Neem je Tesla op Europese roadtrip volgend jaar!

Auteur: , 61 Reacties

Elon Musk heeft namelijk goed nieuws met betrekking tot de laadstations van de Amerikaanse autofabrikant.

Neem je Tesla op Europese roadtrip volgend jaar!

Het is indrukwekkend wat Elon Musk met de Tesla-auto’s heeft neer weten te zetten, maar minstens zo indrukwekkend is het Tesla Superchargernetwerk. Waar traditionele autofabrikanten door middel van joint ventures zo langzaamaan begonnen zijn met het leggen van laadinfrastructuur, is Tesla al jaren bezig met het plaatsen van een eigen netwerk.

Tesla CEO Elon Musk heeft via Twitter laten weten dat de Superchargers volgend jaar heel Europa dekken. Hoeveel laadstations er in 2019 bijgebouwd gaan worden is niet bekendgemaakt, maar volgens Musk moet je probleemloos van Noorwegen naar Turkije kunnen rijden. De CEO spreekt over een 100% dekkend netwerk voor Europa.

Hier in West-Europa hebben Tesla-rijders weinig te klagen met de vele Superchargers. In landen als Hongarije, Polen, Slowakije en Roemenië is echter nog flink werk aan de winkel om een meer dekkende infrastructuur te creëeren.

Op dit moment zijn de meeste Superchargers te vinden in de Verenigde Staten, Europa en China. In landen als Japan, Zuid-Korea en Australië is de autofabrikant ook lekker bezig met het uitbreiden van Superchargers. Een wereldtrip zit er nog niet in. In Midden-Azië ontbreekt het aan Superchargers en ook in Zuid-Afrika en Zuid-Amerika zijn de snelle laadpalen amper tot niet te vinden.



61 reacties

Nu komen er vast nog reacties van mensen die zeggen dat het voor hun hele specifieke situatie niet gaat werken. Of die zeggen dat hun diesel 1000+ km rijbereik heeft en dat persé zonder plaspauze benutten.
Dan heb je nog de mensen die niet begrijpen dat een uurtje langer op je vakantie rit niet erg is als je bedenkt hoeveel tijd je jaarlijks bespaart door niet te hoeven tanken omdat je iedere morgen met een vol geladen auto begint.
Tot zover de range anxiety samenvatting.
@fanboy:

Je vergeet het stukje dat elektrisch rijden een tussenfase is, en dat we nooit voldoende stroomcapaciteit hebben voor alle auto’s.
@jack_abarth: Daarom werk ik aan een plan voor een hamsterfokkerij. Ieder hamstertje krijgt dan zijn eigen looprad met een dynamo erop.
@jack_abarth: Dat is dus absoluut niet waar. Ons NL netwerk is al voldoende up to date om aan de vraag van elektrische auto’s te voldoen.
@laptom: Tennet zegt toch echt iets anders
@lekkerlinksrijden: Dat is raar, de artikelen en berichten die ik van TenneT lees spreken van het tegenovergestelde. Ze kunnen de groei prima aan een voorzien maar weinig problemen (sommige knelpunten op het laagspanningsnet die al 40jaar oud zijn)…
@laptom: mijn schoonzus werkt bij Tennet en ze moeten fors uitbreiden anders wordt het een overspannen boel
@lekkerlinksrijden: Gelukkig is jou schoonzus een betrouwbare bron en de wetenschappers niet… Natuurlijk kunnen weer morgen
@laptom: natuurlijk kunnen we morgen niet 2 miljoen auto’s opladen. Maar de basis van het netwerk is goed en stabiel. Over 10 tot 15 jaar zijn we er klaar voor. Bovendien zorgt de mobiele structuur ervoor dat we veel flexibeler worden met onze energie. Huizen die in de nacht van de batterijen en de auto’s kunnen gebruiken, enz…
@lekkerlinksrijden: Bron? Want TenneT schrijft juist precies het andere.

Sommige lokale netten hebben wat aanpassingen nodig, maar verder valt het allemaal wel mee.

Als we allemaal elektrisch rijden hebben we 20% meer elektriciteit nodig. Dat kan prima door het zelfde netwerk met wat slimme sturing.
@fanboy: goede samenvatting…. het is net als de adoptie van de smartphone “wat heb je nou aan zo’n groot scherm..en jahoor je gaat toch niet internetten op je tel, dat doe ik wel op mn laptop.

