Niet (goed) krabben: Nederlandse en Belgische boetes

Auteur: , 101 Reacties

Neem even de tijd om 's ochtends de ruiten van je auto ijsvrij te maken. Het scheelt een hoop ellende.

Niet (goed) krabben: de Nederlandse en Belgische boetes

Het vriest de moeder buiten. Werkend Nederland zonder standkachel-functie staan ’s ochtends de auto te krabben. Niet met draaiende motor doen, want dat is niet goed voor de auto én het milieu. Een klein beetje krabben en vervolgens gaan rijden is niet aan te raden. Niet alleen komt de verkeersveiligheid in het geding. Je portemonnee kan er ook magertjes van worden.

In Nederland ligt de boete in 2019 op 240 euro voor het niet goed ijsvrij hebben van de voorruit, achterruit en voorste zijruiten. Maak deze dan ook helemaal ijsvrij en niet een klein beetje. Mocht een politieagent je hierop controleren (en dat doen ze deze dagen!) en constateren dat de auto niet voldoende ijsvrij is gemaakt, riskeer je die boete van 240 euro. Een boete kan oplopen tot maar liefst 380 euro. Voor het niet ijsvrij maken van de spiegels staat namelijk een aparte boete van 140 euro. Je kan bijvoorbeeld op de bon geslingerd worden als alleen het gedeelte waar de ruitenwissers bereik hebben geschrapt is. Ook het bovenste gedeelte moet ijsvrij zijn.

Waar je in Nederland een acceptgiro uit Leeuwarden in de bus krijgt, liggen de zaken in België anders. Bij onze Zuiderburen ligt het boetebedrag met 58 euro een stuk lager. Hier geen acceptgiro-systeem. Bij een staande houding zul je die pegels contant moeten betalen. Wie niet in staat is om dit bedrag te betalen kan in het ergste geval gedagvaard worden voor de politierechter. De proceskosten zijn voor eigen rekening en dan kan de boete oplopen tot 1.375 euro. En dat allemaal omdat je ’s ochtends te lui was om te schrappen.

Kortom: voorkom een boete, denk aan de verkeersveiligheid. Muts op, sjaal om, handschoenen aan en schrappen maar. Of toch die ene auto met standkachel kopen..

Fotocredit: @hhitalia op Autojunk



101 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ik ben zo blij met de standkachel in mijn auto. Nooit krabben en altijd lekker warm als ik instap.
Erg blij met de verwarmde garage. Gelukkig hoef ik mijn warme huisje niet uit vanmorgen vroeg; bedrijf aan huis.

Vanmorgen toch weer een paar van die mafklappers zien rijden met alle ramen dichtgevroren en de voorruit alleen aan de bestuurderskant een klein stukje gekrabd. Rijbewijs invorderen ter plekke.
@maxidyne:
Qua rijbewijs ter plekke invorderen : volledig mee eens. Dat zal overigens beteken, dat veel kinderen de komende tijd met de fiets/te voet naar school moeten. Uitgerekend moeders van die kinderen rijden nogal eens met vrijwel dichtgevroren ruiten richting de school van hun kinderen om ze daar te droppen. Inderdaad : diezelfde moeders, die altijd de mond vol hebben over verkeersveiligheid en de risico’s die hun kinderen op straat lopen.
@amghans: precies. Van die te dikke moeders in een joggingbroek. Peuk in ene hand en Wesley in de ander. Nep-wenkbrouwen dik geschilderd op hun oranje gezicht. Laat die mormels voorlopig maar ff lopen door de vrieskou ibderdaad!
@cloverleaf:
Erger nog : deze dames wensen daadwerkelijk dames genoemd te worden, zijn hooguit 3 keer in hun leven te dik (gaat elke keer na 9 maanden spontaan over) en rijden per definitie in SUVs van de überklasse van hooguit twee jaar oud. Een joggingbroek en peuken zijn ze onbekend.
@amghans: kom ze wel eens tegen.. dat zijn de mooiere idd..
@maxidyne: ze moeten jou rijbewijs ter plekke invorderen voor je volgende snelheidsovertreding. Dat zal je leren!
@nicolasr: ik heb gewoon knopjes, raamverwarming voor en achter, 1 minuut wachten, ruitenwisser op en neer en klaar. Zijkanten zijn doorgaans al minder dan voor en achter dus dat is vaak al half ontdooit. Standkachel is wel lekker btw 👌🏼😁
Ben zo blij met mijn verwarmde garage🤘
@alpinafanb10: Eneco ook
Contact betalen im Belgie? Of kan je ook pinnen daar?
Contant betalen? En anders in het ergste geval een dagvaarding? Werkt dat echt zo in België? Heeft iemand praktijk ervaring?

