het heen in den haag
    Misschien een vreemde champignon gegeten toen dit aan genomen werd

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      29 maart 2016 om 21:34

      @rob5nismo: Weten we na 6 april waar het heengaat…. Oekraine of niet?? Wel zeker is dat je belastinggeld sowieso in een bodemloze put gestort wordt.

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        29 maart 2016 om 22:39

        @406_v6: dat is altijd het geval met ons belastinggeld.
        Wat ik daar nooit van begrijp is dat we aan de ene kant miljoenen in de schuld staan en aan de andere kant weer geld in andere dingen kunnen pompen als land zijnde

        Login om te reageren
        • DennisS65B40 zegt

          30 maart 2016 om 08:09

          @rob5nismo: miljarden in de schuld en toch andere landen bombarderen. Zodat ze daar democratische vrijheid hebben. Behalve Saudi Arabië, daar gaat de koning mee op de foto.

          Login om te reageren
  6. cadrez zegt

    29 maart 2016 om 21:24

    Toch ben ik nog niet overtuigd van het feit dat elektrische auto’s zo proper zijn voor het milieu als men laat uitschijnen.
    Ik zit namelijk nog met 2 vragen:
    1) De elektriciteit voor het opladen moet ook ergens opgewekt worden. En dit gebeurt voor een groot deel nog door kooltjes te branden.
    2) Waar gaan we heen met al die batterijen. Hoe kunnen we zo een massa batterijen nu op een ecologische manier recycleren/ verwerken?

    Login om te reageren
    • sunder94 zegt

      29 maart 2016 om 21:42

      @cadrez: Meer lange termijn denken. Energie wordt nu vooral nog met kolen opgewekt om het gat te kunnen opvangen van de windmolens (geen wind..) en zonnepanelen (’s nachts, bepaalde seizoenen..).

      Als batterijen nou eens efficiënter en milieuvriendelijker werden kon je de energie uit die super efficiënte paneeltjes van de toekomst gewoon opslaan (bijvoorbeeld). De techniek is nu nog beperkt, maar dat kan heel hard gaan. En zo’n trage overheid moet daar wel op in kunnen spelen met het oog op de achteruitgang van onze planeet.

      Login om te reageren
      • cadrez zegt

        29 maart 2016 om 22:05

        @sunder94: Heb je wel gelijk in. Maar het ligt dus inderdaad volledig in handen van de overheid. Maar zoals ik ons belgische staatje (even de vergunningen voor scheurtjesreactoren verlengen met 10 jaar) bezig zie is het iets voor de verre verre toekomst.

        Login om te reageren
        • scaglietti612 zegt

          29 maart 2016 om 23:41

          @cadrez: Je zegt het, zo is het inderdaad. In Oostende staan er 6 laadpalen, waarvan 4 voor e-bikes. Volgens de EU ligt de datum op 2035 voor verkoop van emissie-vrije voertuigen, waarom Nederland weer moet voor lopen? Infrastructuur is er amper en zoals dat hier gaat in ons apenlandje, zal er in 2035 ook niet voldoende zijn voor elke wagen.

          Iedereen aan de stekker? Wel zeg maar dag aan onze voordelige nachttarief en maddam Turtel kan weer in haar handjes wrijven because Turteltaks. En je weet waarschijnlijk wel onze beroemde afschakelplannen elke winter? Waar ik woon zit ik in zone orangje, dus wanneer de rode zones zonder elektriek zetten niet genoeg zal zijn mag ik het ook vergeten. Bouwgrond zal nog schaarser worden vanwege de vele oppervlakten die we zullen nodig hebben om windmolens te zetten voor de toenemende vraag voor stroom. Ik zie de voordelen van een EV vandaag als sneeuw voor de zon verdwijnen vanaf 2035.

