• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Niet (goed) krabben: Nederlandse en Belgische boetes

Auteur: RubenPriest, gepost 21 januari 2019 om 10:57 – 101 Reacties

Niet (goed) krabben: de Nederlandse en Belgische boetes


Neem even de tijd om ’s ochtends de ruiten van je auto ijsvrij te maken. Het scheelt een hoop ellende.

Het vriest de moeder buiten. Werkend Nederland zonder standkachel-functie staan ’s ochtends de auto te krabben. Niet met draaiende motor doen, want dat is niet goed voor de auto én het milieu. Een klein beetje krabben en vervolgens gaan rijden is niet aan te raden. Niet alleen komt de verkeersveiligheid in het geding. Je portemonnee kan er ook magertjes van worden.

In Nederland ligt de boete in 2019 op 240 euro voor het niet goed ijsvrij hebben van de voorruit, achterruit en voorste zijruiten. Maak deze dan ook helemaal ijsvrij en niet een klein beetje. Mocht een politieagent je hierop controleren (en dat doen ze deze dagen!) en constateren dat de auto niet voldoende ijsvrij is gemaakt, riskeer je die boete van 240 euro. Een boete kan oplopen tot maar liefst 380 euro. Voor het niet ijsvrij maken van de spiegels staat namelijk een aparte boete van 140 euro. Je kan bijvoorbeeld op de bon geslingerd worden als alleen het gedeelte waar de ruitenwissers bereik hebben geschrapt is. Ook het bovenste gedeelte moet ijsvrij zijn.

Waar je in Nederland een acceptgiro uit Leeuwarden in de bus krijgt, liggen de zaken in België anders. Bij onze Zuiderburen ligt het boetebedrag met 58 euro een stuk lager. Hier geen acceptgiro-systeem. Bij een staande houding zul je die pegels contant moeten betalen. Wie niet in staat is om dit bedrag te betalen kan in het ergste geval gedagvaard worden voor de politierechter. De proceskosten zijn voor eigen rekening en dan kan de boete oplopen tot 1.375 euro. En dat allemaal omdat je ’s ochtends te lui was om te schrappen.

Kortom: voorkom een boete, denk aan de verkeersveiligheid. Muts op, sjaal om, handschoenen aan en schrappen maar. Of toch die ene auto met standkachel kopen..

Fotocredit: @hhitalia op Autojunk

Ook interessant!

  • Meest productieve flitspaal van Nederland
    Deze flitspaal zorgt voor de meeste boetes in Nederland
  • Boetes buitenlanders in Nederland
    Boetes buitenlanders in Nederland: zo staat het ermee.
  • Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
    Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
  • autoinbraak
    Autoinbraak in deze Nederlandse wijken het ergst

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, boetes, ijs, nederland, politie, sneeuw

Vorig bericht: « Nederlander verkoopt zijn BMW M6 GT3
Volgend bericht: Gaan ze dan eindelijk een V8 lepelen in de Ford GT? »

Lees Interacties

Reacties

  1. nicolasr zegt

    21 januari 2019 om 10:59

    Ik ben zo blij met de standkachel in mijn auto. Nooit krabben en altijd lekker warm als ik instap.

    Login om te reageren
    • maxidyne zegt

      21 januari 2019 om 11:34

      Erg blij met de verwarmde garage. Gelukkig hoef ik mijn warme huisje niet uit vanmorgen vroeg; bedrijf aan huis.

      Vanmorgen toch weer een paar van die mafklappers zien rijden met alle ramen dichtgevroren en de voorruit alleen aan de bestuurderskant een klein stukje gekrabd. Rijbewijs invorderen ter plekke.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        21 januari 2019 om 13:18

        @maxidyne:
        Qua rijbewijs ter plekke invorderen : volledig mee eens. Dat zal overigens beteken, dat veel kinderen de komende tijd met de fiets/te voet naar school moeten. Uitgerekend moeders van die kinderen rijden nogal eens met vrijwel dichtgevroren ruiten richting de school van hun kinderen om ze daar te droppen. Inderdaad : diezelfde moeders, die altijd de mond vol hebben over verkeersveiligheid en de risico’s die hun kinderen op straat lopen.

