Wie wordt er vandaag weggeblazen door een windvlaag?
Het Formule 1 circus is terug in Europa! Soort van. Iedereen beschouwt de Grand Prix van Spanje nog steeds als de echte start van het ‘Europese seizoen’, maar aan de Kaspische zee wordt sinds 2016 ook geracet met F1 auto’s. Bernie Ecclestone had de organisatoren aanvankelijk in de maag gesplitst met een race in hetzelfde weekend als de 24 uur van Le Mans, maar daar is nu een mouw aan gepast. Zodoende staat de race dit jaar wat eerder op de kalender.
De glibberige straten van het olierijke gebied schotelden ons vorig jaar de beste race van het jaar voor (verslag). In verschillende cockpits kookte de frustratie over, met als toppunt de aanvaring tussen Sebastian Vettel en Lewis Hamilton achter de Safetycar. Laten zij nu net de twee mannen zijn die gisteren beslag legden op de plaatsen één en twee in de kwalificatie…
Start
Ondanks dat het rechte stuk ontiegelijk lang is, hebben ze start-finish vrij dicht bij de eerste bocht geplaatst in Bakoe. De run naar bocht één is daarmee veel te kort om direct een goed slipstreampje te pakken na de start en een paar man te verschalken. Vettel komt het beste weg van iedereen en behoudt simpel de leiding. De eerste bocht verloopt zonder al teveel drama, maar bocht twee vormt het knelpunt. Een aantal coureurs probeert hier drie à vierdik doorheen te sluipen, maar dat is teveel gevraagd. Carbon delen vliegen alle kanten op. Sirotkin moet uitwijken voor Hulkenberg en toucheert Alonso. Vervolgens zien we Kimi ook nog Ocon elimineren in bocht drie. Bernd Mayländer mag direct een paar rondjes doen in zijn AMG GT R. We zijn begonnen!
Terwijl een paar dappere marshals nog wat brokstukken verwijderen, bericht de FIA in ronde vijf dat de safetycar weer naar binnen komt. Kan Vettel tijdens de dragrace naar bocht één opnieuw de leiding behouden met twee Mercs in zijn staart? Jazeker! De Duitser doet het handig door pas op het laatste moment op zijn gas te gaan. Hamilton en Bottas’ kansen om te slipstreamen wordt daarmee geminimaliseerd. Achter het leidende trio barst er wel een gevecht los tussen Verstappen en Ricciardo. Met een klein tikkie verschalkt MV33 de honingdas, die hierdoor ook een plaats verliest aan Sainz. De Spanjaard heeft wel trek in nog een Red Bull en start een fittie met zijn voormalig teamgenoot. Op het rechte stuk komt Carlos even langszij, maar Verstappen countert direct. Het doet denken aan zijn gevecht met Ocon op Spa jaren geleden in de F3.
Mid Race:
Al snel blijkt echter dat Red Bull Racing weinig in te brengen heeft tegen de gele wespen, die op de zachtere bandencompound rijden. Sainz pakt Max en Hulkenberg pakt Ricciardo én Max. Het ziet er goed uit voor de gelen, maar dan raakt Hulkenberg de muur. Balen voor de Duitser en voor iedereen die hem in zijn eigen team heeft in ons F1 managerspel *kuch*.
Het hele jaar horen we al dat Red Bull qua race pace mee kan met Ferrari en Mercedes, maar dat is vandaag niet het geval. Carlos Sainz verdwijnt met rasse schreden uit beeld bij Max Verstappen, terwijl achter de rode stieren nota bene Charles Leclerc in de Alfa Romeo Sauber aansluit. VER lijkt ook wat minder snelheid te hebben dan Ricciardo. De Australiër valt aan, maar Max slaat die aanval op zijn dit jaar gebruikelijke hotsknotsbegonia-stijl af (video).
