De Nederlandse prijzen van de nieuwe XPeng G9 en P7 zijn bekendgemaakt.
XPeng is één van de vele nieuwe Aziatische merken op de Nederlandse automarkt. Het Chinese automerk heeft de orderboeken geopend voor Europa. Daarmee zijn ook de Nederlandse prijzen bekendgemaakrt van de G9 en de P7.
XPeng prijzen
De G9 is een SUV, waarbij je de Audi Q8 e-tron als concurrent zou kunnen zien. De P7 is een luxe sedan. De G9 begint bij 57.900 euro voor de RWD Standard Range, aldus Electrek. Ter vergelijking, een Q8 e-tron begint bij 66.415 euro.
Een stapje daarboven zit de G9 RWD Long Range met een prijskaartje van 61.990 euro. Het topmodel is de G9 AWD Performance, met een prijs van 71.990 euro. De P7 dan. Deze begint bij 49.990 euro voor de RWD Long Range. De AWD Performance kost 59.990 euro.
De XPeng P7 concurreert onder andere met de Tesla Model 3. Die is met 44.490 euro enkele duizenden euro’s goedkoper. Bovendien komt de Model 3 in aanmerking voor de elektrische auto subsidie, terwijl de XPeng P7 daar net een paar duizend te duur voor is. Wat dat betreft hebben de Chinezen niet goed hun huiswerk gedaan voor de Nederlandse markt.
Zaken als een elektronische kofferklep, een warmtepomp, stuurwielverwarming en soft-close deuren zijn standaard op de P7.
Snelladen
XPeng komt met goede papieren. De G9 staat op het 800V-laadstructuur en kan tot 300 kW snelladen. Kies je voor de RWD Long Range dan heb je een 570 km WLTP range. Kortom, op technisch vlak heb je niets te klagen. De P7 is met 175 kW snelladen minder indrukwekkend, maar nog steeds dikke prima. De RWD Long Range heeft een 576 km WLTP range.
De XPeng G9 komt in september op de markt. De P7 is iets eerder met leveringen in juni van dit jaar.
Met dank aan Fred voor de tip!
Jozo zegt
Ziet er ok uit. Prijzen zijn nog steeds voor velen niet bereikbaar.
En dat infotainment scherm is me net wat te klein.
mashell zegt
Dat de prijzen van grote auto’s voor velen niet bereikbaar zijn is van alle tijden en niet echt een probleem.
Ik zie meer een probleem in de bereikbaarheid van het “volgende liedje” knopje daar rechts op het scherm, ik vrees dat er niet veel mensen zijn met armen lang genoeg.
florisje zegt
Heb een keer een testrit mogen maken met de P7, was niet verkeerd! Solide afwerking, mooi design en die optionele vleugel deuren zijn stiekem wel gaaf hoor. Je kan het Porsche design goed terug zien
cls350sb zegt
Wéér Chinese meuk op de Nederlandse wegen. Woonachtig in Curaçao waar Haval verkocht wordt, maar het is allemaal goedkoop plastic en slechte kwaliteit. Je ziet het ook terug in de restwaarde: schrijven gigantisch af vanwege de slechte kwaliteit.
Dus naast een spy cam en afluisterapparatuur op wielen ook nog crappy kwaliteit. I’ll pass.
Wolflow zegt
Net als Volvo en polestar
Roskampies zegt
Hoe zit het met ncap sterren. Wordt dat nog ergens vermeld? Vraag het me af.
Vroeger die landwind. Leek heel wat tot het tegen een muur gekwakt werd.
Allison Burgers zegt
Eh ja. Een Seicento ook.
Xpeng zegt zelf: “Xpeng says the G9 has been built to score five stars in Euro NCAP crash testing, and there’s a whole host of driver assistance features courtesy of LiDAR sensors and myriad cameras.”
https://www.autodaily.com.au/xpeng-g9-electric-suv-claims-over-700km-range/
schuimbekje3 zegt
De Opel Frontera is getest met de halve snelheid en zou volgens huidige maatstaven 0 sterren krijgen, toch hoor ik nooit iemand over opel deathtraps praten, wat gek… Terwijl het voor 99% dezelfde auto is en de chinees nog beter staal en betere verf gebruikte…
Overigens laats wel een ongeluk gezien met een Opel Ampera… Laat ik zo zeggen, die griek zal nooit meer een opel of landwind kunnen kopen.
bfvo zegt
Het is beter om het sowieso niet over Opel’s te hebben.
Martijn Valk zegt
Opel staat gelijk aan lijkenwagens inderdaad.
Daarnaast wordt de test steeds scherper aangepast. Een auto van 7 jaar geleden zal niet eens meer slagen, echter is dat wel een auto die gemiddeld door particulieren worden gekocht.
Particulieren kopen over het algemeen geen nieuwe auto’s, echter houden ze er wel van om hun gal te spuien over iets wat ze toch niet kunnen betalen. Jaloezie noem ik dat.
Allison Burgers zegt
De link naar Electrec geeft een 404.
Nu al duurder?