        Login om te reageren
        • cloverleaf zegt

          21 januari 2019 om 14:20

          @amghans: precies. Van die te dikke moeders in een joggingbroek. Peuk in ene hand en Wesley in de ander. Nep-wenkbrouwen dik geschilderd op hun oranje gezicht. Laat die mormels voorlopig maar ff lopen door de vrieskou ibderdaad!

          Login om te reageren
          • kniesoor zegt

            21 januari 2019 om 15:43

            @cloverleaf:
            Erger nog : deze dames wensen daadwerkelijk dames genoemd te worden, zijn hooguit 3 keer in hun leven te dik (gaat elke keer na 9 maanden spontaan over) en rijden per definitie in SUVs van de überklasse van hooguit twee jaar oud. Een joggingbroek en peuken zijn ze onbekend.

            Login om te reageren
            • Homer55 zegt

              21 januari 2019 om 23:40

              @amghans: kom ze wel eens tegen.. dat zijn de mooiere idd..

              Login om te reageren
      • mijnporsche zegt

        21 januari 2019 om 14:03

        @maxidyne: ze moeten jou rijbewijs ter plekke invorderen voor je volgende snelheidsovertreding. Dat zal je leren!

        Login om te reageren
    • ghost zegt

      21 januari 2019 om 13:05

      @nicolasr: ik heb gewoon knopjes, raamverwarming voor en achter, 1 minuut wachten, ruitenwisser op en neer en klaar. Zijkanten zijn doorgaans al minder dan voor en achter dus dat is vaak al half ontdooit. Standkachel is wel lekker btw ???

      Login om te reageren
  2. alpinafanb10 zegt

    21 januari 2019 om 11:07

    Ben zo blij met mijn verwarmde garage?

    Login om te reageren
    • sanderm3 zegt

      22 januari 2019 om 09:44

      @alpinafanb10: Eneco ook

      Login om te reageren
  3. alassad zegt

    21 januari 2019 om 11:08

    Contact betalen im Belgie? Of kan je ook pinnen daar?

    Login om te reageren
  4. ramshoek zegt

    21 januari 2019 om 11:08

    Contant betalen? En anders in het ergste geval een dagvaarding? Werkt dat echt zo in België? Heeft iemand praktijk ervaring?

    Eens in de zoveel tijd betaal ik eens iets contant zodat ik weer wat munten terug krijg voor de autowas spuitcabine dinges (heb een stoffen kap dus geen wasstraat voor mij). Heb toevallig dit weekend het tientje gebroken dat al minstens 2 weken in m’n Portemonnaie zat. Ik betaal alles met m’n bankpas of zo nodig met m’n credit card. Maar de volgende keer dat ik de grens over ga, kan ik dus maar beter zorgen dat ik een meijertje op zak heb?

    Login om te reageren
    • coffeecup zegt

      21 januari 2019 om 21:03

      @ramshoek: nee joh. Gewoon via een bankoverschrijving. Of je moet een buitenlander zijn, maar ook die moeten in Nederland ter plekke dokken.

      Login om te reageren
  5. leandro zegt

    21 januari 2019 om 11:11

    Ik doe de 3 voorruiten, met uitzondering van de bovenste balk van mijn voorruit (je ziet immers genoeg auto’s met een sticker daar). Achterruit laat ik voor wat het is en zet de verwarming wel aan. Het is ook toegestaan om je auto tot het dak toe vol te duwen, dus wat heb je dan aan een schone achterruit.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      21 januari 2019 om 11:14

      @leandro: 3 voorruiten? Heb je zo’n jaren 80 Kamaz truck? ?

      Login om te reageren
      • leandro zegt

        21 januari 2019 om 11:17

        @gulli: Scherp, 2 zijruiten en voorruit ;)

        Login om te reageren
        • Gulli zegt

          21 januari 2019 om 11:18

          @leandro: zit je maar te plagen om goedkoop te kunnen scoren hoor ?

          Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      21 januari 2019 om 11:15

      @leandro: meen je toch niet..? rijden zonder achter je te kunnen kijken omdat je dat 60 seconden krabben kost?

      Login om te reageren
      • leandro zegt

        21 januari 2019 om 11:18

        @lekkaah: Jawel, voordat ik de wijk uit ben is mijn achterruit schoon.

        Login om te reageren
      • rsedje zegt

        21 januari 2019 om 11:19

        @lekkaah: in je bestelbus kan je ook niet naar achter kijken, dus dat er een boete staat voor het niet ijsvrij maken van de achterruit ontgaat mij ook een beetje(ik doe het zelf wel altijd braaf trouwens)

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          21 januari 2019 om 16:01

          @rsedje: De spiegels van een bestelbus zie je minimaal 10 keer zoveel in als spiegels van een personenwagen. Maargoed, je mag je kofferbak ook helemaal vol proppen dus het blijft gek.

          Login om te reageren
      • humpyourdog zegt

        21 januari 2019 om 12:19

        @lekkaah: zeker wel, leer je spiegels te gebruiken, een achterruit is niet noodzakelijk. Vraag maar aan de supercarmerken van deze wereld

        Login om te reageren
        • rsedje zegt

          21 januari 2019 om 13:50

          @humpyourdog: dat was mijn punt ook ? Alleen staat er in het artikel dat je ook beboet kan worden als je achterruit niet ijs vrij is. Ik zie niet hoe dat anders is als in je bestelbus zonder achterruit.

          Login om te reageren
          • rsedje zegt

            21 januari 2019 om 13:56

            @rsedje: Ugh verkeerd gelezen, gooi mijn vorige reactie maar bij het grofvuil

            Login om te reageren
    • humpyourdog zegt

      21 januari 2019 om 12:17

      @leandro: exacto, ook genoeg bestelbusjes zonder achterruit.

      Login om te reageren
  6. reactief zegt

    21 januari 2019 om 11:15

    Ik doe altijd netjes alle ruiten helemaal volledig.
    Maar ik woon midden in de stad met kleine straatjes en veel fietsers.
    Als ik ergens een hekel aan heb is het slecht zicht rondom.

    Vaak genoeg luie donders tegengekomen met zo’n mini vlakje ijsvrij op alleen de voorruit. Die dan half op kruispunten blijven staan omdat ze niets zien. Fietsers bijna aanrijden. Of stoeprandjes meenemen in de bocht.

    Terecht dus dat er boetes uitgedeeld worden.

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      21 januari 2019 om 17:47

      @reactief: ‘Wat een onzin. Door een gaatje kun je ook prima kijken’, zo vond deze bestuurder vanmorgen… Auto raakt van de weg en doorboort het ijs in Nigtevecht #rtvutrecht

      http://rtvu.nl/n/1874381/

      Login om te reageren
      • toyotaprius zegt

        21 januari 2019 om 18:20

        @baardmijt: ik had geen tijd om mij ramen te krabben.. Wesley moest naar school.

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          21 januari 2019 om 20:17

          @toyotaprius: Ik hoop dat Wesley beter kan spellen dan moeders.

          Login om te reageren
  7. Gulli zegt

    21 januari 2019 om 11:16

    Mijn volgende auto krijgt voorhuidverwarming

    Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      21 januari 2019 om 11:20

      @gulli: ???

      Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      21 januari 2019 om 18:20

      @gulli: en walvispenis lederen bekleding?

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        21 januari 2019 om 19:13

        @toyotaprius: ik bestel nooit meer zonder, ideaal spul! Is namelijk ook nog goed afwasbaar omdat het waterdicht is

        Login om te reageren
        • toyotaprius zegt

          21 januari 2019 om 19:47

          @gulli: handig hoor, en wrijf 3x en je hebt ruimte voor 7 personen. Mooie optie hoor.

          Login om te reageren
          • Gulli zegt

            21 januari 2019 om 20:04

            @toyotaprius: lol idd

            Login om te reageren
  8. Robert zegt

    21 januari 2019 om 11:22

    God, wat was ik vanochtend weer blij met de carport.

