Nederlandse schuur blijkt 148(!) Citroëns CX te bevatten

Auteur: , 71 Reacties
CX

Holy Robert Opron!

Als het leven je 148 citroenen geeft, kan je heel wat limonade maken. Als de citroenen in kwestie echter van Citroëns CX zijn, dan valt het sap wat je er aan kan onttrekken nog steeds relatief tegen. Ondanks dat er momenteel een klassiekerboom van jewelste bezig is, kan je de grote Franse karaktersloep (longread) nog steeds voor een appel en een ei oppikken. Wat dat betreft had de verzamelaar van deze collectie zich beter toe kunnen leggen op SM’s of DS-en. Of nog even moeten wachten met het verkopen van de hele boedel.

We weten echter niet of dat een optie was, want de reden dat de Citroëns na twintig jaar stil te hebben gestaan nu op de markt verschenen zijn, is onduidelijk. Nog onduidelijker is wat een man (m/v?) bezeten kan hebben om 148 over het algemeen doodnormale CX-en te verzamelen. Waarschijnlijk hield hij van Kamm-staarten en had hij een hekel aan richtingaanwijzers bedienen met een stengel.

De aangeboden modellen zijn een dwarsdoorsnede van het hele CX-gamma en komen uit de jaren 70, 80 en 90. Er zijn stations Breaks, sedans Berlines en enkele verlengde Prestige modellen. De enige écht speciale CX die erbij staat is een tot ambulance verbouwd exemplaar. Overigens een prima idee, zo’n ambulance bouwen op basis van de CX. Weet je tenminste dat de organen van de ongelukkige achterin niet nodeloos door elkaar geschud worden. Helaas lijkt ook deze auto niet in de beste staat te verkeren.

Ambulance

Sprekende over organen, de meeste auto’s zullen waarschijnlijk alleen nog goed zijn als orgaandonor. Eigenaren van een Aston Martin DB7, Aston Martin Virage, Jaguar XJ220, Lotus Esprit (van na de restyling), Marcos LM500, Marcos Mantara, Marcos Mantis, McLaren F1, Mega Monta Carlo, Mega Track, Orca C113, Renault Sport Spider, Spectre R42, TVR Griffith, TVR S4C, Venturi 260LM, Venturi 400GT of Venturi Atlantique hoeven zich voorlopig geen zorgen te maken over spiegeltrappers. Reserve-exemplaren zijn voorlopig in overvloed voorhanden.

Gelukkig zijn de prijzen in overeenstemming met de over het algemeen niet al te beste staat van de auto’s. Voor minder dan 1.000 Ekkermannen ben je spek/roestkoper in sommige gevallen. De duurste exemplaren kosten rond de acht ruggen. Daarvoor heb je een CX 25 GTI met een dikke spec. Voor exemplaren in minty fresh conditie kan je er beter eentje uit Citroën’s museum kopen, die kwamen onlangs te koop. De hele collectie check je hier.

PS: bekijk ook de collectie van Johan Cruijff, waaronder een CX.

Met dank aan Dennis voor de tip!



