Aiii! Voor de meeste Europeanen zijn EV’s veel te duur

Auteur: , 57 Reacties

Hadden we dat nou maar een weekje eerder geweten...

Blut

Aan de vooravond van topoverleg op Europees niveau over toekomstige uitstootnormen, luidt de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) de noodklok over de haalbaarheid van de huidige richtlijnen. Het ronkende persbericht van deze verzameling van autofabrikanten begint met mooie woorden over een gezamenlijk doel om de uitstoot van schadelijke stoffen terug te dringen. Maar dan komen de serieuze op- en aanmerkingen.

Ten eerste is er volgens ACEA en tevens PSA-honcho Carlos Tavares een enorme kloof tussen de adoptie van EV’s in enkele (Noord)West-Europese landen en in de rest van Europa. De EU-wijde doelstellingen van onze Europese overlords om EV’s in 2025 vijftien procent en in 2030 dertig procent van het totaal aantal verkochte auto’s te laten uitmaken is zodoende onrealistisch, aldus de ACEA.

Momenteel vindt 85 procent van alle in Europa verkochte EV’s zijn weg naar slechts zes ‘rijke’ landen. In veel andere landen is het aantall verkochte EV’s verwaarloosbaar. Hetzelfde geldt voor laadstations. Er zijn er inmiddels ruwweg 100.000 in heel Europa, maar 76 procent daarvan staat in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. In heel Roemenië staan er bijvoorbeeld maar 144, terwijl dat land zes keer zo groot is als Nederland. Hello Range Anxiety my old friend…Taveres wil dat er in de wetgeving een ‘reality check’ wordt ingebouwd die rekening houdt met de infrastructuur voor elektrisch rijden:

We regret that the Commission’s proposal for post-2020 CO2 targets does not link the availability of infrastructure to the future targets, as these two elements go hand-in-hand. We are therefore requesting that the legislation includes a mid-term ‘reality check’ to assess the availability of infrastructure and the maturity of the market.

Maar wacht, er is meer! Carlos geeft tevens aan dat het allemaal leuk en aardig is die EU-doelen, maar dat de schoorsteen bij de fabrikanten wel moet blijven roken. Een overhaaste switch naar EV’s die de Europese auto industrie de nek omdraait in deze wereld van keiharde globale concurrentie lijkt hem onwenselijk:

Our industry is eager to move as fast as we can towards zero-emission vehicles. However, all members of ACEA need to transform their companies at a pace which is manageable, and that protects their long-term viability in a fierce competitive global environment.

Het lijken mij allemaal geldige, rationele argumenten van de autolobby. Of gooien ze in jouw ogen de kont tegen de krib en proberen ze de politiek te chanteren onder het mom dat er banen verloren gaan als men te streng is?



57 reacties

Ach… voordat ik een keer een EV in bezit heb is het een 5e handsje en ben ik 30 jaar ouder.
@towi1989: en mag je eerst 6/7000 euries uitgeven aan een nieuwe baterij…
ACEA .. de nieuwe Trabant ..
Voor de meeste mensen is een auto sowieso te duur en toch hebben ze er een.
De meeste zakken ook voor de rekentoets, de oplossing van de overheid is niet om beter onderwijs te geven maar om de rekentoets niet meer mee te laten tellen.
Dus koop gewoon die EV en neem die lening.
@kobus1967: Whaha een lening op iets dat keihard afschrijft…lekker snugger. Gewoon hard werken en sparen als je iets graag wil is mij altijd geleerd.
@ghost:

er zijn mensen die een EV lenen ..
sterker nog .. allemaal ..
@lincoln: Haha true! Maar dat zijn ook meteen die types die doen alsof het wel van hen is en het belangrijk vinden dat zij beter voor de dag komen dan de buurman.
@ghost: eh 3 kwart van Nederland?
@rolov: 3 kwart? Ik denk 95%!
@ghost: Wat doet het er toe of hij van jou is of dat je er in mag rijden voor 4 jaar waarna je weer een nieuwe krijgt? Dat je geen gezeik hebt met schades en onderhoud?
@sjonniedeluxe: hahahaha je betaalt hem gewoon zelf hoor. Je leasebudget is gewoon salaris dat wordt ingehouden. Dus ja, dan koop ik liever van dat geld iets wat na 4 jaar gewoon van mij is met een restwaarde, dan dat ik maandelijks “huur” en er niks van/voor terug zie. Lekker slimme reactie ook, man man man.
@ghost: dan doe jij dat toch? Blijkbaar zijn er een hoop mensen die andere voordelen zien. Laat ze, ga een biertje drinken van je slimme voordeel…
@lincoln: er is zelfs iemand die bijna heel Tesla leent ..
Zijn naam rijmt op pylon ..
@ghost: zeker nier naar Joup Van Het Hek geluisterd. Lenen lenen betalen betalen pak het dan.
Zelf geen last van gewoon afgetikt en geen belasting betaald met dank aan de overheid en hun mooie regeling van 0% bijtelling en KIA en MIA en kleinschaligheidsaftrek.
Ik ben ZZP-er en kan rekenen.
@kobus1967: oke top.