    Zat vanochtend trouwens weer achter een totaalmalloot bij mij één straat verderop woont, die rijdt dus weg in z’n Mercedes Sprinter met niet meer dan drie postzegels schoongekrabt op de voorruit resp. zijruiten. En dan met 10, 15 km/u door het verkeer heen schuifelen…

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      21 januari 2019 om 12:04

      @rrrobert: Inderdaad, hier eerste winter met carport, scheelt een hoop.

      Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      22 januari 2019 om 08:48

      @rrrobert: Niet teveel achter zoeken. Gewoon Bird Box challenge ;-)

      Login om te reageren
  9. varry zegt

    21 januari 2019 om 11:30

    Lang leve stand verwarming en Ford QuickClear!

    Login om te reageren
  10. T5Power zegt

    21 januari 2019 om 11:34

    Hierbij dan de Duitse bekeuringen (geen grap):

    Alleen een kijkgaatje in de voorruit: 10€
    Dak niet sneeuwvrij/veel sneeuw op de auto: 25€
    Dichtgesneeuwd kenteken: 5€

    Is de situatie echt gevaarlijk dan wordt het 80€ maar ook 3 punten op je rijbewijs. En daarom kijken Duitsers wel 3x uit voordat ze zomaar gaan rijden, niet omdat ze bang zijn voor een boete van een paar €. Ik heb zelf ook zo’n puntenrijbewijs.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      21 januari 2019 om 20:18

      @T5Power: Technisch gezien heeft iedereen er een. Ook op je buitenlandse rijbewijs leggen ze gerust je punten vast. Een goede zaak overigens.

      Login om te reageren
  11. loserboi932 zegt

    21 januari 2019 om 11:35

    Ik snap niet waarom krabben met de motor aan niet goed is voor de auto. Dan zou in de file staan ook niet goed zijn voor de auto. Want daar sta je ook stil met de motor aan?

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      21 januari 2019 om 11:43

      @loserboi932: klik even op de link in het artikel (die staat er niet voor niets). Een keurige uitgebreide uitleg waarom. En nee, in de file staan is ook niet goed voor een auto. Wie heeft tegen jou gezegd dat dat wél zo is dan? :)

      Login om te reageren
      • laptom zegt

        21 januari 2019 om 12:54

        @RubenPriest: Ik vind het een beetje raar artikel. Of je je motor belast sneller laat opwarmen (dus bewust belasting op je zuigers brengen als je motor nog koud is), zoveel beter is dan onbelast te laten lopen. Ik weet het niet. Je zegt het zelf al, met rijden is je motor sneller warm = meer belasting. Wat ik een groter nadeel van krabben, starten en rijden is dat je inlaat systeem van je verwarming nog koud en vochtig is. Dus je hebt gekrabt, staat de auto en alles slaat dicht door je natte jas en condens. Lekker veilig. Ik start mijn auto eerst, puur om de natte lucht uit de verwarming te halen. Op het moment dat ik klaar ben werkt de belichting goed en zijn de spiegels ontdooid. Bovendien is de stoel ook al warm zodat ook ontspannend weg rij.

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          21 januari 2019 om 13:49

          @laptom: belasting is er sws, want weerstand. Je moet alleen niet gelijk plankgas gaan.

          Login om te reageren
        • rw1994 zegt

          21 januari 2019 om 14:01

          @laptom: Precies dit! Ik denk dat een auto tegen een boom (extreem gevolg van beslagen ruiten) een stuk slechter is voor de auto en het milieu dan die 5 min onbelast draaien.

          Login om te reageren
        • lekbak zegt

          21 januari 2019 om 16:15

          @laptom: Als het vriest is je jas niet nat. Als het buiten nat is vriest het niet. Als je vocht in je systeem hebt moet je je filter vervangen. En een motor die onbelast draait heeft veel langer nodig om op temperatuur te komen. Daarbij is de oliedruk veel lager bij een stationair toerental. Licht belast draaien is echt veel beter. File rijden met koude is funest voor een auto. Een belangrijke reden dat auto’s op het platteland langer meegaan.