De gevechten achter de eerste drie lieten ons de strijd vooraan het veld even vergeten, maar nu alles zich ietwat lijkt te settelen zijn we genoodzaakt er toch even naar te kijken. Genoodzaakt, want erg spannend is het niet. Vettel heeft een behoorlijk gat geslagen naar Hamilton, die op zijn beurt een buffer heeft van een paar seconden op teamgenoot Bottas. Hamilton doet er alles aan om voor de pitstop in de buurt te komen van Vettel, maar vergaloppeert zich in ronde 22. Flatspots op de banden betekenen dat hij nu naar binnen móet komen. Pijnlijk: als de Brit de pits weer verlaat komt hij vóór Verstappen weer de baan op, terwijl de Nederlander nog niet gestopt is.
De Red Bulls zijn traag, maar zorgen wel voor het meeste amusement. Ricciardo had even een gat laten vallen, maar rijdt in ronde 27 de snelste ronde van de race op zijn stokoude supersofts. Eigenlijk raar, want de snelheid zit er dus ergens wel in, maar komt er niet constant genoeg uit. Daniel blaast Max voorbij op het rechte stuk, maar Verstappen weigert zich gewonnen te geven. De twee geven elkaar nét voldoende millimeters ruimte en uiteindelijk blijft Max voorlopig de voorste van de twee. We kunnen de oprukkende Kimi echter bijna door zijn helm heen zien (glim)lachen om al de tijd die Red Bull met dit duel verliest.
In ronde 31 komt Sebbie naar binnen vanaf P1. De Duitser komt vóór Lewis terug de baan op, maar Bottas schiet door naar de leiding van de race. Eens kijken hoe lang Mercedes de Fin door kan laten rijden op zijn supersofts. Meerdere coureurs klagen namelijk over een gebrek aan temperatuur in hun voorbanden. De softs blijven vrij koud en zijn daardoor niet snel. Mocht Bottas een flink eind door kunnen rijden zou hij de race wellicht kunnen uitrijden op een setje ultrasofts. Het lijkt de enige manier te zijn waarop de race om de overwinning hier nog spannend wordt.
Ricciardo heeft in ronde 35 genoeg gehad van Max Verstappen en passeert zijn teamgenoot op het rechte stuk. Dit keer heeft Max geen antwoord. Enkele rondes later geeft VER op de radio te kennen dat hij binnen wil komen voor nieuwe banden. Hij ziet een undercut om Ricciardo weer te grazen te nemen natuurlijk wel zitten. Het team laat dat echter niet gebeuren. Ricciardo mag als eerste zijn stop maken, een ronde later komt Max binnen. Maar als Max weer de baan op rijdt, worden we verrast. Hij zit op een of andere manier weer voor Daniel! De Ozzie krijgt op de radio dit te horen:
Okay mate, you’ve got to do him again, let’s get him!
EN DAAR GAAN ZE! KABLABBEEBEBERRRRRRR….Ricciardo probeert Verstappen voor wat voelt als de tiende keer in te halen op het rechte stuk. De Nederlander verdedigt de binnenkant. Ricciardo wijkt uit naar de buitenkant en Max dekt hem een beetje af. Dan probeert Daniel toch weer de binnenkant te pakken, een klassieke ‘dummy’ dus. Nu gaat het fout. Max beweegt terug naar de binnenkant en Ricciardo kan hem niet meer ontwijken (video). Teamgenoten die elkaar raken: het is de cardinale zonde in de F1.
De schuldvraag zal ongetwijfeld weer tot de nodige heftige discussies leiden in de komende dagen. Max wijkt in mijn ogen twee keer van zijn lijn af, een vergrijp dat hem ook in het verleden al eens aangerekend is. Tegelijkertijd moet Ricciardo wellicht dit risico niet nemen, al is het wel begrijpelijk na alle eerdere gebeurtenissen in de race en het feit dat Red Bull haar coureurs zo hard met elkaar laat vechten. Ricciardo was vandaag sneller en zal zich uiteraard flink hebben zitten verbijten in zijn RB14.
