
Vraag je Nederlanders of ze meer of minder Volkswagen Golfs willen, dan krijg je een vrij onduidelijk antwoord.
We hebben het eerder vandaag gehad over de het autopark van Nederland. Deze stijgt nog, ook al worden er nog amper nieuwe auto’s meer gekocht. Opvallend, maar niet onmogelijk. Een mogelijke oplossing is bijvoorbeeld dat mensen gewoon veel auto’s uit het buitenland importeren.
Neen, zeggen BOVAG en RDC vandaag. In de eerste acht maanden van 2020 zijn namelijk niet eens 125.000 auto’s geïmporteerd, terwijl er ruim 175.000 zijn geëxporteerd. Netto heeft Nederland dus minder auto’s overgehouden aan die internationale handel van auto’s.
Dat heeft natuurlijk alles te maken met dat ene virus, waardoor eerder dit jaar de RDW grotendeels dichtging. Het keuren van importauto’s was niet meer mogelijk, dus kon je er ook niet eentje meer op geel kenteken zetten. Daardoor is in vergelijking met vorig jaar, het aantal importauto’s met 18 procent gedaald. De export is eveneens gedaald, al is de daling hier met 10 procent wel iets lichter. Beide cijfers zijn inmiddels wel weer aan het stijgen.
Volkswagen Golf
In de cijfers zien we echter ook een opvallend beeld als het gaat om de meest geïmporteerde en de meest geëxporteerde auto’s van Nederland. Het gaat in beide gevallen namelijk om de Volkswagen Golf. Nederlanders blijken dus zowel méér als minder Volkswagen Golfs te willen. Het nettoresultaat is dat we meer Golfjes exporteerden dan dat we importeerden.
Waardoor de auto twee keer op nummer 1 staat? Dat zeggen de twee partijen niet. Vermoedelijk gaat het om oude Golfjes die naar het buitenland worden geëxporteerd, of diesels die hier niet meer zo interessant zijn. De geïmporteerde Golfs zijn waarschijnlijk relatief jonge auto’s, die vanwege de torenhoge belastingen op nieuwe auto’s hier niet zo interessant zijn.
Als we verder kijken naar de lijstjes, dan valt de op een na meest geïmporteerde auto op. Dat gaat namelijk ook om een Volkswagen, alleen dan de Polo. Hiervan werden met 5.407 stuks, vijf auto’s minder geïmporteerd dan van de Golf. De rest van deze top tien is een mix van crossovers en hatchbacks. Het export-lijstje staat weer vol met sedans en hatchbacks. Zo zie je maar weer: sedans zijn oud, crossovers zijn hip.
Meest geïmporteerde modellen tot nu toe | |
Volkswagen Golf | 5412 stuks |
Volkswagen Polo | 5407 stuks |
Nissan Qashqai | 2581 stuks |
Renault Captur | 2422 stuks |
Ford Focus | 2143 stuks |
Volkswagen Tiguan | 1976 stuks |
Fiat 500 | 1888 stuks |
Ford Fiesta | 1861 stuks |
Mini One/Cooper | 1827 stuks |
Toyota Yaris | 1822 stuks |
Meest geëxporteerde modellen tot nu toe | |
Volkswagen Golf | 7254 stuks |
Peugeot 308 | 6259 stuks |
Opel Astra | 4996 stuks |
Volkswagen Passat | 4914 stuks |
Renault Megane | 4465 stuks |
Škoda Octavia | 4044 stuks |
BMW 3 Serie | 3685 stuks |
Ford Focus | 3600 stuks |
Renault Clio | 3144 stuks |
Audi A4 | 3125 stuks |
Foto: Roadtrip 2019 van @Brim, via Autojunk.nl.
Als ik kijk naar de wagens op die lijst importpareltjes dan komt er één vraag bij me op: Waarom?
Het zijn nou niet bepaald modelletjes waarvan we aanbod te kort komen hier…..
Torenhoge belastingen? Op een Golf? Polo????
De enorme vraag naar jong gebruikte Qashqai’s en Captur’s door de babyboomers kan blijkbaar alleen door import worden ingevuld.
@frank2b: (Ex) schade auto’s en teruggedraaide km standen.
@frank2b: mindere keuze in uitrusting en vooral motorisering (denk aan de 1.2 TDI’s niet lang geleden)… Het is wel beter dan vroeger, toen kochten Nederlanders vooral basis uitvoeringen zonder airco en zo.
@frank2b: mijn MK4 Focus ST is ook onderdeel van dat lijstje….. is toch spannender dan je denkt
@frank2b: ik denk dat het auto’s zijn waar een 1000-2000 km op de teller staat. Hierdoor hoef je minder bpm af te dragen.
Tot 3000km geldt de auto als nieuw voor de bpm…
@frank2b: een betere/dikkere uitvoering is dan vaak nét wat goedkoper en daarmee opeens toch haalbaar binnen budget.