Eens in de zoveel tijd betaal ik eens iets contant zodat ik weer wat munten terug krijg voor de autowas spuitcabine dinges (heb een stoffen kap dus geen wasstraat voor mij). Heb toevallig dit weekend het tientje gebroken dat al minstens 2 weken in m’n Portemonnaie zat. Ik betaal alles met m’n bankpas of zo nodig met m’n credit card. Maar de volgende keer dat ik de grens over ga, kan ik dus maar beter zorgen dat ik een meijertje op zak heb?
@ramshoek: nee joh. Gewoon via een bankoverschrijving. Of je moet een buitenlander zijn, maar ook die moeten in Nederland ter plekke dokken.
Ik doe de 3 voorruiten, met uitzondering van de bovenste balk van mijn voorruit (je ziet immers genoeg auto’s met een sticker daar). Achterruit laat ik voor wat het is en zet de verwarming wel aan. Het is ook toegestaan om je auto tot het dak toe vol te duwen, dus wat heb je dan aan een schone achterruit.
@leandro: 3 voorruiten? Heb je zo’n jaren 80 Kamaz truck? 😄
@gulli: Scherp, 2 zijruiten en voorruit ;)
@leandro: zit je maar te plagen om goedkoop te kunnen scoren hoor 😉
@leandro: meen je toch niet..? rijden zonder achter je te kunnen kijken omdat je dat 60 seconden krabben kost?
@lekkaah: Jawel, voordat ik de wijk uit ben is mijn achterruit schoon.
@lekkaah: in je bestelbus kan je ook niet naar achter kijken, dus dat er een boete staat voor het niet ijsvrij maken van de achterruit ontgaat mij ook een beetje(ik doe het zelf wel altijd braaf trouwens)
@rsedje: De spiegels van een bestelbus zie je minimaal 10 keer zoveel in als spiegels van een personenwagen. Maargoed, je mag je kofferbak ook helemaal vol proppen dus het blijft gek.
@lekkaah: zeker wel, leer je spiegels te gebruiken, een achterruit is niet noodzakelijk. Vraag maar aan de supercarmerken van deze wereld
@humpyourdog: dat was mijn punt ook 😛 Alleen staat er in het artikel dat je ook beboet kan worden als je achterruit niet ijs vrij is. Ik zie niet hoe dat anders is als in je bestelbus zonder achterruit.
@rsedje: Ugh verkeerd gelezen, gooi mijn vorige reactie maar bij het grofvuil
@leandro: exacto, ook genoeg bestelbusjes zonder achterruit.
Ik doe altijd netjes alle ruiten helemaal volledig.
Maar ik woon midden in de stad met kleine straatjes en veel fietsers.
Als ik ergens een hekel aan heb is het slecht zicht rondom.

Vaak genoeg luie donders tegengekomen met zo’n mini vlakje ijsvrij op alleen de voorruit. Die dan half op kruispunten blijven staan omdat ze niets zien. Fietsers bijna aanrijden. Of stoeprandjes meenemen in de bocht.