Finish:
Het incident zorgt voor een nieuwe Safetycar. Bottas profiteert maximaal. Hij kan een vrijwel gratis stop maken en behoudt zodoende de leiding in de race. Ook Vettel komt binnen om zijn softs in te ruilen voor ultrasofts. Iedereen heeft koude banden, wat nog eens onderstreept wordt door Grosjean, die zijn Haas achter de Safetycar in de muur parkeert. Niet de eerste keer trouwens, hij deed dit ook al in Brazilië vorig jaar.
Dan wordt het weer tijd voor de grote dragrace. Bottas heeft een goede herstart en pakt een gaatje, maar hij gaat zo vroeg op zijn gas dat Vettel toch in de buurt komt aan het einde van het rechte stuk. De Duitser doet een Nyck de Vriesje in de eerste bocht, verremt zichzelf en weet met veel kunst-en-vliegwerk nog net de bocht te halen. Hamilton schuift door en Mercedes lijkt op een 1-2 af te stevenen. Maar Bakoe is nog niet klaar met ons spektakel op te leveren. De volgende ronde begeeft de band van de wedstrijdleider het aan het eind van het rechte stuk.
Hamilton krijgt zodoende de wedstrijd in zijn schoot geworpen. Raikkonen komt na zijn rommelige eerste ronde als tweede over de meet, voor Perez die weer eens een podium pakt voor Force India. Sainz, Leclerc, Alonso, Stroll, Vandoorne en Hartley maken de top-10 compleet. Een prachtig resultaat dus ook voor Leclerc. Williams zal blij zijn met een paar puntjes voor Stroll en Hartley pakt zijn eerste punt in de F1. De verliezers van de dag vinden we met name in kamp Red Bull en ook Vettel zal nog weleens terug denken aan deze race als hij aan het eind van het jaar een paar puntjes tekort komt voor de titel.
De volledige uitslag:
1. Hamilton
2. Raikkonen
3. Perez
4. Vettel
5. Sainz
6. Leclerc
7. Alonso
8. Stroll
9. Vandoorne
10. Hartley
11. Ericsson
12. Gasly
13. Magnussen
DNF
Bottas
Grosjean
Verstappen
Ricciardo
Hulkenberg
Ocon
Sirotkin
UPDATE 1: Max zegt dat een crash als die van vandaag nooit mag gebeuren.
UPDATE 2: de analyse van Sky Sports zie je hier!
UPDATE 3: moet Red Bull de Mad Max beteugelen?
UPDATE 4: het is tijd voor een vergelijking tussen Verstappen en Maldonado.
Jochempie zegt
Wat een geweldige race! Ik heb van het begin to het einde op het puntje van mijn stoel gezeten! Wat een spanning en drama, geweldig! Jammer van alle uitvallers maar dat hoort er een beetje bij. Perez op het podium!! Geweldig!
Rohrl-fan zegt
@Jochempie: Eigenlijk toch grappig hoe mensen vaak een compleet ander idee hebben over hetzelfde event.
Persoonlijk vond ik het juist een bijzonder saaie race, enkel paar crashes gaven wat spektakel, maar dat is niet waarom ik F1 kijk.
Jochempie zegt
@rohrl-fan: Ik denk dat het voor mij met de onvoorspelbaarheid te maken heeft. Veel coureurs zijn flink door het veld geschoven en je wist dus niet hoe de situatie er vijf minuten later uit zou zien. Dat vind ik spektakel.
razer zegt
@rohrl-fan: Dan zit je vast vaak saaie races te kijken.
willeme zegt
Wat een ongelooflijke courgette-actie!!! Leuk dat ‘ie het Ricciardo lastig maakt, maar als je hem eerst ruimte geeft en vervolgens de deur dicht doet ben je echt een gigantische rode kool.
Daarvoor raakte hij Ricciardo ook al, wederom te weinig ruimte, terwijl Ricciardo die ruimte WEL geeft. Dat was al een actie enkel en alleen voor bloemkolen. Kom op, er zijn grotere belangen.
Verstappen mag bij zichzelf te rade gaan wat hij wil gaan doen. Hij heeft overduidelijk talent, maar ook in zijn vierde (!) seizoen rijdt hij gewoon te vaak als een kilo spitskool. Een ongeluk is mogelijk, maar deze doperwt maakt het zichzelf gewoon onmogelijk met dit soort acties.
