• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlanders willen zowel méér als minder Volkswagen Golfs

Auteur: hayte, gepost 4 september 2020 om 19:04 – 35 Reacties

Een roadtrip van Golfjes

Vraag je Nederlanders of ze meer of minder Volkswagen Golfs willen, dan krijg je een vrij onduidelijk antwoord.

We hebben het eerder vandaag gehad over de het autopark van Nederland. Deze stijgt nog, ook al worden er nog amper nieuwe auto’s meer gekocht. Opvallend, maar niet onmogelijk. Een mogelijke oplossing is bijvoorbeeld dat mensen gewoon veel auto’s uit het buitenland importeren.

Neen, zeggen BOVAG en RDC vandaag. In de eerste acht maanden van 2020 zijn namelijk niet eens 125.000 auto’s geïmporteerd, terwijl er ruim 175.000 zijn geëxporteerd. Netto heeft Nederland dus minder auto’s overgehouden aan die internationale handel van auto’s.

Dat heeft natuurlijk alles te maken met dat ene virus, waardoor eerder dit jaar de RDW grotendeels dichtging. Het keuren van importauto’s was niet meer mogelijk, dus kon je er ook niet eentje meer op geel kenteken zetten. Daardoor is in vergelijking met vorig jaar, het aantal importauto’s met 18 procent gedaald. De export is eveneens gedaald, al is de daling hier met 10 procent wel iets lichter. Beide cijfers zijn inmiddels wel weer aan het stijgen.

Volkswagen Golf

In de cijfers zien we echter ook een opvallend beeld als het gaat om de meest geïmporteerde en de meest geëxporteerde auto’s van Nederland. Het gaat in beide gevallen namelijk om de Volkswagen Golf. Nederlanders blijken dus zowel méér als minder Volkswagen Golfs te willen. Het nettoresultaat is dat we meer Golfjes exporteerden dan dat we importeerden.

Waardoor de auto twee keer op nummer 1 staat? Dat zeggen de twee partijen niet. Vermoedelijk gaat het om oude Golfjes die naar het buitenland worden geëxporteerd, of diesels die hier niet meer zo interessant zijn. De geïmporteerde Golfs zijn waarschijnlijk relatief jonge auto’s, die vanwege de torenhoge belastingen op nieuwe auto’s hier niet zo interessant zijn.

Als we verder kijken naar de lijstjes, dan valt de op een na meest geïmporteerde auto op. Dat gaat namelijk ook om een Volkswagen, alleen dan de Polo. Hiervan werden met 5.407 stuks, vijf auto’s minder geïmporteerd dan van de Golf. De rest van deze top tien is een mix van crossovers en hatchbacks. Het export-lijstje staat weer vol met sedans en hatchbacks. Zo zie je maar weer: sedans zijn oud, crossovers zijn hip.

Meest geïmporteerde modellen tot nu toe
Volkswagen Golf5412 stuks
Volkswagen Polo5407 stuks
Nissan Qashqai2581 stuks
Renault Captur2422 stuks
Ford Focus2143 stuks
Volkswagen Tiguan1976 stuks
Fiat 5001888 stuks
Ford Fiesta1861 stuks
Mini One/Cooper1827 stuks
Toyota Yaris1822 stuks
Meest geëxporteerde modellen tot nu toe
Volkswagen Golf7254 stuks
Peugeot 3086259 stuks
Opel Astra4996 stuks
Volkswagen Passat4914 stuks
Renault Megane4465 stuks
Škoda Octavia4044 stuks
BMW 3 Serie3685 stuks
Ford Focus3600 stuks
Renault Clio3144 stuks
Audi A43125 stuks

Foto: Roadtrip 2019 van @Brim, via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

bovag, Carmageddon, Coronavirus, export, golf, import, rdc, Volkswagen

Vorig bericht: « Deze twee provincies krijgen duizenden nieuwe laadpalen
Volgend bericht: ‘Een Donkervoort cornert stuk beter dan Porsche 911 GT3’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. frank2b zegt

    4 september 2020 om 19:22

    Als ik kijk naar de wagens op die lijst importpareltjes dan komt er één vraag bij me op: Waarom?
    Het zijn nou niet bepaald modelletjes waarvan we aanbod te kort komen hier…..

    Torenhoge belastingen? Op een Golf? Polo????