Verder ook gelezen wat ik hierboven al eerder aanhaal?

@ghost: het zal je verbazen hoeveel mensen een lening hebben om een auto aan te schaffen. nederlanders zijn niet zo rijk als dat ze eruit zien…
@ghost: mijn ome Willem zei wat anders, die zei hard werken en sparen is voor sukkels die nooit zullen krijgen waar ze van dromen. Gewoon pakken wat je pakken kan, slim zijn en een beetje geweld niet schuwen. En altijd een nishut achter op een industrieterrein achter de hand hebben natuurlijk.
@kobus1967: uuuuuuhm ben ik nou niet goed of toch jij?? Neem aan dat je het sarcastisch bedoeld? Mag het hopen iig. Lenen voor een auto… NEVER!!!
@kobus1967: nog beter onderwijs? NL staat al in de wereldwijde top 3! Of woon je in België?
@tymo: er zakken er anders genoeg voor de taal en rekentoets bij het toelatingsexamen voor de PABO.
Dat kan ik niet goed noemen.
@kobus1967: dat is niet omdat die toets zo moeilijk is maar omdat het gewoon verwarrend is. Wil je een paar sex speeltjes bestellen bij de Pabo moet je eerst een reken- en taal toets doen. Wij verzint er zoiets?
@tymo:

zo zo .. top 3 ..
altijd wel “hoger opgeleiden” die erin trappen ..
@tymo: hoofdrekenen is om te huilen. Grammaticaal is het inderdaad oets beter dan 50 jaar terug. Maar het onderwijs verslechtert door de bezuinigingen op scholen. Door de scholengemeenschappen is passend onderwijs onmogelijk. Landelijke toetsen moeten gedaan worden in het kader van vergelijken van de scholen. Ik durf rustig te stellen dat dit funest is voor passend onderwijs en dus voor de leeromgeving van het kind. Ik vermoed op basis hiervan dat Nederland niet meer lang in de top 3 staat…
Benzineprijzen omlaag, dat ik i.p.v. een 335d een 335i/M3 kan rijden met de kilometrage die ik maak per jaar….
@rdamnn:

waarom zou je dan benzine willen rijden ??
vind je tanken een prettige bezigheid ofzo ..
@lincoln: t is geen straf. Het is de opmars naar weer een dag plezier.
@lincoln: jij bekijkt het uit negatief perspectief, maar zonder tanken kom je er ook niet. Hij bedoelt natuurlijk gewoon dat je geen diesel meer nodig hebt voor personenauto’s welteverstaan dan.
Je moet natuurlijk wel begrijpen wat de bedoeling is van een ambitieuze doelstelling.

Als ik tegen mijn manager klaagde vroeger over de ambitieuze doelstellingen van mijn werkgever (pure luchtfietselarij!) dan antwoordde hij verhelderend: ‘If you aim too low you might hit ….. ‘
@frank2b: Precies. Dit soort ambitieuze doelstellingen moet je altijd met een korreltje zout nemen. Is puur voor de bühne om de druk op de fabrikanten hoog te houden en ze te dwingen tot innovatie en elektrificatie.
@Edge: als je nog steeds denkt dat elektrificatie het antwoord is dan ben je redelijk dom
@goodolddays: Dom? Volgens mij is elektrificatie voorlopig het enige beschikbare antwoord voor de lange termijn.
@goodolddays: dan zijn een hoop autofabrikanten dom, volgens jou.
Dat krijg je na 11 jaar ‘sinterklaas geld’ naar Griekenland…
@db87:

komt allemaal terug .. met rente ..
(en gewoon weer op die mongool stemmen) ..
@lincoln: blijven lachen!
@db87: en naar alle huizenbezitters in Nederland.
@kobus1967: Ja echt hè. Want de huurmarkt is totaal niet gesubsidieerd…
@db87: sinterklaas komt elk jaar eind november uit Spanje cadeautjes brengen, nu al trouw honderden jaren lang. Als de Grieken dezelfde terugbetalingsregeling kiezen heb ik daarover geen klagen.
Ik denk niet dat ze de kont tegen de krib gooien. Dat kost je namelijk je roeren en dan drijven ze dus stuurloos rond.

