• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse tanktoeristen riskeren dikke boete in België

Auteur: machielvdd, gepost 20 maart 2020 om 12:02 – 48 Reacties

McLaren P1 tanken België

Even lekker goedkoop tanken over de grens? Reken niet op een warm welkom.

De coronacrisis is niet geheel zonder voordelen. De olieprijs, en daarmee de benzineprijzen, zijn namelijk historisch laag. Dat geldt voor ons land, maar nog meer voor onze zuiderburen. Op sommige plaatsen is de literprijs van E10 daar gedaald tot onder de euro. Dat klinkt Nederlanders natuurlijk als muziek in de oren. Ze trokken daarom in grote getale naar België om te gaan tanken.

Onze zuiderburen vinden dit niet zo plezant. In België doet men er namelijk alles aan om mensen zoveel mogelijk bij elkaar uit de buurt te houden. Waar je dan niet op zit te wachten zijn drommen Nederlanders bij de tankstations.

Waar de Nederlandse overheid nog altijd redelijk gematigd optreedt, hebben de Belgen voor een meer rigoureuze aanpak geopteerd. Sinds woensdag is het land in lockdown gegaan. De Belgische burgers mogen alleen voor de hoogst noodzakelijke activiteiten naar buiten. Alle niet-essentiële winkels moeten hun deuren sluiten. De supermarkten mogen maar een persoon per tien vierkante meter toelaten. Dat zijn geen grappen.

Het is zeer spijtig, maar als Nederlander in België tanken wordt niet onder de noodzakelijke activiteiten geschaard. Het Vlaamse politieapparaat gaat de tanktoeristen daarom een halt toeroepen. Aanvankelijk zullen ze nog mensen vriendelijk verzoeken te vertrekken. Als er niet geluisterd wordt zal echter het bonnenboekje tevoorschijn gehaald worden. De boetes die dan uitgeschreven worden zijn niet mals. Je zult dan namelijk €4000 af moeten tikken. Op deze manier wordt het tanken bij de zuiderburen financieel toch iets minder aantrekkelijk.

Foto: Een P1 vereert een Belgisch tankstation met een bezoekje, gespot door @nonitroneeded

Ook interessant!

  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
  • Fatsoenlijk snelladen in België door uitbreiding Fastned
  • Zo wil België alleen nog maar elektrische bedrijfswagens
  • Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag
    Snelheidsboetes in België komen met heftige bijlage

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, benzine, boetes, Coronavirus, geld, tanken

Vorig bericht: « Nederlandse dealers en importeurs krijgen uitstel van overheid
Volgend bericht: F1-races gaan toch door, maar dan virtueel »

Lees Interacties

Reacties

  1. White_Lightning zegt

    20 maart 2020 om 12:06

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. gandini zegt

    20 maart 2020 om 12:10

    Wel begrijpelijk toch?
    Naar een lief “foei, niet meer doen” zal niet geluisterd worden zonder sancties.

    Login om te reageren
  3. stephane8200 zegt

    20 maart 2020 om 12:19

    Blijkbaar zijn er nog mensen die dit niet serieus nemen. Helaas moet dat wel.

    Het is niet zo maar een griep. Het is een virus wat mensen doodt waar geen medicatie voor is. Zelfs als je het krijgt loop je het risico voor je leven lang last te hebben van je longen.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      20 maart 2020 om 13:02

      Ik begrijp je boodschap en mensen moeten dit serieus nemen teneinde kwetsbare personen te beschermen, maar een ‘gewone’ longontsteking kan ook gevolgen hebben voor je longen op lange termijn. Gezien mijn sociale omgeving ben ik er voor 90% zeker van momenteel COVID19 onder de leden te hebben, bij mij blijft het beperkt tot wat verhoging, hoestklachten, beetje kortademig/benauwd en af en toe wat pijnscheuten door m’n longen. Daarbij is het wegens gebrek aan resistentie zeer hardnekkig aangezien ik al 2 weken onderweg ben (and counting)… Echter, ik durf te zeggen dat het in mijn geval geen ruk voorstelt en met mij vele anderen, als het niet onderkend was als gevaarlijk voor anderen was ik er gewoon mee gaan werken. However, ik blijf netjes binnen, boodschappen worden bezorgd en mijn vriendin (zelfde klachten + snotneus) zien al 2 weken helemaal niemand. Vervelend, maar die verantwoordelijkheid moet eenieder gewoon nemen. Ik ben echter wel allergisch voor bangmakerij, dat heeft geen enkel doel. Een totale lockdown zou ook niet nodig moeten zijn als iedereen die verantwoordelijkheid neemt.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        20 maart 2020 om 13:34

        @racerx: Helaas zijn er genoeg / te veel eencelligen die het na twee weken uitleg nog steeds niet snappen, waardoor zulke maatregelen dus nodig zijn.

