• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse Ferrari 500 Mondial kost miljoenen

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 2 januari 2018 om 18:15 – 25 Reacties

Afbeelding Nederlandse Ferrari 500 Mondial kost miljoenenAfbeelding Nederlandse Ferrari 500 Mondial kost miljoenenAfbeelding Nederlandse Ferrari 500 Mondial kost miljoenenAfbeelding Nederlandse Ferrari 500 Mondial kost miljoenenAfbeelding Nederlandse Ferrari 500 Mondial kost miljoenenAfbeelding Nederlandse Ferrari 500 Mondial kost miljoenenAfbeelding Nederlandse Ferrari 500 Mondial kost miljoenenAfbeelding Nederlandse Ferrari 500 Mondial kost miljoenen

Nederlandse Ferrari 500 Mondial kost miljoenen
Ferrari heeft dit jaar geen reden meer om hun 70ste verjaardag te vieren, maar deze auto is en blijft een feestje.

De exacte reden dat na-oorlogse Ferrari’s er met grote regelmaat zo schitterend uitzien is mij nog altijd onbekend. Wellicht dat de plotse vrijheid na de Tweede Wereldoorlog ineens enorm veel creativiteit ontvlamde, of dat er geen limiet leek te zitten op hun passie door de onvermijdelijke vreugde van vrede. Of simpelweg omdat Pininfarina en Scaglietti het plaatwerk van de auto’s creëerden.

Hoe dan ook, de Ferrari’s in de jaren in nasleep van de oorlog zijn praktisch gezien altijd kunstwerken. De Ferrari 500 Mondial is precies zo’n auto die in dat rijtje thuishoort. De auto kwam ter aarde in een tijd dat Ferrari de wereld van autosport compleet aan het domineren was. Deze successen werden vooral behaald in de wereld van single-seaters, maar het zou niet lang duren voordat ze dit succes wilden vertalen naar de sportwagens.

Een van de auto’s die ze dit succes moest brengen was de 500 Mondial, die Ferrari in 1953 introduceerde. De auto is gebaseerd op een stalen buizen chassis met een voor die tijd moderne ophanging van De Dion. Dit exemplaar, een door Pininfarina ontwikkelde Spider, is er één uit een serie van 30 geproduceerde 500 Mondials. Onder de kap ligt een Tipo 110 2-liter viercilinder motor, in plaats van de voor die tijd zo bekende V12-motoren waarvan Ferrari regelmatig gebruik maakte.

Nederlandse Ferrari 500 Mondial kost miljoenen

De auto ging van de fabriek regelrecht naar België, waar hij werd ontvangen door de garage van Jacques Swaters in Ixelles, bij Spa-Francorchamps. Jacques ontving de auto voor Herman Roosdorp, een Belgisch autocoureur, die hem zou gebruiken in verschillende races in Europa. Nadat hij de auto o.a. op Spa en Zandvoort had ingezet, met één podium als resultaat, werd de 500 Mondial doorgezet naar Simon Maasland. Maasland was een in Voorburg gevestigde importeur van Ferrari die zijn zoon, Hans Maasland, er mee liet racen. Laatstgenoemde behaalde later op toepasselijke wijze een overwinning op Zandvoort, naast een aantal andere zeges.

Vervolgens ging de auto naar verschillende verzamelaars, die de auto regelmatig weer van de hand deden. In totaal is de Mondial maar liefst 18 keer van eigenaar gewisseld, al lijkt dit niets met de prijs te hebben gedaan. Integendeel, de eigenaren hebben hem een rijk leven laten leiden, waardoor hij enorm veel waard is geworden. Door prijzen te winnen op Pebble Beach en meervoudige deelnemer te zijn aan de Mille Miglia, is de auto volgens aanbieder Gooding & Co. minstens 5 miljoen dollar waard.

Ook interessant!

  • goedkoopste Ferrari Marktplaats
    Dit is de goedkoopste Ferrari van Marktplaats
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Jubileum Ferrari SF1000 kost bijna een A-segmenter

Nieuwste artikelen

  • Han heeft zijn RX-7 verkocht voor een miljoen euro
    Han heeft zijn RX-7 verkocht voor een miljoen euro
  • Verlaten 3 Serie Compact verzamelt parkeerboetes alsof het niets is
    Verlaten 3 Serie Compact verzamelt parkeerboetes alsof het niets is
  • Het is niet te bevatten hoeveel exemplaren er van de Porsche Macan zijn gemaakt
    Het is niet te bevatten hoeveel exemplaren er van de Porsche Macan zijn gemaakt
  • Kilometerheffing invoeren, en snel een beetje!
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Klassiekers, mondial, pininfarina, rood, veiling

Vorig bericht: « Zoveel campers werden er in 2017 verkocht
Volgend bericht: Belgen kochten in 2017 meer Porsches dan Honda’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. gertjan2012 zegt

    2 januari 2018 om 18:35

    Tsss en dan zit er niet eens een dak op.

    Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    2 januari 2018 om 18:44

    Als je die Jag’s er omheen ziet lijkt het wel een model uit de jaren 30. Die heb ik dan ook liever. Wel een mooi zakcentje voor de huidige eigenaar.

    Login om te reageren
  3. mout zegt

    2 januari 2018 om 18:47

    Tssss. en dan kan je nog met de hand de raampjes open zwengelen!

