
De Multivan e-Hybrid kan een bijzondere niche worden, maar voor ons land een heel interessante!
De Volkswagen Multivan staat te trappelen van ongeduld. Het duurt nog eventjes en dan kunnen we de auto verwelkomen. De nieuwe Multivan zal hoogstwaarschijnlijk een uniek model worden.
Het huidige model is een personenwagen-versie van de Transporter, een bedrijfswagen. Er is al een Transporter T6.1 op dit moment. Deze blijft nog eventjes in productie. Het verwarrende, de Multivan (die op de net vernieuwde T6.1 gebaseerd is) wordt vervangen door een compleet nieuw model. Dat heeft Volkswagen aan Autoblog bevestigd.
Multivan e-Hybrid
De nieuwe Multivan zal gebaseerd zijn op het MQB-platform. Welke versie van het platform is, is nog niet bekend. Het MQB-platform biedt een aantal voordelen. Denk aan een lager gewicht, meer comfort en gunstiger verbruik. Dat gaat nu nog beter worden door een ander MQB-voordeel: de architectuur is voorbereid op plug-in hybride aandrijving.

De bedrijfswagentak van Volkswagen (Volkswagen Nutzfahrzeuge) maakt vandaag bekend dat er ook een ‘e-hybrid’-versie van zal zijn. Op dit moment zijn er twee plug-in hybride-aandrijflijnen die we veel zien: een 1.4 TSI met elektromotor met 204 of 245 pk. Volgens Volkswagen zal de Multivan e-Hybrid elektrisch starten en wegrijden. De verbrandingsmotor zal alleen bijspringen wanneer er meer kracht nodig is of de accu bijna leeg is.

Minder BPM?
Voor Nederland zou deze plug-in hybride versie uitermate goed van pas komen. De huidige Multivan is in Nederland bijna niet te betalen, vanwege de relatief hoge uitstoot in de WLTP-cyclus. De meest eenvoudige diesel braakt al 174 gram per kilometer uit. De goedkoopste Multivan kost op dit moment meer dan 90 mille, waarvan meer dan 30.000 euro enkel en alleen CO2-boete is. Meer dan 11 mille is BTW. Dus iets meer dan een halve ton is voor Volkswagen, de rest gaat naar de staatskas.
De nieuwe Volkswagen Multivan, en ook wellicht de hybride-versie, zal al snel onthuld worden. Over precies 22 dagen is het zover.
Waarom gaat deze niet gewoon Sharan heten?
Omdat de Multivan al jaren Multivan heet en de Sharan een totaal andere auto was ondanks dat het silhouette enige gelijkenis vertoond.
Kan even geen bron vinden maar volgens mij stond de Sharan op een verbouwd B-platform (Passat, A4 etc.) en een Multivan is natuurlijk gewoon een Transporter uitvoering oftewel een T-platform.
Edit: ik zei P-platform maar moest zijn B-platform
@leonolsthoorn: ik denk dat de volgend jaar te introduceren ID.BUZZ wel eens kan worden beschouwd als passende opvolger van de Sharan.
Ik heb altijd begrepen dat plug in hybrides onzin zijn. Of is dat alleen wanneer het om Aziaten gaat?
Ja, zeker als de Hybrid accu leeg is, dan verbruiken ze soms nog meer dan een niet Hybrid versie.
Deze auto’s worden alleen gekozen voor belasting redenen, en heel vaak wordt er gewoon rond gereden met lege Hybrid accu, waardoor het hele systeem niet werkt.
@Hzw: Als de accu leeg is KUNNEN ze meer verbruiken, dat hoeft niet altijd zo te zijn. Ook met een lege ccu heb je regeneratie van de remmen. Sommige PHEV’s sturen ook de wielen aan (Outlander), waardoor je geen transmissieverliezen hebt en alsnog zuiniger uit bent.
Een PHEV is net als een abonnement op de sportschool. Het gaat erom of je het actief gaat toepassen. Als je jaren lang wel een abonnement hebt, maar elke dag KFC eet, wordt je niet slanker ;-).
Daarbij functioneert het PHEV systeem alsnog, ook als de accu leeg is. In veel gevallen moet de verbrandingsmotor extra hard werken om weer minimale spanning in de auto te krijgen. Daarom is het handig om je momenten te kiezen wanneer je op de ICE rijdt en wanneer je op de elektromotor rijdt.
@HZW: ik ben in de markt voor zoiets. Ik rij voornamelijk korte stukken , maar een paar keer per maand moet ik soms een rit doen van bijna 200 km. Dan is zoiets perfect. Ik rij een Ford Smax 2.0 ecoboost. Die doet op die korte ritjes ongeveer 1 op 8 ….
Mag toch aannemen dat het een 1.5ltr eHybrid TSI motor gaat worden in een nieuw model. ??
Of hangen ze er gewoon een oude 1.4 in. ??
@HZW: de huidige generatie gebruikt de 1.4 TSI. De 1.5 wordt alleen gebruikt in non-hybride versies.
1.5ltr eTSI is een Mild Hybrid versie.
@HZW: dat gaan we niet hybride noemen hier ;-) hybride is 2 motoren. 48V ondersteuning is een generator die ‘toevallig’ aan die DSG-transmissie vastzit.
De PHEV’s hebben (de e-hybrids) hebben de 1.4 motor. Wellicht dat ze dat aanpassen, maar daar zijn nog geen geloofwaardige geruchten over.
@Willeme: Om even technische spijkers op laag water te zoeken: volgens mij zit de 48V-ondersteuning bij VW niet vast aan de DSG, maar via een riem aan de krukas. Het is dan wel weer zo (als ik het wel heb) dat dit systeem alleen leverbaar is in combinatie met een DSG, maar het zit er dus niet fysiek in, op of aan – het zit precies aan het andere uiteinde van de krukas.
@vaakbenjetebang: ik bedoelde eraan vastzitten in de figuurlijke zin. Al je een DSG bestelt, zit je vast aan de 48V generator.
Waar de generator fysiek aan vastzit, weet ik niet. Ik meende tussen de motor en bak. Misschien wel eens leuk om uit te zoeken!
@willeme: Dat heb ik een paar maanden geleden uit moeten zoeken (moeten is hier het kernwoord, want dat wìl je toch niet…?), daarom weet ik het nog.
Wel jammer dat deze auto’s voor gezinnen peperduur zijn,ook de S-Max/Galaxy en Zafira gaan eruit.
@berlingohdi: een beetje fatsoenlijke 7 zitter met een beetje fatsoelijk vermogen is tegenwoordig on betaalbaar. Die van mij is bijna 10 jaar oud , maar heeft gelukkig nog maar weinig gelopen. Ik kan er nog een paar jaar van genieten voordat ik een slome ecobak moet gaan rijden.
Genoeg wielbasis, maak gewoon alleen een E-van met 100kwh, klaar is kees!
Of te wel, een Multivan GTE.