@frank2b: Ja, of er nou gewenning is of niet, de belasting in NL is torenhoog op om het even welke normale auto.
@Baroen: …. welke je evengoed nog bij ome Wopke mag aftikken, ook als je de wagen zelf importeert.
Ik zie geen voordeel.
Hoe meer Volkswagens op de weg hoe beter.
Echt een verrijking van het straatbeeld.
@monsieurleloure: sarcasme is ook een verrijking
Je moet er een krokodillentraan bij laten…
Dat komt geloofwaardiger over.
Oeh ja. Ik kan niet genoeg krijgen van de t-roc met erg lelijk zijaanzicht, lelijke achterlichten, en niet te vergeten, voorop 2 plastic stukjes zonder functie in de bumper, en achterop maar liefst 4(!) plastic vlakjes zonder enige functie, behalve dan om de auto nog lelijker te maken. En dan hebben ze zelfs nog een cabrio gemaakt. Gewoon omdat het allemaal nog lelijker kon. Kan niet wachten op de coupé versie, om het nog een stukkie lelijker te maken. Oh wacht, die bestaat in china al…
@monsieurleloure: anwb heeft al druk genoeg. Dus doe maar niet vw
@roberto1801: Hahahaha, dat verklaart waarom de ANWB zelf hoofdzakelijk met VW rijd.
VW heeft zijn lesje geleerd, we stappen af van het long-life servicesysteem. Zo kunnen die (te) kleine opgefokte motortjes met verse olie rondrijden waardoor er beduidend minder slijtage optreedt.
En terloops, problemen zijn er altijd en zullen er altijd zijn, wees gerust.
Paul de Leeuw was op een bepaald moment de meest geliefde en meest gehate persoon op de nederlandse tv. Ook zoiets.
Goeie foto overigens. ?
Ach de hatertjes kunnen weer los want VW.
Het succes van deze onderneming steekt de kneusjes weer.
Koop gewoon wat je leuk vind en laat andere merken in zijn waarde al vind je het niets.
Eindelijk een fatsoenlijke comment, dank :)
Een fantastische reactie , moest er een traantje bij laten….
@erikabarth: Ja, je hebt het echt over die sjoemelaars die de hele dieselsector om zeep helpen.
@Baroen kruip onder die steen vandaan sjoemelen doen alle autobouwers , in de praktijk stoten ze allemaal meer uit.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/autofabrikanten-gebruikten-massaal-sjoemelsoftware-in-hun-diesels~b200ec82/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.autoweek.nl%2Fforum%2Fread.php%3F1%2C5935098%2Cpage%3D1&utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=copylink
@Baroen sjoemelen doen alle autobouwers, wakker worden! in de praktijk stoten ze allemaal meer uit.
@erikabarth: Ja, zeg het vooral twee keer. Maar kom met bewijzen dat ALLE autobouwers sjoemelen. Zoals dat bij VAG bewezen is. Niet zo maar praatjes de wereld insturen.
@Baroen
Nieuws laatste jaren niet gevolgd?
https://nos.nl/l/2254934
https://www.autointernationaal.nl/2020/02/het-is-definitief-jeep-en-suzuki-hebben-sjoemel-software/
https://www.washingtonpost.com/energy-environment/2019/01/10/fiat-chrysler-agrees-potential-million-settlement-over-emissions-cheating-charges/
https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/4232451/weer-sjoemelsoftware-mercedes-roept-774000-diesels-terug
Kan nou niet echt zeggen dat ik erg vrolijk wordt van de gewone Golf, is onderhand een beetje de Kadett van vroeger aan het worden, je rijdt auto, maar dan het liefst in de schaduw zodat niemand je ziet en niemand naar je vraagt. Net een stukje gezien ergens in deze blog van de DTM BMW met heerlijk geluid, daarvan geniet ik en waarom niet eens iets van de Worthersee in deze blog waar echt prachtige wagens worden getoond, zoek maar eens bij joetjoep naar Worthersee
@marcomanta: onderhand? Toch nooit anders dan een soort tweeling met de Kadett/Astra geweest. Totdat Opel leuker werd.
@baroen: klopt.
willen we meer of minder golfjes?!?!?!
gaan we regelen.
Minder golfjes, (of uberhaupt autos uit dat segment vd “markt”) is altijd beter…
Naar welke landen gaan die 308jes. Zag laatst een trailer vol het land verlaten
1 geëxporteerde Golf was van mij, een 1.9TDI uit 2005 met bijna 350.000km op de teller.
Hier zit Nederland echt niet meer op te wachten.
Verder kan ik mijn goed voorstellen dat een lease rijder andere eisen heeft dan een occasion koper.
Vooral omdat belasting totaal anders getekend wordt voor beide.
@wigboldus: Diesel is voor de wat oudere auto’s geschiedenis, kijk maar eens aan de roet tax wat je boven op de bestaande wegenbelasting krijgt en het ontmoedigingsbeleid.