• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Muller kon Saab voor $1 miljoen aan Geely verkopen’

Auteur: sir_smokalot, gepost 1 november 2012 om 15:15 – 17 Reacties

One million dollars


Saab in zijn oude vorm is al een tijdje dood en begraven, maar we gaan nog even oude koeien uit de sloot halen. Dat wil zeggen, de Zweedse media, die gisteravond een documentaire over de Saab-soap uitzonden.

De hernieuwde aandacht spitst zich vooral toe op Guy Lofalk en Victor Muller, die elkaar, zacht gezegd, niet zo lekker lagen. Nou is dat niet heel vreemd in een relatie curator – CEO, maar er is een smeuïge geluidstape boven komen drijven waarop een geagiteerde Muller Lofalk te kennen geeft niet graag door de Zweed ge-cornhole’d te worden. Inzet: Lofalk wilde de toko voor een prikkie doorsluisen naar Geely, de eigenaar van Volvo.

Bovenstaande is geen hele rare zet, maar een baggerdeal voor Muller: hij zat met te veel geld in Saab om dat te laten gebeuren. Met een opbrengst van 1 miljoen USD zou al dat geld verdampen, en Muller zelf geen grip meer hebben op het bedrijf, want het zou immers niet meer in handen van Spyker zijn. Bovendien, en niet geheel onbelangrijk: het plannetje schijnt vrij sneaky achter de rug van Muller om te zijn opgezet, waardoor zijn agitatie niet zo heel raar over komt.

Het complete voorstel van toen verscheen vandaag online, met dank aan de mannen van SaabsUnited.

Ondertussen loopt de rechtzaak tegen GM nog steeds, heeft Spyker nog steeds plannen om met Youngman voort te borduren op werk uit de Saab-tijd, en moet het EV-verhaal van NEVS nog steeds van de grond komen.

De laatste dagen was er sprake van dat NEVS weer even oude conventionele 9-3’s zou gaan maken, maar dit wordt een moeilijk verhaal, aangezien ze de gehele aandrijflijn niet zomaar bij GM kunnen betrekken. Er zal dus elders ingekocht moeten worden, en bovendien een herdesign plaatsvinden, aangezien je niet zomaar 1-op-1 motoren of bakken kunt swappen.

Had Muller, in het belang van Saab, eerder los moeten laten? Of is het juist goed dat hij altijd is blijven strijden?

Ook interessant!

  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Victor Muller vindt geld voor Spyker, maar nog niet genoeg
  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • Spyker-saga duurt voort: voorbereiding verkoop kost meer tijd

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

faillissement, geely, Guy-Lofalk, Saab, victor-muller

Vorig bericht: « American Football-speler geeft niets om DB9-stance
Volgend bericht: Top Gear DVD: Op zoek naar de slechtste auto ooit »

Lees Interacties

Reacties

  1. bentley1969 zegt

    1 november 2012 om 15:28

    Ik ga Saab kopen!

    Login om te reageren
    • koenh zegt

      1 november 2012 om 19:11

      @bentley1969: succes!

      Login om te reageren
  2. robbie zegt

    1 november 2012 om 15:28

    Muller riep toch altijd heel hard dat hij het beste wilde voor Saab? Dan had hij maar beter akkoord kunnen gaan met deze deal.

    Geely lijkt mij een véél betere partner dan de prutsers (Alex Mascioli) waar Muller mee aan kwam zetten. En tussen Geely, Volvo en Saab zouden genoeg synergievoordelen te behalen zijn.

    Ook de bedragen die Geely & Pang Da wilden investeren zien/zagen er zéér hoopgevend uit. Het plan van Youngman was veel kariger.

    En stel dat GM (wederom) besloot om de stoppen met de 9-4X en 9-5 dan had met de hulp van Volvo snel iets anders ontwikkeld kunnen worden.

    Ook voor Zweedse toeleveranciers zou deze deal mooi geweest zijn.