RubenPriest zegt
Electrec heeft het artikel offline gehaald.. vreemd
William zegt
Leuk weetje: in the USA kost het repareren van soft close op een Lexus LS430 (ex BTW denk ik) zo’n 1000 dollar. Per portier. Ik ben benieuwd wat het met al die EV’s gaat kosten als ze uit de garantie zijn.
camber24 zegt
Ik kan niet zo goed volgen waarom je voor een P7 zou gaan ipv een Model 3. En wat gaan die dingen in de lease doen? Mijn i4 was nauwelijks per maand duurder dan een in aanschafprijs veel goedkopere Model 3. Kan me niet indenken dat je een P7 dan hebt voor een veel lager maandbedrag, tenzij ze zelf a la Lynk & Co met een abonnement komen.
bischero zegt
Iets met (gegarandeerde) restwaarde.
En ja, je hebt gelijk en de (in mijn ogen) juiste keuze gemaakt.
RuVi zegt
P7 is een klasse groter
p993 zegt
P7 is toch iets bijzonderder/exclusiever en luxer afgewerkt dan Tesla, vermoed ik zo…
Hubert zegt
Kan er niet een ban op al die meuk uit China gedaan worden?
Denk dat we er hier allemaal beter van zouden worden.
En ja, ik weet het, er zijn apparaten in mijn huis waar ook china zooi in zit, maar probeer tot een minimum te beperken. En koop uit principe niets wat volledig china built is.
mashell zegt
Waarom? Waarom wil jij een ontwikkelingsland boycotten? Wat is dat voor inhumaan gedachtengoed?
Natuurlijk zijn die kampen voor de Oeigoeren niet goed, maar de Amerikanen hebben Guantanamo ook nog niet gesloten. En in Nederland zijn kinderen uit huis geplaatst omdat de belastingdienst gezinnen de vernieling in geholpen heeft door van hen te eisen dat ze duizenden euro’s kinderopvangtoeslag terug betaalden, een enorme schande waar Rutte eigenlijk elke dag zijn excuses voor zou moeten aanbieden.
China is tenminste niet de oorlog in Oekraïne aan het opstoken, zoals de Amerikanen en Europanen dat wel doen.
Ik vind een China boycot veel te sterk ruiken naar het aloude kiezen van een gemeenschappelijke vijand op basis van willekeurige gronden. Dat heeft in het verleden zoveel narigheid opgeleverd en toch wordt het telkens opnieuw geprobeerd.
Hubert zegt
Thierry : terug in je hok!!!
mashell zegt
Dat vind iemand als ik, die helemaal aan de andere kant van het politieke spectrum staat, een heel diepe belediging. Hoe rood kan een anti anti-China betoog zijn? En dan nog wordt je een met een doorgedraaide rechtse wappie vergleken.
Ik zal het even duidelijk uitleggen: de sancties dienen om Rusland voor de illegale inval te straffen, ben ik helemaal voor. De wapenleveranties dienen letterlijk om dood en verderf te zaaien in Oekraïne en de oorlog te verlengen, daar ben ik ernstig op tegen.
doublechevron65 zegt
Dus de Oekraïne moeten we laten vallen volgens jouw betoog, om dan door een dictator te laten innemen? Het land is knalhard binnengevallen en heeft onze ondersteuning ter verdediging absoluut verdiend. Dus dat vergelijk wat je opschrijft is dan niet onlogisch…
maotje zegt
Ontwikkelingsland?? 😂😂. Ze lopen daar al jaren op ons vooruit.
p993 zegt
Tja, oorlogen opstoken! Dat deden de Amerikanen ook al in 1941…het houdt maar niet op hè? 😛
maotje zegt
Want? Dat is toch juist wat de wereld incl. Nederland wilt goedkopere producten? En Daar is china nou juist economisch groot mee geworden.
audirs3 zegt
Die P7 is absoluut niet interessant, duurder dan een Model 3 of IONIQ5 en laadt een stuk langzamer.
Die G9 is daarentegen wel een puike auto, heeft nog geen concurrentie, de eerste grote E-SUV op 800V architectuur. Tot de IONIQ7 er is heeft hij wel een USP.
gregorius zegt
Nou Mercedes: de Chinezen kunnen een grote SUV er dus wel enigszins acceptabel uit laten zijn (EQS /EQE).
tmenges zegt
Ziet er gewoon goed uit toch? Ook de eerste auto waarbij die lage koplampen enigzins goed uit de verf komen qua design.
schuimbekje3 zegt
Ik zou ze voorstellen een Teslaatje te doen.. zet de auto weg voor de budgetcap prijs van de subsidie en activeer remote na aanschaf de accesoires voor een zacht prijsje..
rogerzz zegt
Het is al gezegd.. maar het is bizar wat ze voor Tesla’s met 200k / 300k op de teller vragen, de restwaarde zit wel snor bij die dingen (bij Audi E-trons overigens ook). Maar een XPeng met 100.000km zou ik al niet aandurven. Bij 200k al helemaal niet. Ik ben heel erg benieuwd hoeveel mensen die dingen kopen en hoe ze gaan presteren/falen.
