In een relatief korte tijd zijn er zeer veel Kona Electrics verkocht.
Over een tijdje zullen we heel anders naar elektrische auto’s terugkijken dan dat wij nu doen. We zitten nu midden in een transitie van olie naar elektra, waardoor het door de bomen soms lastig is om het bos te zien.
Innovators
Uiteraard zijn er veel pioniers en belangrijke innovators. Maar de eerste echt bruikbare elektrische wagen voor het volk is de Hyundai Kona Electric. Althans, als je actieradius meerekent.
Kona Electric
Nu hebben we al gereden met de Kona Electric en ondanks dat één redacteur dapper weerstand blijft beiden, is het geen spannende auto. Maar dat was ook niet de bedoeling van de Hyundai Kona Electric. De Kona Electric moest daadwerkelijk verkopen en verrek: dat is gelukt.
Meer dan 103.719 exemplaren
Er zijn er namelijk meer dan 100.000 van het kekke elektrische crossovertje verkocht. De teller staat op dit moment op 103.719 exemplaren! Het is niet dat de Kona Electric al sinds 2013 (ofzo) op de markt is. Neen, de auto kwam pas in het voorjaar van 2018 in de showrooms te staan.
Nederland
Ongeveer een kwart van alle elektrische Kona’s blijft in Zuid-Korea. In Nederland is de elektrische Kona ook zeer populair. De Kona komt in aanmerking voor lage bijtelling en er hoeft geen MRB betaald te worden.
Daglicht
Om de verkoopcijfers in een juist daglicht te zetten, Nissan wist dit jaar de mijlpaal te bereiken van 450.000 Leafs. Deze auto is echter goedkoper en langer op de markt. Ook heeft de Hyundai Kona Electric concurrentie uit eigen huis. Als je in de markt bent voor een elektrische crossover van Zuid-Koreaanse origine, kun je ook opteren voor de technisch identieke Kia e-Niro.
Duur
In Nederland doet de Kona Electric het ook uitstekend, ondanks de forse prijs. Op dit moment kun je kiezen uit acht uitvoeringen, verdeeld over 2 accupakketen (39 kWh en de luxere uitvoeringen met 64 kWh). De goedkoopste is 36.795 euro, de duurste kost 49.595 euro. De voordeligste ‘gewone’ Kona is er namelijk al vanaf 22.495 euro, dus ook in Nederland betaal je alsnog zeer veel voor de privilege van elektrisch rijden. Qua aanschaf althans.
crepito zegt
Nou nou, prima cijfers maar ‘zeer veel’ is ook wat overdreven. Van je favo auto, de Model 3, zijn er in eenzelfde tijdsbestek bijna ~600,000 verkocht.
jarnobakker zegt
@crepito: maar bij deze vallen er niet spontaan onderdelen af
willeme zegt
@crepito: wordt geen winst op gemaakt. Dankzij venture kapitalisten gefinancierde en onafgebouwde meuk vroeg in de markt dumpen is wat anders dan een solide product als deze schitterende Kona Electric aan de verstandige man brengen.check dat lijnenspel, check de service en check de betrouwbaarheid. Man. Wat een genot.
crepito zegt
@willeme: lol
Robert zegt
Gezien het feit dat die subsidies in de komende jaren geleidelijk worden afgebouwd, kunnen we over twintig jaar hopelijk spreken over de ‘hype’, die ons belastingbetalers toch zo belachelijk veel geld heeft gekost.
Don’t get me wrong, ik heb niks tegen alternatieve aandrijflijnen, maar de beweegredenen van 90% van de bestuurders is alles behalve ‘het milieu’.
crepito zegt
@RRRobert: De gezondheid- en klimaatgevolgen van verbranding van fossiele brandstoffen kost ‘de belastingbetaler’ velen malen meer. Kwestie van tijd voordat EV goedkoper is dan ICE qua aanschafprijs. TCO en neveneffecten al voorbij. Accutechniek en recycling van de grondstoffen ontwikkelt zich zeer snel.
Prijs van renewables per kWh ligt op gunstige plekken al lager dan fossiel.
https://www.reuters.com/article/us-renewables-costs/solar-onshore-wind-costs-set-to-fall-below-new-fossil-fuel-energy-report-idUSKCN1SZ1ML
https://electrek.co/2020/06/03/new-study-every-electric-car-brings-10000-in-life-saving-benefits/
lekbak zegt
@crepito: droom jij maar lekker verder over hernieuwbare energie. We zitten nu nog maar op een paar procent van de gehele behoefte die door zon, wind en water word opgewekt en we gaan nog heel veel meer stroom verbruiken als we gas en olie gaan vervangen door stroom.
Er is domweg niet genoeg plek op ons deel van de wereld voor groene energie. De enige mogelijke oplossing is een vorm van kernenergie. En dat maakt wind en zon direct weer overbodig.
