
Niemand, maar dan ook echt niemand lust de nieuwe Lancia Ypsilon. Is de nieuwe Lancia een flop?
We doken al eerder in de verkoopcijfers van januari en februari waar we de verkoop van Tesla zagen halveren. Maar er is nog een merk dat het niet zo lekker doet en dat is Lancia. Die zag de verkopen het hardste dalen van alle merken en dat terwijl ze in de EU maar één model voeren dat er vorig jaar nog niet eens was.
Oude Lacia Ypsilon groot succes
Eerst even de cijfertjes. De nieuwe Lancia Ypsilon is in heel de Europese Unie op de markt. In de eerste twee maanden van 2025 zijn er volgens ACEA 2.208 Lancia’s verkocht. Aangezien er maar één model is, zijn dat dus allemaal nieuwe Ypsilons.
Vorig jaar verkocht Lancia in dezelfde periode 8.098 auto’s. Ook toen had het merk maar één model in het aanbod, óók de Ypsilon, maar dan het oude model. En nu komt het, die was alleen maar te koop in Italië…

Die antieke voorganger was al sinds 2011 in deze hoedanigheid op de markt en al geruime tijd alleen nog maar te koop in het land van de pizza en pasta. Ondergetekende woont daar toevallig en ik kan beamen dat ik hier over de spoorlijn meerdere keren wagonladingen vol met die stokoude Ypsilon voorbij heb zien rijden. Gewoon in 2023 en 2024. Als warme broodjes.
Nieuwe Lancia Ypsilon een flop?
Die oude Ypsilon was goed betaalbaar in Italië. Toen we hier in 2023 net woonden en gingen shoppen voor een autootje erbij (uiteindelijk koos vrouwlief voor de Fiat 500), deed de verkoper ook goed zijn best om de Lancia Ypsilon te pluggen. Kostte hetzelfde als een Fiat Panda! Laten we eerlijk zijn, de oude Ypsilon is stukken mooier dan een Panda.
De nieuwprijs van de vorige Lancia Ypsilon was in Italië zo’n 17.500 euro. De nieuwe Ypsilon kost je nu minimaal 23.900 euro (in Nederland minimaal 30.800 euro) en die 6.400 euro extra is hier in Italië heel erg veel geld. Gaan ze toch voor een Fiat.

Daarnaast was die oude nog een Italiaanse auto, de nieuwe is een Stellantis product. Van buiten een Lancia sausje, maar onderhuids gewoon een Opel/Peugeot…
De elektrische variant loop tegen de 35 duizend euro in Italië, maar die is hier helemaal niet in trek. Elektrisch rijden leeft hier nagenoeg niet, dus daarmee scoort Stellantis in het thuisland van Lancia totaal niet.
Vier keer minder
De nieuwe Lancia Ypsilon verkocht in de eerste twee maanden van 2025 in heel Europa dus vier keer minder dan in de eerste twee maanden van 2024 met de oude alleen in Italië. Terwijl die oude al 14 jaar meeging. Pijnlijk. Is de nieuwe Lancia Ypsilon dan een flop?
De vraag is wat Stellantis ervan vindt. Het merk moet heel veel merken in de lucht houden en had grote plannen met Lancia, een nieuwe Delta en Gamma zouden in de pijplijn zitten, maar de vraag rijst toch of Stellantis hier verstandig aan doet. Gaat Lancia Maserati achterna? We gaan het zien en we gaan duimen. Want we hebben toch een beetje een zwak voor het legendarisch merk Lancia…
Nieuwste artikelen
-
Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
-
Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
-
Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
-
Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na