          Login om te reageren
          • cadrez zegt

            29 maart 2016 om 23:52

            @scaglietti612: Het is inderdaad zo dat de huidige infrastructuur elektrisch rijden volledig ontmoedigd.
            Turtelboom helpt ook niet. Ik snap het eigenlijk ook niet dat zaken als elektriciteit opeens zoveel duurder mogen worden. Naar mijn mening is elektriciteit nog altijd een basisbehoefte die voor elke persoon op aarde (even optimistisch denken) bereikbaar zou moeten zijn. Maar het wordt alleen maar duurder. Nachttarief heb ik niet echt last van aangezien mijn huis nog een enkele teller heeft en ik eigenlijk ook wel wat let op mijn energieverbruik. Die afschakelplannen heb ik maar vanop een afstandje gevolgd en daar maak ik mij nog niet direct zorgen over (misschien een beetje luiheid/naïviteit van mijn kant) . Maar het meest frappante is ook wel dat iedereen voor groene energie is , zolang die maar niet in hun achtertuin opgewekt moet worden. Voorbeeld , windmolens. Mooi, windenergie , groen, waaauw. Maar als er binnen de 2 kilometer van hun huis een windmolen gaat gebouwd worden maakt iedereen zich zorgen over de vogeltjes die zouden te pletter vliegen tegen de wieken.
            Kortom. Het is voor 70 procent de schuld van onze overheid, 25% ligt aan de mentaliteit van de mensen en de overige 5% zullen we maar op de sossen steken ;D.
            Ik zie België niet binnen de 50 jaar volledig elektrisch rijden.

            Login om te reageren
            • scaglietti612 zegt

              30 maart 2016 om 00:34

              @cadrez: Van die groene energie heb je wel gelijk. Mag niet schadelijk zijn voor het milieu maar ook niet voor ons uitzicht. Moet wel eerlijk bekennen dat ik het ook soms jammer vind van windmolens die het uitzicht bederven. We willen de planeet redden door minder schadelijk te zijn voor het milieu en dat doen we door de schoonheid ervan te ‘bederven’ met windmolens.

              Login om te reageren
      • thisguy zegt

        29 maart 2016 om 22:07

        @sunder94: Als IEDEREEN met een elektrische auto gaat rijden is er echt geen batterij techniek (zelfs niet puur theoretisch) in staat om genoeg vermogen op te slaan om het net van stroom te voorzien als iedereen om 16:30 thuiskomt en de auto aan de lader prikt.
        Daarnaast hebben we echt niet genoeg landoppervlak in Nederland (of europa) om genoeg windmolens neer te zetten om een volledig elektrisch wagenpark te ondersteunen

        Login om te reageren
        • jansuh87 zegt

          29 maart 2016 om 22:53

          @thisguy: Als we maar willen. De auto kan ook op andere plaatsen dan thuis opgeladen worden. Verder wordt al 11% al opgewekt door duurzame energie. Ik kom vaak in alle uithoeken van Nederland en als ik zie hoeveel kale vlakte er is dan kunnen we nog een hoop duurzaam vermogen opwekken. Het is gewoon een geldkwestie. Energie opwekken vanuit een kolencentrale is bijna gratis.

          Login om te reageren
        • scaglietti612 zegt

          29 maart 2016 om 23:48

          @thisguy: Daarom dat er echt alternatieven moeten komen voor de ev. Velen EV-rijders claimen dit is de toekomst en schieten elk ander voorstel af (waarschijnlijk hebben ze aandelen in Fastnet). Waterstof, synthetische benzine, 100% bio-brandstoffen, … alles is goed zolang ze niet meer uitstoten.
          Want velen EV rijders claimen dat het zo makkelijk en goedkoop is. Wel als iedereen zo zou rijden zal het niet lang meer duren voordat de prijzen de lucht inschieten. En niet iedereen heeft een huis met garage waar je je wagen s’nachts aan de stekker kan hangen. Wat met mensen die meermaals per dag redelijke afstanden moeten afleggen? Waar moet je laden wanneer je wagen 2 wijken ver in een donker straatje geparkeerd staat? Overal in elke straat laadpalen zetten gaat niet en je zal constant mogen betalen aan verschillende tarieven because verschillende privé-bedrijven die de boel zal beheren.

          Batterijen zijn inderdaad niet geschikt voor iedereen. Sommige zullen baat hebben aan bv waterstof ( en ja ik weet dat het nu nog niet beter is dan ev, ze werken de nadelen zo veel mogelijk weg.)

          Login om te reageren
        • pramm zegt

          29 maart 2016 om 23:49

          @thisguy: heb je enige onderbouwing om jouw stellige mening te onderbouwen.
          Als alle auto’s een BEV zouden zijn, hebben we slechts 30% meer elektriciteit nodig dan nu. Er wordt een enorme besparing bereikt doordat er geen benzine of olie hoeft te worden geraffineerd.
          Ons elwktriciteitsnet kan gedurende de nacht dit prima leveren, dan is de energievraag in woonwijken minder dan 1% gedurende de piekvraag.