          Login om te reageren
          • theblazerunner zegt

            21 januari 2019 om 18:15

            @lekbak: hoezo is filerijden in de koud dan funest voor de auto?

            Login om te reageren
    • pimmetj zegt

      21 januari 2019 om 11:44

      @loserboi932: Artikel wel gelezen?

      https://www.autoblog.nl/nieuws/stationair-warmdraaien-hell-no-92722

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      21 januari 2019 om 11:45

      @loserboi932: het verschil is de koude motor. En als de katalysator niet voldoende is opgewarmd werkt hij niet zo goed.

      Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    21 januari 2019 om 11:39

    vanmorgen braaf gekrabd met de motor uit. Werkt voor geen meter daar de auto daarna nog lang stationair moet draaien voor de beslagen ramen. Morgen dus eerst de motor aan, en dan ontbijten. Dan zal hij na het eten wel mooi schoon zijn.

    Login om te reageren
    • gitaarknul zegt

      21 januari 2019 om 11:54

      @dutchdriftking: haha, leven in uitersten

      Login om te reageren
      • realhustler zegt

        21 januari 2019 om 12:14

        @gitaarknul: Precies! Vannochtend, auto aan en krabben. Want gisteren gekrabt en toen de kids in de auto gezet en toen ik startte zag ik weer niks. Dus werkt gewoon niet, krabben met de auto uit, het vriest dicht waar je bij staat. Plus dan ontdooien mijn lampen ook gelijk, anders zie je nog niks in het donker.

        Login om te reageren
        • humpyourdog zegt

          21 januari 2019 om 12:23

          @realhustler: aircoknop ondertussen al gevonden? Doet wonderen voor de aanslag op je ruiten.

          Login om te reageren
          • Tonnie zegt

            21 januari 2019 om 12:44

            @humpyourdog: ik heb ook altijd enorm beslagen ruiten, maar ik heb ook geen airco ;). Zit niks anders op dan met een doek de ramen van binnen af te nemen ;).

            Login om te reageren
            • Dutchdriftking zegt

              22 januari 2019 om 08:19

              @thijsj: Een vochtvreter in de wagen doet wonderen.

              Login om te reageren
              • Tonnie zegt

                22 januari 2019 om 10:50

                @dutchdriftking: dank voor de tip! En “wagen”.. noem ’t maar een autootje. ;)

          • pa045 zegt

            21 januari 2019 om 12:54

            @humpyourdog: airco werkt niet wanneer het vriest. Bovendien is er zelfs met airco aan iets van temperatuur nodig.

            Login om te reageren
            • BaRa zegt

              21 januari 2019 om 18:25

              @pa045: De airco haalt het vocht uit de lucht. Daar hoeft de lucht niet specifiek warm voor te zijn. Als dat zou was, dan zou er geen ijsophoping ontstaan in diepvriezers.

              Login om te reageren
              • joostgrn zegt

                21 januari 2019 om 22:16

                @BaRa: Maar als het vriest slaat de compressor niet aan.. Dus dan heb je er weinig aan…

    • londoncars zegt

      21 januari 2019 om 11:55

      @dutchdriftking: ik doe precies het zelfde met mijn auto uit 2002. Pas nog de kleppen laten schoonmaken dus dat komt wel goed.

      Login om te reageren
    • gandini zegt

      21 januari 2019 om 13:08

      @dutchdriftking: Held

      Login om te reageren
    • stuko zegt

      21 januari 2019 om 13:29

      @dutchdriftking: dat systeem is ook hier al sinds de ontvangst van het roze papiertje perfect…

      Auto aanzetten
      Beetje spray op de ramen
      Broodjes inpakken
      Rijden maar

      Login om te reageren
  13. vingers zegt

    21 januari 2019 om 11:44

    Hoe moeilijk is het om ’s avonds even wat op je voor en achterruit te leggen? ’s ochtends in 10 seconden eraf gehaald en gaan. Al mijn buren lopen ook minutenlang ’s ochtends in de kou te krabben.