Terecht dus dat er boetes uitgedeeld worden.
@reactief: ‘Wat een onzin. Door een gaatje kun je ook prima kijken’, zo vond deze bestuurder vanmorgen… Auto raakt van de weg en doorboort het ijs in Nigtevecht #rtvutrecht

http://rtvu.nl/n/1874381/
@baardmijt: ik had geen tijd om mij ramen te krabben.. Wesley moest naar school.
@toyotaprius: Ik hoop dat Wesley beter kan spellen dan moeders.
Mijn volgende auto krijgt voorhuidverwarming
@gulli: 🤣🤣🤣
@gulli: en walvispenis lederen bekleding?
@toyotaprius: ik bestel nooit meer zonder, ideaal spul! Is namelijk ook nog goed afwasbaar omdat het waterdicht is
@gulli: handig hoor, en wrijf 3x en je hebt ruimte voor 7 personen. Mooie optie hoor.
@toyotaprius: lol idd
God, wat was ik vanochtend weer blij met de carport.

Zat vanochtend trouwens weer achter een totaalmalloot bij mij één straat verderop woont, die rijdt dus weg in z’n Mercedes Sprinter met niet meer dan drie postzegels schoongekrabt op de voorruit resp. zijruiten. En dan met 10, 15 km/u door het verkeer heen schuifelen…
@rrrobert: Inderdaad, hier eerste winter met carport, scheelt een hoop.
@rrrobert: Niet teveel achter zoeken. Gewoon Bird Box challenge ;-)
Lang leve stand verwarming en Ford QuickClear!
Hierbij dan de Duitse bekeuringen (geen grap):

Alleen een kijkgaatje in de voorruit: 10€
Dak niet sneeuwvrij/veel sneeuw op de auto: 25€
Dichtgesneeuwd kenteken: 5€

Is de situatie echt gevaarlijk dan wordt het 80€ maar ook 3 punten op je rijbewijs. En daarom kijken Duitsers wel 3x uit voordat ze zomaar gaan rijden, niet omdat ze bang zijn voor een boete van een paar €. Ik heb zelf ook zo’n puntenrijbewijs.
@T5Power: Technisch gezien heeft iedereen er een. Ook op je buitenlandse rijbewijs leggen ze gerust je punten vast. Een goede zaak overigens.
Ik snap niet waarom krabben met de motor aan niet goed is voor de auto. Dan zou in de file staan ook niet goed zijn voor de auto. Want daar sta je ook stil met de motor aan?
@loserboi932: klik even op de link in het artikel (die staat er niet voor niets). Een keurige uitgebreide uitleg waarom. En nee, in de file staan is ook niet goed voor een auto. Wie heeft tegen jou gezegd dat dat wél zo is dan? :)
@RubenPriest: Ik vind het een beetje raar artikel. Of je je motor belast sneller laat opwarmen (dus bewust belasting op je zuigers brengen als je motor nog koud is), zoveel beter is dan onbelast te laten lopen. Ik weet het niet. Je zegt het zelf al, met rijden is je motor sneller warm = meer belasting. Wat ik een groter nadeel van krabben, starten en rijden is dat je inlaat systeem van je verwarming nog koud en vochtig is. Dus je hebt gekrabt, staat de auto en alles slaat dicht door je natte jas en condens. Lekker veilig. Ik start mijn auto eerst, puur om de natte lucht uit de verwarming te halen. Op het moment dat ik klaar ben werkt de belichting goed en zijn de spiegels ontdooid. Bovendien is de stoel ook al warm zodat ook ontspannend weg rij.
@laptom: belasting is er sws, want weerstand. Je moet alleen niet gelijk plankgas gaan.
@laptom: Precies dit! Ik denk dat een auto tegen een boom (extreem gevolg van beslagen ruiten) een stuk slechter is voor de auto en het milieu dan die 5 min onbelast draaien.
@laptom: Als het vriest is je jas niet nat. Als het buiten nat is vriest het niet. Als je vocht in je systeem hebt moet je je filter vervangen. En een motor die onbelast draait heeft veel langer nodig om op temperatuur te komen. Daarbij is de oliedruk veel lager bij een stationair toerental. Licht belast draaien is echt veel beter. File rijden met koude is funest voor een auto. Een belangrijke reden dat auto’s op het platteland langer meegaan.
@lekbak: hoezo is filerijden in de koud dan funest voor de auto?
@loserboi932: het verschil is de koude motor. En als de katalysator niet voldoende is opgewarmd werkt hij niet zo goed.
vanmorgen braaf gekrabd met de motor uit. Werkt voor geen meter daar de auto daarna nog lang stationair moet draaien voor de beslagen ramen. Morgen dus eerst de motor aan, en dan ontbijten. Dan zal hij na het eten wel mooi schoon zijn.
@dutchdriftking: haha, leven in uitersten
@gitaarknul: Precies! Vannochtend, auto aan en krabben. Want gisteren gekrabt en toen de kids in de auto gezet en toen ik startte zag ik weer niks. Dus werkt gewoon niet, krabben met de auto uit, het vriest dicht waar je bij staat. Plus dan ontdooien mijn lampen ook gelijk, anders zie je nog niks in het donker.
@realhustler: aircoknop ondertussen al gevonden? Doet wonderen voor de aanslag op je ruiten.
@humpyourdog: ik heb ook altijd enorm beslagen ruiten, maar ik heb ook geen airco ;). Zit niks anders op dan met een doek de ramen van binnen af te nemen ;).
@thijsj: Een vochtvreter in de wagen doet wonderen.
@dutchdriftking: dank voor de tip! En “wagen”.. noem ’t maar een autootje. ;)
@humpyourdog: airco werkt niet wanneer het vriest. Bovendien is er zelfs met airco aan iets van temperatuur nodig.
@pa045: De airco haalt het vocht uit de lucht. Daar hoeft de lucht niet specifiek warm voor te zijn. Als dat zou was, dan zou er geen ijsophoping ontstaan in diepvriezers.
@BaRa: Maar als het vriest slaat de compressor niet aan.. Dus dan heb je er weinig aan…
@dutchdriftking: ik doe precies het zelfde met mijn auto uit 2002. Pas nog de kleppen laten schoonmaken dus dat komt wel goed.
@dutchdriftking: dat systeem is ook hier al sinds de ontvangst van het roze papiertje perfect…