          Login om te reageren
          • scaglietti612 zegt

            30 maart 2016 om 00:31

            @pramm: 30% is toch nog heel wat. Er zullen forse investeringen moeten gedaan worden. Dan is er ook nog de vraag over snelladen. Zo’n EV in pakweg 10 min. moeten opladen vraagt heel wat stroom, het netwerk moet dat nog aankunnen ook. Tijdens de piekuren zou het mij niet verbazen dat de meeste dan rap hun ev zullen snelladen omdat ze bv niet thuis of op het werk kunnen laden. En de besparing door het stopzetten van olie en benzine? Benzine zal niet meer nodig zijn, maar olie zal nog steeds nodig zijn voor andere zaken.

            Er zijn nog veel problemen die nog zal moeten worden opgelost. Ik hoop dat de politiek dat ook inziet en tijdig ingrijpt om ze op te lossen.

            Login om te reageren
            • jansuh87 zegt

              30 maart 2016 om 19:02

              @scaglietti612: Er wordt verwacht dat we binnen een antal jaar een SmartGrid hebben. Pieken worden hiermee uitgevlakt. Denk hieraan dat de diepvries bij energieoverschot wat harder werkt om bij gevaar van tekortkoming wat minder hard te werken

              Login om te reageren
          • scaglietti612 zegt

            30 maart 2016 om 00:38

            @pramm: In je comment is er eigenlijk rekening gehouden met de stijgende groei van de bevolking? Ik wil je niet neerhalen hoor, maar vraag het mij gewoon af. Kan bv best dat er 30% meer energie nodig is door ev, maar het aantal huishoudens en ook voertuigen stijgen ook met de dag. En doordat het in Europa steeds meer vluchtelingen hier een nieuw leven opbouwen stijgt het aantal inwoners nog sneller.

            Login om te reageren
            • pramm zegt

              30 maart 2016 om 07:19

              @scaglietti612: sorry, mijn post was niet duidelijk en te snel geplaatst. Het is niet 30 procent t.o.v. wat er nu aan elektriciteit wordt verbruikt, maar 30 procent extra t.o.v. wat er nu aan elektriciteit wordt verbruikt om olie tot benzine te raffineren. Dat kan zonder enig probleem nu ’s nachts worden opgevangen. Gedurende de nacht wordt door energiecentrales maar weinig elektriciteit geproduceerd (niet ideaal met kolenstroom maar ook dan is een ev schoner) en als we meer windparken hebbe. zullen die juist in de nacht uit gaan doordat er onvoldoende vraag aan elektriciteit is, tenzij we dat voor auto’s kunnen gebruiken.

              Login om te reageren
            • pramm zegt

              30 maart 2016 om 09:03

              @scaglietti612: Misschien is het voor de discussie trouwens handig om niet alle wereldse problemen mee te nemen. De groei van de bevolking in Nederland zorgt ook voor het probleem dat we onvoldoende ziekenhuizen hebben, of dat we meer supermarkten nodig hebben.

              Login om te reageren
              • scaglietti612 zegt

                30 maart 2016 om 18:13

                @pramm: De groei van de bevolking zorgt voor veel bijkomende problemen. 1 daarvan heeft wel veel te maken met de bevolkingsgroei te maken en dat is namelijk dit onderwerp. Iedereen met een milieu-vriendelijke wagen, geen probleem voor mij. Maar ik hoop dat ze dit niet onderschatten. Want het zal zeker en vast een impact hebben op onze energie-verbruik of het nu voor transport, huishouden of andere zijn. Het zijn allemaal problemen die ze nog moeten uitwerken en oplossen. Niets mis mee om met alle mogelijke scenario’s rekening mee te houden en zoveel mogelijke problemen nu al op te zoeken voor ze zich voordoen wanneer het te laat is.

      • reistje zegt

        29 maart 2016 om 22:07

        @sunder94: Dan hang je er meteen een hoop als-en aan. Dan kan ik ook zeggen als we dan gewoon schone bio-brandstof maken.

        En om de zoveel weken claimed weer iemand een nieuwe accu te hebben klaar voor productie met 200% meer capaciteit. In de praktijk schiet het echter niet op.

        Login om te reageren
  7. bazzelijn zegt

    29 maart 2016 om 21:25

    Heeft iemand ook een lijstje van partijen die hiermee hebben ingestemd?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      29 maart 2016 om 21:31

      @bazzelijn:
      Nummer 2016D13030
      Publicatiedatum 29 maart 2016
      Eerste ondertekenaar Jan Vos, Kamerlid PvdA
      Mede ondertekenaar Norbert Klein, Kamerlid Klein
      Mede ondertekenaar Stientje van Veldhoven, Kamerlid D66
      Mede ondertekenaar Frank Wassenberg, Kamerlid PvdD
      Mede ondertekenaar Carla Dik-Faber, Kamerlid CU
      Mede ondertekenaar Liesbeth van Tongeren, Kamerlid GL

      Login om te reageren
  8. rvds15 zegt

    29 maart 2016 om 21:25

    Emigreren dus. Toedeledokie.

