
Ian Callum heeft een shooting brake-variant ontworpen van de V12 Vanquish.
Een Aston Martin Vanquish Shooting Brake, die kennen we al. Deze is ontworpen door Zagato en gebaseerd op de laatste Vanquish. We krijgen nu echter een shooting brake voorgeschoteld op basis van de V12 Vanquish. De eerste generatie dus.
In 2023 kregen we al één plaatje van deze auto te zien, maar nu is er eindelijk meer beeldmateriaal. Dit zijn niet zomaar renders van een willekeurige Instagrammer, dit design is afkomstig van Ian Callum himself. Inderdaad, de man die destijds de V12 Vanquish ontwierp.

Als je goed kijkt zie je meer verschillen met de originele V12 Vanquis dan alleen de daklijn. Deze shooting brake is namelijk gebaseerd op de Vanquish 25. Dit is de gemoderniseerde versie van de V12 Vanquish, die Ian Callum in 2020 presenteerde. Deze heeft niet alleen een opgefrist design, maar ook een nieuw onderstel, een nieuw uitlaatsysteem en (optioneel) een nieuwe automaat.


Gaat deze V12 Vanquish Shooting Brake ook echt gebouwd worden? Dat ligt aan de vraag. Het zijn nu alleen nog renders, maar als je interesse hebt kun je contact opnemen met Callum Designs. Ian Callum heeft zelfs een C-X75 straatlegaal gemaakt, dus een Vanquish Shooting Brake moet ook wel lukken. Geen zin om contact op te nemen met Ian Callum? Dan mag je ook de reacties laten weten of deze auto wel of niet gebouwd moet worden!





Prachtig!
Meer driedeurs hatchback dan shooting brake maar omdat het op zo’n sterke basis is kan het er wel mee door.
Nee, gaat hem niet worden. Ferrari komt er wel mee weg met hun purosangue.
Eh sinds wanneer is de Purosangue een Shootingbrake ?
Ik vind hem wel in het rijtje passen
In ’t rijtje van… auto’s? 🤔
Als deze Vanquish een shooting brake is dan is de Ferrari FF dat ook.
Het schuine zijaanzicht vooraan is wel slordig gedaan, met de heel opvallende vertikale “verbindingslijn” aan de deurklink. De wielkasten achteraan lijken ook onrealistisch breed t.o.v. vooraan. Maar vind het wel een dik concept.
Alles met vrijwel dezelfde achterlichten als een 7g Galant hatchback is goed toch?
Ik ben er niet weg van.
Verhouding komen wat raar over (op de foto).
Misschien valt het in het echt best mee.
De achterkant ligt moelijk op het netvlies…. Dus laat maar.
Vind hem eigenlijk wat anoniem / lafjes aandoen. Wel netjes maar ook wat voorzichtig. Maar ik ben niet in de markt voor stations of voor dit budget dus dat is verder niet zo relevant.
Past dit ontwerp niet heel erg goed op de boulevard’s van de Sultan van Brunei? Hij heeft toch opslagruimtes vol met speciaal voor hem gemaakte luxe Shooting Brake exemplaren.
Maken! Behoorlijk vet apparaat!
Nee dit is het voor mij niet.
Liever een DBS Superleggera. Gewoon zoals-ie, geen shooting brake. En die zal vermoedelijk ook een stuk minder prijzig zijn dan zo’n (min of meer) one off shooting brake van Callum Designs.
Hmm… Ik hink op twee gedachten. Enerzijds is dit een èchte shooting brake, dus een coupé met een verlengde daklijn en een heuse achterklep, in plaats van een platgeslagen stationwagen. Anderzijds vind ik de uitwerking eigenlijk maar heel matig.
Ik geef hem het voordeel van de twijfel.
Misschien dat meneer Callum ens kan bellen met ‘onze’ Niels van Roij. Kan Niels hem uitleggen hoe het wél moet….
O ja? Nou, ‘onze’ Niels mag wat mij betreft de schoenen van meneer Callum nog niet poetsen.
Niet doen. Het is niks en wordt niks.
Niet doen. Het is niks en wordt niks.
Niet doen. Het is niks en wordt niks.
Nou, dat was een moeilijke excersitie, wat knap. 😒 Ik vind ’t design niet mooi. Van de originele Vanquish ook niet. Doe mij de DB9 maar.
Ik vind de achterlichtunits niet mooi. Op het origineel ook niet overigens.
De Vanquish doet ’t ‘m niet voor mij, het blijft in mijn ogen een rare tussenauto tussen de klassieke Astons en de latere VH modellen. Ik vind zowel interieur als exterieur van mijn phase 2 DB9 vele malen mooier dan de Vanquish. En ik heb ook geen verklede ford fiesta sleutel maar een mooie (en mega onhandige) glazen sleutel. En, niet onbelangrijk, er zijn wat verbeteringen aan de latere 476 pk V12 doorgevoerd op het gebied van de smering die de levensduur wezenlijk verlengen. Maar veel Aston liefhebbers hangen aan de Vanquish omdat het de laatste auto uit Newport Pagnell is. Leuk voor ’t verhaal, maar in mijn ogen wordt ie er niet mooier van. Oh ja, de robot handbak is ook vreselijk. Dan liever mijn conventionele 6hp26 die je bij elke automaatboer kunt laten reviseren als er een keer wat mee is.