    Login om te reageren
    • fordnut zegt

      21 januari 2019 om 12:12

      @vingers: Omdat je dan met 2 grote klamme lappen zit. Neem je ze mee in de auto dan heb je binnen de kortste keren alle ruiten beslagen. Gelukkig heeft die van mij voor en achterruit verwarming. Auto starten, even de zijruitjes krabben en gaan.

      Login om te reageren
  14. thomasthomas zegt

    21 januari 2019 om 11:51

    Die boetes voortaan dat is toch ook absurd. Daar zou ik nou een geel hesje voor aantrekken.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      21 januari 2019 om 12:46

      @thomasthomas: dus moeten we de blinden ook maar een rijbewijs geven. Rijden zonder (goed) zicht is gewoon idioot.

      Login om te reageren
  15. tenaci zegt

    21 januari 2019 om 11:55

    Heerlijk, krabben in de ochtend. Ook als het niet vriest trouwens.

    Login om te reageren
    • humpyourdog zegt

      21 januari 2019 om 12:24

      @tenaci: een keer meer douchen kan helpen. Succes!

      Login om te reageren
    • autodidact zegt

      21 januari 2019 om 21:00

      @tenaci: ja, vanochtend was het zo koud dat ik ook al moest krabben voordat ik bij de auto kwam.

      Login om te reageren
  16. Papageno zegt

    21 januari 2019 om 11:57

    Je kunt ook een standkachel achteraf in laten bouwen..

    Login om te reageren
  17. dennisc094 zegt

    21 januari 2019 om 12:00

    Motor aan, snel terug naar binnen ff ontbijten, tegen de tijd dat ik klaar ben stap ik in een lekkere warme auto

    Login om te reageren
  18. johnwaters zegt

    21 januari 2019 om 12:12

    Iemand moet die mooie Aygolandse wegen betalen. Laat die Belgen maar doen, tot ergernis van de Aygolanders.

    Login om te reageren
  19. suzikubelona zegt

    21 januari 2019 om 12:16

    Ik gooi er gewoon een fles heet water overheen. Ruitenwissers op interval, zodat het niet meteen weer aanvriest, en gaan met die banaan.

    Login om te reageren
    • thomasthomas zegt

      21 januari 2019 om 12:41

      @suzikubelona: wedden dat je voorruit een keer knak zegt…

      Login om te reageren
      • suzikubelona zegt

        21 januari 2019 om 12:51

        @thomasthomas: Doe dit al meer dan 20 jaar zo, en datzelfde commentaar krijg ik al net zo lang. Ik zal je een update geven als die knak zegt. ?

        Login om te reageren
      • racerx zegt

        21 januari 2019 om 14:03

        @thomasthomas: daar heb je een groter temperatuurverschil voor nodig.

        Login om te reageren
  20. rijbewijzer zegt

    21 januari 2019 om 12:25

    Waarom zou je je achterruit moeten krabben? Zou dat echt nooit doen.

    Login om te reageren
  21. Richmond zegt

    21 januari 2019 om 12:53

    Ik leg zo’n reflecterend scherm (die je in de zomer gebruikt tegen de zon) op mijn voorruit, klem de zijkanten tussen de deurstijl en de deur. De volgende ochtend kan ik die zo eraf halen en hoef ik de voorruit niet te krabben.

    Login om te reageren
  22. tvr1974 zegt

    21 januari 2019 om 12:55

    verwarmde voor en achterruit en spiegels… binnen enkele minuten ontdooid.. Wel zij ruiten ff krabben maar ok.. dan merk ik nog wat van de winter .

    Login om te reageren
  23. kniesoor zegt

    21 januari 2019 om 13:12

    Voorruit plus voorste zijruiten echt goed schoonkrabben. Motor alvast draaiend (beslaat de boel niet zodra je instapt) zodat de achterruitverwarming aan kan en beide buitenspiegels ontdooid en schoon zijn als je gaat rijden. De achterruit zal dat kort na aanvang van de rit dan ook zijn.

    Login om te reageren
  24. spidermann zegt

    21 januari 2019 om 13:31

    Standverwarming hier heerlijk.