    Login om te reageren
    • marc94 zegt

      30 maart 2016 om 13:57

      @rvds15: ik ga naar Noord Amerika en ik neem mee:

      Niks want alles is daar goedkoper. Oke, als het niet al te duur is mijn auto want ik ben er aan gehecht.

      Login om te reageren
  9. JanJansen zegt

    29 maart 2016 om 21:26

    Ik streef er ook naar om alleen maar stabiele vrouwen te daten.

    Login om te reageren
    • trident zegt

      29 maart 2016 om 21:59

      @JanJansen: ik ook , vind mijn vrouw alleen niet goed:S

      Login om te reageren
  10. jorndvv zegt

    29 maart 2016 om 21:28

    Dan kunnen we maar beter met ons allen gaan emigreren

    Login om te reageren
  11. knipperlichtje zegt

    29 maart 2016 om 21:29

    Let op het verschil tussen een motie en een wetsvoorstel, een motie is niets meer dan een kennisgeving aan de regering over het beleid dat volgens de volksvertegenwoordiging gevolgd moet worden. Een motie tot het streven naar iets, in dit geval een elektrisch wagenpark, stelt dus erg weinig voor.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      29 maart 2016 om 23:25

      @knipperlichtje: al was het een wetsvoorstel (zal het nooit halen, maar dat terzijde), onze regering(en) streeft/streefden een hoop…maar ze behaalden zelden de doelen…

      Login om te reageren
  12. stfu zegt

    29 maart 2016 om 21:29

    Het is een streven. Niks mis mee. Gaan ze alleen niet halen. In Noorwegen werkt het wel/ook…

    Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    29 maart 2016 om 21:31

    Een motie is nix ..

    De PvdA was weer eens druk met nix doen ..

    Login om te reageren
  14. gerjan zegt

    29 maart 2016 om 21:32

    Goed voorbeeld doet volgen. Wat rijden al die PvdA mensen nu ?

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      29 maart 2016 om 21:48

      @gerjan: eentje heeft Eem BMW 6-serie cabrio. En die is, zoals de Telegraaf schreef, ook elektrisch. Althans, de kap…

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        29 maart 2016 om 23:26

        @nicolasr: de startmotor en stuurbekrachtiging ook…

        Login om te reageren
  15. smiley70 zegt

    29 maart 2016 om 21:33

    In Noorwegen hebben ze niet zo zitten sinterklazen met dat gasgeld zoals wij hier, en kunnen die geitenwollen sokken visie ook betalen.

    Login om te reageren
  16. roverp6 zegt

    29 maart 2016 om 21:33

    Eh, zeevaart draait in Rotterdam gewoon op 0,1% laagzwavel dieselolie hoor, niks geen stookolie in heel Noord Europa voorbij 5 graden West. Ga muiten bij die zuidelijke landen die hun al behoorlijk slechte concurrentie positie proberen te behouden door middel van het niet verbieden van het stoken van zware stookolie.

    Wat meer on-topic hoeft niet want er komt toch niks van.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      29 maart 2016 om 21:54

      @roverp6: ja, om vervolgens op open zee weer rustig de grootst mogelijke troep de atmosfeer in te pompen. Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet zoveel uit waar ze precies vervuilen.

      Login om te reageren
      • roverp6 zegt

        29 maart 2016 om 22:13

        @Dizono: In het artikel waar de link naar vewees, is de link getrokken tussen zeevaart in de haven van Rotterdam en de milieuzone in de binnenstad. Ik maak die link niet, en mij interesseert het verder geen moer omdat een zeeschip een heel stuk efficienter is dan welke andere vorm van transport dan ook. Domweg omdat er meer gewicht verplaatst wordt per gram uitstoot.

        Op zee is de wereldwijde limiet 1% zwavel per metrische ton. Oftewel, 1% van zo’n 20 tot 40 ton per dag afhankelijk van het type schip. Anders dan NW Europe en de VS bestaan er niet veel gebieden waar er een restrictie wordt gesteld aan de uitstoot, maar daar betalen we ook weer met z’n allen voor.

