Nep-Volvo wil eigenlijk een BMW X6 zijn

Auteur: , 36 Reacties

Helemaal lukken wil het niet.

In Azië zijn ze buitengewoon vaardig in het kopiëren van westerse ideeën en ontwerpen. Op Autoblog hebben we dit door de jaren heen meermaals besproken, maar oud zal het nooit worden. Van nep-Lamborghini’s tot gekopieerde Porsches, eigenlijk bestaat er van iedere (potentiële) verkoopknaller wel een Chinese kopie. Heel vreemd staan we dus niet te kijken dat Geely het ontwerp van zijn FY11 heeft afgekeken van BMW’s SUV-coupés.

Goed, kijk je naar de voorkant van de auto, dan zul je de vergelijking niet snel maken. Echter, werp je een blik op de achterzijde – en dan met name naar de eendenstaart – dan zul je zien dat de FY11 toch bijzonder veel overeenkomsten vertoont met de BMW X4 en de grotere X6. Hetzelfde geldt overigens voor het zijaanzicht van de Geely. Grappig is dat Geely zelfs heeft besloten het interieur van de FY11, waarvan de foto’s voor de officiële onthulling op het internet terecht zijn gekomen, op de BMW’s van vandaag te baseren. Met name de middenconsole en de dubbele infotainmentschermen lijken van de Beierse fabrikant te zijn overgenomen.

Hoewel we hierboven lieten vallen niet per se heel verbaasd te zijn, moeten we toch enige verontwaardiging over de auto uiten. Immers, Geely is sinds enkele jaren het moederbedrijf van Volvo en had hierom veel eenvoudiger designelementen van zijn Zweedse dochter over kunnen nemen.

Geely heeft op het gebied van design duidelijk besloten een andere weg in te slaan als Volvo, de FY11 is wel degelijk op hetzelfde platform gebouwd als de huidige XC40. Daarbij heeft de wagen dezelfde aandrijflijn als de compacte crossover. De krachtigste versie van de vierwielaangedreven FY11 wordt naar verluidt aangedreven door de geblazen tweeliter viercilinder, die ook in de XC40 (rijtest) ligt. Het blok produceert 238 pk.



36 reacties

smoelt best goed, helemaal dat interieur is wel appart
@gove: Ik durf zelfs te zeggen dat ‘ie mooier… eh… naja, minder lelijk is dan de BMW’s waarvan ‘ie is afgekeken.
@dondeboer: precies wat ik denk!
Achtung baby, even better than the real thing.
Van voren een GLE coupé. Van achter X6
Het zou zomaar een Chevy kunnen zijn
Ziet er helemaal niet slecht uit.
Domme ideeën overnemen !!

Ferdinand Verbiest draait zich 3X om ..
@lincoln: Is dat niet die gast van Samson?
@fmgarcia: ken uw klassiekers…
Heel kort: Ferdinand Verbiest was een Vlaamse jezuïet die een groot deel van zijn leven tot aan zijn dood in China heeft doorgebracht. Daar bleef hij tot zijn dood. Het was een zeer geziene man, die in hoog aanzien stond bij het Chinese hof. Van hem wordt gezegd dat hij de uitvinder is van de eerste automobiel (een kleine stoomwagen op schaal).
Ik vind dat dashboard nog best mooi.
Ik ben niet in de markt voor x6-type auto’s, maar als je daar van houdt ziet dit er niet verkeerd uit imo
Toch wel vreemd dat Geely de X6 zo nadrukkelijk kopieert. Met Volvo en Lynk & Co. laten ze toch prima zien dat het ook anders kan
Mooi klaar mee. Nog zo’n gedrocht er bij.
Dit is toch een ontwerp van Fiscal Year ’11?
Afgezien van de “schijtende hond” houding best een leuke wagen! Vooral het interieur vind ik als gadget liefhebber gaaf
Ziet best goed uit …alleen het interieur vind ik niet zo geslaagd beetje rommelig en oogt goepkoop..maar verder laat maar komen deze Geely.
Op foto 2 zie je gewoon audi a5 achter lampen 1 op 1
Beter goed gejat dan slecht verzonnen
Volvo’s zijn toch nep-Geely’s?
@menaz: Volvo Cars opereert onafhankelijk van Geely Automobile maar ze werken samen op deelterreinen. Dat betekent dat Volvo’s gewoon in Zweden worden bedacht en in Europa (en de VS geloof ik) gebouwd worden. Het is dus een 100% Westers automerk, met Chinees geld ontwikkeld.
Moet meer aan een caddilac van heden denken bij dat smoeltje
Ik gun ze de meest recente BMW-designs.
5 jaar geleden lachten we ze nog uit. Nu zou deze auto niet mistaan in Europa. Waar staan ze over 5 jaar?
@stuko: Als enige op de autoRai..
@stuko: de kwaliteit van deze dingen is toch echt een stuk minder, er is geen dealer in de buurt, geen onderdelen, en je staat voor lul op t werk/voetbal club als je verteld dat t geen bmw is.

Ik zie dit soort auto’s toch echt niet zomaar verschijnen in onze straten, en zeker niet in grote aantallen.
@gwnbmw: Je staat met zo’n ‘SUV cooupé’ (sic) per definitie voor lul, of er nou Geely, BMW, Bentley of Jesus The Lord Our Saviour Himself Motor Company op staat. Hoe meer je voor zo’n gedrocht betaalt, hoe meer voor lul je staat. Ergo, met een BMW sta je dan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid meer voor lul dan met een Geely.
@vaakbenjetebang: over smaak valt niet te twisten, maar ik vind een x6 dan toch echt de mooiste x-klasse die er is. let er ook op dat suv’s functie over vorm zijn.
“In Azië zijn ze buitengewoon vaardig in het kopiëren van westerse ideeën en ontwerpen”

Misschien wat beter in de materie duiken. Want het is in dit geval het westen die hebben gekopieerd. Zie Ssangyong Actyon, de voorloper van de X6.
@janboel: meen je deze comment? Alleen omdat het dezelfde klasse is betekend nog niet dat het gejat is. Anders zou elke sedan ook gejat zijn?
De BMW waarvan dit design gejat is was al lelijk maar dit is nog erger.
Ik kan niet wachten op de Geely-interpretatie van de nieuwe BMW 7!
@jeroenwz: Die heeft waarschijnlijk de bbq doorlopen tot in de zijschermen…
Binnenkort verkrijgbaar via AliExpress.
Kopiëren zit in de Chinese cultuur: waarom zou je iets wat in het verleden al goed is gemaakt, zelf nog een keer anders gaan doen? Kopiëren is voor de Chinezen helemaal niet negatief; ze beschouwen het als iets moois om dingen na te maken. Het is dus een compliment als een Chinees je product probeert na te maken.
SUF

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).