        Login om te reageren
        • wimof zegt

          20 maart 2020 om 13:43

          Ik durf te veronderstellen dat zij de 10 familiepakken toiletpapier meenemen.

          Login om te reageren
          • kniesoor zegt

            20 maart 2020 om 16:56

            @wimof: Heb je ook nodig als je overal schijt aan hebt . . . ! ?

            Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        20 maart 2020 om 13:48

        @racerx: vervelend voor jullie en hopelijk herstellen jullie snel.

        Aangezien Covid-19 ook je hart kan aantasten kan het ook onbekende aandoeningen activeren met gevolgschade.

        Hopelijk valt het verder mee.

        Het gaat vooral om de verspreiding en het inperken daarvan. Het serieus nemen van het inperken ook.

        Login om te reageren
        • sportevo zegt

          20 maart 2020 om 13:53

          @stephane8200: ik heb al veel gelezen over covid19 maar dat het je hart aantast is nieuw. Bron?

          Login om te reageren
          • stephane8200 zegt

            20 maart 2020 om 14:04

            @sportevo: door de extra behoefte aan capaciteit om zuurstof te krijgen moet het harder werken. Longen krijgen minder lucht dus ook minder zuurstof dus hart moet harder pompen. Bij een hartaandoening kan dat net te veel worden.

            https://www.heart.org/en/news/2020/02/27/what-heart-patients-should-know-about-coronavirus

            Andere is dat het mogelijk (nog niet 100%) ook het hart en de hartspieren zelf aantast. Hier wordt nog onderzoek naar gedaan: https://www.tctmd.com/news/covid-19-and-heart-insights-front-lines

            Het 2e punt is natuurlijk zorgwekkender dan het eerste maar er is op dit momenteel nog geen significant bewijs.

            Login om te reageren
          • stephane8200 zegt

            20 maart 2020 om 14:09

            @sportevo: overigens wordt het aantal mensen wat positief getest wordt kunstmatig laag gehouden door mensen die opgenomen worden met klachten niet te testen.

            “Uw moeder heeft longontsteking. Die mogen we niet testen van RIVM.”

            Rutte en RIVM willen de nummers laag houden. Goed voor hun eindrapport.

            Login om te reageren
          • mashell zegt

            20 maart 2020 om 14:18

            “Rutte en RIVM willen de nummers laag houden”
            Rutte en het RIVM hebben gezegd dat minstens 60% van de mensen het gaat krijgen. Dat zijn 10 miljoen mensen, dan heeft iedereen testen (met een test die toch al veel foute uitslagen geeft) ook geen enkele zin meer. Statistieken die optellen van zo’n 3000 nu naar 10 miljoen jagen alleen maar de paniek aan. Het nadeel aan niet meer testen is ook dat je niet weet of je aanpak werkt en wanneer je project klaar is. Daarom is het ook dat Sanquin op anti-stoffen gaat testen. Dat zegt ook veel meer over wanneer de situatie weer veilig is.

            Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      20 maart 2020 om 18:32

      @stephane8200: als je een ver varken bent misschien, beademing komt vrijwel allen voor bij mensen onder de 40 als ze obese zijn.

      Login om te reageren
    • ahaaa zegt

      21 maart 2020 om 06:43

      @stephane8200: het corona virus zelf is vergeleken met veel andere dingen nog steeds minder dodelijk (tussen 0.5% en 1%).

      De enige reden dat er teveel mensen onnodig sterven is dat ziekenhuizen (ondanks dat ze gewaarschuwd zijn) zich niet/slecht voorbereid hebben op een ziekte als corona.

      Login om te reageren
  4. dromedaris zegt

    20 maart 2020 om 12:26

    Dat is ook te danken aan de belgische overheid. Open grenzen behouden met een Nederland dat gaat voor een recordje besmettingen. Ze snappen het niet vanuit hun ivoren toren.

    Login om te reageren
    • dromedaris zegt

      20 maart 2020 om 13:00

      @dromedaris: update: grenzen gaan toe.

      Login om te reageren
      • jwcroy82 zegt

        20 maart 2020 om 13:08

        Net goed zwaar beboeten die tanktoeristen/virusverspreiders stelletje schraapers.

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          20 maart 2020 om 13:15

          Inderdaad, net als die Belgen die bij ons de kroegen kwamen bevuilen afgelopen weekend (en nog steeds en masse de grens over komen naar bijv Tilburg en Breda).

