• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlander ontwierp de nieuwe Volkswagen Polo GTI R5

Auteur: CasperH, gepost 7 november 2017 om 10:56 – 19 Reacties

Volkswagen Polo GTI R5


De Dikkertje Dap onder de Polo’s komt eraan, ontwikkeld onder leiding van een Nederlander.

De Polo was natuurlijk de troef van de Duitsers in de rallysport. Met de komst van de nieuwe Polo (rijtest) moet er ook een nieuwe R5-versie komen. De eerste schetsen zijn nu de wereld in geslingerd in de vorm van de Volkswagen Polo GTI R5. De nieuwe Polo GTI R5 krijgt de beschikking over een viercilinder turbo met 270 pk, vierwielaandrijving en een sequentiële versnellingsbak. Uiteraard voldoet de R5 ook aan alle door de FIA gestelde veiligheidseisen.

De verantwoordelijkheid voor dit project lag bij Francois-Xavier “FX” Demaison, maar de leider van de ontwikkelingsafdeling is de Nederlander Gerard-Jan de Jongh, die voorheen de race-engineer was van Sébastien Ogier, die viermaal op rij de rijderstitel won in het WRC met de Polo. Overigens is de directeur van Volkswagen Motorsport (Sven Smeets) afkomstig uit België, dus we kunnen gerust zeggen dat er aardig wat invloeden uit de Lage Landen te vinden zijn bij VW Motorsport.

Terug naar de auto: deze zal dus beschikbaar worden voor klantenteams, Volkswagen is geen actief deelnemer meer in het WRC als fabrieksteam. We zijn benieuwd of ze met deze kleine bom de titel kunnen terughalen naar het merk, want die verloren ze aan Ford dit jaar. Tegelijkertijd kan je dit ook zien als de tweede pijler in het customer racing, naast de Golf GTI TCR. Of er ook weer een fijne afgeleide komt voor op de openbare weg, is nog niet bekend.

Ook interessant!

  • verniuwde Polo GTI
    Vernieuwde Polo GTI al heel snel onderweg
  • De nieuwe Volkswagen Polo: goedkoper, maar ook weer niet
  • Witte Polo GTI occasion kost meer dan nieuwprijs
  • Volkswagen Polo (2022) rijtest
    Volkswagen Polo (2022) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

polo, r5, Racing, sebastien-ogier, Volkswagen, wrc

Vorig bericht: « 80-plussers overlijden vaker in het verkeer
Volgend bericht: 2018 wordt een goed jaar voor auto’s in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. bensson033 zegt

    7 november 2017 om 11:29

    Lijkt eerder een Golf

    Login om te reageren
  2. autodrome zegt

    7 november 2017 om 11:33

    270pk? Is dat niet aan de bescheiden kant?

    Login om te reageren
    • JvT zegt

      7 november 2017 om 12:16

      @autodrome:
      Zeker.. totdat je de eerste bocht tegenkomt ;)

      Login om te reageren
      • jonckers zegt

        7 november 2017 om 13:06

        @jvt: Dit is een maximum wat is opgelegd door de FIA. Als je kijkt dat het gewicht van zo’n R5 slechts 1230 kg is dan vind ik 270 pk nog niet zo slecht …

        Login om te reageren
      • autodrome zegt

        7 november 2017 om 14:01

        @jvt: hahaha, kerel, die moeten toch ook hard door de bocht kunnen, anders geen snelle tijden …. Maar goed, het schijnt dus een door de FIA opgelegde limiet te zijn volgens &jonckers. Een Seat Leon SC doet tegenwoordig al op de voorwielen 300 paarden(0-100 in 5,6 seconden, zocht het net op, niet verkeerd voor de gepeperde Spanjaard. Zou er wel een rijtest van willen zien). Die is wel iets zwaarder, maar niet heel erg veel zwaarder …. Deze rally Polo heeft dan wel vierwielaandrijving, dus harder door de bochten, maar 270pk vind ik best lafjes als je het vergelijkt.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          7 november 2017 om 19:12

          @autodrome: Daarom is WRC ook voor jongetjes en was Group B voor echte mannen; 550+ pk op ~900kg. En ja, slechtere vering, remmen en wegligging, maar wel veel langere stages, ook ’s nachts en door veel afwisselendere ondergronden. Zie hier hoe ‘moderne’ coureurs reageren op een hillclimb-proefritje in zo’n ding; dat is echt niet allemaal geacteerd: https://www.youtube.com/watch?v=ecPzCTYaPew

          Login om te reageren
          • autodrome zegt

            7 november 2017 om 20:23

            @dawwg: Ja, Walther Rohrl was mijn held, wat nd dat

            Login om te reageren
          • autodrome zegt

            7 november 2017 om 20:25

            @dawwg: Walther Rohrl was mij. held … Groep B was angstaanjagend. maar ja FIA, alles moet veilig ….

            Login om te reageren
  3. JvT zegt

    7 november 2017 om 12:17

    Ik ben heel benieuwd naar het uiteindelijke design, ik heb altijd een zwak gehad voor de ‘moderne’ Polo.

    Login om te reageren
  4. serialchiller zegt

    7 november 2017 om 12:18

    Is dit niet een Scirocco met ander front?

    Login om te reageren
    • t0astyyy zegt

      7 november 2017 om 13:01

      @serialchiller: ik dacht precies hetzelfde

      Login om te reageren
  5. jonckers zegt

    7 november 2017 om 13:12

    De titel terughalen van Ford zal moeilijk gaan aangezien deze wagen uitkomt in de WRC 2 categorie. Deze wagens zijn minder krachtig dan de huidige WRC’s. Ik vermoed wel dat ze hiermee hoge ogen gaan gooien aangezien ze al jarenlang ervaring hebben in deze klassen met de Fabia R5 (WRC2 drivers en WRC2 constructeurs titel 2016-2017 …)
    Hopelijk gaan we deze in de toekomst ook op de Belgische en Nederlandse rally paden tegenkomen … Ik kijk er alvast naar uit!

    Login om te reageren
  6. chrisvanzanden zegt

    7 november 2017 om 13:29

    ontwikkelt* onder leiding van een Nederlander. D’s en T’s blijven soms lastig haha

    Login om te reageren
    • romeoalfa zegt

      7 november 2017 om 13:44

      @chrisvanzanden: Vooral voor jou….

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      7 november 2017 om 14:49

      @chrisvanzanden: zoek eens de voltooide tijd op, dan snap je dat ook weer.

      Login om te reageren
  7. autodrome zegt

    7 november 2017 om 14:02

    Ah, ziet net een rijtest ….

    Login om te reageren
  8. autodrome zegt

    7 november 2017 om 14:26

    en de Seat Leon FR doet 0-100 in 4,9 seconden, whuutttttt ….

    Login om te reageren
  9. tarquesh zegt

    7 november 2017 om 23:16

    Van 0 naar 100 tijden, en pk gegevens zijn niet zo belangrijk.
    Wat wel teld is een goede rondetijd op de Nordschleife. En om on-topic te blijven ben ik wel benieuwd in welke tijd de Polo het doet. Tenminste als er ook exemplaren voor de consumentenmarkt beschikbaar komen.

    Login om te reageren
  10. jdeboer zegt

    7 november 2017 om 23:16

    @Casper Heij.
    De kans dat ze hiermee de wereld titel in het WRC gaan pakken is 0.
    R5 auto’s strijden o.a. in het ERC en het WRC2, niet in het WRC.
    Dit zijn auto’s die je als vermogende amateur gewoon kan kopen.
    Hij mag o.a. de strijd aan met de Hyundai i20 R5 die nu aardig succesvol is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North