• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Niels van Roij presenteert prachtige shooting brake

Auteur: machielvdd, gepost 9 oktober 2025 om 13:59 – 19 Reacties

Dit is een heel mooi stukje Nederlands vakwerk.

Het lijkt erop dat Niels van Roij niet om werk verlegen zit. Vorige maand presenteerde hij de Testarossa Targa en nu is hier alweer zijn volgende creatie. Dit is niet de langverwachte Ferrari Daytona Shooting Brake, maar wel een shooting brake.

Het team van Niels van Roij heeft wederom de zaag gezet in een Rolls-Royce. Eerder bouwde hij al de Wraith Shooting Brake, maar nu is het ‘lijdend voorwerp’ een Corniche Coupé uit 1981.

Niels van Roij Rolls-Royce Corniche Shooting Brake
Niels van Roij Rolls-Royce Corniche Shooting Brake
Niels van Roij Rolls-Royce Corniche Shooting Brake
Niels van Roij Rolls-Royce Corniche Shooting Brake

Deze auto is al veertig jaar in het bezit van dezelfde familie. Zij hadden nu de wens om er een praktische shooting brake van te maken. Dat hoef je natuurlijk geen twee keer te vragen aan Niels van Roij.

Het idee van een shooting brake is geweldig, maar de uitvoering laat nog wel eens te wensen over. Zo niet deze keer. Niels van Roij en zijn kompanen heel fraai werk afgeleverd. Deze Corniche Shooting Brake had zomaar door Rolls-Royce zelf gebouwd kunnen zijn.

Niels van Roij Rolls-Royce Corniche Shooting Brake
Niels van Roij Rolls-Royce Corniche Shooting Brake
Niels van Roij Rolls-Royce Corniche Shooting Brake

Nu ze de Corniche toch aan het verbouwen waren, heeft de auto ook meteen een volledige restauratie gekregen. Of eigenlijk was het andersom: de auto was toe aan een restauratie en daarom zijn ze op het idee van een coachbuild gekomen.

Nog een bijzonder detail is de inklapbare fietsendrager achterop. In ingeklapte toestand is deze naadloos geïntegreerd in de achterbumper. Best wel briljant. De opdrachtgevers zijn fervente fietsers, vandaar hun wens om fietsen te kunnen vervoeren met de Rolls-Royce.

Het idee was eigenlijk om de fietsen in de kofferbak te vervoeren. Dat bleek helaas niet mogelijk. Althans, niet zonder er een soort hoge lijkwagen van te maken. Daarom werd gekozen voor een alternatieve oplossing: de fietsendrager.

We weten niet wat dit geintje gekost heeft, maar ongetwijfeld een veelvoud van de waarde van de auto. Voor een Corniche Coupé betaal je rond de 50 mille, maar het is duidelijk dat deze auto een grote emotionele waarde heeft voor de eigenaren. Daarom mocht dit project wat kosten.

Ook interessant!

  • Is de SL Shooting Brake beter te pruimen in blauw carbon?
  • Maken of kraken? De Aston Martin V12 Vanquish Shooting Brake
  • Brabus tovert de Mercedes SL om tot bizarre shooting brake
  • Arteon Shooting Brake van Mark duwt 500 Nm naar de voorwielen! #MijnAuto

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

corniche, niels-van-roij, Rolls-Royce

Vorig bericht: « Dit is het tegenovergestelde van de Model Y Standard
Volgend bericht: Kijk, de nieuwe Audi Q7 wordt een echte asobak »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dymff zegt

    9 oktober 2025 om 14:42

    Smaken verschillen.
    Die hele lijn klopt gewoon niet. Jammer van normaal zo’n prachtige auto.

    Sowieso zijn shooting brakes overrated.

    Login om te reageren
  2. baardmijt zegt

    9 oktober 2025 om 14:53

    Ik vind ‘m wel mooi. Keurig uitgevoerd zo te zien.
    Er zijn zat originele RR’s uit die jaren en ze hadden ook een Audi SUV kunnen aanschaffen bijvoorbeeld. Dit kom ik veel liever tegen bij een mountainbikepaadje.

    Login om te reageren
  3. lecomte zegt

    9 oktober 2025 om 14:59

    Prachtig? Ik vind van niet. De lijnen kloppen niet in mijn ogen. De D-stijl vind ik te breed. Van achter lijkt die platgeslagen.
    Het gros wat Niels verzint kan mij niet bekoren, maar fijn dat de eigenaren er blij mee zijn.

    Login om te reageren
  4. RooieRick zegt

    9 oktober 2025 om 15:03

    Het vakwerk zal wel prima zijn, maar ai, dit doet pijn aan mijn ogen.