Wel weer een fantastische race! Het was weer ouderwets genieten!
(scheldwoorden zijn wederom vervangen door smakelijke groentensoorten)
Jochempie zegt
@willeme: Het is op het scherpst van de snede tussen die twee, en het is een freaking stratencircuit. Dit had gewoon een rallycross moeten zijn, maar ze zetten er F1 auto’s neer. Goed, dan krijg je waar je om vraagt. Max stuurde duidelijk terwijl hij remde, maar zover week hij niet van zijn lijn af, het was meer bluf. Misschien dat ‘ie een halve meter bewoog.. Maar waar het reactievermogen van beide coureurs was op dat moment is mij een raadsel.
Nemus zegt
@Jochempie: het punt is dat Ricciardo door dat tweede stuurmanoeuvre van Verstappen twee opties had: in Verstappen rijden of in de muur rijden… verstappen mag niet can lijn veranderen, zelfs geen halve meter. Punt.
Jochempie zegt
@nemus: Het klopt dat Verstappen niet van lijn mag veranderen, en dat heeft hem in de problemen gebracht betreffende de blaam van deze actie. Maar Ricciardo kwam zo hard aanstormen dat het zonder die dubbele stuuractie ook wellicht fout gegaan was. Dus ik verwacht dat het als racing incident wordt afgedaan.
Nemus zegt
@Jochempie: dat verwacht ik ook wel, maar als Max slim wax geweest had hij Ricciardo zich laten verremmen tet n de positie gewoon terug genomen.
Jochempie zegt
@nemus: We zijn het blijkbaar nergens over oneens, dus er is genoeg gezegd.
aapuitdemouw zegt
@Jochempie: wat een onzin. Hij mag blokken en hij mag terug als hij ruimte laat aan de zijkant wat er ook was. En hij remde niet tijdens zijn terugweg naar zijn lijn. Kijk maar naar zijn lamp achterop. Iedereen weet het altijd zo goed, maar echt kijken wat er gebeurt is er kennelijk niet bij.
Jochempie zegt
@aapuitdemouw: Als je even verder scrollt door de comments, kun je zien dat ik mijn mening heb bijgesteld na het nog een paar keer bekijken van de beelden. Max doet het inderdaad goed, hij remt pas op het moment dat z’n stuur weer rechtop is. Heeft ‘ie netjes gedaan.
aapuitdemouw zegt
@Jochempie: excuus, dan had ik verder door moeten lezen voor ik reageerde. Fijn dat er meer mensen hun reactie geven op basis van wat er echt gebeurt.
Jochempie zegt
@aapuitdemouw: Kan gebeuren, is mij ook wel eens overkomen.
cameltijn zegt
@nemus: in de herhaling is toch te zien dat RIC links en rechts nog plaats had. Hij kwam toch echt te snel aan, remde te laat en blokkeerde.. Blaim is 50/50 bij deze..
Erik zegt
@nemus: 4 sec voor de botsing houdt Max zijn stuur stil.
Het wisselen van de lijn is allang weer afgeschaft in 2017.
wif1 zegt
@erik2907: Eindelijk een reactie die qua inhoud gewoon klopt. De regel van veranderen van lijn is inderdaad al weer afgeschaft. De bocht is naar links en Max zal dan een keer moeten insturen. Riciardo verliest een hoop druk op de voorbanden door de slipstream en verremt zich gewoon.