        Login om te reageren
  17. atrak zegt

    29 maart 2016 om 21:39

    Gelukkig is het nog steeds niet verboden om een echte auto uit Duitsland te importeren. Of streeft men er ook naar om dat soort zaken te verbieden?

    Login om te reageren
    • cadrez zegt

      29 maart 2016 om 22:09

      @atrak: Lijkt mij een logisch gevolg jammer genoeg. Zie => milieuzones

      Login om te reageren
  18. Rick-dos zegt

    29 maart 2016 om 21:41

    Een motie stelt niks voor met tekst dat niks voorstelt. Mja, laten we daar boos en verontwaardigd over doen en laten we met z’n allen emigreren en misschien zelfs wel harakiri plegen…

    Login om te reageren
    • brabussb1 zegt

      29 maart 2016 om 21:45

      @Rick-dos:
      Als er genoeg Harakiri plegen hoeven we niet aan de EV.
      Ik stel een halvering van het huidige inwoneraantal voor.

      Tikt nu een motie.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        29 maart 2016 om 21:48

        @brabussb1: Je bent niet ambitieus genoeg! 90%!

        *tikt amendement op motie van @brabussb1 *

        Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        29 maart 2016 om 23:36

        @Rick-dos: jullie vergeten nog de instroom van nieuwe Nederlanders… Ik pleit daarom voor een immigratiebelasting à 52% ex. BTW.* In geval van inname cyaankali heeft men vrijstelling.

        Tikt tweede amendement op motie van @brabussb1

        *satire op BPM+BTW-constructie uiteraard.

        Login om te reageren
  19. jippie zegt

    29 maart 2016 om 21:44

    In 2025 bestaat de hele PvdA niet meer. Pure flauwekul dus.

    Login om te reageren
  20. t1mothys zegt

    29 maart 2016 om 21:46

    1 apriiiilllll

    Login om te reageren
  21. MARS zegt

    29 maart 2016 om 21:47

    Laat mij raden, per 01-04-2025

    Login om te reageren
  22. reactief zegt

    29 maart 2016 om 21:47

    Het is natuurlijk een motie van niets, maar mochten andere landen volgen met zulke moties naar het streven van emissieloze auto’s in 2025, dan geeft het wel nog wat extra druk naar de autofabrikanten!
    Het is eigenlijk gewoon achterlijk dat wij het normaal vinden om met die vervuilende stinkauto’s nog door de stad te rijden. Maar wel jammer dat de politiek altijd alleen maar aan de auto denkt, en andere vervuilers lekker door laat gaan…

    Login om te reageren
  23. norge zegt

    29 maart 2016 om 21:51

    Wij schroeven de stroomprijs alvast op…

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      29 maart 2016 om 21:55

      @norge: als er ergens meer belasting en accijns op zit dan op diesel en LPG…

      Login om te reageren
  24. aikon1694 zegt

    29 maart 2016 om 21:54

    Sinds ik een auto heb die nog maar de helft verbruikt ben ik twee keer zoveel gaan rijden….

    Login om te reageren
  25. Justawheelchairguy zegt

    29 maart 2016 om 21:55

    @Dizono: is dat nou de BMW dealer in Enschede?

    Login om te reageren
  26. michaelb zegt

    29 maart 2016 om 21:56

    Eneco lacht alvast in z’n vuistje.

    Login om te reageren
  27. henrie zegt

    29 maart 2016 om 21:57

    @Dizono: Het pluche in de tweede kamer is niet rood hoor. Dat is als sinds jaar en dag blauw. Vroeger was het overigens donkergroen, maar dat is waarschijnlijk van voor jouw tijd…

    Login om te reageren
  28. Dutchdriftking zegt

    29 maart 2016 om 22:00

    Ik streef er naar de PVDA te ontdoen van al hun idiote theorieën en de heren en dames vriendelijk te verzoeken op te sodemieteren uit Den Haag. Ze hebben lang genoeg plezier gehad maar mogen nu opzoek naar een echte baan. Uiteraard zonder wachtgeld. Wie stemt voor?

    Login om te reageren
  29. arvand zegt

    29 maart 2016 om 22:06

    Gelukkig is de belasting op elektriciteit hoger dan op brandstof, dus de staatskas zal lekker gevuld worden.