    Login om te reageren
  25. stfu zegt

    21 januari 2019 om 14:21

    Ben blij mijn pre heat systeem. Geen uitstootgassen en toch voorverwarmen incl. mn stuur en stoelen:)

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      21 januari 2019 om 17:46

      @stfu:
      ‘Geen uitstootgassen’ ? Misschien niet bij jou voor de deur . . .

      Login om te reageren
  26. Tenck zegt

    21 januari 2019 om 14:34

    Na het gemak van de OEM standkachel in auto 1 te hebben ervaren heb ik in auto 2 een kleine DEFA interieur heater ingebouwd. ’s Avonds even aansluiten op 220V met een timertje en die auto is in de ochtend ook lekker warm en ijsvrij :).

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      21 januari 2019 om 15:47

      @tenck:
      Op die manier halen we de doelen van het Parijs akkoord natuurlijk nooit, hè. Elke keer dat jij de Defa gebruikt stijgt de zeespiegel weer een millimeter !

      Login om te reageren
      • Tenck zegt

        21 januari 2019 om 15:51

        @amghans: Maar, maar, ik heb ook zonnepanelen voor elektriciteit?

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          21 januari 2019 om 17:45

          @tenck:
          Dan heb ik natuurlijk niks gezegd :-)

          Login om te reageren
        • tenaci zegt

          21 januari 2019 om 18:35

          @Tenck: die voorzien je defa op dat tijdstip niet van prik hoor

          Login om te reageren
  27. jmwxantia zegt

    21 januari 2019 om 15:28

    Goed om te lezen dat er hier meer zijn die zich niet bang laten maken door mensen (napraters) die zeggen dat je absoluut geen warm water zou mogen gebruiken on de ruiten ijsvrij te krijgen. Ik doe het ook al zeker 20 jaar probleemloos op die manier. Een 1,5 l.-fles met handwarm water in combinatie met de wissers op intervalstand is meestal voldoende om de zijruiten en voorruit schoon te krijgen. Wie maakt er een video van? Zoek wat auto’s uit op de sloop, sla met een lifehammer wat kleine beschadigingen in de voorruiten en maak ze ijsvrij met warm of zelfs heet water. Met kokend water zal het misschien fout gaan, maar hoe kan de energie van water met een temperatuur van 30-40 graden, wat ook nog eens snel afkoelt bij het contact met het glas, een ruit kapotmaken? Het is me tot nu toe slechts één keer gelukt om een bestaande scheur in de voorruit groter te krijgen door rijdend op de snelweg bij vorst de airco heet te laten blazen, met water nog nooit problemen gehad.

    Login om te reageren
  28. E34M5Touring zegt

    21 januari 2019 om 15:38

    Laat die truckers de trailers maar eens fatsoenlijk ijsvrij maken. Was vanmorgen net Super Mario Kart op de weg, constant uitwijken voor afvallende ijsplaten. Levensgevaarlijk, als je als fietser zo’n plaat op je kop krijgt heb je aan een pleister niet genoeg…

    Login om te reageren
    • ikkewirja zegt

      22 januari 2019 om 11:26

      @e34m5touring: Ben ik met je eens, e34, ik ben zelf ook zo’n trucker, de regels zijn dan ook dat wij als chauffeur er voor moeten zorgen,dat het ijs van het dekzeil af is. Maar… Als we een lading hebben die geen plaats meer biedt, tussen pallets en dak, wordt het al moeilijk om het eraf te slaan van binnen uit. Hetzelfde geldt, als de kist verzegeld is; we kunnen er niet eens ín.. Wat dan eigenlijk zou moeten, is eróp klimmen. Zie je het voor je, met een ladder(tje)? En lukt het al, zonder houvast met standaard werkschoentjes (slippers, haha) op + 4 meter hoogte…om 4 uur ’s ochtends terwijl je al te laat bent,want auto moeten krabben,hahaha…nee, wat we dan doen, is als we de plak afrijden, een paar stoepranden pakken, en bij ons gooien ze er dan wat óp de p-plaats, zodat we eroverheen kunnen slingeren, dan valt het meeste er wel af. Zoals ik zeg: Het Meeste…dus ja, ik weet het…. gewoon op blijven passen…moeten we onder elkaar ook…het geeft een slag, als zo’n schots tegen je voorkant kapot slaat, pfff….ik woonde ook liever in Florida…