MARS zegt
@willeme: het is duidelijk, de beste stuurlui..
willeme zegt
@mars: Jazeker, die staan aan wal! Nee, ik zou het inderdaad niet beter doen, maar dat is verder compleet irrelevant. Op dit moment is ‘ie gewoon niet zo lekker bezig en gaat het fout door zijn toedoen. Het had voorkomen kunnen worden.
peterpann3nkoek zegt
@willeme: hij had gewoon zijn stuur recht toen hij remde, dus hij bewoog niet in de remzone
Jochempie zegt
@peterpann3nkoek: Dat zie ik meer voorbij komen op social media. Ik ga het eens even bekijken.
rijnounsdoor zegt
@willeme: Alleen Grosjean is de faalhaas, maar Ricciardo zag ruimte die er niet was…
Edge zegt
@willeme: Ricciardo flikt dat wel vaker, een knikje naar rechts en hem dan gauw links ernaast zetten of andersom. Dat is gewoon een hele risicovolle move, zeker als je weet dat Max voor je rijdt en er sowieso al niet veel ruimte is. Max maakt een knikje naar rechts, gaat terug naar zijn lijn (wat zijn volste recht is) en bam, botsing. Max had rechts kunnen blijven, maar ook Ricciardo had hem rechts (waar ongeveer 5 autobreedtes beschikbaar waren, en waar bijna iedereen het deed) kunnen inhalen. Beide coureurs namen gewoon teveel risico, met een onnodige crash tot gevolg. Als je Max een gigantische rode kool noemt is Daniel er net zo een wat mij betreft.
Jochempie zegt
@edge: Als je goed kijkt naar wat Max doet, gaat ‘ie weer naar links en dan pas op zijn rem. Hij beweegt dus helemaal niet tijdens het remmen, maar plaatst z’n bolide precies hoe hij wil voordat ‘ie op de rem staat. Er zit heel veel talent in die actie, en Daniel was kamikazepiloot.
soundgarden zegt
@edge: lees je mee Willeme…?
willeme zegt
@soundgarden: Jazeker! Erg interessant, absoluut. Dit gaat echter alleen over het moment wanneer het misgaat. Daarbij zou je kunnen spreken van een race-incident en Ricciardo die veel risico neemt met zijn move. Over de gehele race blijft mijn mening hetzelfde. Dit was niet nodig geweest, met de nieuwe banden hadden beide coureurs kans op een goed resultaat. Mede doordat ze contant met elkaar in de weer waren, waren de rondetijden niet al te best.
Waar ik vooral bij blijf: geweldige race! Echt twee uur lang genieten. Dat is weleens anders geweest :-D
joostie zegt
@willeme: Ik denk dat ik vanavond maar eens een groenteschotel op tafel zet! Bedankt voor je tip!
stfu zegt
Wat. Een. Race. Verstappen zijn imago is nu echt kapot.
desjonnies zegt
@stfu:
Laten we vooral hopen dat Verstappens imago voorgoed kapot is, zodat de marginale middelmaat, de sneuneuzen, de grauwe eeuw, alom aanwezig in de Nederlanden rustig kunnen doorgaan met zeiken op alles en iedereen die meer succes heeft dan zijzelf.
jochempie zegt
@desjonnies: thank you!
ikschrijfookoverautos zegt
Charles Leclerc. Onthoud die naam.
stfu zegt
@ikschrijfookoverautos: ik heb ze allemaal onthouden. Knap he?
ikschrijfookoverautos zegt
@stfu: ヽ(ヅ)ノ
desjonnies zegt
@ikschrijfookoverautos:
Uitstekende Franse Supermarkt keten.
http://brandingsource.blogspot.nl/2012/11/new-logo-e-leclerc.html
viezefreddyw zegt
Mensen wat hou ik van Baku. Wat een knotsgekke race is dit toch weer geweest en wat is het weer een knotsgekke uitslag. Leclerc in de punten. Perez op het podium. Sainz op 5. Stroll in de punten. Hartley in de punten. Grosjean die zichzelf van de baan ketst! Verstappen en Ricciardo die de hele race mooie en respectvolle gevechten hadden maar uiteindelijk elkaar flink elimineren. Je kan zeggen wat je wilt en iemand de schuld geven die je wilt, maar we hebben naar sensatie gekeken. Alweer in Baku!
Van mij mag elke F1 race zo lopen. Mooi man! Sensatie, beleving, winnaars, verliezers en nog meer. Alles zat er in!
