• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlands personenvervoer in de knel met elektrische busjes

Auteur: RubenPriest, gepost 11 oktober 2018 om 07:40 – 33 Reacties

Nederlands personenvervoer in de knel met elektrische busjes


Lang leve wetgeving.

Al die batterijen maken een elektrische auto er niet lichter op. Bij een elektrische SUV moet je al gauw denken aan een gewicht van 2.500 kg. Dat is bij emissieloos personenvervoer niet anders en daar is er zelfs vaak sprake van een gewicht van 3.500 kg of zwaarder. En daar zit ook meteen het probleem.

De RAI Vereniging en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) hadden graag gezien dat de EU een ontheffing zou geven voor Nederland met betrekking tot de huidige regelgeving. Nu mag je met een B-rijbewijs een auto besturen tot 3.500 kg. Een voertuig met een hoger gewicht mag enkel bestuurd worden door een persoon met een D-rijbewijs. Ook bekend als het buschauffeur rijbewijs.

Het probleem is dat elektrische busjes over die 3.500 kg gaan. Chauffeurs die nu personen vervoeren in busjes met een verbrandingsmotor hebben een B-rijbewijs. Gaat het bedrijf over op elektrische busjes, dan moet deze persoon of een D-rijbewijs halen, of hij (m/v) is zijn baan kwijt.

De EU ziet niets in een ontheffing, waardoor bedrijven in vervuilende busjes blijven rijden en niet overstappen op elektrisch personenvervoer. Het opmerkelijke is dat de Europese Commissie voor Nederland wel een uitzondering heeft gemaakt voor het goederenvervoer. De komende vijf jaar is er een ontheffing en kun je een elektrische vrachtwagen met een gewicht tot 4.250 kg met een B-rijbewijs besturen. Beide organisaties verzoeken minister Cora van Nieuwenhuizen van IenW actie te ondernemen.

Ook interessant!

  • Gespot - Retezeldzame MG XPower op Nederlands kenteken
  • Europese autoverkoop in mineur
  • Gespot - Deze elektrische Lotus is géén Tesla
  • Vanaf 2022 steelt de EU definitief je vrijheid

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

busje, Elektrisch, europa-eu, rai-vereniging

Vorig bericht: « BMW: “fanboys moeten niet zo zeuren”
Volgend bericht: Dit is de vetste MX-5 ND die je ooit hebt gezien »

Lees Interacties

Reacties

  1. melkkoe zegt

    11 oktober 2018 om 07:54

    Een ontheffing? wat een onzin. Of is een elektrisch busje van 4000kg ineens een stuk veiliger dan een busje met brandstofmotor van 4000kg?

    Login om te reageren
    • unknown32 zegt

      11 oktober 2018 om 08:08

      @melkkoe: volledig mee eens. Op de rijschool leer je nu eenmaal bepaalde belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden.

      Login om te reageren
    • tvklarenbosch zegt

      11 oktober 2018 om 08:34

      @melkkoe: ik weet niet precies wanneer deze wetgeving in het leven is geroepen, maar ik durf te wedden dat de (te zware) bussen van nu veiliger zijn dan de bussen van toen. Allicht is het tijd om dit gewicht omhoog te gooien.

      Login om te reageren
      • melkkoe zegt

        11 oktober 2018 om 11:35

        @tvklarenbosch: voor de inzittenden waarschijnlijk wel. Voor het overige verkeer zeer zeker niet. Met een zwaar voertuig onderweg zijn, vraagt nu eenmaal om meer te anticiperen. Anders kan iedere ongeschoolde pool wel vrachtwagenchauffeur worden.

        Login om te reageren
        • tvklarenbosch zegt

          11 oktober 2018 om 11:38

          @melkkoe: is denk ik ten dele waar. Remwegen bijvoorbeeld zijn absoluut korter geworden over de jaren. Verder zeg ik ook niet dat iedereen zomaar in elke vrachtwagen moet kunnen stappen, maar dat de grens iets opgetrokken moet kunnen worden. Op die manier kan ingespeeld worden op de steeds zwaarder wordende voertuigen.

          Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      11 oktober 2018 om 11:40

      @melkkoe: een elektrisch busje van 4000kg is zelfs nog gevaarlijk, want dat hoor je niet aankomen als stormram!

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        11 oktober 2018 om 12:46

        @Jantje_555: echt klets.

        Login om te reageren
  2. harrie zegt

    11 oktober 2018 om 07:58

    Straks wil iedere Bentayga-e of X7-e rijder ook een ontheffing.