    Login om te reageren
  30. soes750 zegt

    29 maart 2016 om 22:12

    Leuke motie van een partij die in de peilingen op nog maar een zetel of 8 komt. Van de 38 die ze nu hebben. Zieltjes winnen van de linkse stemmers ( anders dan de Patat Van De Aviko). Straks lekker allemaal wachtgeld opstrijken en daarmee alvast aan de elektrische bolide is mogelijk het alternatief van de gekozen strategie.

    Login om te reageren
  31. kleinemeid71 zegt

    29 maart 2016 om 22:37

    Daar gaat m’n leven nu ga ik zeker in n ander land wonen

    Login om te reageren
  32. ghost zegt

    29 maart 2016 om 22:39

    Mijn inziens komt dit simpelweg omdat de vertegenwoordiging van het volk(de eerste en tweede kamer) geen goede afspiegeling zijn van het echte volk. Mijn inziens zit onze politiek vol met idioten die maar wat graag mensen in hokjes plaatsen en graag het braafste jongetje/meisje van de klas willen zijn.

    Vroeger kende ik ook zo’n snotneus in mijn studie. Bij elke verkiezing kwam hij zijn politieke ambities promoten, vreselijk figuur. Reed destijds nog een keer mee met mijn toenmalige vriendin, zij reedt niet als een bezetene, noem het eerder (te) tam maar het enige wat meneer continu uitkraamde was; “rijdt eens rustig joh”. En helaas tot mijn spijt zit dat ook dat jong nu ergens in de politiek, bij D66 meen ik. Huilen met de pet op als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
  33. spec zegt

    29 maart 2016 om 22:43

    Wat een geleuter weer. Het enige wat ze hiermee bereiken is dat autorijden straks alleen nog voor de elite is weggelegd. De ‘arbeider’ ziet zijn belangen al lang niet meer vertegenwoordigd door de partij van de armoede

    Login om te reageren
  34. meximal zegt

    29 maart 2016 om 22:44

    Is het al 1 april?

    Login om te reageren
  35. robert110 zegt

    29 maart 2016 om 22:46

    En er daarna achter komen dat de elektrische auto in zijn huidige vorm helemaal geen goed idee blijkt te zijn.

    Login om te reageren
  36. Robert zegt

    29 maart 2016 om 23:31

    Laat me raden, ingangsdatum 1 april 2025?

    Los daarvan, je moet als PvdA-er toch zo langzamerhand wel érg creatieve/onrealistische/geschifte ideeën tot motie verheffen, wil je ook die laatste 8 zetels in de peiling nog kwijtraken. Ik zeg: toppertje die Jan Vos!

    Login om te reageren
  37. scaglietti612 zegt

    29 maart 2016 om 23:53

    Waarom dat Nederland niet gewoon wacht op de rest van Europa ( die zijn datum op 2035 heeft gezet)? Waarom moeten zij nu 10 jaar eerder starten? Leuk voor de toerisme en doorgaand verkeer die zal afvragen waar ze nog kunnen tanken.

    Hopelijk zullen er nog andere emissie-vrije alternatieven doorbreken. Want zie mezelf daar al staan om de paar dagen aan zo’n laadstation. Zal zo veel sigaretten erdoor jagen als ik daar telkens moet staan ronddraaien tot dat mijn batterijen zijn opgeladen. :)

    Login om te reageren
    • cadrez zegt

      30 maart 2016 om 00:04

      @scaglietti612: Wie wil nu tanken in nederland? :)

      Login om te reageren
      • scaglietti612 zegt

        30 maart 2016 om 00:22

        @cadrez: Je hebt gelijk, is veels te duur daar. :)

        Login om te reageren
    • pramm zegt

      30 maart 2016 om 09:07

      @scaglietti612: In Nederland hebben we ook gewacht met duurzame energie. In Noorwegen zijn de olie en gasbaten jaren gebruikt om de energievoorziening te verduurzamen en nu is men zover dat de energievoorziening in Noorwegen bijna geheel komt uit hernieuwbare bronnen. Dus dat is 15 jaar investeren, maar wel de komende 30 jaar (of langer) profiteren. Nu blinkt onze politiek helaas niet uit in lange termijn visie. Een visie verder dan 4 jaar is vaak al heel lastig, want het doel lijkt vaak eerder, hoe zorg ik er voor dat ik (en mijn carrière) over 4 jaar van het pluche in de champagne rol.

      Login om te reageren
      • scaglietti612 zegt

        30 maart 2016 om 18:25

        @pramm: Hier in Belgie is het niet veel beter. Onze politiek kijkt hier ook zelden verder dan 5jaar. Hier roepen ze van alles wat en stellen wetten in die meer kwaad dan goed doen, maar hun naam staat tenminste naast die wetten. Maar intussen gaat het hier niet vooruit.
        In Noorwegen waren ze tenminste slim geweest. Daar is de infrastructuur voor bv ev veel beter dan hier.

