Al die batterijen maken een elektrische auto er niet lichter op. Bij een elektrische SUV moet je al gauw denken aan een gewicht van 2.500 kg. Dat is bij emissieloos personenvervoer niet anders en daar is er zelfs vaak sprake van een gewicht van 3.500 kg of zwaarder. En daar zit ook meteen het probleem.
De RAI Vereniging en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) hadden graag gezien dat de EU een ontheffing zou geven voor Nederland met betrekking tot de huidige regelgeving. Nu mag je met een B-rijbewijs een auto besturen tot 3.500 kg. Een voertuig met een hoger gewicht mag enkel bestuurd worden door een persoon met een D-rijbewijs. Ook bekend als het buschauffeur rijbewijs.
Het probleem is dat elektrische busjes over die 3.500 kg gaan. Chauffeurs die nu personen vervoeren in busjes met een verbrandingsmotor hebben een B-rijbewijs. Gaat het bedrijf over op elektrische busjes, dan moet deze persoon of een D-rijbewijs halen, of hij (m/v) is zijn baan kwijt.
De EU ziet niets in een ontheffing, waardoor bedrijven in vervuilende busjes blijven rijden en niet overstappen op elektrisch personenvervoer. Het opmerkelijke is dat de Europese Commissie voor Nederland wel een uitzondering heeft gemaakt voor het goederenvervoer. De komende vijf jaar is er een ontheffing en kun je een elektrische vrachtwagen met een gewicht tot 4.250 kg met een B-rijbewijs besturen. Beide organisaties verzoeken minister Cora van Nieuwenhuizen van IenW actie te ondernemen.
33 reacties
De Model X weegt geen 3.500 kg zoals hij in zijn reactie zegt. Hij weegt ongeveer 2.500 kg. Punt is inderdaad wel dat je niet met meer dan 3.000 kg over de brug mag dus met 4 doorsnee Amerikanen erin moet je inderdaad omrijden.
Anderzijds gaat het hier wel om personenvervoer, daar mogen best wat eisen aan gesteld worden. Wellicht dat er een middenweg te vinden is, een soort E bij B maar dan specifiek voor personenvervoer
Vergeet niet dat bij zulke bestelauto’s het vaak gaat om ook een verhoogd dak en dat er een dubbellucht achteras of bijvoorbeeld laadlift op zit.De configurator noemt overigens 1074kg?
Die dingen zijn massaal overbeladen omdat 3500 kilo te weinig is met de gewichten van de chassis cabines tegenwoordig. Zelfs met een lichtgewicht opbouw is er vaak nog maar zo’n 800 kilo legaal te laden.
Wat hier boven iemand al noemt: De bouwer moeten gewoon hun best doen! Niet een bestaande bus ombouwen naar elektrisch, maar vanaf de grond af een EV maken.
Dan kan zo’n busje prima <3500kg komen.