
Een nieuw tijdperk BMW-modellen heeft een hoog prijskaartje.
Net als in de reacties onder het lanceringsartikel van de BMW iX3 waren de reacties op de Autoblog-redactie wisselend. Termen als ‘nietszeggend design’ kwamen voorbij, maar ook ‘de eerste BMW sinds lange tijd waarbij ik mijn ogen niet met een verroeste schroevendraaier wil uitsteken’ en ‘de flair van iets nieuws’.
Bij BMW zullen ze natuurlijk bijzonder lovend zijn over de nieuwe generatie BMW’s. Het bedrijf heeft dan ook een gigantische zak geld in het project gestoken. De grote baas van de autofabrikant uit Beieren maakt bekend hoeveel centen er geïnvesteerd zijn.
Miljarden euro’s zitten in de Neue Klasse
Die investeringen begonnen vijf jaar geleden. Sindsdien heeft BMW ”ver over de 10 miljard euro” in de Neue Klasse-generatie gestoken. Let wel: hier zitten ook de investeringen voor gloedjenieuwe zesde generatie elektromotoren en batterij in én de ontwikkeling van het dashboardbrede scherm.

Vooralsnog uiten de investeringen zich alleen in de elektrische hoge 3 Serie, maar dat is nog maar het topje van de ijsberg. De gewone 3 van de Neue Klasse was ook aanwezig bij de presentatie van de iX3, zij het in een camouflerende jas. Deze 3 Serie brengt de i3-naam terug in het BMW-gamma. Natuurlijk komt daar ook een iM3-versie van.

En zo zal BMW nog wel even doorgaan met het uitpoepen van Neue Klasse-modellen. Tegen het einde van 2027 moeten er meer dan 40 nieuwe of vernieuwde auto’s zijn gepresenteerd. Dat worden een boel BMW-persberichten voor ons en minstens zoveel Autoblog-artikelen voor jou!
Lees ook: Dit is de prijs van de BMW iX3
Via Bloomberg