        Login om te reageren
  38. willemveenstra zegt

    30 maart 2016 om 00:31

    Ze zijn knettergek. Als ik geen dikke Fun auto op benzine meer kan kopen. Zet mij dan maar in de bijstand. Werken heeft dan ook geen zin meer!

    Login om te reageren
    • scaglietti612 zegt

      30 maart 2016 om 00:46

      @willemveenstra: Hopelijk zullen ze nog dikke fun-auto’s maken op batterijen of iets anders. De Porsche Mission E belooft ook heel wat, en met een achterwiel-aangedreven Tesla kun je ook best nog plezier mee maken. Maar zal het zo jammer vinden van de klassiekers en de huidige speciale wagens die dan zo onbruikbaar worden binnen x aantal jaar. Hopelijk vinden ze daar nog een oplossing voor.

      Maar ik kan mezelf best vinden in je mening. Mijn droom is ooit een leuk gezellig huisje te kunnen kopen met een garage en daarin een leuke fun-wagen. Pak dat weg van mij en de droom valt weg.

      Login om te reageren
  39. mgmgb zegt

    30 maart 2016 om 00:52

    Het is maar een motie. Als regionaal policticus weet ik wat dat betekent: niets. Het kan en zal genegeerd worden zonder consequenties. Maak u vooral niet te druk: het is vooral een middel om maatschappelijke discussie aan te zwengelen.

    Login om te reageren
  40. wjeurs zegt

    30 maart 2016 om 01:44

    Ja want elektrisch rijden is wel goed voor het milieu

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      30 maart 2016 om 09:08

      @wouterjeuring: Nee, maar wel beter…https://www.rvo.nl/sites/default/files/2015/04/TNO%20Factsheets%20Elektrische%20Voertuigen.pdf

      Login om te reageren
      • robert110 zegt

        30 maart 2016 om 09:20

        @pramm: In opdracht van de overheid. Met een flinke korrel zout nemen dus.

        Login om te reageren
        • pramm zegt

          30 maart 2016 om 09:30

          @robert110: Heb je het artikel ook gelezen?
          Welk onderzoek is volgens jou wel betrouwbaar? Veel andere onderzoeken zijn in opdracht geweest van autoproducenten en de olie industrie. Deze bleken veelal erg onvolledig en een eenzijdige belichting.
          Overigens is de opdrachtgever de rijksdienst voor ondernemend Nederland. Ik ben erg benieuwd welk belang zij hebben bij het te positief weergeven van de duurzaamheid van BEV’s.

          Login om te reageren
  41. daffaa zegt

    30 maart 2016 om 07:44

    1 april kikker in je bil

    Login om te reageren
  42. kliko zegt

    30 maart 2016 om 08:58

    Alsof het Nederlansche energienet dat aan zou kunnen. Iedereen komt rond een uurtje of 6 terug van zijn werk in hangt zijn auto aan de stekker. Dat gaat toch nooit werken. *zucht*

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      30 maart 2016 om 09:22

      @kliko: *Zucht*..
      Fundeer dat eens met onderzoeken. Netbeheerders (ook landelijk Tennet) en energieproducenten zien deze problemen niet echt. Elektrische auto’s kunnen vooral worden geladen wanneer de energievraag minimaal is. de piek naar elektriciteit in woonwijken loopt tot ca. 21.00. Daarna wordt deze fors minder, tot nihiel gedurende de nacht.

      We hebben in Nederland 8 mijoen auto’s die gemiddeld 37 km per dag rijden (Bron CBS). 37 km betekend ongeveer 7 kWh per auto per dag. Een gemiddeld huishouden verbruikt op dagbasis 10 kWh, waarvan het merendeel in de kortstondige pieken tussen 7 en 9 en tussen 17.00 en 20.00. In de 8 uur tussen 23.00 en 7.00 is het energieverbruik in een woonwijk minimaal. Het is dan echt geen enkel probleem als iedere auto over die 8 uur verdeeld 1 kW gebruikt. Dit terwijl een elektrische kookplaat vaak meer dan 7 kW kan trekken.

