• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

NÅD?! Koenigsegg en herboren Saab slaan handen ineen

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 29 januari 2019 om 16:43 – 39 Reacties

NÅD?! Koenigsegg en herboren Saab slaan handen ineen


Zweden (en een klein beetje China) in wederopstand.

De Chinese Evergrande Group heeft sindskort een meerderheidsaandeel genomen in het herrezen Saab, nu genaamd National Electric Vehicle Sweden (NEVS), en het heeft niet lang geduurd voordat we hiervan de gevolgen in beeld krijgen. NEVS heeft vandaag namelijk een investering gedaan van 150 miljoen euro in Koenigsegg. Hiermee neemt het een aanzienlijk belang in de maker van hypercars. Daarnaast starten de twee een joint venture en delen ze grootse ambities.

De investering is vanmiddag aangekondigd door de CEO van NEVS, Kai Johan Jiang. Volgens de Chinees neemt NEVS een belang van 20 procent in Koenigsegg door 150 miljoen euro te investeren in de hypercarfabrikant. Hoewel dit voor Koenigsegg kan duiden op een mogelijke uitbreiding van de huidige activiteiten, wil NEVS nog niet concreet vaststellen wat de plannen precies zijn. Dat gezegd hebbende, er moeten binnen enkele jaren “duizenden Koenigseggs per jaar uit de fabrieken komen rollen” die flink goedkoper zijn dan de miljoenenbolides van nu, aldus de CEO.

Belangrijker nog is het feit dat NEVS en Koenigsegg samen een joint venture zijn begonnen. Binnen het samenwerkingsverband is 65 procent van de aandelen in handen van NEVS, terwijl de overige 35 procent in handen is van de Zweedse hypercarmaker. Samen willen de autobedrijven elektrische auto’s en hypercars maken, evenals een product (auto) ontwikkelen voor een nog onaangeboorde markt. NEVS heeft ongeveer 130 miljoen euro geïnvesteerd om de joint venture te verwezenlijken. Koenigsegg heeft geen geld geïnvesteerd, maar levert in plaats daarvan juist zijn technische informatie en kennis aan om de samenwerking te stimuleren.

De komende maanden zullen we meer horen over de plannen van NEVS en Koenigsegg.

Beeld: Koenigsegg One:1, door @dutchstylez

Ook interessant!

  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Koenigsegg Gemera
    Elektromotoren Koenigsegg Gemera zijn ook kleine reuzen
  • Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's
    Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, hypercars, koenigsegg, nevs, Saab

Vorig bericht: « Oplichter koopt 2 ton aan luxe bakken voor vijf euro
Volgend bericht: “Verstappen vertrekt als hij geen kampioen kan worden” »

Lees Interacties

Reacties

  1. Onehp zegt

    29 januari 2019 om 17:10

    Oei spannend. Wat gaat hieruit komen? Misschien iets om bij te gaan solliciteren later…

    Overigens best mooie waardering voor een bedrijf dat niet bijzonder veel auto’s maakt…

    Login om te reageren
    • kannito zegt

      29 januari 2019 om 17:11

      @Onehp: maken niet veel autos, maar hebben we enorm veel kennis

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        29 januari 2019 om 17:42

        @kannito: ‘hebben we’, jij werkt dus bij Koenigsegg? Wow, respect!

        Login om te reageren
        • kannito zegt

          29 januari 2019 om 17:43

          @hotze: ahahaha oops moest natuurlijk wel zijn, zou tevens niet erg vinden om er te werken ?

          Login om te reageren
          • hotze zegt

            29 januari 2019 om 19:27

            @kannito: nou jammer voor je ? lijkt me ook wel wat al is het nu misschien wat koud daar en weet even niet wat ik moet doen. Misschien poetsen of banden oppompen voor aflevering.

