• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Naar 100 km/u op snelweg kost schadeherstellers veel werk

Auteur: hayte, gepost 27 november 2020 om 19:04 – 38 Reacties

Een Scion FR-S na een botsing

Honderd kilometer per uur mag dan goed zijn voor het milieu, het heeft schadeherstellers wel veel werk gekost.

Het zijn slechte tijden voor de schadeherstellers van Nederland. Door corona rijden we met z’n allen een stuk minder, hebben we in Nederland een nogal zachte winter achter de rug én zorgt de snelheidsverlaging naar 100 km/u voor minder schade. Drie ingrediënten die ervoor zorgen dat een kwart van de Nederlandse schadeherstellers nu rode cijfers draait, aldus de brancheorganisatie FOCWA. Directeur Femke Teeling was vrijdag te gast bij de BNR Nationale Autoshow, om uit te leggen wat de problemen precies zijn.

Laten we beginnen met de autoruitherstellers. Deze heeft volgens de FOCWA de grootste klappen gekregen, met een gemiddeld orderverlies van 37 procent. Dit beeld is overigens volgens Teeling wisselend; er zijn bedrijven die maar liefst 90 procent minder orders hebben. Het verlies hier heeft alles te maken met die eerder genoemde ingrediënten.

Een strenge winter met veel vorst, zorgt namelijk voor een slechter wegdek en veel kleine losse steentjes. Wanneer auto’s daar met hoge snelheid overheen rijden, schieten die naar achter. En als je pech hebt, krijg je die steentjes tegen de neus van je auto. Met steenslag of sterretjes in je ruiten tot gevolg. Om bij deze steentjes te blijven: door 100 km/u te rijden in plaats van 130, zijn er volgens Teeling minder autoruitschades. Bij een lagere snelheid heb je minder steentjes die bovendien minder hard aankomen, stelt de FOCWA-directeur.

Het derde punt, waar alle bedrijven in de sector wel mee te maken hebben, komt door corona. Wanneer minder mensen rijden en er minder files zijn, zijn er ook een stuk minder schades. Vooral bedrijven die veel leaseauto’s herstellen hebben het nu slecht; die rijden in 2020 aanzienlijk minder.

De bedrijven worden wel gesteund vanuit de overheid, maar dit is volgens Teeling niet genoeg. “Begin corona hadden de bedrijven nog wel vet op de botten, maar op een gegeven moment is dat vet op”, zegt de directeur. Elf procent van de schadeherstellers overweegt dan ook om personeel te moeten ontslaan. Tegelijkertijd zijn er bedrijven die juist overwegen om mensen aan te gaan nemen.

Of het ooit terug gaat naar ‘normale’ schadecijfers? Nou, 84 procent van de schadeherstellers denkt het wel te gaan overleven, maar Teeling ziet het wat somberder in. Zo worden steeds meer auto’s uitgerust met rijhulpsystemen als ADAS, die volgens Teeling voor minder ongelukken zorgen. Dat is natuurlijk geweldig nieuws voor de rest van de wereld, maar bij schadeherstellers zorgt het volgens Teeling voor minder werk. De FOCWA-directeur denkt ook dat er iets gaat veranderen binnen de schadeherstelwereld, waarbij bedrijven meer gaan samenwerken of elkaar zelfs gaan overnemen. Om zo de steeds complexer wordende auto’s te kunnen blijven repareren.

Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Jan Lammers praat over zijn biografie die vandaag is verschenen. En Nederlander Dennis Retera praat over zijn recorddrift in de Porsche Taycan.

Foto: Scion FR-S met wat werk van @Emping via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Franse bejaarde knalt met bijna 200 km/u over snelweg
  • Vanaf vandaag geen 100, maar 50 km/u over de Haringvlietbrug
    Vanaf vandaag geen 100, maar 50 km/u over de Haringvlietbrug
  • Video: opeens stoppen op de snelweg
    Video: opeens stoppen op de snelweg
  • Snelweg oprijden zonder te kijken
    Video: snelweg oprijden zonder te kijken

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

bnr-autoshow, Carmageddon, Coronavirus, garage, maximumsnelheid, schade, winter

Vorig bericht: « Video – Tesla Model S raakt dak kwijt op snelweg
Volgend bericht: Gaat Volkswagen de Polo killen voor een kleinere ID.3? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    27 november 2020 om 19:08

    Laten we wel wezen. een autoschadehersteller is een genezer, en voorkomen is nou eenmaal beter dan genezen.

    Login om te reageren
  2. mwti zegt

    27 november 2020 om 19:17

    Agosie….maar het is ook weer goed nieuws.

