
De boxer heeft plaats moeten maken voor een accupakket.
De Nederlandse milieuzones hebben met name betrekking op oude dieselauto’s. Met je klassieke benzine apparaat ben je in de meeste steden nog wel safe. Daar gaat op de termijn ongetwijfeld verandering in komen. En dat is jammer voor autoliefhebbers én bezitters van oud spul.
Een (drastisch) alternatief is een elektrische klassieke auto. Bij Special Vehicle Operations (SVO) van Jaguar Land Rover kun je bijvoorbeeld terecht voor een elektrische E-Type, maar ook hier in Nederland zijn klassieke elektrische auto’s een feit. Het Nederlandse Schmidt Oss komt met een elektrische Porsche 912.
Het eerste exemplaar is inmiddels af en staat op kenteken. De firma begon een jaar geleden aan project ‘Blitz’ en de resultaat is daar. In vergelijking met het origineel is het vermogen met 40 procent toegenomen. De 912 levert 138 pk en 235 Nm koppel. De luchtgekoelde motor werd vervangen voor een Netgain Hyper9 motor 120V. De elektromotor is gekoppeld aan een batterijen-pakket van Tesla met 10 accu’s. In vier uur is de auto volledig opgeladen.
De elektrische Porsche 912 heeft een actieradius van ongeveer 250 kilometer. Het is niet de eerste keer dat dit model omgebouwd is naar een elektrische auto. Onder andere in de Verenigde Staten zijn dergelijke projecten eerder uitgevoerd. Het is wel voor het eerst dat dit nu ook in Nederland is gebeurd.
0-100 in 2 sec met dat vedergewicht?
Prijs?
Heb je een fijne oude 911, (oke die zijn niet erg snel, maar wel cool) heb je geen pruttelende boxer achterin. Komop, lekker walmen nu het nog kan!
@dutchdriftking: dit zal vloeken in de kerk zijn voor velen, maar ik vind dit briljant. De uitstraling van een klassieke 912 maar dan GL-vriendelijk. Tuurlijk is het geen echte 911, want vroeger was alles beter, maar vroeger hadden we ook geen drempels maar kuilen in de weg.
Slim dat ze daarom een 912 hebben gebruikt. Een naam met veel minder historie dan 911. Bijna verantwoord, zou ik zeggen.
@720s: de 912 was gewoon een instapmodel tov de 911. Verdiep je anders eens even over de historie van een model voordat je wederom zomaar iets pretendeert.
@emping: zo hé, blaas je lekker daar, zo hoog op de toren? De naam 912 is een naam met minder historie dan 911. Of is de naam 912 na zes generaties nog steeds te vinden op een auto in 2019? Volgens mij niet. Maar ik heb me er dan ook nooit in verdiept…
Kansloos dat je zo reageert. In plaats van dat je nuance wil aanbrengen of daarom vraagt.
@emping: niet zomaar een instapmodel van de 911, want de 912 had een 4 cilinder boxer en niet de 6 cilinder. Dus veel mis je niet aan geluid door deze ombouw denk ik…
@emping: beetje onnodig dit
@emping: je snapt zelf wel dat een 911 model zonder 6 cilinder niet cool is, toch??
@720s: ‘maar dan GL vriendelijk? Wat maakt dat in vredesnaam uit, jij hebt je blijkbaar al overgegeven aan die dwazen…
@nopetrolnofun: ik noem het liever ‘realistisch zijn’. Ja, het liefst blijven we lekker allemaal olie stoken. Maar ik hoop van harte dat je doorhebt dat dat in deze wereld niet meer kan.
@720s:
De ICE wordt steeds schoner, er is nog heel heel veel olie op de wereld en buiten Europa is men niet commugroen gehersenspoeld, dus natuurlijk kunnen we prima doorrijden in de auto met ICE.