    Login om te reageren
  5. barchettadriver zegt

    9 oktober 2025 om 15:27

    Ik ben het met de personen hierboven eens. Optisch is het weinig bewonderenswaardig. Het zal ongetwijfeld vakmanschap zijn, maar de nadruk van de auto ligt nu veel te veel op de optisch zware achterzijde, die ook nog eens achterover lijkt te hangen door alle extra gewicht.

    Weinig fraai resultaat.

    Login om te reageren
  6. Robert zegt

    9 oktober 2025 om 15:35

    Mja, ik twijfel nog of ik dit wel écht helemaal geslaagd vind De verhoudingen zijn net niet helemaal kloppend. Ik denk dat dit komt doordat de zijruit achter erg groot is, en de C-stijl eveneens.

    De achterlichten komen volgens mij van een MG B, maar corrigeer me gerust. En van welk merk zou (de basis van) die achterklep afkomstig zijn?

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      9 oktober 2025 om 16:10

      Zijn de originele achterlichtunits van een Corniche coupé/cabrio, meen ik. Maar wellicht, dat er wat aan cross-cultural exchange is gedaan en het dezelfde units zijn als op een MG B. Zoals je die van een Alfa GT Junior van 50 jaar geleden ook op de duvel en z’n ouwe moer (inclusief Lamborghini’s, zoals de Islero) tegenkomt.

      Login om te reageren
  7. bart_m zegt

    9 oktober 2025 om 15:59

    Heb meer respect voor het vakmanschap dan het design verhaal. Die shooting breaks zijn imo zo overgewaardeerd. Enkel een daklijn doortrekken is wat mij betreft niet heel vindingrijk. Ik zie deze auto dan ook liever in de originele staat.

    Login om te reageren
  8. vopo zegt

    9 oktober 2025 om 16:40

    Ik vind dit dus wel helemaal geslaagd. Heel mooi gedaan en zo’n fietsenrek is toch briljant gedaan.

    Login om te reageren
    • slickrick zegt

      9 oktober 2025 om 19:25

      Mensen met een RR hebben geen fietsten achterop , evenals een caravan of dakkoffer .

      Login om te reageren
      • vopo zegt

        9 oktober 2025 om 22:21

        Deze eigenaar heeft dus blijkbaar wel fietsen en wil deze graag mee kunnen nemen.

        Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    9 oktober 2025 om 16:58

    Is de eigenaar chronisch verkouden? Heeft hij naast de jacht (daarom heb je een shooting brake) ook handkarren als hobby? Of is er een andere reden van de kleenex doos in de middenconsole?

    Login om te reageren
  10. Loek zegt

    9 oktober 2025 om 18:49

    Als het zo belangrijk was om een ingebouwde fietsendrager te hebben, had een Opel Corsa D ook volstaan.

    Login om te reageren
  11. BussoGT zegt

    9 oktober 2025 om 20:43

    wederom een shooting brake, wederom niet om aan te zien. Maar ik geloof niet dat ik ooit een SB-ombouw heb gezien die wel geslaagd is.

    Het is allicht knap vakmanschap om er nog wat van te maken, maar het concept werkt toch gewoon niet? Het haalt de hele lijn overhoop, het ontwerp raakt uit balans en je krijgt er een paar rare oppervlakken bij (zoals die lange zijruit).

    Login om te reageren
  12. pignon zegt

    9 oktober 2025 om 21:57

    Is gewoon heel leuk dat mensen de auto die ze al veertig jaar hebben een nieuwe impregneren voor nieuwe ervaringen die passen bij het leven van nu. Lijkt erg mooi uitgevoerd. Ik zou willen dat ik ook zo’n opdracht kon geven

    Login om te reageren
  13. mjpamsterdam zegt

    9 oktober 2025 om 23:15

    Fraai is het niet. Maar wel een Opel-uitschuif-fietsenrek. Dat maakt het allemaal weer goed.

    Login om te reageren
  14. verdebosco zegt

    10 oktober 2025 om 05:19

    Ik vind em prachtig. De verhoudingen kloppen wel. Het is een heel hedonistische auto. Een perfecte transformatie van de oorspronkelijke hedonistische staat als cabrio voor de Yup uit de jaren 80 naar die van de pensionado uit deze 20’s. Het had ook een camper kunnen worden, maar deze mensen kiezen een coachbuild shooting brake met ingebouwde fietsendrager. Oprecht: applaus.
    PS Die oplossing met fietsendrager gaan we ongetwijfeld vaker zien.

    Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      10 oktober 2025 om 10:27

      NB De meesters van Touring Superleggera konden het niet beter met de Maserati Bellagio Fastback en de Bentley Flying Star. Modernere auto’s, ook mooi, maar het blijven shooting brakes. Die vorm heeft ook zo zijn beperkingen.

      Login om te reageren
  15. JamesBond007 zegt

    10 oktober 2025 om 06:49

    Net een lijkenwagen 🤭

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North