Auto aanzetten
Beetje spray op de ramen
Broodjes inpakken
Rijden maar
Hoe moeilijk is het om ’s avonds even wat op je voor en achterruit te leggen? ’s ochtends in 10 seconden eraf gehaald en gaan. Al mijn buren lopen ook minutenlang ’s ochtends in de kou te krabben.
@vingers: Omdat je dan met 2 grote klamme lappen zit. Neem je ze mee in de auto dan heb je binnen de kortste keren alle ruiten beslagen. Gelukkig heeft die van mij voor en achterruit verwarming. Auto starten, even de zijruitjes krabben en gaan.
Die boetes voortaan dat is toch ook absurd. Daar zou ik nou een geel hesje voor aantrekken.
@thomasthomas: dus moeten we de blinden ook maar een rijbewijs geven. Rijden zonder (goed) zicht is gewoon idioot.
Heerlijk, krabben in de ochtend. Ook als het niet vriest trouwens.
@tenaci: een keer meer douchen kan helpen. Succes!
@tenaci: ja, vanochtend was het zo koud dat ik ook al moest krabben voordat ik bij de auto kwam.
Je kunt ook een standkachel achteraf in laten bouwen..
Motor aan, snel terug naar binnen ff ontbijten, tegen de tijd dat ik klaar ben stap ik in een lekkere warme auto
Iemand moet die mooie Aygolandse wegen betalen. Laat die Belgen maar doen, tot ergernis van de Aygolanders.
Ik gooi er gewoon een fles heet water overheen. Ruitenwissers op interval, zodat het niet meteen weer aanvriest, en gaan met die banaan.
@suzikubelona: wedden dat je voorruit een keer knak zegt…
@thomasthomas: Doe dit al meer dan 20 jaar zo, en datzelfde commentaar krijg ik al net zo lang. Ik zal je een update geven als die knak zegt. 👍
@thomasthomas: daar heb je een groter temperatuurverschil voor nodig.
Waarom zou je je achterruit moeten krabben? Zou dat echt nooit doen.
Ik leg zo’n reflecterend scherm (die je in de zomer gebruikt tegen de zon) op mijn voorruit, klem de zijkanten tussen de deurstijl en de deur. De volgende ochtend kan ik die zo eraf halen en hoef ik de voorruit niet te krabben.
verwarmde voor en achterruit en spiegels… binnen enkele minuten ontdooid.. Wel zij ruiten ff krabben maar ok.. dan merk ik nog wat van de winter .
Voorruit plus voorste zijruiten echt goed schoonkrabben. Motor alvast draaiend (beslaat de boel niet zodra je instapt) zodat de achterruitverwarming aan kan en beide buitenspiegels ontdooid en schoon zijn als je gaat rijden. De achterruit zal dat kort na aanvang van de rit dan ook zijn.
Standverwarming hier heerlijk.
Ben blij mijn pre heat systeem. Geen uitstootgassen en toch voorverwarmen incl. mn stuur en stoelen:)
@stfu:
‘Geen uitstootgassen’ ? Misschien niet bij jou voor de deur . . .
Na het gemak van de OEM standkachel in auto 1 te hebben ervaren heb ik in auto 2 een kleine DEFA interieur heater ingebouwd. ’s Avonds even aansluiten op 220V met een timertje en die auto is in de ochtend ook lekker warm en ijsvrij :).
@tenck:
Op die manier halen we de doelen van het Parijs akkoord natuurlijk nooit, hè. Elke keer dat jij de Defa gebruikt stijgt de zeespiegel weer een millimeter !
@amghans: Maar, maar, ik heb ook zonnepanelen voor elektriciteit?
@tenck:
Dan heb ik natuurlijk niks gezegd :-)
@Tenck: die voorzien je defa op dat tijdstip niet van prik hoor