            Login om te reageren
            • galgootje zegt

              29 januari 2019 om 23:51

              @hotze: lekker blijven reaguren dan toch? Met 150 miljoen kunnen ze vast mensen vinden die wel weten wat ze moeten doen. ;-)

              Login om te reageren
  2. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    29 januari 2019 om 17:19

    Mooi, ben erg benieuwd wat er gaat komen. Ik neem aan dat NEVS techniek voor elektrische auto’s gaat leveren aan Koenigsegg om mee te beginnen. NEVS heeft natuurlijk alle kennis en contacten daarvoor in huis.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      29 januari 2019 om 19:38

      @svenska_aeroplan_ab: Weet jij of ze ook de Saab merknaam nog hebben en kunnen gebruiken?

      Login om te reageren
      • basman147 zegt

        29 januari 2019 om 20:59

        @fanboy: schijnbaar liggen de rechten op het logo (de griffioen) bij Scania en die van de naam bij Scania en de vliegtuigbouwer Saab. Aangezien Scania eigendom van Volkswagen is lijkt het me twijfelachtig of ze ooit toestemming gaan geven voor het gebruik aan een 3e.

        Login om te reageren
      • BaRa zegt

        30 januari 2019 om 09:22

        @fanboy: waarom zouden ze dat doen, als Koenigsegg een veel betere merknaamwaarde heeft? Begrijp me niet verkeerd, ik heb tien jaar in eerst een 9-3 en daarna een Caab gereden. Maar Saab, als merknaam voor nieuwe auto’s, is intussen redelijk dood.

        Login om te reageren
  3. gandini zegt

    29 januari 2019 om 17:21

    Christian is echt zo’n man die ruim 100 jaar terug de eerste verbrandingsmotor had kunnen uitvinden. Echt mooi dat zo’n pionier/visionair ook tegenwoordig een echte kans krijgt.

    Het wordt nog een mooie strijd met o.a. Porsche/Rimac om de eerste allesverslindende elektrische hypercar.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      29 januari 2019 om 17:29

      @gandini: Echter levert Rimac nu zowel aan Porsche als aan Koenigsegg.
      Dus die heeft op dat vlak nu een voorsprong dus.

      Ben benieuwd naar de samenwerking. Een kleinere sportwagen lijkt me wel leuk om over te dagdromen :)

      Login om te reageren
    • peterpann3nkoek zegt

      29 januari 2019 om 17:29

      @gandini: dat gedeelte is super, alleen wordt ik persoonlijk niet zo vrolijk van de zin: “binnen enkele jaren moeten er duizenden koenigseggs van de band rollen. Waarom blijft het nou niet gewoon een gelimiteerd merk

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        29 januari 2019 om 17:36

        @peterpann3nkoek: ik niet, nu worden er zó weinig gemaakt en zo weinig kilometers in gemaakt, dat ze net zo goed niet kunnen bestaan (uit het rijdersperspectief)….

        Login om te reageren
        • hotze zegt

          29 januari 2019 om 17:45

          @Onehp: dat geldt helaas voor de meeste hypercars. Verdeel het geld wat beter (onder Autobloggers) en het ## gereden kilometers vliegt de pan uit.

          Login om te reageren
          • peug206 zegt

            30 januari 2019 om 08:59

            @hotze: ik daily hem als ie gesponsord wordt!

            Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    29 januari 2019 om 18:01

    Verdict ..
    Alle “Zweedse” autofabrikanten zijn vanaf nu Chinees ..

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      29 januari 2019 om 18:25

      @lincoln: alla kineser ut ur landet! Saab, Volvo och Koenigsegg är svenska.

      Login om te reageren
      • gandini zegt

        29 januari 2019 om 20:01

        @406_v6: Ja pff en als ik Italiaans begin te praten hier, dan vragen ze of ik drugs op heb…

        Login om te reageren
        • theblazerunner zegt

          29 januari 2019 om 20:29

          @gandini: iets van “alle voertuigen uit ons land, Volvo Saab en Koenigsegg, zijn Zweeds!”