Ik snap echter niet dat de overheid na 5 jaar nog geen maatregels heeft genomen om de bijtelling op een 5jaar oude tesla aantrekkelijker te maken. nu gaan die dingen straks naar andere europese landen….
@dutchneon: oh het wordt allemaal nog niet genoeg gesubsidieerd? Op een Model S van 130k zit al verspreid over 5 jaar 75k subsidie. Niemand zit op die auto’s te wachten, ze zijn enkel zo populair omdat ze zwaar gesponsord worden door onze lieve overheid. Nagenoeg niemand rijdt een dergelijke auto omdat ze het zo hoog op hebben met het milieu. Kijk eens naar wat er met de plugin hybrides gebeurde toen daar de fiscale voordelen grotendeels voor verdwenen. Juist, die markt is nagenoeg ingestort.
@borrelnoot: omdat niemand die wagens vanwege het milieu rijdt moet je ze juist subsidiëren (of liever belasting korting geven). De mensen willen best groen rijden maar ze willen er niet veel voor betalen. Slecht gedrag straffen (hoge accijnzen, Diesel boete in de aanschafprijs) werkt veel minder goed dan gewenst gedrag stimuleren.
@mashell: Je mist mijn punt over het feit dat als iemand het niet wil, je het ook niet door iemands strot moet duwen. En dat is nu wel aan het gebeuren. Kijk naar dat ellendige klimaatakkoord dat onlangs ondertekend is. Het wordt je opgedrongen,gaat enorm veel geld kosten, voor 0,007 graden minder opwarming van de aarde. Om te janken.
@borrelnoot: laat die borrelnoot eens werken! waarom zou je die subsidie gaan exporteren als we hier een transitie naar electrische auto’s voor elkaar willen krijgen. Daarnaast was mijn punt omdat subsidie op afschrijving niet interessant is. Veel mensen zoals ik vinden het interessanter om iets te kopen nadat er iemand geweest is die het niet erg vond om veel afschrijving voor zn rekening te nemen ;)
@dutchneon: als ‘we’ hier een transitie naar electrische auto’s voor elkaar willen krijgen? Wie is ‘we’? Ik niet. Het wordt opgedrongen.
@borrelnoot: hoezo? Rij jij nu dan elektrisch?
@laptom: nee, maar als het aan de (r)overheid ligt over pak hem beet 10 jaar wel. Verplicht.
@borrelnoot: erg hè. Jammer dat de overheid ook Chroom 6 en asbest verbiedt… Totaal geen visie die overheid 🤔
@borrelnoot: En waar gaat meneer borrelnoot over x aantal jaar op rijden? Slaolie? Consumptie van olie word met de dag groter. Is het niet het milieu dan wel omdat er geen peut meer Is voor in je bakkie. Of boeit het je niet dat de kinderen van de toekomst geen poep meer kunnen omdat we de aarde helemaal leeggepompt hebben van haar grondstoffen?

@borrelnoot: dat subsidie argument is sterk overtrokken. Het is voornamelijk belasting wegstrepen (mia) en korting op bijtelling tarief tot 50k. Bruto een groot bedrag, netto niet heel schokkend. Op een fossiele bedrijfsaankoop kan je ook je investering aftrekken.
Gezien de ev nog een veel duurdere wagen bruto is (dit geldt niet alleen voor tesla, een audi ice en audi ev schelen ook veel). Dit heeft voornamelijk te maken met de hoge investeringskosten van nieuwe tech ontwikkelen en zal dalen komende jaren. Je kan zeggen het is misgelopen belasting, maar veel ev rijders, neem een tesla klant, zouden normaal in een c/e-klasse of 3/5-series van ~max 75k gezeten hebben ipv. een 130k ICE.
@borrelnoot: Die 75k is een uit de lucht gegrepen getal door populist Piepter Omzicht. Die gaat ten eerste van de P100d uti (de duurste versie) terwijl die maar door 1-2% van de kopers gekocht wordt. Vervolgens is een aanname dat de Tesla rijder anders een 22% bijteller van 130k had gereden. Ze snappen het principe van prijselasticiteit niet. Kleine verrassing: het gros van de tesla rijders komt uit 3-series en A4’s en kan door de lage TCO nu een Tesla betalen. De werkelijke subsidie is +/- 20k. Het is dus geen geld dat de staat mist, het is een fictief bedrag dat alleen in de hoofden van populisten bestaat.
@dutchneon: bijtelling op een 5 jaar oude Tesla? Wie leasest er überhaupt een vijf jaar oude auto? Die Tesla’s worden na de lease verkocht, ofwel aan particulieren ofwel aan buitenlandse handel. En dat laatste is niet erg, we willen immers de planeet redden en niet slechts Nederland. Deze superchargers in Oost Europa zijn gewoon goed voor de restwaarde van je Tesla.
@mashell: zijn te weinig particulieren die 50k aftikken… jij ziet alle subsidie die we op zo’n auto gegeven hebben graag naar het buitenland verdwijnen? Ik zou voorstellen een occasion EV tarief te introduceren met 11% bijtelling over de marktwaarde.
@mashell: Ondernemers die lekker lage bijtelling willen betalen over een tweedehandsje. En tweedehandsjes kan je trouwens ook steeds vaker leasen.
@mashell: Gezien recente ontwikkelingen is dat laatste wel een probleem. CO2 is maar één factor, maar juist dat is geen reden om specifiek in Nederland EV’s te willen. Dat spul heeft immers geen lokale gevolgen.