Goed om te lezen dat er hier meer zijn die zich niet bang laten maken door mensen (napraters) die zeggen dat je absoluut geen warm water zou mogen gebruiken on de ruiten ijsvrij te krijgen. Ik doe het ook al zeker 20 jaar probleemloos op die manier. Een 1,5 l.-fles met handwarm water in combinatie met de wissers op intervalstand is meestal voldoende om de zijruiten en voorruit schoon te krijgen. Wie maakt er een video van? Zoek wat auto’s uit op de sloop, sla met een lifehammer wat kleine beschadigingen in de voorruiten en maak ze ijsvrij met warm of zelfs heet water. Met kokend water zal het misschien fout gaan, maar hoe kan de energie van water met een temperatuur van 30-40 graden, wat ook nog eens snel afkoelt bij het contact met het glas, een ruit kapotmaken? Het is me tot nu toe slechts één keer gelukt om een bestaande scheur in de voorruit groter te krijgen door rijdend op de snelweg bij vorst de airco heet te laten blazen, met water nog nooit problemen gehad.
Laat die truckers de trailers maar eens fatsoenlijk ijsvrij maken. Was vanmorgen net Super Mario Kart op de weg, constant uitwijken voor afvallende ijsplaten. Levensgevaarlijk, als je als fietser zo’n plaat op je kop krijgt heb je aan een pleister niet genoeg…
@e34m5touring: Ben ik met je eens, e34, ik ben zelf ook zo’n trucker, de regels zijn dan ook dat wij als chauffeur er voor moeten zorgen,dat het ijs van het dekzeil af is. Maar… Als we een lading hebben die geen plaats meer biedt, tussen pallets en dak, wordt het al moeilijk om het eraf te slaan van binnen uit. Hetzelfde geldt, als de kist verzegeld is; we kunnen er niet eens ín.. Wat dan eigenlijk zou moeten, is eróp klimmen. Zie je het voor je, met een ladder(tje)? En lukt het al, zonder houvast met standaard werkschoentjes (slippers, haha) op + 4 meter hoogte…om 4 uur ’s ochtends terwijl je al te laat bent,want auto moeten krabben,hahaha…nee, wat we dan doen, is als we de plak afrijden, een paar stoepranden pakken, en bij ons gooien ze er dan wat óp de p-plaats, zodat we eroverheen kunnen slingeren, dan valt het meeste er wel af. Zoals ik zeg: Het Meeste…dus ja, ik weet het…. gewoon op blijven passen…moeten we onder elkaar ook…het geeft een slag, als zo’n schots tegen je voorkant kapot slaat, pfff….ik woonde ook liever in Florida…
@ikkewirja: Ik snap wel dat het lastig is, zeker met het ladder verhaal. Maar als zo’n schots er afglijdt en een fietser of voetganger krijgt dat tegen zich aan ben je veel verder van huis, want zoals je al aangeeft, jullie zijn verantwoordelijk. En helaas praten we niet over plaatjes van een paar cm maar gewoon halve trailerlengtes die er af donderen.
@e34m5touring: Dat is inderdaad zo, en ik zou het niet op mijn geweten willen hebben…en die dunne schotsen waaien vaak door de luchtdruk vlak aan je voorbij, of maken geen schade,; maar bij flinke brokken is het een heel ander verhaal…in mijn woonplaats is in het verre verleden een vrouw overleden, die naast een Portugese (volgens getuigen, maar nooit gevonden..)vrachtwagen fietste, en zo’n brok op zich kreeg…Wat ik als tip kan meegeven is: (ZEGT HET VOORT):: Probeer je op het kenteken van de oplegger/aanhanger te concentreren. Dat is namelijk Altijd te achterhalen, ook van een buitenlands bedrijf,van waar dan ook. Doen wij onder elkaar ook, firmanamen hebben weinig zin, vaak Pools, Russisch,-zuchttt…- dus écht het kenteken. De chauffeur c.q. bedrijf is altijd aansprakelijk, en meestal daarvoor verzekerd. Geldt óók, als je een steentje tegen je voorruit zou krijgen tijdens een inhaalmanoeuvre , en ze raakt beschadigd of kapot. Voor de rest kan ik alleen maar zeggen: blijf oppassen en keep it savely ;)
Ik doe altijd maar enkel één horizontale streep en beeld me in dat ik een burka draag…