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 september 2020 om 19:36

      De enorme vraag naar jong gebruikte Qashqai’s en Captur’s door de babyboomers kan blijkbaar alleen door import worden ingevuld.

      Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      4 september 2020 om 19:38

      @frank2b: (Ex) schade auto’s en teruggedraaide km standen.

      Login om te reageren
    • daniel1975 zegt

      4 september 2020 om 20:14

      @frank2b: mindere keuze in uitrusting en vooral motorisering (denk aan de 1.2 TDI’s niet lang geleden)… Het is wel beter dan vroeger, toen kochten Nederlanders vooral basis uitvoeringen zonder airco en zo.

      Login om te reageren
    • snowgasm zegt

      4 september 2020 om 20:25

      @frank2b: mijn MK4 Focus ST is ook onderdeel van dat lijstje….. is toch spannender dan je denkt

      Login om te reageren
    • megaand zegt

      4 september 2020 om 20:41

      @frank2b: ik denk dat het auto’s zijn waar een 1000-2000 km op de teller staat. Hierdoor hoef je minder bpm af te dragen.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        4 september 2020 om 23:38

        Tot 3000km geldt de auto als nieuw voor de bpm…

        Login om te reageren
    • basf zegt

      5 september 2020 om 00:49

      @frank2b: een betere/dikkere uitvoering is dan vaak nét wat goedkoper en daarmee opeens toch haalbaar binnen budget.

      Login om te reageren
    • Baroen zegt

      5 september 2020 om 11:32

      @frank2b: Ja, of er nou gewenning is of niet, de belasting in NL is torenhoog op om het even welke normale auto.

      Login om te reageren
      • frank2b zegt

        5 september 2020 om 12:53

        @Baroen: …. welke je evengoed nog bij ome Wopke mag aftikken, ook als je de wagen zelf importeert.
        Ik zie geen voordeel.

        Login om te reageren
  2. monsieurleloure zegt

    4 september 2020 om 19:33

    Hoe meer Volkswagens op de weg hoe beter.
    Echt een verrijking van het straatbeeld.

    Login om te reageren
    • bullgod76 zegt

      4 september 2020 om 19:35

      @monsieurleloure: sarcasme is ook een verrijking

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      4 september 2020 om 19:47

      Je moet er een krokodillentraan bij laten…

      Dat komt geloofwaardiger over.

      Login om te reageren
    • grasvreter zegt

      4 september 2020 om 20:41

      Oeh ja. Ik kan niet genoeg krijgen van de t-roc met erg lelijk zijaanzicht, lelijke achterlichten, en niet te vergeten, voorop 2 plastic stukjes zonder functie in de bumper, en achterop maar liefst 4(!) plastic vlakjes zonder enige functie, behalve dan om de auto nog lelijker te maken. En dan hebben ze zelfs nog een cabrio gemaakt. Gewoon omdat het allemaal nog lelijker kon. Kan niet wachten op de coupé versie, om het nog een stukkie lelijker te maken. Oh wacht, die bestaat in china al…

      Login om te reageren
    • Roberto zegt

      4 september 2020 om 21:21

      @monsieurleloure: anwb heeft al druk genoeg. Dus doe maar niet vw

      Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        4 september 2020 om 22:11

        @roberto1801: Hahahaha, dat verklaart waarom de ANWB zelf hoofdzakelijk met VW rijd.

        Login om te reageren
      • wimof zegt

        6 september 2020 om 10:49

        VW heeft zijn lesje geleerd, we stappen af van het long-life servicesysteem. Zo kunnen die (te) kleine opgefokte motortjes met verse olie rondrijden waardoor er beduidend minder slijtage optreedt.
        En terloops, problemen zijn er altijd en zullen er altijd zijn, wees gerust.

        Login om te reageren
  3. grasvreter zegt

    4 september 2020 om 19:43

    Paul de Leeuw was op een bepaald moment de meest geliefde en meest gehate persoon op de nederlandse tv. Ook zoiets.

    Login om te reageren
  4. brim zegt

    4 september 2020 om 20:14

    Goeie foto overigens. ?

    Login om te reageren
  5. erikabarth zegt

    4 september 2020 om 21:41

    Ach de hatertjes kunnen weer los want VW.
    Het succes van deze onderneming steekt de kneusjes weer.
    Koop gewoon wat je leuk vind en laat andere merken in zijn waarde al vind je het niets.