          Login om te reageren
  5. alfapeter zegt

    20 maart 2020 om 12:26

    Daar heb ik in de Belgische media nog niets over gehoord of gelezen. Tanken valt trouwens onder de toegestane handelingen en ik zie niet in hoe dat wettelijk een verschil kan gemaakt worden voor Nederlanders.
    PS: Ik denk niet dat een McLaren-bezitter begaan is met de benzineprijs.

    Login om te reageren
  6. wimbers zegt

    20 maart 2020 om 12:47

    Even los van het tanktoerisme: het is toch van de zotte dat 2 landen niet alleen 2 verschillende maatregel paketten tegen een pandemie hanteren, maar ook 60 cent verschil in brandstofprijs kunnen verdedigen?

    Leuk dat alles in NL zogenaamd perfect is geregeld, maar zo’n verschil is niet te rechtvaardigen.

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      20 maart 2020 om 13:09

      @wimbers: ik zou zeggen, ga in België wonen en stel jezelf na een paar jaar diezelfde vraag nog eens.

      Login om te reageren
      • koen23 zegt

        20 maart 2020 om 13:19

        Prima te verantwoorden hoor. Kwaliteit kost geld.

        Login om te reageren
        • rhellema zegt

          21 maart 2020 om 11:10

          @koen23: precies, alleen lijkt wimbers dat nog niet echt door te hebben!

          Login om te reageren
      • wimof zegt

        20 maart 2020 om 13:47

        Een Belg is een plantrekker, de kantjes eraf rijden .Door de eeuwen heen zijn we onder de voet gelopen door zowat iedereen en toen moesten we ook verder.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 maart 2020 om 13:23

      Dat krijg met allerlei regerinkjes die allerlei zaken in eigen hand willen houden. Veel dingen die Europa breed geregeld zouden moeten zijn die worden nog altijd lokaal geregeld omdat politici te bang zijn hun macht en daarmee hun eigen bestaansrecht op te geven.

      Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      20 maart 2020 om 17:53

      @wimbers:
      Lees dit ff
      https://www.volkskrant.nl/cs-b64c3092

      Ben ook blij dat ik hier in dit land leef!

      Login om te reageren
  7. koentag zegt

    20 maart 2020 om 13:15

    Wij passen de groepsimmuniteit of “laat mensen maar ziek worden” strategie niet toe in België. Gelieve hier respect voor te tonen en niet naar hier te komen om 5 euro te besparen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 maart 2020 om 13:29

      Wat is de Belgische strategie dan? Iedereen een paar maand thuis laten uitzieken, het virus in die periode laten uitdoven, daarna weer normaal doen en dan alsnog opeens heel veel zieken krijgen? Nee, zo dom zijn de Belgen echt niet. Die lock down dient alleen maar om tijd te winnen, de ziekenhuizen de kans te geven zich voor te bereiden op dat wat onvermijdelijk nog komen gaat. Dat is in Nederland niet anders, maar hier is op dit moment nog capaciteit in de ziekenhuizen dus hoeft nog niet alles dicht. Er is in Europa helemaal geen verschil in aanpak van de crisis, alleen in communicatie erover en in welke fase de landen onderling op dit moment zitten.

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        20 maart 2020 om 13:50

        Het uitgangsstandpunt was om het virus te vertragen zodat ziekenhuizen de toevlucht aan zouden kunnen.
        Op dit ogenblik lukt dat perfect en Italiaanse toestanden blijven uit.
        Toekomst zal uitwijzen of Nederland de juiste beslissing heeft genomen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          20 maart 2020 om 14:03

          Maar dat is toch ook precies wat Nederland doet? De regels zijn hetzelfde maar net even minder streng omdat de ziekenhuizen het op dit moment nog goed aankunnen. Ik verwacht dat we de komende maanden periodes met strengere maar ook met minder strenge regels gaan zien. Om het cru te zeggen: om de ziekenhuizen voldoende gevuld te houden.

          Login om te reageren
  8. koen23 zegt

    20 maart 2020 om 13:18

    Dat de olie laag staat heeft vrij weinig te maken met Corona maar valt vooral te wijten aan de interne problemen in Saoudi Arabië en de onenigheid van Saoudi Arabië en Rusland binnen de OPEC.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 maart 2020 om 13:32

      Er is ook nog vraag en aanbod. Als er weinig vraag is dan gaan de prijzen naar beneden om kopers te lokken. Maar het is “bijzonder knap” dat de VS, ondanks de corona crisis die hun ook flink raakt, nog tegelijkertijd allerlei kinderachtige ruzies met andere landen uit kan vechten.