Robert zegt
@crepito: ik ontken ook niet dat dit nodig is, maar het is ronduit pervers hoe de zaken nu geregeld zijn. Enkel de financiële prikkel zorgt ervoor dat mensen zo’n auto kopen of (meestal) leasen. Leaserijders besparen soms vele honderden euro’s per maand op hun bijtelling. De overheid had hier tenminste tegenover kunnen stellen dat dit financiële voordeel weer (deels) in groene initiatieven had moeten worden gestoken, bijvoorbeeld installatie van zonnepanelen t.b.v. het opladen van de auto.
degrotemuis zegt
@RRRobert De stimuleringsregeling werkt inderdaad een tikje te goed, zoals iedere keer. De nu verguisde 14% diesels, de 150km/h Prius brigade en de Not so Plugins. Nog niet veel van geleerd. Ook daar had net als bij privé aanschaf nu best een limiet per jaar aan mogen zitten. Aan de andere kant: ik denk dat er best een aardig aandeel zakelijke rijders is die nu een duurdere EV hebben, maar anders een goedkoper brandstof model zouden rijden.
Dat is dus alleen schijn inkomsten missen, niet echt bijtelling verlies. En de privé kopers betalen ook nog steeds een hogere aanschafprijs die echt niet gedekt wordt door de subsidie, met heel misschien een paar uitzonderingen (MG ZSEV, Zoë, 40kWh Leaf met dealer korting en subsidies?) Er is schijnbaar wel bereidheid om meer te betalen voor de aanschaf van een EV, die er minder of niet was bij spaardiesels, phevs of hybrides. Ik vermoed dat dit niet zo’n fiasco wordt als die modellen eigenlijk waren.
herve11f zegt
@crepito: ik denk dat lekbak gelijk heeft; ik ben daar wel zeker van: zie maar eens hier: https://youtu.be/W0Xx9sZaC8Q
poes zegt
@RRRobert: wat maakt het nou uit wat de beweegredenen zijn? Het gaat toch om het effect. Sterker nog; als iemand zoiets koopt die het normaal gesproken niet zou kopen, dan toont dat aan dat de subsidie werkt.
arthur75 zegt
@poes: précies dat. Het hele millieu-geneuzel is aan mij niet besteed. Ik rijd electrisch omdat ik het dak vol panelen heb. Ook die liggen er niet voor het milieu , maar voor het besparen van pecunia.
vreekfonk zegt
Helemaal mee eens, daarom noemen ze het ook wel “stimuleringsmaatregel”
Dutchdriftking zegt
Tja, het is inderdaad wel de Kadett van 2020……
bernoulli zegt
As-Kona.
nout zegt
Mijn moeder heeft er eentje. Het is een prima wagen, ik kan niet anders zeggen. Geen liefhebbersvoertuig natuurlijk, maar sluit goed aan op wat de markt wenst en biedt kwaliteit. Ondanks de aanschafprijs toch een zeer goede value proposition!
Joris24 zegt
Nu vraag ik me toch een beetje af, met al die EV’s die in NL verkocht worden… De overheid en provincies moeten ondertussen toch een klein fortuin aan MRB inkomsten mislopen. Ik begrijp het stimuleren van elektrische auto’s; met name in de steden is het wenselijk om de uitstoot in elk geval te verplaatsen naar buiten de steden. En liefst natuurlijk (deels) met groen opgewekte alternatieven.
Maar wanneer komt het moment waarop het gat door wegvallen van MRB-inkomsten te groot wordt? EV’s staan erom bekend redelijk zwaar te zijn, dus de wegen hebben alleen maar meer slijtage door een toename van EV’s.
lekbak zegt
@Joris24: de belasting op benzine is vrij fors gestegen de afgelopen tien jaar. De belasting op een kuubje gas idem. De salderingsregeling van zonnepanelen gaat eraf, er is een vergelijkbaar rendabele regeling beloofd dus je het is een absolute zekerheid dat dat een slechte onrendabele regeling gaat worden waar de overheid heel veel centjes vandaan gaat halen.
Je hoeft echt niet bang te zijn dat ze te weinig belasting binnen krijgen hoor.
spidertje zegt
Mijn Kona Elec bevalt me prima, heerlijk relaxed rijden tegen mooi lage kosten. Prima auto!
marcomanta zegt
Sinds februari in het bezit van een Kona, ofschoon ik nog steeds een echte petrolhead ben en geniet van de 5 tot en met 8 cilinder motoren (Opel Manta 400 en Ascona 400 niet te vergeten). De Kona trekt op als een speer in de sportstand (in eco ook zelfs), verbruik is gemiddeld 14 kilowatt per 100 kilometer, dus omgerekend 14 x 23 cent. Thuis tegenwoordig zonnepanelen, geen wegenbelasting de eerste 5 jaar en een onderhoudsbeurt is tenminste betaalbaar. Trouwens stroom tappen langs de snelweg, een goed half uur en je bent weer nagenoeg vol. Aanschafprijs is wel een dingetje.
mustang750supersnake zegt
en wat kost n niro dan?
zijn puike wagens hoor…rij er iedere dag in…..
thomasthomas zegt
Van de week eentje gereden, had wel steeds wielspin ? maar voor de rest wel een fijne auto en alles erop en eraan