Maar hoezo zou je hem überhaupt overwegen, zowel de Audi als Tesla zijn vergelijkbaar geprijsd, wie stapt er dan in een XPeng?
bischero zegt
Vragen en krijgen zijn twee dingen natuurlijk, maar de hoge model 3 vraagprijzen dalen vanaf maart 2024 ernstig (in NL) en er zullen weinig in NL blijven.
Ik deel je mening over de restwaarde van deze auto’s. Leasemaatschappijen geloven er niet in dus de leaserijder zal zonder uitzondering oninteressant zijn voor 85% van de (zakelijke) leaserijders.
Bovendien zal menig Wagenparkbeheerder deze merken niet accepteren. Iemand uit dienst die een Skoda, Audi of Renault achter laat, zal z’n opvolger niet moeilijk over doen. Bij niet courante modellen gaat dat niet 123 zo makkelijk.
p993 zegt
Ik vraag me zowiezo af wat de restwaarde van een EV is na een jaartje of acht…wellicht ben ik de enige/laatste 🙂
Rijd lekker door in mn v70 van 13 jr oud…daar kan geen ev tegenop, ook niet qua footprint
fredex zegt
Nou mensen zoals ik. Ik heb een fors leasebudget, maar we mogen geen Mercedes, BMW of Audi rijden. Elektrisch wordt bij ons aangemoedigd en de cataloguswaarde van een elektrische auto binnen het zelfde leasebedrag is vaak hoger dan een normale brandstofauto. Tesla is dertien in dozijn en een uitgekauwd model inmiddels. Kia, Polestar etc zie je ook te vaak rijden. Een Nio gaat al snel 75k kosten met hoge maandelijkse lasten, dus blijft wat mij betreft alleen een Xpeng over. Ik rijd nu een Arteon dus rijd je ook dan een knappe auto die je ook nog eens niet vaak zult zien rijden. Nu alleen nog twijfelen tussen een hoge actieradius of meer PK. ;)
bmwe46m3balling zegt
je hebt een fors leas budget maar jullie mogen geen BMW, Mecedes of audi kiezen? Wat is dat voor onzin wat is de achterliggende gedacht hierachter?
driver79 zegt
Ik ben zelf ook niet te paaien voor een merk wat nog maar net in de Europese markt is. Te hoog risico qua afschrijving en onderdelen voorziening. Ik kijk liever de kat uit de boom en er komen nu leuke elektrische modellen van de gevestigde orde op de markt. Het land van herkomst is voor mij niet doorslaggevend. Eerder bouwkwaliteit.
Let je er dagelijks op waar andere producten vandaan komen? Je huis staat vol met dingen uit het verre oosten. Waar denk je dat je telefoon of een gedeelte van de componenten vandaan komt? Daar heeft het westen zelf voor gezorgd. Wij wilden minder industrie en goedkopere producten. Ook je auto mag dan in Europa in elkaar gezet zijn, er komen hele modules uit China. Uit dezelfde fabrieken, soms gewoon weer eigendom van Westerse ondernemingen, die ook onderdelen voor deze auto’s leveren.
Hoe denk je trouwens dat deze zwerm aan nieuwe Chinese auto’s tot stand gekomen zijn? Jaren geleden zijn er allerlei westerse talenten weggekocht om dit van de grond te krijgen. In China mochten ze deze auto’s met veel middelen ontwikkelen waar sommige merken in Europa nog van dromen. Neem Stellantis, redelijk betaalbare modellen maar enorm beperkte range. Lopen hopeloos achter.
Ik hou ook liever mijn jongensdroom in ere. Ik droomde van een Franse GTI en een Duitse autobahn knaller. Ik heb ze in mijn bezit gehad. Ik zie enorm uit naar de elektrische Renault 5. Helemaal als hij er zo vet uit gaat zien als de eerste R5 Turbo. Misschien is dat wel mijn midlife crisis auto. Tot die tijd heb ik een Polestar 2 (facelift) besteld. Ja in China met de kennis van Volvo geproduceerd. Ja een Chinese eigenaar, net zoals die Atag keuken apparatuur van jou (heb ik pas ontdekt).
Terug naar de Polestar. Samengesteld uit onderdelen van Westerse en Oosterse auto fabrikanten. Toen ik er in stapte was ik verkocht. Achterwielaandrijving, bijna net zo veel vermogen als mijn BMW f31 335i en altijd meer koppel. BMW is overigens helemaal van het pad met haar modellen. Moet ik dat de Chinezen kwalijk nemen? Nee… daar koos BMW zelf voor. Ik betwijfel zelfs of ze de Chinese wensen wel begrijpen. Helemaal nu er best knappe ontwerpen uit China komen…
Dinky_Toy zegt
Een P2 is vierwiel of voorwiel aangedreven hoor… niks achterwiel aangedreven.
mijosu zegt
Koop geen Chinese auto’s! Ik weet het ….
maotje zegt
Vertel?
Dinky_Toy zegt
Too little too late.. of too much too late…..
Vind de P7 best fraai maar die is allang op de markt in China (en Noorwegen) voor een fractie van die 49k prijs. Nu te laat en te duur.
Slecht werk van de importeur dus (ipv de chinezen)…