Budget van de ontwerper was alleen al op voor ze begonnen?
exact. dit zijn geen nieren meer maar konijnentanden.
Precies zoals de originele Neue Klasse.
Serieus, bedenk eens iets origineels. Zo simpel dit
Een duur prijskaartje. Gek dat er zoveel geld aan dat prijskaartje gespendeerd werd.
Jammer dat er zoveel geld uitgegeven wordt, om dan wederom met lelijke hoge hokken af te komen. Hopelijk volgen er nog “lage” hokken die minder lelijk zijn.
Moet je nagaan…
(heb hem aangepast)
*hoog prijskaartje
Doe het zelf dan beter, en wat rij je dan, wat voor hok?
Wat een hork van een auto, zowel van binnen als buiten niet om aan te zien.
Snelladen en range is vooral een luxe voor de gemiddelde Nederlander. Ik ken vrij weinig mensen die meer dan 300 km enkele rit per dag rijden (buiten vakanties om). Het uiterlijk van deze wagen vind ik als bmw man niet lelijk. Een A6 etron station is op dit moment in mijn optiek 1 van de mooiere elektrische wagens. Zelf rijd ik een iX1 30 van rond de 65k en ik heb wel pijn aan mijn hart als ik zie dat ik daar ook een instap A6 van had kunnen leasen.
Nieuwe a6 is op dit moment 1 van de lelijkste auto’s juist die je kan kiezen .
Enige kleur waar hij een beetje in uit komt is dat licht bruine .
Ix1 is mooier en rijdt beter dus goede keuze
Haha. Over smaken kun je twisten. Zelf vind ik de A6 e-tron een fraaie wagen, zowel de station als de liftback. De vorige generatie X1 was fraai maar de huidige heeft nogal veel opties nodig om wat ze lijken.
Maar dat een voorwiel aangedreven BMW beter rijdt dan een achterwielaangedreven Audi van twee segmenten hoger met een flink langere wielbasis is bijzonder onwaarschijnlijk.
Natuurlijk zitten in het bedrag ook de bouw van nieuwe assemblage lijnen, personeels kosten, enz… maar ik wacht op de sedan. Persoonlijk rij ik liever met lagere auto’s dan SUV’s.
Techniek is top maar wat een gedrocht. Hoop echt dat deze achtrlichten niet op de nieuwe elektrische 3serie komen.
Ik vind sowieso alle suv’s al heel suf. Alles lijkt op elkaar. Europees, Chinees, overig aziatitisch spelen, designtechnisch, allemaal leentjebuur. Het is één grote uniforme bende. Misschien word ik oud, maar ik mis de jaren 80, 90 en ’00.
Daarmee ben je officieel “oud” 😉
Ik ben zelf een kind van de jaren zeventig en tachtig. De Golf 1 en2, Mercedes Benz W124, Ford Escort, Lancia Delta, Ferrari 308, enz. waren beeldbepalend in en voor mijn jeugd.
Ikzelf kom uit de jaren 90, maar ben op het gebied van auto’s ook “oud” denk ik. Nieuwe auto’s kunnen me al jaren niet meer bekoren, en ik zit mezelf dagelijks alleen maar online te vergapen aan de hothaches uit de jaren 80/90, en stijlvolle BMW’s/Alfa’s van tot zo’n 15/20 jaar geleden. In mijn ogen toch de hoogtepunten van de automarkt.
Ik ben geen SUV fan, dus de hoop is gevestigd op de nieuwe 3. De neus vind ik in ieder geval wel positief en ik ga terug naar waar het vandaan komt, het was een mooi design.
Kan zich meten met Kia en Ford. Even nikszeggend en even lelijk.
Ik vraag me altijd af hoe die kosten structuur ineen zit.. Want uiteindelijk hoor je toch meestal dat het LED scherm dan een LG is, een ander motortje van Bosch, een schakelaar van een ander merk..
Ik wil het niet afbreken maar ik ben dan echt benieuwd hoe die R&D afdeling werkt..
Zelfs al kost een goede ontwerper snel 100k per jaar aan loon, dan heb je nog 100.000 knappe koppen die je kan inzetten.
10 miljard in inrichting productiestraten denk ik. Kan mij niet voorstellen dat ontwikkeling van batterijen en software, een dashboard…..meer dan 10 miljard kost. Nieuwe productiestraten, lakstraat, batterij fabricage, zeker wel. Heb diverse productiefaciliteiten gezien o.a. in Japan……en complexiteit is enorm.
De splinternieuwe fabriek in Hongarije lijkt mee te zitten in het budget. En dan kom je inderdaad al een stuk sneller aan 10 miljard.
https://youtu.be/0laBtrrKOYA?si=Wc20I08vhOPrsV6C
Vanaf 2minuten30
dan zei men vroeger iets van die Chris Bangle zijn designs…maar die lijken nu mooi in vergelijking met de recente hokken van BMW. Zeker binnenin, wat een drama
Ik vind het interieur en met name de stoelen en dat brede scherm wel mooi.
Dit klinkt als de het laatste stootje voor de bubble…..enige manier hoe Duitsland kan overleven is door verplicht electrisch wagenpark uit te stellen. Met autonoom rijden plus geen beleving gaat niemand meer betalen voor ‘premium’
Hoezo? Audi, BMW, Mercedes en Porsche hebben net als de Koreanen en Chinezen 800V technologie op de markt in populaire segmenten.
Nu nog even wat extra investeringen in een wat uitgebreider kleurenpalet want wat er nu in de configurator staat is om te huilen zo saai.
Ik vind de buitenkant goed gelukt. Vind de neus toch wel het oude BMW gevoel geven. Die nieren zo, het hangt een beetje voorover, net als de haaienneus vroeger, krijg een beetje E30 gevoel. Ook de achterlichten zijn goed te doen.
Maar ja.. voor mij het interieur dan weer.. wat een sof. Ik ben fan van klokken achter het stuur, met een gewone klokkenboog er overheen, mooi scherm in de middenconsole, etc. Nou dan is dit voor mij bagger. Doe mij dan maar de nieuwe GLC E die heeft wel gewone schermen. Ook het stuur van deze BMW vind ik heel gek.