Oh, misschien dus toch juist wel…
Je ziet nu eindelijk andere merken ook met EV’s komen, maar de NLse overheid kapt dat voordeel al voor een zeer groot deel weg. In sommige landen zijn inderdaad de aantal laadpalen dramatisch laag. Gelukkig kan ik met de Superchargers heel Europa door en zou ik bij een eigen Tesla destination paal kunnen laden bij een hotel. Dus voor wie het wel kan betalen (ik reed hiervoor een V70 en nu mijn 2e Model S en ben alsnog minder kwijt (prive!) per maand kwijt dan de Volvo), is nog steeds verplicht om een dure en grote EV te kopen. Geen enkel merk heeft nog echt een antwoord op het makkelijk en snel laden en reizen met een EV, behalve Tesla.
@stfu: “snel en comfortabel reizen MET EEN EV”. Ja zo ken ik er meer. Er kan bijvoorbeeld weinig aan het comfort tippen van een Rolls Royce, komt niks verder op een tank dan een spaardiesel, en comfortabel snelweg cruisen doe je met een Mercedes. Oh het veiligste is een volvo. Weet je wat de overeenkomst is tussen al die merken? Je kunt ze om de 50km volgooien binnen Europa, ongeacht waar je bent. De eis EV die beperkt je gewoon gigantisch.
@peug206: Snap je reactie niet helemaal.
Jouw conclusie is dezelfde als die van @stfu maar dan met non-argumenten over andere merken erbij.

Als je een EV wilt die qua bruikbaarheid in de buurt komt van een auto met ICE is Tesla op dit moment het beste alternatief.

Wat heeft het voor nut om te zeggen dat het beperkt is als @stfu dat al aangeeft?
@torsen: misschien omdat hij in zijn reactie Tesla als enige alternatief noemt voor lange afstanden. Maar dat is het nog nooit geweest.
@peug206: Er zijn toch echt mensen die met de tesla lange afstanden afleggen.
Je moet je route dan wel via superchargers plannen en misschien iets langere stops nemen.
Is het perfect? Nee. Maar het kan.

Nou weet ik niet of hij gelijk heeft. Maar schijnbaar lukt dat niet met andere ev’s omdat de infrastructuur ontbreekt.
Goh. Normale auto’s zijn voor de meeste mensen al te duur. Laat staan auto’s met nieuwe en dus dure techniek.
@Jaapiyo: ik mis even de alinea waarin je uitlegt dat ACEA uitlegt dat een EV te duur is voor de meeste Europeanen…
… en of hij hier ook nog wat suggesties maakt.
@gregorius:

Mwah .. als ze het over “slachtoffers” hebben ..
gaat het ALTIJD om subsidie ..
Goh Tavares… Oh ja die vent die met zijn bedrijf de boot heeft gemist in de hele hybride/electrificatie…
Ja nou als hij het zegt dan zal het wel de hele waarheid en niets dan de waarheid zijn..
Ooh Really?
Was wel te verwachten
Dit is samen te vatten in 1 woord: JOH!!!!
@rike: of 3 in het engels; no shit sherlock.
Gelukkig te duur

En goedkoper worden ze ook niet snel want ik krijg alleen lage bijtelling tot 50000€ en vertik ik daarom aan de jaloeziegrens mee te doen
Maw kunnen de earlyadopters met centjes daardoor niet meewerken aan de massaproductie en het dus goedkoper produceren voor de massa

Lekker puh

Blijf in mijn m4 lambo en ferrari
@ff40: nou ja zeg. Zo rond 2012 zaten er zoveel subsidies op Tesla’s dat we bij ons op de psychiatrie meerdere ondernemers hebben moeten behandelen die de stroom van belastingvoordelen, subsidies en investeringsaftrekposten naar hen toe niet meer aankonden. De ergste gevallen reageerde amper nog op input van buiten, hield je ze een foto van Mark Rutte voor kwam er zacht gestommel uit dat klonk als “sinterklaas”…
Hoe graag ik ook auto’s zie, ik wil gewoon niet lenen voor een auto. En meer dan 25k wil ik ook gewoon niet aan een auto uitgeven. Dus een EV zal er niet zo snel komen, nee…
@cossiekiller: een mooie 2e hands leaf?
@cossiekiller: of een mooie Renault twizy, nieuw onder de 15k

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).