@cloverleaf: Versnipper je ook je rijbewijs voor het écht authentieke gevoel?
@karhengst: je loopt achter vriend! De muselmossels mogen tegenwoordig zelfs in het Rijk van Saoed rijden. Ze mogen tegenwoordig zelfs werken!? Iets met een vaatje olie onder de 60 usd.
Hier lekker 2 auto’s onder de carport, voor mij nooit meer een huis zonder carport/garage. En de boetes voor niet en/of slecht schoongemaakte ruiten flink opschroeven. Ruiten vol ijs, en dan gewoon met de telefoon achter het stuur spelen… Kutvolk.
Ik ontdooi de ruiten gewoon met een flinke gieter koud kraanwater. De temperatuur van dat water is nog altijd 15C ongeveer, voldoende om het ijs van de ruiten te spoelen.

Als het heul errug is dan zet ik eerst een elektrische heteluchtkachel in de wagen (700W). Binnen tien minuten is het interieur warm en zijn de ruiten schoon.
Hier staan al mijn fietsen in de verwarmde garage. De auto’s op de oprit hebben een Noors Defa system. 230V in de bumper en dan gaat binnen de electrische kachel aan en de koelvloeistof naar 40 graden gebracht. Is een kleine investering met veel gemak. ‘s-ochtend de buurman gedag zeggen, jas uit, instappen en wegrijden.
@volvosaab: Vergeet je stekkertje niet uit de bumper te halen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).