Voor zover de RS 6 Avant dat nog niet was.
De nieuwe RS 6 Avant is hier en natuurlijk kunnen tuners de 4.0-liter twin-turbo V8 niet met rust laten. Audi heeft goed zijn best gedaan, want met 600 pk zullen weinig kopers denken dat ze nóg meer vermogen nodig hebben. Wie dat toch wil kan onder meer bij MTM aankloppen.
Als één van de eerste partijen komt de tuner met een Stage 1 pakket voor de nieuwe RS 6 Avant. Prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt. MTM heeft wel alvast de verbeterde specificaties voor je.
Waar een standaard RS 6 Avant genoegen moet nemen met 600 pk en 800 Nm koppel, brengt MTM het vermogen naar circa 783 pk en 1.030 Nm koppel. Aangezien de RS 7 Sportback en de RS Q8 hetzelfde blok in het vooronder hebben kun je dit resultaat ook op deze auto’s krijgen.
Het is een verbluffend resultaat, helemaal als je beseft dat we het hier hebben over Stage 1 tuning. Met serieuze aanpassingen aan de hardware van de 4.0 V8 zijn vermogens richting de 1.000 pk of daarboven binnen handbereik.
Wat dat betreft kunnen we knotsgekke varianten van de RS 6 Avant verwachten. Het is voor het eerst dat Audi dit model in de Verenigde Staten gaat verkopen. Reken maar dat YouTubers deze auto maar wat graag onder handen willen nemen.
Lekker hoor, de toppers van MTM als een van de eerste de ECU gekraakt. Als ik ooit een RS6 zal bezitten (welke generatie dan ook) heeft software (en eventuele hardware) van MTM zeker de voorkeur.
@dutchdriftking: vergeet JD in Nederland niet :)
@poes: JD is fantastisch, maar als ik een RS6, S8 of iets in die categorie ga aanpakken dan ga ik toch voor MTM. Met een 2.0TDI is JD meer dan goed.
@dutchdriftking: dit is een software aanpassing. er zijn in Nederland een aantal bedrijven die dit net zo goed kunnen. ook staan Nederlandse (software) tuners erg hoog aangeschreven. het vermogen halen op een turbo motor is kwa tuning niet zo bijzonder. dat de hardware er tegen bestand is wel weer knap. de laatste kwaliteits motor van audi was de 2.3 5 cilinder.
@dutchdriftking: ik geloof er niks van dat ze zelf de ECU gekraakt hebben. Er zijn uit mijn hoofd maar 2 bedrijven ter wereld die ECU’s kraken (oa CMD Flashtek). Die bedrijven verkopen licenties om de ECU te unlocken aan tuningbedrijven die er custom tunes voor schrijven.
Stage 1: 783 pk en 1.030 Nm. Goeiemorgen zeg.
@berlinetta: goed gelezen!
@berlinetta: Powerrrrrr…
Indrukwekkend.
Wat een gore werkplaats trouwens.
@bernoulli: Smerige werkplaats, smerige auto. Zijn niet bepaald de gelikte persplaatjes die je zou verwachten
Btw, wat staat daar rechts in de hoek? Spiegels als een Pagani maar lijkt wat onderdelen te missen.
@henk123456: KTM X-Bow volgens mij
@henk123456: lijkt een x-bow te zijn.
@bernoulli: ik kijk er niet van op. In Duitsland heb je ook een bedrijf genaamd FTS-tuning. Bedrijf is 1 van de weinige in Europa die alle software zelf schrijven, in tegenstelling tot de meesten die software inkopen bij grote leveranciers. Echter zit het bedrijf in oude varkensstallen gesitueerd, ruimte te over en alle apparatuur aanwezig verwacht echter geen chique boel.
@ghost: Wat maakt ’t uit. Het hoeft geen autobeurs te zijn toch ?
@bernoulli: dan kun je zien dat er gewerkt wordt..het is geen restaurant
Dat zal lekker van zijn plek gaan.
https://youtu.be/P3urKv_x-dE?t=357
Zal wel zo’n acceleratie zijn, echter… ik vond het wel een beetje tegenvallen als je het vergelijkt met een getunede e63 of een m5.
@ot92: 0-100 in 3,1 sec en 100-200 in 6,8 sec
Uiteraard wil je zo snel mogelijk je software kunnen verkopen, maar maximaal 3 maanden R&D vind ik wel erg kort (en ook uitsluitend getest in de herfst/winter?). Zeker voor een tuner met een goede naam zoals MTM.
@woody259:
Geoefend op RS7 en Q8??
@woody259: In 3 maanden kun je flink wat kilometers maken. En ze hebben zat ervaring met de vorige 4.0 TFSI.
183pk winst op alleen aangepaste software? Bizar. Of zijn er meer mods gedaan…
@jajeroenja: verwacht enkel software aangezien het om een stage 1 gaat.
Van Beest naar Beester
Vorig jaar is mijn RS2 weer bij MTM geweest na het reviseren van de turbo. 400 pk en 500 mm. Maar dit slaat werkelijk alles, onvoorstelbaar dat ze dat met stage 1 er al uit peuren!
RSQ8 heeft overigens een iets afwijkende setup t.o.v. RS6 en RS7; de turbo’s zijn wat groter. Motor is gelijk aan de Urus.
HPG heeft ook al een versie met 786 ok en 1000 ok. Ook in 3.1 sec naar de 100 km per uur.
Is ook stage 1 via grotere lucht inlaat en software.
Is bezig met stage 2 door onder andere geometrie in turbo. Nog geen data bekend.