71 reacties

Wat een troep, hup door de shredder en heel snel vergeten.
Wat een sneue bakken blijven het toch, van een sneu merk.
@alcantara: Introductie massa productie d.m.v. lopende band in Europa. Panorama voorruit. Bocht verlichting. Variabele stuurbekrachtiging. Hydropneumatische veering. Stop/start. Regen detectie ruitenwissers.  Verenigen van chassis en body. Voorwielaandrijving. De moderne motorsteun. Stalen body i.p.v. hout. Composiet velgen. Om nog maar te zwijgen over de ontwkkeling van talloze totaal out of the box auto’s die dan ook nog enorm succesvol blijken te zijn in verkoop. Sneu is anders.
@creaminator: Regendectectie ook een Citroëninnovatie? Cool, wist ik niet
@alcantara: wat een sneue opmerking.
@alcantara: Citroen pionierde er al op los met zelfdragende carosserieen, FWD en onafhankelijke ophanging terwijl de huidige grootmachten nog aanmodderden met Brum-autootjes (BMW) en ouderwetse Hitler-sloepen (Mercedes). Als pionier staat Citroen minstens op gelijke hoogte met de bekendste grootmachten van vandaag, zo niet hoger. Maar ik zal wel een andere definitie van ‘sneu’ hebben.
Toch ben ik zeer benieuwd naar het verhaal erachter. 148 CX’en.. 148!! Why?
@rikus: Waren destijds gratis af te halen denk ik..
@rikus: er staan op z’n minst ook twee XM’s en een DS
@potver7: een xm multimedia (1 van de 52 gemaakt) staat er zelfs, met maar 709km.
@potver7: sorry.. Wat zullen we dan doen? 145? 145 CX’en.. 145!!!
@rikus: ja ik ook wel, kan team autoblog niet een keer langs gaan bij de beste man?.
@rikus: om dezelfde reden dat er mensen zijn die theezakjes of vingerhoedjes sparen: een losse schroef in de bovenkamer.
Beter zo dan dat ze in de shredder waren geëindigd, begrijpelijk ook, dit rijdt, in tegenstelling tot de meeste van zijn tijdgenoten nog steeds modern qua remmen, wegligging en comfort.

En dit heeft stijl.
Onmiskenbare stijl.
@desjonnies: zo waar!!! 👍🏻
@desjonnies: En zo is het.
@desjonnies: jammer dat vrijwel niemand hier zijn waardering heeft voor de cx…. maat van me heeft een prestige 5bak, zoeft over de weg en rijd echt wel een stuk moderner als een DS, het cruist echt heerlijk!
Geweldig toch. Deze verzamelaar heeft ze gered van de sloop: hopelijk komen ze niet alsnog op de sloop maar in handen van liefhebbers die ze gaan restaureren.
@zukunft1: meeste worden wss uit elkaar getrokken voor onderdelen
@koekwaus: Waarom? Wie heeft onderdelen nodig? Niemand heeft en wil een CX.
@rikus: Vooruit, ik hap…
Welles!
@rikus: wij hebben er 7 staan ;)
Wat moet je er mee met die ouwe zooi en dan ook nog zo verwaarloos. Lekker naar de sloop brengen.
@cappie: beauty is in the eye of the beholder. Ik hou van die ouwe “zooi”. Stukken mooier en bergen meer karakter dan die meuk van tegenwoordig! Mijn mening dan hè…
@cappie:
Zei de man die in 1964 zijn Ferrari GTO naar de sloop bracht..
@desjonnies: een Ferrari met een Citroën XM vergelijken, verder gaat ’t wel?
@cappie:
en ik ken een eigenaar van een auto kerkhof die VW T1s voor 500 Belgische franken naar het oud ijzer bracht, Hij heeft in de jaren 80 een oranje handgeschakelde Hemi Dodge Charger die nog reed als oud ijzer verkocht om dat daar geen vraag meer naar was. Had hij ze gewoon op een weide gezet was hij nu rijk. De man noemt het slopen van die wagens de grootste fout van zijn leven (ondanks dat hij 2 keer gescheiden is).
@shiva:

Ach ja,

Als al die t1 bewaard waren gebleven waren ze nu ook niks waard geweest.
@shiva: Bij het maken van zo’n berekening moet je de kosten van de stalling over 20 jaar tijd meenemen. Dan moet je die stalling ook nog eens verwarmen. Er gaat tijd zitten in het conserveren van de auto’s.
Als je dat niet doet roest alles gewoon weg. Om dan winst te maken moet je ook nog eens de juiste auto kiezen om in te investeren. Want niet al het oude spul wordt veel waard. Een hoop is dagelijks onbruikbaar en wordt dus gewoon antiek waardoor de prijzen nooit echt stijgen. Ander spul is in onbruik omdat het verbruik te hoog is etc etc. Dat is allemaal moeilijk te voorspellen.