    Login om te reageren
    • 20klepper zegt

      5 september 2020 om 11:20

      Eindelijk een fatsoenlijke comment, dank :)

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        5 september 2020 om 14:01

        Een fantastische reactie , moest er een traantje bij laten….

        Login om te reageren
    • Baroen zegt

      5 september 2020 om 11:34

      @erikabarth: Ja, je hebt het echt over die sjoemelaars die de hele dieselsector om zeep helpen.

      Login om te reageren
      • erikabarth zegt

        5 september 2020 om 16:33

        @Baroen kruip onder die steen vandaan sjoemelen doen alle autobouwers , in de praktijk stoten ze allemaal meer uit.
        https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/autofabrikanten-gebruikten-massaal-sjoemelsoftware-in-hun-diesels~b200ec82/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.autoweek.nl%2Fforum%2Fread.php%3F1%2C5935098%2Cpage%3D1&utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=copylink

        Login om te reageren
      • erikabarth zegt

        5 september 2020 om 16:34

        @Baroen sjoemelen doen alle autobouwers, wakker worden! in de praktijk stoten ze allemaal meer uit.

        Login om te reageren
        • Baroen zegt

          6 september 2020 om 01:11

          @erikabarth: Ja, zeg het vooral twee keer. Maar kom met bewijzen dat ALLE autobouwers sjoemelen. Zoals dat bij VAG bewezen is. Niet zo maar praatjes de wereld insturen.

          Login om te reageren
          • erikabarth zegt

            7 september 2020 om 05:11

            @Baroen
            Nieuws laatste jaren niet gevolgd?
            https://nos.nl/l/2254934

            https://www.autointernationaal.nl/2020/02/het-is-definitief-jeep-en-suzuki-hebben-sjoemel-software/

            https://www.washingtonpost.com/energy-environment/2019/01/10/fiat-chrysler-agrees-potential-million-settlement-over-emissions-cheating-charges/

            https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/4232451/weer-sjoemelsoftware-mercedes-roept-774000-diesels-terug

            Login om te reageren
  6. MarcoM zegt

    5 september 2020 om 00:42

    Kan nou niet echt zeggen dat ik erg vrolijk wordt van de gewone Golf, is onderhand een beetje de Kadett van vroeger aan het worden, je rijdt auto, maar dan het liefst in de schaduw zodat niemand je ziet en niemand naar je vraagt. Net een stukje gezien ergens in deze blog van de DTM BMW met heerlijk geluid, daarvan geniet ik en waarom niet eens iets van de Worthersee in deze blog waar echt prachtige wagens worden getoond, zoek maar eens bij joetjoep naar Worthersee

    Login om te reageren
    • Baroen zegt

      5 september 2020 om 11:37

      @marcomanta: onderhand? Toch nooit anders dan een soort tweeling met de Kadett/Astra geweest. Totdat Opel leuker werd.

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        6 september 2020 om 12:31

        @baroen: klopt.

        Login om te reageren
  7. fconderkantlat zegt

    5 september 2020 om 09:29

    willen we meer of minder golfjes?!?!?!

    gaan we regelen.

    Login om te reageren
  8. petroldrinker zegt

    5 september 2020 om 10:40

    Minder golfjes, (of uberhaupt autos uit dat segment vd “markt”) is altijd beter…

    Login om te reageren
  9. Stijnson zegt

    5 september 2020 om 16:45

    Naar welke landen gaan die 308jes. Zag laatst een trailer vol het land verlaten

    Login om te reageren
  10. wigboldus zegt

    5 september 2020 om 21:26

    1 geëxporteerde Golf was van mij, een 1.9TDI uit 2005 met bijna 350.000km op de teller.
    Hier zit Nederland echt niet meer op te wachten.

    Verder kan ik mijn goed voorstellen dat een lease rijder andere eisen heeft dan een occasion koper.
    Vooral omdat belasting totaal anders getekend wordt voor beide.

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      6 september 2020 om 12:38

      @wigboldus: Diesel is voor de wat oudere auto’s geschiedenis, kijk maar eens aan de roet tax wat je boven op de bestaande wegenbelasting krijgt en het ontmoedigingsbeleid.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North