Jochempie zegt
@viezefreddyw: Wat was Grosjean een flapdrol eerste klas zeg. Wacht dan even tot je iets van downforce hebt voordat je je banden als een malloot probeert op te warmen. Maar nee hoor, laten we dat maar met 40 km/u doen. Hoppetee, in de muur.
ikschrijfookoverautos zegt
@jochempie: Zag er om eerlijk te zijn niet echt uit alsof hij teveel gas gaf. Het ding brak ineens uit en hij kon niets doen. Heel maf.
Jochempie zegt
@ikschrijfookoverautos: ook zonder gas kun je zo’n ding laten uitbreken, door bruusk je stuur om te gooien zonder dat je downforce hebt op de achterkant.
rhellema zegt
@Jochempie: en wat te denken van Vettel…koude bandjes en dan op topsnelheid een bocht willen nemen om iemand in te halen!!
MaartenD zegt
@viezefreddyw: daar heb je wel een punt..er gebeurde van alles!
Rick-dos zegt
Baku doet zn naam weer aan en Verstappen begint nu ook echt een naam te krijgen. Wat een lange slinger de behanget is dat zeg. Ricciardo was gewoon sneller dan is het mooi dat je strijd levert maar je eigen teamgenoot laat je leven. Hij moet echt snel volwassen gaan worden anders is zn carrière voorbij voordat ie echt begonnen is.
niex zegt
Intussen juich ik meer voor Ric. Dat je je onfatsoenlijk breed maakt in de laatste ronden okee. Maar niet to je teammaat die duidelijk sneller is. Zeker in de niet-snelste auto. Want dat is dom.
MaartenD zegt
Misschien een idee als Max een stapje terug doet naar de F2, wat een pannenkoek!
raoufff zegt
Gefeliciteerd Max! De appel valt niet ver van de boom. Nog meer Red Bull blijven zuipen jochie!!!!!
Jochempie zegt
Ik snap Max zijn gedrevenheid wel, hij wilde die undercut verdedigen in de laatste paar ronden. Maar dit was net even geklungel dat hij twee keer bewoog. Nu moet ik zeggen dat Ricciardo ook risico nam, want als de deur aan de binnenkant open bleef, en hij er tussendoor was geglipt, weet ik niet of hij die bocht had gehaald. Hij had moeten wachten tot hij dichter bij Max zat aan het begin van het rechte stuk. En Max had niet twee keer moeten sturen.
Gulli zegt
@Jochempie: idd, moet zeggen dat ik RIC momenteel de betere rijder van de twee vind, maar dat hij toch wel veel risico’s neemt met zijn uitrem-acties. Vorige week ging het twee keer goed maar een ervan scheelde echt maar millimeters, daar gaf hij Bottas (was dat Bottas ? ) echt geen haartje de ruimte. Was niet zo netjes.
Als hij niemand aantikt is het een wereld-actie, maar het zit soms zó dicht op een ongeluk, misschien wel zoals vandaag?
Gulli zegt
Overigens vind ik dat RIC en Max hier 50-50 blaam treffen. Vanwege te agressief verdedigen en vanwege te aggrassief aanvallen
rikus zegt
Het zou ook leuk zijn als Max eens een race zou uitrijden..
alfapeter zegt
@rikus: Als ik de commentaren lees, heb ik de indruk dat niet iedereen het daarmee eens is.
Jochempie zegt
@alfapeter: Klopt, spektakel is veel waard als je 1.75 uur van je leven opoffert om ernaar te kijken.
rikus zegt
@Jochempie: zodra het kijken van F1 valt onder het kopje: zonde van de tijd, word het tijd voor iets anders.. Breien, stukjes schrijven voor Autoblog, babyshowers organiseren, ik noem maar wat..
pomoek zegt
Race niet gezien wel de beelden van de crash. Ik denk dat het team dit beter had moeten managen. Verstappen had Ricciardo er langs moeten laten, Verstappen verdedigde te fel, Ricciardo nam te veel risico.