Met NOx en fijnstof wordt wordt ook flink gespaard en dat komt wel ten goede van de lokale levenskwaliteit. Ik zie geen reden waarom de investering van de Nederlandse burger in schonere lucht om te ademen zo pardoes het buitenland te schenken. Mijn wens zou zijn om dergelijke wagens verplicht op de Nederlandse tweedehands markt te laten komen. Gezien de kwaliteiten van EV’s is dat een manier om echt een transitie te maken middels een kritische massa.

In het begin is dat wellicht funest voor de leaseprijs (meer onzekerheid, lagere restwaarde), maar gezien alle overige voordelen kan dat er wel van af. Op den duur zorgt het mogelijk weer voor lagere leaseprijzen (hogere tweedehands vraag door meer bekendheid) en dus een gezondere automarkt waarvoor minder subsidie nodig is.
@fanboy: zitten is het nieuwe roken. Vroeger deed ik ook stoer van die tank vol, tank leeg acties. Sloeg eigenlijk helemaal nergens op.
@fanboy: deels mee eens. Alleen is het meer dan een uur. In de praktijk sta je toch al snel iedere 250km /300km een half uur tot 45 min stil. Mijn vader heeft zo in zn model s eens 17,5 uur over een rit naar italie gedaan (1270km). Waar hij dat normaal toch in een uur of 13 deed inclusief stops. Ter plekke in Italie was het helemaal een drama, daar moest ie een uur rijden om bij een supercharger te komen. Verder staan er nauwelijks laadpalen in Italie.