          Login om te reageren
    • vondick zegt

      29 januari 2019 om 22:41

      @lincoln: Jup, sad news…

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    29 januari 2019 om 18:20

    Tja, dit kan twee kanten op. Of Koenigsegg is over 10 jaar een veel bekender, veel groter merk. Of de Chinezen kopiëren de techniek, pikken de kennis en laten het daarna doodbloeden.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      29 januari 2019 om 18:33

      @dutchdriftking:

      Welke techniek en kennis dan ??

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        29 januari 2019 om 20:13

        @lincoln: De Regera bijvoorbeeld? Als je je daar in inleest zie je wel dat andere sportwagenfabrikanten aardig achter lopen. Nieuwe techniek is overigens niet persé leuker.

        Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        29 januari 2019 om 22:34

        @lincoln: Koenigsegg heeft aardig wat bijzondere concepten uitgewerkt voor motortechniek en natuurlijk de Direct drive..

        Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        29 januari 2019 om 22:36

        @lincoln: de 400+hp 1.6liter turbo motor is trouwens ook best interessant

        Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        1 februari 2019 om 15:53

        @lincoln: free valve motor https://youtu.be/S3cFfM3r510

        Login om te reageren
    • vondick zegt

      29 januari 2019 om 22:45

      @dutchdriftking: Jij snapt het. Grotere geheel: Langzaam zijn we in Europa al onze stukjes voorsprong kwijt. Ik weet niet wat er gebeurd als we alle voorsprong kwijt zijn. Dan kan t wel es rap achteruit hollen met onze welvaart. Maargoed, koffiedik kijken…

      Login om te reageren
  6. mikeyman zegt

    29 januari 2019 om 18:28

    150 miljoen voor 20% van koenigsegg??? Volgens mij heeft Christian daar een hele mooie deal aan!

    Login om te reageren
  7. tenaci zegt

    29 januari 2019 om 18:36

    Grappig dat die twee nu toch nog bij elkaar komen. Voordat ome Vic met Saab aan de haal ging was Koenigsegg in een vrij vergevorderd stadium om Saab over te nemen.

    Login om te reageren
  8. schreute01 zegt

    29 januari 2019 om 19:29

    Viccie nam toch ook motoren af van Koenigsegg voor een van z’n luchtfietsen?

    Login om te reageren
  9. mats106rallye zegt

    29 januari 2019 om 19:36

    Hmm weet niet wat ik hiervan moet vinden het kan zo’n merk worden dat hypercars maakt en elektrische auto’s maar dat haalt voor mij de exlucisiviteit eraf.. ik denk dat het dan minder snel bijzonder voelt om een koenigsegg te zien of te rijden, terwijl het natuurlijk wel veel meer waarde heeft voor het bedrijf

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      29 januari 2019 om 20:31

      @mats106rallye: Ze zijn nu ook wel heeeel exclusief, heb er zelf nog nooit één gezien..

      Login om te reageren
  10. stationcar zegt

    29 januari 2019 om 19:47

    Koningseieren voor iedereen…
    Jammer.
    Als ze maar weer niet met dat opgewarmde Saab 9-3 lijk gaan lopen klooien ?

    Login om te reageren
  11. ghost zegt

    29 januari 2019 om 21:14

    Had koeningsegg ook niet die variabele nokkenassen onlangs gepresenteerd?

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      29 januari 2019 om 22:37

      @ghost: en een geprinte variabele geometrie turbo

      Login om te reageren
    • gandini zegt

      29 januari 2019 om 22:44

      @ghost: Ik denk dat je Freevalve bedoelt: kleppenbediening zonder nokkenassen.

      Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    29 januari 2019 om 22:40

    Die Evergrande group zit trouwens ook met miljarden in Faraday Future..

    Login om te reageren
  13. tjorque zegt

    29 januari 2019 om 23:05

    Lijkt me een goeie deal om een dikke afzetmarkt voor freevalve motoren aan te boren…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North