    O, wacht ff…

    Login om te reageren
  4. henkhupelschoten zegt

    2 januari 2018 om 18:49

    Ik ken nog een S65 AMG met hetzelfde aantal eigenaren….

    Login om te reageren
  5. mikje90 zegt

    2 januari 2018 om 19:09

    Wedden dat dit de zuinigste ferarri ooit gebouwd is.

    Login om te reageren
  6. Jansen zegt

    2 januari 2018 om 19:30

    De Dion-as is uitgevonden in 1893 door Charles-Armand Trépardoux, één van de firmanten van De Dion, Bouton & Trépardoux.

    Om dat nou modern te noemen….

    Login om te reageren
  7. kniesoor zegt

    2 januari 2018 om 19:37

    Twin Spark FTW ?

    Login om te reageren
  8. imarinos zegt

    2 januari 2018 om 19:44

    Normaal gesproken zet ik mijn joker in als ik 18 exen hoor… maar deze wil ik best berijden!

    Login om te reageren
  9. stolec zegt

    2 januari 2018 om 20:02

    Fijn artikel!

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      3 januari 2018 om 01:50

      @stolec: Dankjewel! :)

      Login om te reageren
  10. healey zegt

    2 januari 2018 om 20:44

    Ik dacht dat een trapauto was zo op de foto af te gaan :-)

    Login om te reageren
  11. ghost zegt

    2 januari 2018 om 21:07

    Hoe beter het verhaal, hoe beter de prijs! zegt men altijd.

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      2 januari 2018 om 21:33

      @ghost: Ja, zo gaat dat hier ook met likes

      Login om te reageren
  12. healey zegt

    2 januari 2018 om 21:14

    Je vraag is “De exacte reden dat na-oorlogse Ferrari’s er met grote regelmaat zo schitterend uitzien is mij nog altijd onbekend.”. Het antwoord is dat Ferrari de eerste auto in 1940 voorstelde en dat er dus alleen een Ferrari in de oorlog en na de oorlog bestaat.

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      3 januari 2018 om 01:52

      @healey: mja, beetje lullig geformuleerd van mij. Doelde eigenlijk op het feit dat ik de auto’s die vlak na de oorlog verschenen ware pareltjes zijn, terwijl de auto’s die daarop volgende (in mijn ogen) iets minder mooi zijn.

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        3 januari 2018 om 14:08

        @ikschrijfookoverautos: toen mochtrn Frua, Michelotti, Stablisimenti Farina, Ghia en Touring ook nog af en toe hun gang gaan. Vanaf de jaren 60 was het eigenlijk alleen nog Pininfarina. Behlave de racewagens als de 250 GTO en de 330P3/4, die ironiwch genoeg tot de mooiste Ferrari’s worden gerekend.

        Login om te reageren
  13. maferick74 zegt

    2 januari 2018 om 21:32

    Verdomde, had ik nou maar die 30 miljoen gewonnen of 15 miljoen of iets

    Login om te reageren
  14. drdre1 zegt

    2 januari 2018 om 22:17

    Is dát een Ferrari??? Lijkt meer op Vitamientje uit Suske & Wiske

    Login om te reageren
  15. papa zegt

    2 januari 2018 om 22:50

    Alle Ferrari’s zijn per definitie naoorlogs. De eerste 2 zijn gebouwd in 1947. De auto’s die daarvoor gebouwd zijn door Enzo Ferrari mochten geen Ferrari heten vanwege verplichtingen aan het alfa Romeo raceteam waar enzo leiding aan gaf en heetten daardoor geen Ferrari bmaar auto avio construzione 125s. Van de 2 Ferrari’s uit 1947 is er geen meer onder ons, van de auto avio construzione wagens is er nog 1 over.

    Login om te reageren
    • papa zegt

      2 januari 2018 om 22:54

      @papa: dit gaat trouwens alleen op als je de tweede wereldoorlog neemt voor de term naoorlogs…

      Login om te reageren
  16. Edge zegt

    2 januari 2018 om 23:44

    De auto is oorspronkelijk aan een Belgische klant geleverd, maar heeft het stuur op z’n Engels aan de rechterkant. Wat zou daar de gedachte achter zijn geweest?

    Login om te reageren
    • carfreakjim zegt

      3 januari 2018 om 01:31

      @Edge: Om hem te racen. Toen was het gebruikelijk om bij een race auto het stuur rechts te doen omdat een race bijna altijd met de klok mee gereden werd en dus de meeste bochten rechts waren. En als je dan aan de rechterkant zat kon je de bocht beter aansnijden en had je daar dus een voordeel mee.

      Login om te reageren
    • kilum zegt

      3 januari 2018 om 10:54

      @Edge: zoals hier boven geschreven. Linkt me juist dat dit iets zou zijn geweest wat jij zou moeten weten met al je race kennis.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        3 januari 2018 om 12:11

        @kilum: Nja, ik vermoedde het wel maar wist het niet zeker. Wat mij voornamelijk aan het twijfelen bracht, is het feit dat de toerwagens en GT-races van tegenwoordig vrijwel allemaal het stuur links hebben zitten. En dat terwijl de circuits nog altijd voornamelijk met de klok meegaan en het zichtveld ook aanzienlijk kleiner is dankzij de volledige helmen en kleinere ruiten.

        Login om te reageren
  17. eefie zegt

    3 januari 2018 om 12:55

    Ik dacht aan een Matchbox toen ik het plaatje zag

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North