
En onze buren winnen het EK autobelastingen.
Er komen weer verkiezingen aan, wat betekent dat Nederland een nieuw kabinet krijgt. Voor het zover is, vindt de augustusbesluitvorming plaats. Dat is de laatste kans om de accijnskorting verlengen.
Het klemmende advies van de ANWB aan dat volgende kabinet: houd de accijnskorting in stand, want anders wordt autorijden per 1 januari 2026 onbetaalbaar voor veel burgers. Als die korting er niet komt, gaat de benzineprijs met 26 cent per liter omhoog. Dat kunnen we er natuurlijk niet bij hebben. Kijk maar eens naar de accijns die Nederland op benzine heft vergeleken andere EU-landen.
Zelfs met korting de duurste
Het Europese verband tussen voertuigfabrikanten, de ACEA, deelt de stand van zaken in de Europese mobiliteitswereld. Er wordt ingezoomd op de werkgelegenheid door automotive, hoeveel EV-laadpalen er zijn (wij staan bovenaan, ja wij staan bovenaan!) en hoeveel belastinginkomsten er richting de landsbestuurders gaat per EU-land.
Als we nog verder inzoomen kunnen we zien hoeveel accijns er werd geheven op benzine en diesel in 2024. Wat blijkt? Zelfs met de accijnskorting betalen we in Nederland het hoogste accijnsbedrag op een litertje benzine van de hele EU. We betaalden bijna € 0,80 per liter benzine. In België betaalde je nog geen 60 cent en in Malta was de benzineaccijns het laagst met € 0,359 accijns per liter.

Voor de dieselrijders is de Nederlandse overheid wat milder. We staan op een zevende plaats met 52 cent accijns per liter diesel. De hoogste belastingen op diesel in de EU vind je in Italië en België met tenminste 60 cent accijns per liter.
Blijven we even bij onze zuiderburen. Waar wij de hoogste prijs betalen voor accijns, zijn het in België juist de totale autobelastingen die torenhoog zijn. In totaal werd er in 2024 maar liefst 23,5 miljard euro betaald aan belastingen. Dat komt neer op gemiddeld € 3.355 per auto per jaar. Het verschil met het daaropvolgende duurste land is € 700 dankzij Oostenrijk. Nederlanders betalen gemiddeld € 1.954. Valt dan toch mee.
Via Autofans
Foto: BMW M3 E92 gespot door @jobjobben





De korting op de wegenbelasting van EV’s wordt geleidelijk afgebouwd toch? Mooi, houden die accijnskorting op benzine dan. En anders gaat de accijns op diesel maar verder omhoog, dat is toch immers veel vervuilender?
Wegenbelasting wordt in 2030 vervangen voor een ander systeem. Mensen die veel rijden betalen dan het meest. Rij je maar een paar kilometer per week betaal je het minst. En ook de lengte van de auto speelt hierin mee
Puntje bij paaltje betekent dat de kleinste auto’s en mensen die weinig rijden net zoveel blijven betalen en de mensen daar boven 10 keer zoveel. Voor niemand word het goedkoper. Leer mij de roverheid kennen.
Een moderne diesel is niet heel vervuilend.
Tja, gratis bier bestaat niet.
Zou het kunnen dat NL in zijn geheel er ook wat beter voor staat dan al die landen die onder ons staan????
Onderwijs, zorg en infrastructuur behoren we tot top 20 van de wereld.
Dat is mij iig heel veel waard.
Natuurlijk kunnen er zaken beter. Maar daar is geld voor nodig. Zo werkt het nu eenmaal.
Gaat hier over de belastingen op het autorijden, niet over zorg. Als het op de zorgkosten aankomt, liggen die hier ook veel en veel hoger dan bijv. een België.
En vergeet niet dat een Bucket bij KFC 50% goedkoper is in NL dan in België.😂
Dan doen we het nog niet zo heel slecht (in vergelijking met BE), afgezien van de BPM.
wij betalen gemiddeld €1401 minder aan jaarlijkse belasting en €0,20 meer per liter benzine.
Na 7000 liter tanken in NL is het verschil 0. bij 1 op 15 is dit na ruim 100k km. dat rij ik niet..