    Login om te reageren
  3. shellplc zegt

    27 november 2020 om 20:03

    Weer een sector die de nek omgedraaid wordt, zag laatst ook een stukje op tv over bergingsbedrijven die hebben ook niet al te veel meer te doen.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      27 november 2020 om 20:07

      @shellplc: Ja hoor. Dat is zoiets als roepen dat de wapenindustrie op instorten staat en omdat de vrede wordt getekend tegen het einde van een oorlog.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        27 november 2020 om 20:55

        @phaeton: Ja, dat is hetzelfde soort logica waarmee je mensen aanmoedigt om vooral vette jus te drinken zodat de hartchirurgen nog wat te doen hebben…

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          27 november 2020 om 23:19

          @vaakbenjetebang: je beschrijft het “mission statement” van McDonalds…

          Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      27 november 2020 om 20:30

      @shellplc: “de nek omgedraaid wordt”? Lever je bijdrage, en rijd morgen nog je auto plat. Het herstel van de sector begint bij jezelf.

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      27 november 2020 om 21:57

      Wacht nog even, tot al die rijdende computers de geest geven.
      Wie gaat ze herstellen? ik ben sceptisch!
      Zeker nu Viessmann na 16 dagen mijn 300-C nog steeds niet aan de praat heeft gekregen. Heb vandaag (!) telefoon van hun gehad en van mijn bezwaren wilden ze niets begrijpen, het was blijkbaar allemaal mijn schuld, misschien wel , ik had maar geen moeten kopen. Ondertussen heb op viessmann (be) een Google review achtergelaten, ik ben pissed en werd weggezet als een domme (kloot).

      Login om te reageren
      • sprankel zegt

        28 november 2020 om 12:38

        Dat is hier autoblog.nl, niet warmwaterketel.nl

        Login om te reageren
      • degrotemuis zegt

        28 november 2020 om 16:14

        Ja, helemaal jouw schuld als je verwacht dat een warmwaterboer je Chrysler voor je fikst. ;-)

        Login om te reageren
  4. scheurbuik zegt

    27 november 2020 om 20:03

    Fijn dat de verzekeringspremies ook direct meedalen. Minder schade is lagere premie. Ooh, wacht…

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      27 november 2020 om 21:02

      @scheurbuik: een verzekeraar zal in een deviating jaar kiezen voor een eenmalige uitkering ipv premieverlaging. ZLM is een recent voorbeeld.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        28 november 2020 om 08:09

        Verzekeringen die geld teruggeven??? Bestaat dat? *valt van zijn spreekwoordelijke stoel*

        Login om te reageren
  5. TNThomas zegt

    27 november 2020 om 20:05

    Dit betekent dus dat 100 km/u rijden minder schade oplevert en dus (waarschijnlijk) veiliger is. Zelf merk ik ook dat mijn auto aanzienlijk zuiniger is, dus minder kosten en uitstoot. Bovendien duurt mijn woon-werk van 1 uur enkele reis niet merkbaar langer en kom ik ontspannender aan dan wanneer ik 130 km/u rijd, dus ik zie alleen maar voordelen!

    Login om te reageren
    • 205zonderdak zegt

      27 november 2020 om 21:27

      Ik val vaker in slaap met maar 100.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        28 november 2020 om 10:31

        Ja ja ja, dan had je niet in de auto moeten stappen.

        Login om te reageren
      • pa045 zegt

        28 november 2020 om 10:32

        @205zonderdak: moet je op tijd naar bed gaan

        Login om te reageren
    • hooesi zegt

      27 november 2020 om 21:48

      @tnthomas: meer ontspannen? Dat ervaar ik niet, stoor me juist aan die 94kmh inhalers! Dat ontspannende komt denk ik niet door de snelheid maar door de rust op de weg. Tenzij je met 130 met angstzweetsamengeknepen handen reed?

      Login om te reageren
    • bitd zegt

      28 november 2020 om 08:09

      @tnthomas: valt totaal niet te zeggen, 1e lockdown en 100 vielen samen. Ben benieuwd als zometeen iedereen weer gaat rijden en daardoor meer mensen met 100 bumperkleven, langzaam inhalen en hun mobiel erbij pakken…

      Login om te reageren
      • pa045 zegt

        28 november 2020 om 10:34

        @bitd: is dan de oorzaak 100km/h of fout gedrag?

        Login om te reageren
        • bitd zegt

          28 november 2020 om 12:02

          @pa045: precies, waarbij de drukte de gemeenschappelijke deler is

          Login om te reageren
        • adje070 zegt

          28 november 2020 om 17:17

          Fout gedrag of niet / met allen op een kluitje rijden ( want dat is 100 ) is sowieso best gevaarlijk dit omdat mensen ook bang zijn voor een bekeuring en ze erdoor ander rijgedrag gaan vertonen en net als met corona in hun vrijheid beperkt worden hierdoor.
          Soms ontsnap ik zelf ook even uit de meute door bv even de linkerbaan te pakken en heel kort mn turbo aan te spreken naar bv 140 150…puur om dan even de drukte om je heen kwijt te raken en steeds die zelfde auto die je inhaalt en op je lip zat met cruisecontrol 100 tijdje kwijt te zijn???dan snel weer terug naar cruise 102 / 104 km/u

          Login om te reageren
          • knoopa zegt

            30 november 2020 om 14:52

            @adje070 klopt helemaal, alleen denk ik niet dat 100 of 130 veel verschil maakt. Als ik bijvoorbeeld vergelijk met de Duitse autobahn dan rijdt ik daar veel meer ontspannen omdat ik niet constant op mijn snelheid hoef te letten. Ook al rijd ik daar ook vaak niet harder dan 120-130 rijdt het gewoon veel fijner, cruise control lost dit voor een groot gedeelte wel op maar als het druk is op de weg is cruise control ook niet heel praktisch.

