
De zeldzame Toyota Supra Final Edition komt in handen van een Nederlander!
Als doorsnee autoliefhebber is het in Nederland vandaag de dag onmogelijk om een nieuwe sportauto te kopen. Als je echt diepe zakken hebt maakt dat minder uit. Eigenlijk kun je er alleen maar respect voor hebben als een petrolhead een auto koopt die mede door belastingen peperduur is, maar tóch een handtekening zet onder het koopcontract.
In dit geval gaat het om de zeldzame Toyota GR Supra A90 Final Edition. Het is het ultieme uitzwaaimodel van Toyota voor deze generatie GR Supra. Slechts 300 kopers wereldwijd mogen zich eigenaar noemen van deze coupé.
Nederlander koopt zeldzame Supra
Toyota Nederland kan tegenover Autoblog.nl bevestigen dat er eentje naar ons land komt. Een groot liefhebber van het merk mag zich straks eigenaar noemen van 1 van de 300 exemplaren. Een goedkope beslissing was het niet. De Nederlandse prijs van de Toyota GR Supra A90 Final Edition is vastgesteld op 190.000 euro inclusief BTW en BPM. Wow.




Alles uit de kast
Nog één keer heeft Toyota alles uit de kast getrokken om van de GR Supra A90 Final Edition vuurwerk op wielen te maken. De drieliter zescilinder turbomotor gaat van 340 pk naar 441 pk en het koppel stijgt van 500 Nm naar 571 Nm. Hiermee haalt deze Supra een topsnelheid van 275 km/u en de titanium Akrapovič-uitlaatsysteem verzorgt een bijpassende soundtrack.
De A90 Final Edition kreeg daarnaast speciaal ontwikkelde handgeschakelde versnellingsbak en een onderstel van KW. Dit onderstel kent 16 rebound- en 12 compressiestanden, waarbij de eigenaar de vrijheid heeft hoe comfortabel of hoe stijf de setup moet zijn. De auto staat op gesmede 19-inch voor- en 20-inch wielen in combinatie met Michelin Pilot Sport Cup 2-banden.



Daar blijft het niet bij. Grotere Brembo-remmen en geperforeerde remschijven vonden hun weg naar de Toyota GR Supra A90 Final Edition in combinatie met RVS remleidingen, zodat het rempedaal op het circuit niet sompig wordt.
Je herkent een Final Edition aan zijn matzwarte lak en carbon elementen, waaronder een picknicktafel achterop. Deze is geïnspireerd door de GT4-racer. Binnenin is het ook kwijlen met de Recaro Podium CF-kuipstoelen, rode veiligheidsgordels en veelvuldig gebruik van Alcantara.




Je begrijpt nu misschien een beetje beter waarom één Nederlandse liefhebber bereid was om bijna twee ton neer te leggen voor deze zeldzame Supra.





Dat moet bijna Louwman (museum) zijn…..kan me niet voorstellen dat iemand dit overheeft voor een Toyota waar echt niets bijzonders aan is.
Nou ja, ik zou geen 190k voor deze auto betalen (als ik het zou hebben), maar níks bijzonders is wel heel streng. Zeker wel een bijzonder apparaat.
Dit is juist een heel bijzondere Toyoda, deze heeft de lekkerste motor en het beste infotainment…
Waanzinnig! Wat een vet apparaat. En fijn dat het een handbak is, dan heeft hij iig niet dat afschuwelijke automaatpookje van BMW in het interieur. Nog even los van het feit dat je in zo’n supra zelf wíl roeren natuurlijk.
Wat een ontzettend gaaf apparaat!! De lak had van mij wat uitbundiger gemogen maar wat zal dit rijden! 40K duurder dan de nieuwe M2CS maar wel 40x gaver imo.
Die is toch 166K? Scheelt t nog steeds ruim 24 duizend eurootjes
Exclusiever dan een Porsche, m.i. ook erg mooi model. Bij ons in Westerbork rijdt vaak een zwarte Supra, erg fraaie wagen.
@cdlop01; Voor 190k koop ik wel een GT3 991.2 ook zeer exclusief. Indien ik de poen had.
In vergelijking tot de M2 CS geen onredelijke prijs.
Limited edition met handbak maakt deze auto begeerlijk tov de M2 CS.
De auto komt niet tot zijn recht in deze kleur.
Ja dat vind ik ook
Louwman heeft ook een zwarte LFA waar vrijwel niet mee gereden wordt. Zwart kan op menig lease auto best een prima kleur zijn, maar op sportwagens vind ik dat zonde, die kunnen best een knal kleur hebben.
En 275 km/h. Meer heb je toch niet nodig?
Wow, wat een gave bak. Dit is echt de meest gave uitvoering van de Z4!
Gaaf ding! Ja het is veel geld, maar als je hem binnen kunt stallen, er af en toe van geniet en hem dan over 20 jaar voor een miljoen te koop zet (kijk eens wat er met de oude Supra’s gebeurd) dan heb je best een aardige investering gedaan waar je nog van kon genieten ook.