Jochempie zegt
@pomoek: Verstappen had Ricciardo er langs moeten laten? Serieus? In de laatste paar ronden van een race, waar ze om positie vechten? Wat heeft Ricciardo gedaan om dat te verdienen dan? Max heeft 15, 20 ronden lang zijn teammaat af weten te houden. Als iemand die positie verdient was Max het wel. En Ricciardo was niet sneller, dat kun je niet na 1 ronde op nieuwe banden al zeggen.
pomoek zegt
@jochempie: je hebt een punt, ik heb de race niet gezien wist niet op welk moment de actie was, heb alleen het fragment op Autoblog gezien. Rest van de opmerking te fel en te en te veel risico blijft denk ik wel op zijn plek.
harrie zegt
@jochempie:
Snap die conclusie in het artikel ook niet, Max had in het begin wat moeite maar liep daarna gewoon uit op Ricciardo totdat hij last kreeg van Hamilton. Pas toen liep Ric weer in tot binnen DRS afstand.
En dat ene rondje koude ultra’s durf ik ook geen conclusies uit te trekken.
misterdrogba zegt
4/4 Max, proficiat.
berlinetta zegt
Pfff spannende race zeg!! Red Bull is het kneusje van de grid, Vettel heeft wederom pech en Hamilton is naast een goede coureur ook vooral een geluksvogel.
rijnounsdoor zegt
@berlinetta: Bottas, die heeft pech. Vettel cracked under pressure
Jochempie zegt
@rijnounsdoor: 100% mee eens. Het is aan Vettel om ongeschonden uit de yellow flag te komen. Niet de schuld afschuiven op iemand die de yellow veroorzaakt. Dat kan iedereen zijn.
berlinetta zegt
@rijnounsdoor: Zonder safetycar had Vettel gewonnen. Dat was wat ik bedoelde. En Bottas heeft zeker pecht, dat ben ik met je eens.
917 Porsche + Audi zegt
de actie van Max en Ricciardo is een spijtige zaak maar konijn van de dag is toch wel Grosjean
Jochempie zegt
@vwaudiporsche: Maar een spannende strijd om konijn van de dag met Ocon in ronde 1.
lekkerlinksrijden zegt
@Jochempie: maar wie was de grootste pechvogel? Sirotkin in de sandwich of Bottas met zijn band?
koeckenbacker zegt
@lekkerlinksrijden: dan sirotkin, bottas kreeg p1 al cadeau
harrie zegt
Ric was gewoon te gretig dit keer. Is ie wel vaker en daar heeft ie vaak mazzel mee gehad, en dit keer ging het mis.
Dom van Red Bull om hem nog zo op te jutten.
soes750 zegt
Je kan niet sturen en remmen te gelijk in een F1 bolide. Grosjean laat ook zien dat gas geven en sturen ook moeilijk is. Ondanks alle safetycars toch weer een spectaculaire race.
Jochempie zegt
Ok, bij nader inzien verplaatst Verstappen zich slechts 1 keer en heeft Daniel alle ruimte om Max niet te raken.
Wat Max deed is best geniaal. Hij stuur nog voor het remmen naar rechts, stuurt naar links en trapt vrijwel tegelijkertijd op de rem. Hij beweegt tijdens het remmen dus diagonaal van rechts naar links, maar doet dat zonder te sturen. Daniel lijkt de afstand naar Max te kunnen bewaren tijdens het remmen, maar het lijkt alsof hij besluit vol op Max te rijden.
Als Max hier de schuld van krijgt is dat echt heel zuur.
Edge zegt
@jochempie: Het zou inderdaad heel zuur zijn, maar toch kijk ik er niet raar van op. Garry Connelly zit namelijk weer in het stewardshokje, en die heeft toch wel een verleden met het ogenschijnlijk bevooroordeeld straffen van zowel Verstappen als jonge coureurs in het algemeen.
Jochempie zegt
@edge: Nou, ze zijn er overuit. Allebei een reprimande. Tikkeltje onterecht denk ik, ik weet nog niet precies wat Max fout deed.