Daarnaast zijn er hele volksstammen die elke zomer met een caravan naar zuid europa trekken. Dit gaat helemaal niet werken met de huidige elektrische autos. Ofwel we moeten onze manier van reizen/leven aanpassen, ofwel de elektrische auto heeft nog een lange weg te gaan.
@rutgerg: Zoals je uit dit bericht kunt opmaken neemt de dekking enorm toe. Dan kun je veel efficiënter laden (20-80%). Daarbij zullen we richting de 150-200kW snelladen gaan. Dan kom je dicht bij een gezonde reissnelheid.
@rutgerg: de enige oplossing is dus campers afschaffen. Prima idee!
@boomhauwer: electrische campers dan? Hoef je ook niet met gas te knoeien bij het koken.
@fanboy: afgelopen jaar met een Tesla en S6 terug gereden van Oostenrijk F1 naar Eindhoven. Vanaf hetzelfde hotel vertrokken op hetzelfde tijdstip. S6 14u10min, Tesla 90d 15u30min. Maar 1:20 later in Eindhoven.
@laptom: aardig lang over gedaan dan. Veel file gehad?
@lekkerlinksrijden: Veel file. Maandagochtend 9u terug gereden vanaf grens Bratislava. Tesla was relaxter dan de S6. Autopilot in de file.
@fanboy: ik zit met een rijbereik van 1600km op een volle tank met mijn kia picanto (omgebouwd tot lichte vracht, en een log installatie van 110liter haal ik 1350km met log tel daar de benzine tank bovenop). Ik zit op 50km van mijn zaak, en er zijn geen laadstations op mijn route. Tenzij ik thuis of op het werk bijlaad zit ik vast. Gezien de aanschaf prijs van de beschikbare tesla’s is dit voor mij nog steeds de meest optimale keuze. Maar vermoedelijk zal dat snel veranderen eens de elektrische autos onder de 20000 euro met een range van 300km beschikbaar komen.
@fanboy: niet iedereen kan een TESLA betalen.. (of ander Elektrisch voertuig). Maar ok, dat was jouw misschien nog niet duidelijk. Er zijn ook mensen die het met wat minder te stellen hebben en ook graag willen autorijden. Als Tesla op de markt komt met een auto van 20k, en dezelfde range heeft, hey I am your man. Maar als ik dan hoor dat de tesla 3 circa 60k gaat kosten en niet de 20k die ze eerst riepen dan denk ik.. ik blijf gewoon lekker doorrijden in een milieu verpestende stink bank tot dat er betaalbare elektrische auto’s verschijnen met een fatsoenlijke (400km) range. Relatie van me heeft nu een GOLF E en belooft was 250km range.. Nou gemiddeld nu met t wat koudere weer is t 125-150km en dan rijd ie niet echt sportief.. Wel kachel aan ja.. maar hij is t nu al zat dat als hij naar Eindhoven moet (vanuit Zoetermeer) hij onderweg moet “TANKEN” om niet stil te komen te staan…
@tvr1974: ze hebben nooit 20k geroepen. Zou wel mooi zijn als er kleine betaalbare auto’s zouden komen op E. Bereik van 200km is voor mij genoeg als 2de auto. Paar panelen op het dak.
@fanboy: https://www.dailymail.co.uk/news/article-4764208/Child-miners-aged-four-living-hell-Earth.html
@panam1: Ik had het over range anxiety. Had het dan gewoon onder dit artikel geplaatst.

Maar goed, zeker slecht. Alleen lees je dus oom dat er met industriële machines gewerkt kan worden en dat gebeurt in andere mijnen.
Het dus zaak dat de autoproducenten (ze hebben er allemaal mee te maken) hun supply chain nakijken.
Tesla gebruikt al veel minder Kobalt dan de andere merken, dus dat scheelt een hoop. Gewoon kilos minder per auto.

En tja tegelijkertijd is het ook allemaal ellende in de Niger delta met oliewinning terwijl dat ook gewoon schoner kan zoals op andere plekken. Dus het moet in beide gevallen gewoon naar een beter niveau getild worden.
Ik ben dus niet zo thuis in laadpalen en de werking ervan maar zou ik een E-Golf ook aan de Tesla supercharger kunnen hangen of zijn deze exclusief voor Tesla’s bedoeld?
@sportevo: ze zijn exclusief voor Tesla’s bedoeld (en de eGolf is ook niet zo goed in snel laden).
@mashell: geen idee, zoals ik zei, ik heb geen verstand van elektrische auto’s en het laden ervan.

Maar zoals @fanboy in zijn reactie hierboven schreef is het nog steeds wel een serieuze reden om niet met een elektrische auto op vakantie te gaan vanwege de beperkte laad mogelijkheden onderweg en de daardoor langere reistijd. Ik denk dan dat we dan niet meer over een uurtje langer onderweg praten.