Ondertussen kun je diezelfde loods/schuur ook gewoon 20 jaar verhuren. Dan heb je een voorspelbaar rendement. Je moet een erg goede neus hebben om met klassiekers meer te verdienen dan simpelweg je loods verhuren. Of als je geen loods hebt dan kun je ipv de huurkosten ook ergens anders in investeren… aandelen bijv. Je hoeft er nieteens voor naar buiten maar op lange termijn maakt de beurs altijd winst.
Nog altijd een prachtige sierlijke Fransoos. De meeste zijn nog prima te redden zo op het oog.
Noem me kinderachtig, maar oh wat zou ik graag alle sleutelhangers verwijderen en dan alle sleutels in een grote bak gooien.
@escort77: Waarschijnlijk opent 1 sleutel de helft van de auto’s :p
Deze beste man heeft gewoon 148 CX’en naar huis weten te slepen!

Als ik dat hier zou doen zou ik er de donder op kunnen zeggen dat ik bij het tweede of derde barrel dat ik achterop de aanhanger over de dam zou rijden in een hinderlaag zou lopen en auto-onderdelrn, mijn klompen, de gereedschapskist, de grasmaaier en alles wat in de schuur voorhanden is met grof geweld naar mijn kop toe geworpen zou krijgen.

Om na dit bombardement een dusdanige scheldkannonade op me af zou krijgen dat ik als een klein kind af kan druipen en pas terug kan komen als de aanhanger weer leeg is en ik op mijn knieën beloof dat dit de allerlaatste keer is geweest dat ik meuk mee naar huis heb proberen mee te nemen.

Stikjaloers ben ik op deze held die zich óf niks aantrekt van zijn vrouw óf gewoon een zeldzaam exemplaar heeft getroffen dat snapt wat een man nodig heeft.
@moveyourmind: Single
@Jochempie: single hoarder
@jochempie: Moet haast wel, anders ben ik helemaal stikjaloers.
@moveyourmind: haha, mijn broertje mag het ook wel van zijn vrouw….
@rufctr01: Straks ga je me nog vertellen dat hij wél velgen in de woonkamer mag spuiten én de vaatwasser mag gebruiken om auto-onderdelen schoon te maken… Hoef ik echt niet meer te proberen.
Toch wel 1 van de zieligst kijkend achterlichten vond ik vroeger al.
@ikleesookoverautos:
Wel eens goed naar een A klasse Mercedes sedan gekeken?
@desjonnies: moet dat zijn mening veranderen? “Ik hou niet spruiten” jouw reactie:”heb je wel eens witlof op?” hé, wat?
@henk_he:
Rustig jongen, het is zondag…
@e28forever: te veel Red Bull vandaag 😉
Heel gaaf zo’n vondst, hoewel ze er niet allemaal geweldig uitzien. Desondanks, als je een redelijk roestvrije Prestige weet te vinden heb je een gaaf project voor de boeg.
Prachtige wagens! Doe mij een lekkere phase 2 diesel
Ieder jaar 150 brieven van de rdw dat je je auto opnieuw moet schorsen…
@e39540itouring: En dat is een dure grap
@e39540itouring:
Garagebedrijf en handelsvoorraad.
Simpel.
@desjonnies: ik dacht uit de tekst op te maken dat het een particulier was (oude schuur…) maar begrijp dat daar ook regelingen voor zijn.
@desjonnies: Als je ze in handelsvoorraad zet moet je ze officieel ook te koop hebben staan.
Deze cx’en zijn van Ton van Soest (bedrijf) en staan al heel lang te koop. En stuk voor stuk te duur voor wat het is, en de informatie klopt niet altijd. En om nou te zeggen dat de cx niks waard is een beetje kort door de bocht, er zijn al genoeg cx’en die voor een net bedrag gaan.
Ik snap echt niets van die prijzen. Dingen waar ik nog geen €500 voor zou geven zijn dan ineens €3K of zoiets. Ik vermoed dat een deel relatief snel weg is en dat de rest jarenlang in deze staat gaat blijven staan.
Vind de cx zo’n belachelijk mooie auto.

Zelfs de hoofdsteunen zijn schitterend.

