
Dit is een heel mooi stukje Nederlands vakwerk.
Het lijkt erop dat Niels van Roij niet om werk verlegen zit. Vorige maand presenteerde hij de Testarossa Targa en nu is hier alweer zijn volgende creatie. Dit is niet de langverwachte Ferrari Daytona Shooting Brake, maar wel een shooting brake.
Het team van Niels van Roij heeft wederom de zaag gezet in een Rolls-Royce. Eerder bouwde hij al de Wraith Shooting Brake, maar nu is het ‘lijdend voorwerp’ een Corniche Coupé uit 1981.




Deze auto is al veertig jaar in het bezit van dezelfde familie. Zij hadden nu de wens om er een praktische shooting brake van te maken. Dat hoef je natuurlijk geen twee keer te vragen aan Niels van Roij.
Het idee van een shooting brake is geweldig, maar de uitvoering laat nog wel eens te wensen over. Zo niet deze keer. Niels van Roij en zijn kompanen heel fraai werk afgeleverd. Deze Corniche Shooting Brake had zomaar door Rolls-Royce zelf gebouwd kunnen zijn.



Nu ze de Corniche toch aan het verbouwen waren, heeft de auto ook meteen een volledige restauratie gekregen. Of eigenlijk was het andersom: de auto was toe aan een restauratie en daarom zijn ze op het idee van een coachbuild gekomen.
Nog een bijzonder detail is de inklapbare fietsendrager achterop. In ingeklapte toestand is deze naadloos geïntegreerd in de achterbumper. Best wel briljant. De opdrachtgevers zijn fervente fietsers, vandaar hun wens om fietsen te kunnen vervoeren met de Rolls-Royce.



Het idee was eigenlijk om de fietsen in de kofferbak te vervoeren. Dat bleek helaas niet mogelijk. Althans, niet zonder er een soort hoge lijkwagen van te maken. Daarom werd gekozen voor een alternatieve oplossing: de fietsendrager.
We weten niet wat dit geintje gekost heeft, maar ongetwijfeld een veelvoud van de waarde van de auto. Voor een Corniche Coupé betaal je rond de 50 mille, maar het is duidelijk dat deze auto een grote emotionele waarde heeft voor de eigenaren. Daarom mocht dit project wat kosten.





Smaken verschillen.
Die hele lijn klopt gewoon niet. Jammer van normaal zo’n prachtige auto.
Sowieso zijn shooting brakes overrated.
Ik vind ‘m wel mooi. Keurig uitgevoerd zo te zien.
Er zijn zat originele RR’s uit die jaren en ze hadden ook een Audi SUV kunnen aanschaffen bijvoorbeeld. Dit kom ik veel liever tegen bij een mountainbikepaadje.
Prachtig? Ik vind van niet. De lijnen kloppen niet in mijn ogen. De D-stijl vind ik te breed. Van achter lijkt die platgeslagen.
Het gros wat Niels verzint kan mij niet bekoren, maar fijn dat de eigenaren er blij mee zijn.
Het vakwerk zal wel prima zijn, maar ai, dit doet pijn aan mijn ogen.
Ik ben het met de personen hierboven eens. Optisch is het weinig bewonderenswaardig. Het zal ongetwijfeld vakmanschap zijn, maar de nadruk van de auto ligt nu veel te veel op de optisch zware achterzijde, die ook nog eens achterover lijkt te hangen door alle extra gewicht.
Weinig fraai resultaat.
Mja, ik twijfel nog of ik dit wel écht helemaal geslaagd vind De verhoudingen zijn net niet helemaal kloppend. Ik denk dat dit komt doordat de zijruit achter erg groot is, en de C-stijl eveneens.
De achterlichten komen volgens mij van een MG B, maar corrigeer me gerust. En van welk merk zou (de basis van) die achterklep afkomstig zijn?
Zijn de originele achterlichtunits van een Corniche coupé/cabrio, meen ik. Maar wellicht, dat er wat aan cross-cultural exchange is gedaan en het dezelfde units zijn als op een MG B. Zoals je die van een Alfa GT Junior van 50 jaar geleden ook op de duvel en z’n ouwe moer (inclusief Lamborghini’s, zoals de Islero) tegenkomt.
Heb meer respect voor het vakmanschap dan het design verhaal. Die shooting breaks zijn imo zo overgewaardeerd. Enkel een daklijn doortrekken is wat mij betreft niet heel vindingrijk. Ik zie deze auto dan ook liever in de originele staat.
Ik vind dit dus wel helemaal geslaagd. Heel mooi gedaan en zo’n fietsenrek is toch briljant gedaan.
Mensen met een RR hebben geen fietsten achterop , evenals een caravan of dakkoffer .
Deze eigenaar heeft dus blijkbaar wel fietsen en wil deze graag mee kunnen nemen.
Is de eigenaar chronisch verkouden? Heeft hij naast de jacht (daarom heb je een shooting brake) ook handkarren als hobby? Of is er een andere reden van de kleenex doos in de middenconsole?
Als het zo belangrijk was om een ingebouwde fietsendrager te hebben, had een Opel Corsa D ook volstaan.
wederom een shooting brake, wederom niet om aan te zien. Maar ik geloof niet dat ik ooit een SB-ombouw heb gezien die wel geslaagd is.
Het is allicht knap vakmanschap om er nog wat van te maken, maar het concept werkt toch gewoon niet? Het haalt de hele lijn overhoop, het ontwerp raakt uit balans en je krijgt er een paar rare oppervlakken bij (zoals die lange zijruit).
Is gewoon heel leuk dat mensen de auto die ze al veertig jaar hebben een nieuwe impregneren voor nieuwe ervaringen die passen bij het leven van nu. Lijkt erg mooi uitgevoerd. Ik zou willen dat ik ook zo’n opdracht kon geven
Fraai is het niet. Maar wel een Opel-uitschuif-fietsenrek. Dat maakt het allemaal weer goed.
Ik vind em prachtig. De verhoudingen kloppen wel. Het is een heel hedonistische auto. Een perfecte transformatie van de oorspronkelijke hedonistische staat als cabrio voor de Yup uit de jaren 80 naar die van de pensionado uit deze 20’s. Het had ook een camper kunnen worden, maar deze mensen kiezen een coachbuild shooting brake met ingebouwde fietsendrager. Oprecht: applaus.
PS Die oplossing met fietsendrager gaan we ongetwijfeld vaker zien.
NB De meesters van Touring Superleggera konden het niet beter met de Maserati Bellagio Fastback en de Bentley Flying Star. Modernere auto’s, ook mooi, maar het blijven shooting brakes. Die vorm heeft ook zo zijn beperkingen.
Net een lijkenwagen 🤭