FieRo zegt
Wat had het nog interessant kunnen zijn als ze elkaar er niet afgetikt hadden…
Dat ‘alles’ of ‘niets’ is niet handig, los van dat er scherp geraced moet kunnen worden.
alfapeter zegt
Er gaat een Oostenrijker een beetje boos zijn. De vraag is op wie?
ikleesookoverautos zegt
Daniel had wel beter moeten weten met Max voor zijn neus.
rob5nismo zegt
Ik vond dat red bull ze allebei iets te vrij liet.Want om zo hard te racen tegen je teamgenoot vond ik niet nodig.Maar wel leuk voor ons de kijker
robin78 zegt
Volgens mij remde Ricciardo te laat. Als Verstappen de ruimte had gelaten, dan waren ze beide recht uit gegaan, zoals gisteren met n de vries.
soundgarden zegt
@robin78: juist, amen
robin78 zegt
Maar de grootste fout was het ophitsen via de boardradio van de race engineer van Ricciardo.
alfapeter zegt
Weerom heeft de winnaar een beetje geluk nodig gehad. Dat lijkt naast een goede auto zowat het belangrijkste te zijn.
cpp1 zegt
Kapsel van LH iemand?
soes750 zegt
@cpp1: nee dank je. Daar is mijn haar niet geschikt voor. En mijn hoofd ook niet. Gelukkig maar!
rhellema zegt
@cpp1: nou is er zoveel gebeurd in deze race en jij kan het alleen maar hebben over iemands haardracht?
FieRo zegt
@rhellema: scheelt toch 0.1 seconde per ronde
Breinstein zegt
Wat een knotsgekke race. De duels van beide Red Bulls (eerst met Renault, daarna met elkaar), een faalhaas van een Grosjean en wat een banaan is Bottas. Rijdt overduidelijk over afval heen voordat hij lek reed. Onverwacht toch een winst voor Lewis, ik kan weer heerlijk slapen!
FieRo zegt
@breinstein: die rommel had daar niet moeten liggen. Nu pech voor Bottas, voor hetzelfde gold dat voor Hamilton. Die rommel verdient een penalty voor beïnvloeding van de race!!
ds3thp zegt
Wat een bizarre race zeg!! En wat een actie om plaats 4 en 5……
Moet zeggen, dat ondanks dat het er hard aan toe ging, dit toch wel actie is die men wil zien!
Het is al te lang zaai geweest in de F1, nu is er actie, en dan moet er weer een zondebok aangewezen worden.
Ik ben de laatste die zal zeggen dat Max goed bezig is dit seizoen, maar wat vandaag gebeurde is mij inziens gewoon een race incident!! Max blokt Riciardo (hij bewoog niet tijdens het remmen) en Riciardo maakt een inschattingsfout.
Beide moeten op de blaren zitten en daarmee uit. Op naar Spanje, hopen dat ze daar weer kunnen vechten en elkaar nu heel laten!
FieRo zegt
Max en Ricciardo reden op de limiet vandaag. Jammer dat ze elkaar eruit tikten,was zo onnodig. Na de laatste herstart hadden ze kunnen scoren. Dom.
gwnbmw zegt
ik ben het toch deels met olav eens, als je achterop knalt heb jij schuld.
alhoewel het van allebij een stomme actie was. verstappen weet dat ricciardo laat gaat remmen, ricciardo weet dat verstappen niet vies is van een potje tjering hard gaten dichtgooien.
race incident met veroorzaker ricciardo?
gwnbmw zegt
@gwnbmw: edit: net het clipje op instagram gezien vanaf de auto van ricciardo. het lijkt alsof ricciardo (net aan) op tijd remt, maar plotseling ietsje loslaat (of de inbreng van pa: downforce verliest) en hierdoor op verstappen klapt.
voor de gene die het willen zien, staat in de story van het F1 account op instagram.
gwnbmw zegt
@gwnbmw: edit 2: op beelden gezien dat verstappen, zodra hij daadwerkelijk remde, niet meer van richting is veranderd. dat argument kan dus ook uit het raam geslingerd worden.