Gelukkig is de rest om in Nederland te leven zo betaalbaar…toch? Oh nee wacht…
Voorbijgeschoten doelen.
Uitrekenen (liegen) hoeveel het brengt is makkelijker over de bühne te brengen dan uitrekenen hoeveel je misloopt.
In Den Haag ziet blijkbaar niemand de relatie dat er nu al 400.000 merendeels jonge auto’s per jaar worden geïmporteerd en dat dit minder belasting in het laatje brengt als dat deze nieuw in Nederland bij een dealer waren gekocht.
Waar zal over een paar jaar de grens in Nederland liggen dat het loont om naar België of Duitsland te rijden om daar te tanken en de boodschappen te doen? Hoeveel mensen wonen in dat gebied en wat loopt de schatkist dan mis?
Hoeveel ondernemingen gaan daardoor op de fles en hoeveel arbeidsplekken gaan verloren, hoeveel uitkeringen komen erbij? Maar dat is allemaal te moeilijk straks nog een keer € 0.25 erop en daarna de Eu heffing. En later verwonderen dat het niet goed is gegaan. Was de beurs maar zo voorspelbaar.
Wat hebben accijns met geïmporteerde wagens te maken? In Nederland stemmen we al jaren op rechtse partijen die zich zwaar laten beïnvloeden door de lobbyisten van het bedrijfsleven, daarom betalen in Nederland bedrijven heel weinig belasting en burgers heel veel. Maar zolang die burgers rechts blijven stemmen omdat ze zich wijs laten maken dat de asielzoekers het allergrootste probleem zijn is het gewoon hun eigen domme schuld.
@mashell: jij mist iedere vorm van kennis. Bedrijven betalen in Nederland heel veel belasting, er wordt nl. veel meer belasting betaald dan alleen de vernootschapsbelasting. Er is een structuur die veel voordeel bieden aan multinationals die zich (ook) in Nederland vestigen. Deze betalen weinig belastingen, maar als je die verhoogd dan gaan die bedrijven gewoon naar elders (wat al aan het gebeuren is omdat de regel- en belastingdruk toenemen en de politiek instabiel is). Verdiep je eens in de materie in plaats van domme PVDA/GL propaganda nawauwelen…
De overheid heeft ook veel geld nodig om alle doctoren, astronauten en geleerden die naar ons land afreizen onderdak te geven.
Ben wel serieus benieuwd wat de Belgen met de inkomsten van de auto/wegenbelasting doen..
In een vergelijking tussen landen m.b.t. accijns op brandstof en belastingen op aanschaf en gebruik zou het ook eerlijk zijn om de kosten van de verzekering hierbij te betrekken. En dat zal je zien dat Nederland helemaal niet zo slecht scoort t.o.v. onze buurlanden.
En kosten voor wegenbelasting en tol. In Nederland betaal je bijna geen tol in tegenstelling tot Frankrijk/Italie/Zwitserland/…
Ik was in Wisconsin deze zomer, tankte voor 66 eurocent per liter. Zou Europa ook kunnen doen, maar we kiezen hier voor stilstand en een gigantisch Europees overheidsapparaat.
Yup.
Populistische onzin man. Ons land is dichtbevolkt en de wegen zijn ramvol. Peut naar 66 cent en wat krijg je dan? Nog lagere drempel om de auto te pakken. Sta nu al vaak in een file midden op de dag. Zaterdag en zondag idem. Met daarbij Henk en Ingrid die met 101 kmh inhalen, omdat ze het concept ‘verkeer’ niet begrijpen.
Demissionair kabinet Schoof doet een populaire move, zo vlak voor de verkiezingen. Maar ik had liever gezien dat de accijns met €1 de liter omhoog zou zijn gaan. Kan ook niet wachten op rekeningrijden. Graag goed duur maken. Dan scheppen we de beste voorwaarde om van snelwegen weer snelle wegen te maken.
Dat gigantische Europese overheid apparaat levert wel wat op. Vrede, welvaart, USB C overal, voedselzekerheid, strenge kwaliteits regels, consumenten zekerheid, betaalbaar internet op vakantie, strenge privacy wetgeving, etc. etc.