Tenzij je natuurlijk een Tesla hebt maar die is niet voor iedereen haalbaar financieel gezien.
@sportevo: Mocht je met een e-golf naar zuid-Frankrijk willen rijden dan ben je denk ik 2x zolang onderweg als met een diesel. (Ik overdrijf niet!!)
@porscheboy: wij hebben met een S6 en Tesla 90d vanuit Oostenrijk terug gereden. Scheelde maar 10% meer tijd elektrisch. 2x zo lang is behoorlijk koffie praat.
@laptom: je weet dus totaal niet waar je het over hebt. Een e golf heeft een 32 kWh accu jouw tesla 90 en een e golf kun je NIET snel laden!
@sportevo: Alleen voor Tesla maar het zou me niet verbazen als dat eens open gebroken wordt. Want zelf zo’n netwerk opbouwen is niet niks.
@fanboy: het verbaast mij eigenlijk dat het exclusief voor Tesla is. Hoe zit dat met monopoly posities en ACM regelgeving?
@sportevo: Nee joh dit valt nauwlijks een monopolie positie te noemen. Want het staat ieder bedrijf of overheid vrij om ook overal laadpalen neer te zetten.
Maar inderdaad, niemand heeft zo’n wereldwijd netwerk van snelladers. De rest loopt achter maar het komt wel. De Duitse merken hebben ook aardige plannen, duurt alleen even.
@fanboy: Het laadnetwerk is dan ook hun meest waardevolle activa ! Dit is veel geld waZeker op termijn.
De investeringen in zulk een netwerk zorgen er ook voor dat de prijs van een Tesla’s pokkeduur is.
@sportevo: mag hopen van niet, als mensen zo dom zijn om een inferieur product van een sjoemelfabrikant te kopen die zijn zaakjes voor zijn klanten niet op orde heeft, dan lijkt me dat een kleine fabrikant als Tesla dat niet voor ze gaat oplossen!
Tesla is het nieuwe christendom!
@desjonnies: Owjee. Moet ik dan op zondag voor en na het eten bij pa en ma een foto van Musk kussen ofzo?
@desjonnies: Ja, en voor andere is het de Antichrist.
@desjonnies: In dit artikel gaat het eens niet over het verheerlijken of vergelijken van Tesla of dat fanboys helemaal los gaan hoe geweldig het allemaal is.
Leuk die uitbreiding en knap hoe ze het doen maar als het opeens echt zo populair en betaalbaar wordt krijg je toch weer een probleem drukte bij laadpalen, ik zie het op deze manier nog niet goed gaan werken, er zijn zoveel problemen waar je tegenaan gaat lopen, capaciteit, productie, daardoor prijsstijging, beperkte afstand tot daar aan toe maar de laadtijden. Enige goede alternatief wat ik zie is een nieuwe type accu zoals een grafeen batterij die 5x sneller laden en langer mee gaan en hier is vast nog wel wat aan te optimaliseren. Productie is goedkoper (massa) of als tussenstap solid state accu’s die zijn ook op basis van lithium ion en aangezien hier een giga productie van is makkelijker op grote schaal uit te rollen. Tuurlijk heb ik makkelijk lullen vanachter mijn lithium-ion smartphone 😅
@ri_ck: 98% van de auto’s laadt je in de nacht thuis op. Ik ben naast de vakanties nog maar 4x bij een snellader gestaan. Ik ben voor de grap eens berekend dat ik per jaar 12uur bespaar met elektrisch rijden. Scheelt veel tijd nu mijn auto iedere dag vol klaar staat. Gelukkig niet meer naar die benzinestations.
Hier bij de locale supercharger stonden ze laatst op elkaar te wachten om te kunnen laden. Dat lijkt me nog veel erger dan alleen het wachten tijdens het laden.
@soes750: Dat heeft te maken met dat Tesla vroeger onbeperkt gratis superchargen aanbood. Superchargen is eigenlijk alleen voor langeafstandsreizen maar sommige eigenaars misbruiken het en laden daar altijd omdat deze dichtbij zit. Bijv. bij de van der valk in Eindhoven.
@fanboy: Het laadnetwerk is Tesla’s waardevolste activa op de balans!
Op termijn zal de waarde hiervan toenemen, eens Musk dit open zet voor alle EV rijders.
De investeringen in zulk een netwerk zorgen er ook voor dat de prijs van een Tesla’s of EV pokkeduur is. Dit moet men ergens incalculeren. Daarom in DU een consortium van VW-BMW-Mercedes en Ford is opgericht om dit netwerk uit te rollen.Ik heb het reeds eens bericht, autofabrikanten worden in de nabije toekomst ook leveranciers van energie. Inkomsten die ze zullen ontnemen van de Shell’s de Esso’s etc.
Hoeveel laadpalen worden neergezet? En hoeveel heb je er uiteindelijk nodig? Veel meer.
Lijkt erop dat er maar weinig zijn die besef hebben van de chaos die er nu al soms heerst bij de tankstations langs de autoroutes in Frankrijk in de zomer. Stroom tanken duurt vele malen langer en moet een paar keer vaker. Ellende voorgeprogrammeerd.
De elektrische auto heeft al meer dan 180 jaar een geweldige toekomst voor zich.
Elon Musk ZEGT dat ie wat doet.

Eerst effe afwachten tot het er staat, lijkt mij meer met zijn track record.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).