Had ik 5000€ over ging ik er een stuk of 3 kopen. Ken de CX erg goed en zie een paar mooie exemplaren staan die echt wel de moeite waard zijn!
Voor mij nog steeds een van de mooiste Citroëns ooit gebouwd. En het rijdt fantastisch! Zeker een GTI Turbo 2 of een TRD Turbo 2….
Iedereen die zegt dat dit waardeloze autos zijn hebben er waarschijnlijk nog nooit mee gereden.
@dennis_timmer: Of überhaupt in gezeten. Heel bijzondere ervaring, en zeker die paar duizend euro waard.
@Jochempie:
Ik heb er nog nooit in gezeten of mee gereden, maar vind het werkelijk bijzondere auto’s.
Avant Garde is dit, vooruitstrevender kon je ze toendertijd niet vinden.
Moet schitterend zijn hierin een lange reis te mogen maken.
@jochempie: Heb er 3 gehad en had de eerste op mijn 19e. Dat was een 25 gti aut.
Heerlijk vlotte auto! Al mijn vrienden reden een Civic of Mazda 323F of CRX. Maar heb een zwak voor zulk soort auto’s, want na de CX kwam er een Lancia Thema Turbo i.e 16v. Maar miste het comfort en toen gauw een GTI turbo 2 gekocht en een 22 TRS.
De eerste GTI werd verkocht met 520.000 km. Jaren later kwam ik de SF-97-SJ op internet tegen met 188.000 km :-)
Wat een domme jneuzen reacties hier van “autoliefhebbers” die alleen een strakke plasser krijgen van een grijze RS6 of rode 812 SuperUgly
@2wheeler: Spijker op z’n kop. Dat zijn geen autoliefhebbers maar egoliefhebbers.
@Jochempie: echt hoor! Snap best dat het je smaak niet is, maar om het allemaal maar af te doen als rotzooi omdat ze niet 900pk hebben of vuilniszak grijs zijn, vind ik wat ver gaan. Ik ben zelf “nog” maar 26 maar het lijkt wel alsof het gros hier een jaar of 17 is…
@2wheeler:
Dankje, mijn reactie was dat het troep is. Ik ben geen 17 maar 36 en ik heb helemaal niks met oude Citroëns en Alfa’s. Dat is gewoon niet mijn smaak, sorry dat we niet allemaal jouw smaak hebben en kwijlen over deze auto’s. Misschien is de definitie van een autoliefhebber iets anders dan wat jij je erbij voorstelt, leef en laat leven zou ik zeggen 😊
@stationcar: geen idee wie je bent, heb je reactie ook helemaal niet gelezen. Leef en laat leven staat in schrel contrast met dit als troep bestempelen, practice as you preach zou ik zeggen. Zelf is het helemaal niet mijn smaak hoor, dus met dat kwijlen valt het wel mee. Klinkt trouwens erg denigrerend voor een “leef en laat leven” typetje, overigens. Een autoliefhebber in mijn optiek ziet het moois in elke auto (in mijn geval alles met een motor (tje)). Anders ben je een liefhebber van een merk of type auto. Just my €0.02.
@2wheeler: One man’s trash is another man’s treasure.
@2wheeler:
Het leef en laat leven ging uiteraard over het persoonlijk aanvallen van mensen door mensen die deze auto’s niet waarderen te betitelen als ‘domme jneuzen’ en autoliefhebbers. Ik zie mezelf als autoliefhebber en voel me dus aangesproken. Wat betreft oude Citroëns, van mij mogen ze door de shredder, maar als een ander er wel superblij van wordt ook goed. Iedereen zijn eigen smaak.
@2wheeler:
Inderdaad, zielig.
Ik heb zes jaar CX gereden als dagelijkse auto en het is een fantastische wagen. Maar ik zie liever één CX in echt mooie staat dan 145 opknappers.
Oef dat zijn er een hoop. Maar de kwantiteit ging duidelijk boven de kwaliteit. Vrijwel niks bijzonders, flinke gebruikservaring en kennelijk wonen er ook nog wat duiven in dat hok.

Hoe dan ook, heel CX-rijdend Nederland en Vlaanderen kan voor een appel en een ei een donor ophalen.
Wat een hoge km standen. Niet de mooiste citroens een bx doet me al meer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).