@kempenaer: prima dat je dat vindt, maar in Nederland is de beleidsvoering gericht op groen zijn en tenzij je het doel hebt om politicus te worden, gaat roepen daar niks aan veranderen. Dus je hebt de keuze om naar warme landen te emigreren of het beleid hier voor lief te nemen. Ja, het raakt autofanaten in de achilleshiel. Maar ik denk dat we gewoon eens massaal moeten accepteren dat wij het ondergeschoven kindje zijn in een wereld waar de CO2-uitstoot 0 moet worden.
@720s: 911 of 912 …al hadden ze een 356 genomen; ik vind het niks bij een auto die zo verbonden is met de boxer verbr motor. En ja ik weet dat er al een hybride op komst is en we missch in de twintiger jaren nog een 911 zonder verbr motor gaan krijgen…
@dutchdriftking: Yep, een klassieke 911 is nou net de auto die het van de motor moet hebben. Een DS of zo kan best elektrisch, maar niet een 911.
@frederik: Zal een hoop herrie schelen voor de bestuurder en passagiers. Ik werd er gek in.(de DS)
@wimof: Dan heb je nog nooit in een klassieke 911 gezeten, dat is nog een paar tandjes erger. De DS is relatief rustig, als de ramen goed zijn afgesteld en je het onder 110 km/u houdt. Daarboven tornado inderdaad.
Wat kost zo’n ombouw nou? Autoblog onderzoek? ?
Ze zijn niet de eerste.
https://www.voitures-extravert.com
@billymobiel: en dan 299,900 EUR… net wat je er voor over hebt… ben benieuwd wat deze dan gaat kosten, maar zal imo niet ver van Voitures Extravert zitten.
@aalt: Holy moly wat een geld!
Wat een zieke wereld is dit geworden.
@MercMeister: idd, ik denk dat de millieuschade die voor alle toegevoegde electrotechniek is noodzakelijk was vele malen hoger is dan de millieuschade die je rijdend met de oorspronkelijke techniek had kunnen doen.
@fioravanti: Dat denk ik niet. Bekabeling is niet veel meer dan oorspronkelijk met alleen een paar extra kabels naar de accu’s. Accu’s komen van een Tesla af, dus blijkbaar recycling. Motor slijt bijna nooit meer. Kan geen jaren 70 Boxter tegenop. Iedere 1500km en liter olie erin. Iedere 8km en liter benzine.
Als ze hier maar geen snelle versie van maken en Turbo noemen
T’s echt te vroeg voor deze waanzin, toch?!!
Hopelijk blijft een verbod nog heel lang uit. Er rijden nauwelijks klassiekers door de stad dus een verbod zou 100% symboolpolitiek zijn. Mocht het ooit zo ver komen dat oude benzineauto’s geweerd gaan worden dan hoop ik dat de FEHAC een uitzondering voor klassiekers weet te regelen.
Armoede
@wessel04: troef
Ik vind dit wel een mooie manier om van dit soort klassiekers te genieten.
Ach zo lang we de stroom met kolencentales blijven opwekken is dat hele elekrische rijden een grote grap. Maar hey we zijn wel lekker milieuvriendelijk bezig naar de buitenwereld toe, o ja en die lage bijtelling is ook wel lekker.
@sirdrinksalotofpetrol: Dat slaat toch helemaal nergens op, liever uit een enorme schoorsteen dan bij mij in de straat die smerige uitstoot. Plus in de toekomst komen er veel windmolens bij natuurlijk…
@monaco:
Die uitstoot is helemaal niet zo smerig meer en wordt steeds schoner bovendien.
Sommige reacties hier voelen aan als een mes in je rug als autoliefhebber, kunnen er niet aantal lekker naar Groenlinks-blog.nl?
-edit: rustig inademen en weer uitademen-
@kempenaer:
lol
De klimaatwaanzin is demagogie.
Een Porsche 912 hiervoor vernaggelen is blasfemie.
Men is op dit continent binnen de EU het spoor volledig bijster.