Is die al te koop dan
Ik heb er tot nu toe eentje zien rijden, zal haast wel een demo model zijn geweest.
Woensdag 1tje gezien. Ziet er wel grappig uit, maarja enorme prijs voor een B segment karretje ja.
Die lust ik over een paar jaar wel hoor!
Ik kan me in Italië (en de rest van de wereld) voorstellen, dat je bumper op de hoeken van je auto wilt en niet dure led lampen.
Binnen nu en 10 jaar is het voor Maserati, Lancia en waarschijnlijk ook Alfa Romeo einde verhaal. Geen toegevoegde waarde meer t.o.v. de rest van de merken van Stellantis, allemaal eenheidsworsten.
Naar mijn smaak zie je er teveel (e-)Corsa in terug. Dan ligt het voor de hand voor die laatste te kiezen als zijnde het ‘origineel’.
De nieuwe polo zal er waarschijnlijk ook zo uitzien.
Want?
Klopt. Doorgaans lijkt Volkswagen als twee druppels water op Lancia.
😆😅🤣
Told you so.
Vanaf het begin al geroepen dat dit ontwerp en prijs nooit volk over de streep gaat trekken.
Zelfde geld voor de Alfa Romeo Junior…
Die zal wellicht de eerste 12 maanden nog wat verkopen omdat het nou eenmaal een boomerSUV is, maar daarna inkakken.
Stellantis is druk bezig om de Italiaanse merken kapot te maken met totaal verkeerde keuzes, beleid en ontwerpen.
De oude is volgens mij technisch ook gebaseerd op een fiat 500/panda? Dus ook een leuk en goedkoop alternatief. In Italië zie je zo’n oude ypsilon echt overal. Ik hoop dat de nieuwe alsnog wel aanslaat. Ik vind het design beter geslaagd dan die van Opel en Peugeot. Maargoed de prijs moet nog wel concurrerend zijn natuurlijk.
Alles wat er onder de Stellantis vlag uitgebracht wordt, is gewoon Peugeot zooi in een ander jasje.
En niemand gaat een Italiaanse Auto kopen die voor 90% met Franse techniek is opgebouwd.
De FIAT 500e verkoopt ook niet, en nu gaan ze met spoed een Mild Hybrid versie op de markt brengen.
ik, kan je vertellen die gaat de Lancia Ypsilon zo achterna, want ook die krijgt allemaal Franse Peugeot 208 troep onder zijn uiterlijk.
Dus ook die gaat niemand kopen, dan koop je beter gewoon een Peugeot 208.
Stellantis denkt dat als je alles op Peugeot zooi bouwt dat mensen het zullen kopen.
Iedereen die niet in Peugeot zooi wil rijden, zal ook nooit Stellantis producten kopen ongeacht hoe het er uit ziet en wat voor merknaam er op staat.
Nou Lancia heeft 1 model, Maserati minstens 5, dus als ze Maserati achterna gaan zou dat niet slecht zijn.
@michel naast de aanzienlijk hogere prijs is de nieuwe niet ook veel te breed voor de charmante centra van steden en dorpen?
Ja dat helpt ook niet inderdaad.
Mooi ding, maar niet uniek (208/Corsa). En inderdaad veel duurder dan de vorige Ypsilon. Nota Bene was die vorige een groot succes zonder dat men (FCA, Stellantis ) dat had gepland. Dat die nieuwe Ypsilon dat niet is is een grote marketingflop. Zowel qua market intelligence als de promotie. Schandalig, niet uniek bij Stellantis. Zie Maserati.
Maar wanneer komt de Ypsilon HF? 280 PS, heerlijk. Ga ik naar de showroom.
Dat wordt dan dezelfde aandrijving als in de Alfa Romeo Junior Veloce, en Abarth 600e Scorpionissima.
Zelfde motor maar iets andere basis. De Junior en 600e zijn broertjes van de 2008/Mokka/DS3. Vermoedelijk komt er wel een 208 GTI. Die kan de HF dwarszitten.
Alle registers zullen door Lancia opengetrokken moeten worden voor de HF: kleuren, materialen, het panodak bij de opties(!) en natuurlijk de prijs. Die moet scherper zijn dan de Cooper SE en A290 GTS.
Ik ben benieuwd.
Dat zal dan in Nederland zijn, in Zuid-Frankrijk breek je de nek erover
HPE versie graag met Martini striping!!!!!!
Sorry HF!
Lancia heeft hetzelfde probleem als Maserati. Weinig bekend bij het grote publiek.
Kleine correctie, het is een beetje taalgeneuzel, maar er zijn 4x zo weinig Lancia’s verkocht in 2025, dat is het zelfde als 3x minder (dus niet 4x minder).
2x zo veel = 1x meer
Verder zou het me verbazen als Stellantis überhaupt winst weet te maken met de misere van de Italiaanse merken. Ze zijn net als bv. Porsche te diep in de elektrische ravijn gesprongen.
Onbetrouwbare techniek van de E-208 helpt ook niet.
Het wordt tijd dat Stellantis gaat snijden in haar merken. Alles pappen en nathouden werkt niet. En Lancia is een mooie naam vanuit vroeger maar heeft natuurlijk nul meer te maken met die vervlogen tijden. Een Ypsilon of een R5 e-tech, geen moeilijke keuze.