      Login om te reageren
      • thisguy zegt

        30 maart 2016 om 09:50

        @pramm:
        De netbeheerders voorzien geen problemen MITS de last inderdaad verdeeld wordt. het probleem is dat de belasting verdeeld KAN worden maar in de praktijk prikt iedereen die dat kan zijn auto aan de lader zodra ze thuis komen van het werk. En dat is toch best wel gesynchroniseerd. Er is nog geen enkele techniek (zelfs in ontwikkeling) om die belasting automatisch te spreiden.

        Het grote probleem is dat een elektriciteitsnet juist op die PIEKbelasting ingericht moet zijn en ons huidige net kan dat gewoon niet aan.

        Login om te reageren
        • pramm zegt

          30 maart 2016 om 12:13

          @thisguy: Ik kom nu thuis, maar prik mijn auto soms wel in, maar vaak ook niet. Sporten, kinderen wegbrengen etc. Maar stel al prik ik hem om 5 uur in, hij staat standaard ingeprogrammeerd om niet voor 24.00 te starten met laden. Want daarvoor staat de wasmachine, vaatwasser etc. nog aan, en ik wil niet dat de hoofdzekering er uit klapt.
          Daarnaast zijn er laadpunten die deze spreiding kunnen realiseren sterker nog, die op basis van vraag en aanbod van elektriciteit, het goedkoopste moment kan bepalen om te starten met laden. Technisch stelt dat niets voor, wordt nu alleen nog niet toegepast omdat het probleem nog niet bestaat en er nog geen kwartierbeprijzing van elektriciteit bestaat. Zodra deze wel wordt toegepast en in deze beprijzing het aanbod van elektriciteit, de vraag van elektriciteit en de landelijke en regionale netbelasting wordt meegenomen kan het gebeuren dat je geld toe krijgt om je auto op te laden op het moment dat er bijvoorbeeld heel veel zonnepanelen energie leveren.

          Zonnepanelen zorgen namelijk voor een veel groter probleem dan de elektrische auto’s. Het laadgedrag van de auto’s laat zich zeer eenvoudig sturen, de energieproductie van zonnepanelen niet.

          Login om te reageren
  43. desjonnies zegt

    30 maart 2016 om 09:05

    Het sop is in deze de kool niet waard.

    De PvdA is straks niet meer

    En Geert is ook geen oplossing.

    Er is namelijk geen oplossing, behalve je eigen ding doen en je niet druk maken.

    En dat is moeilijk.

    Bijzonder moeilijk

    Maar wel het beste.

    Een premier die het een beetje staat weg te lachen dat een zelfmoord terrorist via ons land naar binnen is gekomen en daar niets aan kan doen , dat soort dat niveau staat te ouwehoeren over elektrisch rijden !

    Laat me niet lachen man !

    Login om te reageren
  44. gwnbmw zegt

    30 maart 2016 om 09:11

    jee! hoe gaan alle studenten en de jongeren van mijn generatie het doen? over 9 jaar moet ik in een elektrische auto rijden, terwijl ik over 3 en een half jaar van school ga. dan ga ik als goed is een studie doen van 4 jaar. dan heb ik nog anderhalf jaar om een 4 jarige studie terug te betalen en een elektrische auto te kopen. elektrische auto’s zitten nu met de goedkoopste ik geloof ergens rond de 30k, de prijs van een mooie mercedes dus. ik ga dus in belgië wonen… dan koop ik voor hetzelfde geld een mustang ofzo…

    Login om te reageren
  45. kilum zegt

    30 maart 2016 om 09:14

    Als ik dit soort artikelen lees ben ik altijd weer blij dat ik niet in Nederland woon. Geen wegenbelasting, geen BPM, lagere BTW, goedkopere benzine/diesel. Ik ga niet meer terug naar dat Nederland geloof ik. Hoe verzin je dit soort regels.Man Man Man….

    Login om te reageren
  46. stephano zegt

    30 maart 2016 om 09:18

    Dit is symbool politiek.
    Ze realiseren zich zelf ook wel dat dit niet haalbaar is, maar dit is puur om een signaal te geven dat dit wel hun ideaal is.

    Login om te reageren
  47. maxverstappen2themax zegt

    30 maart 2016 om 10:29

    Als iedereen een gratis i8 of Tesla krijgt vind ik het een goed idee!

    Login om te reageren
  48. pinut187 zegt

    31 maart 2016 om 05:44

    Ja ze moeten toch wat daar bij de PVDA..

    Login om te reageren
  49. Stijnson zegt

    31 maart 2016 om 21:40

    Kansloos figuur. Meneer Vos rijdt zelf een BMW 6 serie…..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North