    Jammer dat het erop lijkt dat Victor Muller voornamelijk voor zijn eigen belangen heeft gekozen destijds.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      1 november 2012 om 17:04

      @robbie: klopt. Alleen is het niet Müller geweest die de deal heeft tegengehouden (die macht had hij allang niet meer) maarrrr de Zweedse Overheid! Die wilde uiteindelijk de garantiestelling niet overdoen aan Geely… Wat maar weer bewijst wat voor raar politiek spelletje er gespeeld is…

      Login om te reageren
    • norge zegt

      1 november 2012 om 19:52

      @robbie: Ik ga Autoblog voor 1 Euro achter jullie rug om verkopen… :)

      Login om te reageren
      • lastbiltekniker zegt

        2 november 2012 om 06:45

        @norge: DAT IS RUIM 7 NOORSE KRONEN!

        Login om te reageren
  3. Megakix zegt

    1 november 2012 om 15:29

    Verschillen in karakters; Muller is nou niet een type die lang blijft hangen bij toekomstscenario’s. Snelle casher…en bij sommigen lukt dat, anderen (zoals VM zelf) niet. De ‘volgers’ van deze personen zijn daarom ook geen haar beter in ondernemen, hetgeen Lofalk bevestigd. Kortom, hetgeen je nastreeft, hetgeen je volgt. Karma (!?)

    Login om te reageren
    • nsmeijer zegt

      1 november 2012 om 15:51

      @Megakix: Beetje jammer dat je gelijk fisker er weer bij moet halen, die heeft heus wel een beter bedrijfsvoering :)

      Login om te reageren
      • technopatat zegt

        1 november 2012 om 18:25

        @nsmeijer: karma bedoelt hij toch in zijn letterlijke zin? Je doet iets slecht, er wordt jou iets slechts aangedaan… Karma

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          2 november 2012 om 14:14

          @technopatat: was ook een geintje van hem ;)

          Login om te reageren
  4. zeeuw zegt

    1 november 2012 om 15:56

    Login om te reageren
  5. whoppie zegt

    1 november 2012 om 16:03

    De baas van Geely

    )

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      1 november 2012 om 16:19

      @whoppie: dat is een Koreaan slimmerd!

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        1 november 2012 om 16:36

        @awesome: weet je dat zeker? Volgens mij is het Lond, James Lond.

        Login om te reageren
        • awesome zegt

          1 november 2012 om 20:14

          @mashell: geen Chinees in ieder geval…

          Login om te reageren
  6. flippert zegt

    1 november 2012 om 19:14

    Pijprokers van de wereld, verenig u!!

    Login om te reageren
  7. pieter-jan_catteeuw zegt

    2 november 2012 om 10:28

    Als ze voor EV gaan dan is een technologie-deal met Tesla een logische stap. Die lijken ook het iStream concept te gebruiken – of toch iets gelijkaardig – wat de toekomst van productie zal worden. Dan kunnen ze daar in California Saabs produceren en in Denemarken Teslas – en misschien ook EV Citroëns, Bitters, Lancias,… etcetera.

    Het is wel een opportuniteit om met een gevestigd merk – met een ietwat eigenzinnige reputatie – het eens helemaal anders te doen. En volgens Murray en hun proofs-of-concept kunnen ze heel snel iets van de tekentafel naar de productiehal bewegen. Hennep!!!

    Het alternatief is verder doen zoals ze bezig waren – maar ze moeten nu toch al doorhebben dat dat niet zal doorgaan. Or call it quits.

    Ik twijfel wel nog steeds aan de kwaliteiten van batterijen ipv vloeibare brandstof. Ik zie meer toekomst in synthetische brandstoffen en Hybride aandrijvingen. Tesla zegt dat hun batterijen 10 jaar meegaan. Verliezen er daarvoor al capaciteit? Wat is die auto nog waard dan? Is het de moeite om de batterijen te vervangen – of is die €100k kar eigenlijk niets meer waard? Wat is de impact van die batterijen op de biotoop?

    Kleine EVs voor in de stad zoals de Renault Twizzy kunnen door de beugel maar full size EVs op grote schaal zijn op dit moment een slecht idee, IMHO. De Tesla mag er wezen maar het is geen economisch logisch voertuig denk ik.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North