    Login om te reageren
  3. potver7 zegt

    11 oktober 2018 om 08:08

    Niet één van die busjes is specifiek ontworpen voor electrische aandrijving. Allemaal zijn het bestaande ontwerpen die zijn aangepast voor electrificatie. Als de fabrikanten nou eens gingen investeren in een ontwerp dat geoptimaliseerd is voor electrische aandrijving, gaat dat zonder twijfel een behoorlijke gewichtsbesparing opleveren.

    Login om te reageren
  4. flik2punt0 zegt

    11 oktober 2018 om 08:24

    Zo had ik er nog nooit over na gedacht interessant. Elektrische voertuigen zijn wel echt zwaar elon musk mag met zn model X ook niet over de brooklynbridge om bij zn huis te komen om dat die zwaarder is dan 3.5 ton

    Login om te reageren
    • dnadave zegt

      11 oktober 2018 om 08:31

      @flik2punt0: Ehm, nee. De zwaarste p100D variant weegt 2509 kg.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      11 oktober 2018 om 08:39

      @flik2punt0: Wat een onzin.

      Login om te reageren
      • inoh zegt

        11 oktober 2018 om 10:05

        @berlinetta: Getal klopt niet helemaal, maar punt wel: limiet op de brug is 3000 kg en de X is in de VS op Gross Vehicle Weight Rating 3070 kg (https://www.treehugger.com/cars/new-tesla-model-x-too-heavy-legally-drive-over-brooklyn-bridge.html).

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          11 oktober 2018 om 10:17

          @inoh: https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-model-x-te-zwaar-voor-new-yorkse-brug-85349

          De Model X weegt geen 3.500 kg zoals hij in zijn reactie zegt. Hij weegt ongeveer 2.500 kg. Punt is inderdaad wel dat je niet met meer dan 3.000 kg over de brug mag dus met 4 doorsnee Amerikanen erin moet je inderdaad omrijden.

          Login om te reageren
          • duckmefaddy zegt

            11 oktober 2018 om 11:36

            @berlinetta: Leeggewicht kan 2500 zijn, maar GVW is dan 3000+ kg. En ze meten het op GVW

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              11 oktober 2018 om 11:43

              @duckmefaddy: Het betreffende rijklaar gewicht van de Model X is ongeveer 2450 kg, de 3070 kg is z’n maximaal toelaatbaar gewicht inclusief “vracht” en alle passagiers. Zo staat het in het artikel van AB.

              Login om te reageren
              • duckmefaddy zegt

                11 oktober 2018 om 13:54

                @berlinetta: Ok het is rijklaar gewicht ipv leeggewicht. Maar maximaal toelaatbaar gewicht inclusief “vracht” en alle passagiers is toch de definitie van GVW?

  5. phdg zegt

    11 oktober 2018 om 08:49

    En ik maar denken dat een D rijbewijs pas nodig was als je meer dan 8 passagiers vervoerde…

    Login om te reageren
    • p38a zegt

      11 oktober 2018 om 09:23

      @phdg: ik ook! Bij een C of BE rijbewijs mag je meer kilo besturen

      Login om te reageren
  6. trustmeiamanengineer zegt

    11 oktober 2018 om 09:08

    Het zou sowieso geen kwaad kunnen dat personen die dergelijke busjes besturen (en kinderen/bejaarden vervoeren) gewoon een bus rijbewijs hebben.

    Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      11 oktober 2018 om 11:37

      @trustmeiamanengineer: dat zeker, maar wie gaat dat betalen. Ik heb wel een idee helaas

      Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    11 oktober 2018 om 09:16

    Ik snap wel dat voor personen vervoer hogere eisen aan een chauffeur worden gesteld dan in geval van goederen vervoer.

    Login om te reageren
  8. Edge zegt

    11 oktober 2018 om 09:21

    Er valt wat voor te zeggen natuurlijk. De techniek is er flink op vooruit gegaan sinds de grens op 3.500kg is gesteld, waardoor een elektrisch personenbusje van 4.000kg niet per definitie groter, lastiger te besturen of minder veilig hoeft te zijn dan een gewoon personenbusje van 3.500kg.
    Anderzijds gaat het hier wel om personenvervoer, daar mogen best wat eisen aan gesteld worden. Wellicht dat er een middenweg te vinden is, een soort E bij B maar dan specifiek voor personenvervoer

    Login om te reageren
  9. JanC zegt

    11 oktober 2018 om 09:38

    Als je nu bijv. een verlengde Sprinter of Crafter hebt die officieel op B-rijbewijs bestuurd mogen worden zou meten zal de helft zwaarder zijn dan 3500kg. Het probleem is er dus ook voor “gewone” busjes.

    Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      11 oktober 2018 om 09:57

      @JanC: zoals je kunt lezen, is voor electrisch goedenvervoer wel een ontheffing gegeven tot 4.250 kg!

      Login om te reageren
      • JanC zegt

        8 december 2018 om 11:38

        @vroaaar: Daar gaat mijn punt niet over. Je hebt veel bestelwagens met dieselmotor die op papier 3500kg zijn, maar waar je dus nog maar een pak toiletrollen kan bijladen, voor je over 3500kg zit.

        Login om te reageren
        • vroaaar zegt

          8 december 2018 om 12:34

          @JanC: een verlengde Crafter diesel weegt 2200 kg. Dus 1300 kg laadvermogen. Als je die zware dieselmotor (250 kg met bak) weg laat en daarvoor in de plaats accu’s en electromotor plaatst (laten we zeggen 1000 kg) dan blijft het totale laadvermogen 1300 kg want de overheid staat 4250 kg totaalgewicht toe voor electrobestelbussen. Dus…

          Login om te reageren
          • JanC zegt

            8 december 2018 om 19:31

            @vroaaar: Bedankt voor de reactie! Ik had niet zo vaak ingelogd, maar ik zie dat jij beter bij de les bent. Blij om!
            Vergeet niet dat bij zulke bestelauto’s het vaak gaat om ook een verhoogd dak en dat er een dubbellucht achteras of bijvoorbeeld laadlift op zit.De configurator noemt overigens 1074kg?

            Login om te reageren
            • vroaaar zegt

              8 december 2018 om 21:23

              @JanC: tja, als je er zoveel toeters en bellen aan hangt is het eigenlijk geen bestelbusje meer voor B-rijbewijs. Punt wat ik maak, is dat het verhoogde totaalgewicht voor electro busjes zo is gekozen dat het overeenkomt met het extra gewicht aan accu’s zodat per saldo het laadvermogen ongeveer hetzelfde blijft.

              Login om te reageren
  10. tstile zegt

    11 oktober 2018 om 10:21

    De gewichten gaan nergens meer over. Ik denk dat 9 van de 10 Sprinters vandaag de dag eigenlijk zouden moeten omkeuren naar vrachtwagen, compleet met C rijbewijs en tachograaf.

    Die dingen zijn massaal overbeladen omdat 3500 kilo te weinig is met de gewichten van de chassis cabines tegenwoordig. Zelfs met een lichtgewicht opbouw is er vaak nog maar zo’n 800 kilo legaal te laden.

    Login om te reageren
    • widodh zegt

      11 oktober 2018 om 13:16

      @tstile: Zeker! Want er wordt gedaan alsof een EV altijd maar superzwaar moet zijn. Een accu zal ongeveer 400 a 500kg wegen, ja zeker, dat is veel, maar een motorblok weegt ook niet weinig.

      Wat hier boven iemand al noemt: De bouwer moeten gewoon hun best doen! Niet een bestaande bus ombouwen naar elektrisch, maar vanaf de grond af een EV maken.

      Dan kan zo’n busje prima <3500kg komen.

      Login om te reageren
    • basman147 zegt

      11 oktober 2018 om 13:22

      @tstile: Klopt Leeggewicht van een Sprinter is een kleine 2500 kilo, dan komt er nog een 5 a 600 kilo bij voor een lift en de inbouw van opklapbare stoelen. Dan hou je nog 400 of 500 kilo over voor soms wel 6 rolstoelen in de langste uitvoering. Dat kan op zich als je continu een rolstoelbasketbalteam vervoert. Als je passagiers echter allemaal een electrische rolstoel hebben + een kleine rolstoel voor binnen + een zuurstoftank of andere apparartuur, dan kom je zomaar een ton tekort aan laadvermogen. Als ze bij vertrek of aankomst van het schip de Henri Dunant het gewicht van de taxibusjes zouden meten zou 3 kwart niet mogen verrtrekken.

      Login om te reageren
  11. JagID3Merc zegt

    11 oktober 2018 om 10:49

    Er bestaat ook nog zoiets als het D1 rijbewijs. Dan mag je wel zwaardere personen voertuigen besturen, maar geen lijnbussen of touringcars.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North