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        20 maart 2020 om 13:52

        De verkoop van wapens piekt er ook, 4 maal meer dan anders.Wat zou het uitgangsstandpunt zijn, 1 virus per kogel?

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          20 maart 2020 om 14:10

          Zo zorg je er wel voor dat iemand de veiligheidsafstand afstand van 1,5m in acht neemt…
          De Amerikaanse gedachtengang: je schat in hoe lang iemand is, Ongeveer 1 meter 80. Als hij deze kant op valt en er 1,5 meter veiligheidsafstand moet zijn, dan schiet ik hem neer als hij dichter bij komt dan 1,8 + 1,5 ehh shit breuken, moeilijk, ach we nemen 4 meter. En dat noemen we dan gewoon “self defence”.

          Login om te reageren
          • vaakbenjetebang zegt

            20 maart 2020 om 20:25

            Alsof een Amerikaan met een jeukende vinger aan de trekker metrische eenheden aanhoudt.

            Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        20 maart 2020 om 16:45

        @mashell: Met wie vechten de VS momenteel kinderachtige ruzies uit ?

        Login om te reageren
      • koen23 zegt

        21 maart 2020 om 00:13

        Als de vraag daalt stijgt de prijs zodat de prijzen/opbrengst verhouding praktisch gelijk blijft. Dat is de hele insteek van de OPEC.

        De VS heeft overigens met de huidige prijsdaling (bijna) niets te maken, al helemaal niet omdat ze zoals jij zegt momenteel een kinderachtige ruzie uitvechten (behalve met elkaar dan maar dat doen ze al sind ze opgericht zijn).

        Login om te reageren
  9. FiXeR zegt

    20 maart 2020 om 13:25

    Ik vroeg het me al af. Nu er weinig beters te doen is rij ik iedere dag even een rondje op mijn motor door het zuiden van het land en wou eigenlijk even langs onze zuiderburen om mijn tank vol te gooien. Niet dat het heel veel scheelt op die 11 liter tank, maar dat sla ik bij deze maar even over. ;-)

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      20 maart 2020 om 13:56

      Alle niet essentiële verplaatsingen zijn verboden in België, al blijft gaan tanken wel toegestaan.
      Het zal dus eerder naar de geest dan naar de letter zijn.

      Login om te reageren
  10. johnwaters zegt

    20 maart 2020 om 14:06

    Hollanders beschouwen het blijkbaar als hun recht om in het buitenland de regels te bepalen.

    Login om te reageren
    • roadster zegt

      20 maart 2020 om 20:54

      Belgen beschouwen het kennelijk als hun recht deel uit te willen maken van de EU, maar de basisbeginselen van de unie (vrij verkeer van goederen, diensten en personen) aan hun laars te lappen. Tijd voor een gedwongen Bexit.

      Login om te reageren
  11. dannyq zegt

    20 maart 2020 om 14:18

    Jullie gaan spijt hebben van deze beslissing Nederland!

    Login om te reageren
  12. kniesoor zegt

    20 maart 2020 om 16:52

    @johnwaters: De anderhalve Nederlander, die bij jullie komt tanken, doet dat niet om “in het buitenland de regels te bepalen”, maar om wat geld uit te sparen. Twee heel verschillende dingen.

    Login om te reageren
    • johnwaters zegt

      20 maart 2020 om 21:59

      Is 5 euro besparen belangrijker dan de volksgezondheid? De hollandse reputatie in het buitenland is al povertjes, maar jij bevestigd alle oordelen over hollanders.

      Login om te reageren
  13. ericd zegt

    20 maart 2020 om 17:06

    Ik ben een reguliere luisteraar naar de uitstekende Belgische, klassieke zender Klara… en daar hoor ik net een ‘Ollander klagen dat ze niet meer België in mogen om goedkoop te tanken, maar de Belgen komen wel goedkoop shoppen in Nederland.

    Login om te reageren
  14. goodolddays zegt

    20 maart 2020 om 18:34

    Alle belgen die goedkoop shoppen in Nederland dan ook honderd miljoen boete, walgelijke deugmensjes hier

    Login om te reageren
  15. Gulli zegt

    20 maart 2020 om 18:46

    Zolang je in je auto blijft zitten kan het toch geen kwaad? Het is niet alsof iedereen op een kluitje gaat staan kijken of ze al aan de beurt zijn

    Login om te reageren
  16. shicomm zegt

    21 maart 2020 om 05:21

    In Baarle 50cent korting de liter en geen agent die je in de weg zit..
    Kat in het bakkie…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North