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        22 januari 2019 om 14:06

        @ikkewirja: Ik snap wel dat het lastig is, zeker met het ladder verhaal. Maar als zo’n schots er afglijdt en een fietser of voetganger krijgt dat tegen zich aan ben je veel verder van huis, want zoals je al aangeeft, jullie zijn verantwoordelijk. En helaas praten we niet over plaatjes van een paar cm maar gewoon halve trailerlengtes die er af donderen.

        Login om te reageren
        • ikkewirja zegt

          22 januari 2019 om 16:12

          @e34m5touring: Dat is inderdaad zo, en ik zou het niet op mijn geweten willen hebben…en die dunne schotsen waaien vaak door de luchtdruk vlak aan je voorbij, of maken geen schade,; maar bij flinke brokken is het een heel ander verhaal…in mijn woonplaats is in het verre verleden een vrouw overleden, die naast een Portugese (volgens getuigen, maar nooit gevonden..)vrachtwagen fietste, en zo’n brok op zich kreeg…Wat ik als tip kan meegeven is: (ZEGT HET VOORT):: Probeer je op het kenteken van de oplegger/aanhanger te concentreren. Dat is namelijk Altijd te achterhalen, ook van een buitenlands bedrijf,van waar dan ook. Doen wij onder elkaar ook, firmanamen hebben weinig zin, vaak Pools, Russisch,-zuchttt…- dus écht het kenteken. De chauffeur c.q. bedrijf is altijd aansprakelijk, en meestal daarvoor verzekerd. Geldt óók, als je een steentje tegen je voorruit zou krijgen tijdens een inhaalmanoeuvre , en ze raakt beschadigd of kapot. Voor de rest kan ik alleen maar zeggen: blijf oppassen en keep it savely ;)

          Login om te reageren
  29. cloverleaf zegt

    21 januari 2019 om 16:56

    Ik doe altijd maar enkel één horizontale streep en beeld me in dat ik een burka draag…

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      21 januari 2019 om 20:27

      @cloverleaf: Versnipper je ook je rijbewijs voor het écht authentieke gevoel?

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        24 januari 2019 om 14:17

        @karhengst: je loopt achter vriend! De muselmossels mogen tegenwoordig zelfs in het Rijk van Saoed rijden. Ze mogen tegenwoordig zelfs werken!? Iets met een vaatje olie onder de 60 usd.

        Login om te reageren
  30. techniekmeneer zegt

    21 januari 2019 om 17:14

    Hier lekker 2 auto’s onder de carport, voor mij nooit meer een huis zonder carport/garage. En de boetes voor niet en/of slecht schoongemaakte ruiten flink opschroeven. Ruiten vol ijs, en dan gewoon met de telefoon achter het stuur spelen… Kutvolk.

    Login om te reageren
  31. frank2b zegt

    21 januari 2019 om 19:13

    Ik ontdooi de ruiten gewoon met een flinke gieter koud kraanwater. De temperatuur van dat water is nog altijd 15C ongeveer, voldoende om het ijs van de ruiten te spoelen.

    Als het heul errug is dan zet ik eerst een elektrische heteluchtkachel in de wagen (700W). Binnen tien minuten is het interieur warm en zijn de ruiten schoon.

    Login om te reageren
  32. volvosaab zegt

    21 januari 2019 om 22:55

    Hier staan al mijn fietsen in de verwarmde garage. De auto’s op de oprit hebben een Noors Defa system. 230V in de bumper en dan gaat binnen de electrische kachel aan en de koelvloeistof naar 40 graden gebracht. Is een kleine investering met veel gemak. ‘s-ochtend de buurman gedag zeggen, jas uit, instappen en wegrijden.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      22 januari 2019 om 08:45

      @volvosaab: Vergeet je stekkertje niet uit de bumper te halen!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North