            Login om te reageren
  6. rob5nismo zegt

    27 november 2020 om 20:43

    Zo gaat er een hoop vakmanschap verloren. Maar goed dat er nog liefhebbers zijn die geld hebben om hun old timer of iets te laten spuiten

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      27 november 2020 om 21:05

      @rob5nismo: daar kun je echt niet van leven. Zijn wel leuke klussen, meer vakmanschap krijg je ze niet ✌️

      Login om te reageren
  7. shellplc zegt

    27 november 2020 om 20:46

    Als ook het thuis werken na corona blijft zullen er echt wel minder aanrijdingen zijn, dus minder werk voor de branche.
    Sommige mensen hebben hun oordeel wel heel snel klaar.

    Login om te reageren
  8. padoempats zegt

    27 november 2020 om 21:35

    Moet de titel niet zijn ‘Scheelt werk’ ipv ‘Kost werk’? Nu klinkt het alsof het ze veel werk oplevert.

    Login om te reageren
    • bbfix zegt

      27 november 2020 om 22:14

      @padoempats: als je het zo zegt dan klinkt het als iets positiefs, net alsof ze niet op werk zitten te wachten..

      Login om te reageren
  9. jarnobakker zegt

    27 november 2020 om 22:14

    Ik zat in de grafische sector als drukker. Nu gaat alles digitaal en zijn er de laatste 15 jaar meer 2000 drukkerijen failliet gegaan. Daar hoor je mij toch ook niet over . als het ene niet verkoopt zoek je wat anders en ga je niet lopen zeiken.

    Login om te reageren
    • padoempats zegt

      27 november 2020 om 22:34

      Ik hoor je er nu 15 jaar later nog over

      Login om te reageren
  10. misterBo zegt

    27 november 2020 om 22:37

    Rare conclusie in een tijd waar 100km/u gelijk viel met verplicht thuiszitten…dit is echt koude grond statistiek en slaat kant nog wal

    Login om te reageren
  11. slickrick zegt

    28 november 2020 om 00:09

    De kaarten worden geschut , wat een goede business was voor Corona is nu aan het verdwijnen, tegelijkertijd zijn er andere interessante business modellen die nu juist uitbloeien. Je wilt ook geen taxichauffeur zijn op dit moment, maar als je maaltijden of pakketjes gaat bezorgen dan heb je werk zat.

    Login om te reageren
  12. carwax zegt

    28 november 2020 om 00:48

    Wat een bullshit van de snelheidverlagingslobby: we hebben geen files meer, iedereen werkt thuis, er wordt veel minder gereden: ergo minder verkeer,
    Veel minder ongelukken ….

    Login om te reageren
    • bitd zegt

      28 november 2020 om 08:10

      @carwax: precies

      Login om te reageren
    • ricksmits zegt

      28 november 2020 om 12:08

      @carwax: dit, wat een onzin, alsof de werkplaats volstaat van mensen die met 130 de vangrail in gaan. Nieuws: die staan bij de slopert.

      Wij als middelgroot bedrijf maken 50ish auto’s per week waarvan 70% bumperhoekjes en schermpjes. De even naar de winkel schades etc.

      Login om te reageren
  13. timh zegt

    28 november 2020 om 09:08

    Ik dacht even dat ik op de speld was beland ?

    Login om te reageren
  14. goodvibrations zegt

    28 november 2020 om 13:11

    Een van de beste opties die er is.. Die noodstop etc.. Pas aangereden door een oude dame die me gewoon niet zag.. (Gelukkig was het een auto en geen kind op een fiets..) hoorde mijn claxon ook niet en ik had geen ruimte om uit te wijken.. dus rijdt tegen me aan.. Meteen flinke schade.. En de schadehersteller had pas na 3 weken tijd (!). Die veiligheidssystemen voorkomen een hoop ellende heb ik het idee..

    Login om te reageren
  15. degrotemuis zegt

    28 november 2020 om 16:34

    Wat een simpele conclusies, zoveel ophangen aan 100 rijden ipv het rustigere verkeer. In ruim 25 jaar autorijden waren alle ruitschades bij mij bij snelheden onder de 100. Die steentjes kwamen blijkbaar hard genoeg aan. Minder ruitschades zou niet komen door veel minder verkeer? En de andere schades: Flinke snelweg klappers zijn vaak niet meer te herstellen, dus het moet hier gaan om lichtere ongevallen op de snelweg. Het soort dat op de snelweg meestal ontstaat bij filevorming, waar ook geen 130 mogelijk is. Het zal vast wel wat impact hebben, al is het maar door het kleinere snelheidsverschil met vrachtwagens. Maar zeker niet meer dan thuiswerkers door Corona.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North