
Niels van Rooij pakt deze handschoen op. Dit is de Adventum Coupé.
Het is altijd uiterst vervelend als iets of iemand je lekker maakt en dan blijkt het niet door te gaan. Denk aan de F1-fans die in Melbourne in de rij stonden. Iets heel anders, maar wat ook te maken heeft met een teleurstelling, is de Range Rover SV Coupé.

Deze prachtige Brit beleefde zijn debuut als concept op de Autosalon van Genève. In eerste instantie was er groen licht gegeven voor productie. Uiteindelijk trok Jaguar Land Rover toch de plannen in. Het feest ging niet door en het avontuur van de Range Rover SV Coupé bleef bij een concept.

De Nederlandse designer Niels van Rooij zag een kans liggen en komt nu zelf met een Range Rover coupé. Hij noemt het de Adventum Coupé. Zijn eerdere Tesla Model S Shooting Brake liet al zien dat de Nederlander serieus is met zijn projecten.
Ongeveer een jaar geleden werden de plannen van Niels van Roij Design bekendgemaakt. Nu zijn die plannen werkelijkheid geworden. Carrossiebouwer Bas van Roomen zal de bouw van de Adventum Coupé voor zijn rekening nemen. De kosten liggen op 270.000 euro exclusief belastingen. Het team gaat voor je aan de slag na een aanbetaling van 50.000 euro. Het bouwproces duurt minstens een halfjaar. Je hoeft geen auto aan te leveren.

Het eerste exemplaar is inmiddels af. Deze aangepakte Range Rover is gespoten in de kleur Artic White. De Adventum Coupé heeft een 5.0-liter Supercharged V8 onder de kap, goed voor 525 pk. Hoeveel exemplaren er van de auto gaan komen is niet bekend. Men spreekt over een ‘gelimiteerde serie’.
Het dak loopt helemaal niet af ofzo, het is nu gewoon een range rover met twee deuren…
Hier zie ik dus niet echt het nut van in. Het is wel goed uitgevoerd, maar het is niet mooier in mijn ogen. Het is vooral duurder en minder praktisch. En voor 270k moet je toch wel wat leukers kunnen vinden dan een Range Rover waar een zaag in is gezet.
@berlinetta: Het is een homage aan de oer-range. Dat is gewoon cool toch. Er zullen er vast niet meer dan een paar van verkocht worden, maar dat is vermoedelijk de insteek ook niet geweest.
@kapitein: ja precies, prachtige link naar het verleden. Vind het erg goed staan!
@berlinetta: qua vervoer is bijna geen enkele auto nuttig. Als ik in de file om mij heen kijk, nemen de meeste auto’s zo’n 8 tot 10 m in beslag om één persoon te herbergen. Oftewel: er gaat heel veel ruimte verloren. Dus de vraag of dit nut heeft, is sowieso zinloos, want (bijna) iedere auto is door de week nutteloos.
@bobje: toch is de auto economisch de beste manier om op je werk te komen. Tijd is geld.
@flutterby: dat hangt er helemaal vanaf waar je woont….. Ik hoorde van de week dat we in 2019 idioot lang in de file hebben gestaan (dan gaan die nutteloze meters weer meetellen). Enig idee wat dat kost……
Mooie ombouw, maar hij mag ook wel gewoon als vijfdeurs voor de deur gezet worden…
Met dit interieur, dat ziet er echt geweldig uit.
Gaaf! Hoop dat ze een mooi stel orders krijgen.
Heel mooi!
Bij andere bronnen waren meer foto’s beschikbaar. En daar sprak men van een klant die specifiek gevraagd heeft om deze te maken, maar dat vanaf nu ook andere besteld kunnen worden.
Ik vind hem wel goed gelukt. Voegt zeker niet heel veel toe, juist minder functioneel… Maar het ziet er wel tof uit.
Zonder de aflopende daklijn zie ik hier de meerwaarde niet van in..
@2wheeler: Gelukkig zijn er ook mensen die de meerwaarde van een aflopende daklijn niet zien.
En meteen de kieuwen uit de deur gesloopt, lekker bezig!
ze hadden beter de deuren kunnen doortrekken tot aan de achterbank, dan had iets meer meerwaarde. Nu heb ik het gevoel dat er iets mist. Gewoon net niet.
Niet omdat het moet maar omdat het kan. Heerlijk!
Voor de prijs van een rolletje witte tape was mij dit ook gelukt.
Heel veel geld, zeer onpraktisch, en tegen dat je ‘m hebt is er al een facelift of nieuw model uit. Topinvestering!!
Tot slot: in fotoshop kan het in 20 sec met de clone sample tool, hier doen ze er een half jaartje over…
In het Duits is er een heel mooi woord voor een auto waar er in de achterste helft een veel te grote glaspartij heeft: “schneewittchensarg”. De Britten noemen het dan weer gewoon een “hurse”.
@mashell: ‘hearse’ ja
Het is 510pk, niet dat dat veel uitmaakt?
@kennone: misschien was er nog wat geld over…
15pk
Gelimiteerde serie = zoveel als we verkocht krijgen aan die prijs.
Desalniettemin een heel mooi hebbeding.
Ik las te snel en dacht er stond: Range Rover Adfundum ?????
@sjontheking: ??????????
Dan bouw je de auto zo goed mogelijk na, en gebruik je een Range Rover van voor de facelift. Doet afbreuk aan de vergelijking!