
Nederlandse dealers en importeurs worden nu ook geholpen door de overheid.
Nederlandse autodealers en importeurs zitten op het moment in zwaar weer. Dankzij het coronavirus zakken de verkopen van nieuwe auto’s helemaal in. Mensen wachten uiteraard liever even de onzekere tijden af, alvorens ze over gaan tot aanschaf van een nieuwe auto. Dealers merken dat meteen en importeurs daardoor dus ook.
BOVAG
Ook de zakelijke markt zorgt voor dalende verkoopcijfers. Het bestellen van een nieuwe leaseauto wordt uiteraard even uitgesteld. Logisch, bedrijven hebben nu wel andere uitdagingen dan het up-to-date houden van hun wagenpark. Dat gaat ten koste van de Nederlandse dealers en importeurs. Gelukkig gaat de overheid hen helpen. Althans, de overheid komt de Nederlandse dealers en importeurs tegemoet. Dat meldt de BOVAG aan de Auto-update van BNR.
Uitstel van BPM-betaling
Dat wordt gedaan in de vorm van uitstel van betaling. De belasting die wordt geheven op personenauto’s (BPM) mag nu iets later betaald worden. Normaal gesproken moest elke maand deze aanschafbelasting betaald worden. Dat is nu iets later, nu moet het per kwartaal afgedragen worden.
Meer lucht
Dit kan de betreffende dealer of importeur net even wat meer lucht geven. Het geld blijft net even iets langer in de kas. Het is overigens een hulpmiddel dat de dealers even uit de brand helpt, maar niet houdt. De belasting zal immers alsnog afgedragen moeten worden. Daarbij zijn de vooruitzichten ook niet al te best. Sowieso vallen er rake klappen in de autobranche op het moment, want men rijdt bijna niet meer. Dit zorgt ervoor dat garages, schadeherstelbedrijven en onderdelenleveranciers uiteindelijk ook in zwaar weer terechtkomen.
Aanvullend
De regeling geldt overigens bovenop de regelingen die al aangeboden zijn door de overheid begin deze week. Het is een aanvullende regeling omdat de dealers en importeurs extra hard getroffen worden. Hoe lang de regeling gaat gelden is nog niet bekend.
Fotocredit: een heleboel BMW’s i8 van @row1 via Autojunk.
Met 25% / 30% korting op de nieuwprijs (kostprijs af fabriek) wil ik de fabrikant wel helpen om van zijn voorraad af te komen.
@erik2907: dus een slaatje slaan uit een situatie waar we allemaal mee te maken hebben en tegenslag van ondervinden. Netjes.
@erik2907: het zijn vooral de belastingen in NL die de autoprijzen bizar hoog maken..
@erik2907: gul man! Er zouden er meer zijn zoals jij ;)
@erik2907: 25%-30% korting is normaal gesproken ook wel haalbaar. Mischien niet op een basis A-segmenten. Maar op een B/C segememter die al een paar jaar op de markt is, is dit zeker mogelijk.
Wat een simpele reacties.
Natuurlijk mag Erik deze mening hebben.
Wat zou hij anders moeten melden?
‘Nee meneer (of mevrouw), ik geef u 15% meer vanwege de crisis.’
Dat doet geen hond.
Denk na voordat je iemand veroordeeld.
@440i:
Jij snapt het :-). Vragen kost niets en ik stel mij graag beschikbaar om in ieder geval de kostprijs te betalen. Misschien nog een bonus van € 100,00.
Voor de fabrikant, beter de kostprijs (inclusief arbeidsloon) vangen dan 100% van de kostprijs door de shredder, toch?
#omdenken
PS.: voor alle azijnpissers, roep ook eens wat over alle bedrijven die woekerprijzen vragen voor schoonmaakmiddelen, handschoenen e.d., nog maar te zwijgen van Jan met de Pet die op Marktplaats wc papier aanbiedt, 4 rollen voor € 50,00 ……
Schaf de BPM gewoon af. Los van Corona virus wat wij nu hebben is dat gewoon als een Corona virus voor Nederlandse auto’s!
Ze gaan de BPM heus niet afschaffen, daar hebben we immers allang groepsimmuniteit tegen opgebouwd.
Gaat dit ook maar iets helpen? Wie koopt er nu nog een nieuwe auto? En als we niet meer rijden kan het onderhoud ook uitgesteld worden. Dan heeft de dealer aan het later mogen afdragen van BPM die niet binnengekomen is ook niets.
Dealers hebben amper nut van de verkopen, ze moeten het hebben van de werkplaats. En bij de garage bedrijven waar ik kom (dealer en specialisten) zijn er nog altijd wachttijden van een paar weken voor je aan de beurt bent. Dus misschien wel krokodillentranen. De importeurs hebben het natuurlijk wel moeilijk, maar zijn voor een deel ook in handen van de fabrikanten
Ik ben wel heel benieuwd hoeveel autobedrijven dit geld nu ook reserveren of dat ze gaan investeren met als achterliggende gedachten “als het allemaal voorbij is”.
Het zal mij niets verbazen als er heel veel dealers na die 3 maanden pas echt in de problemen raken.