Niet iedereen is blij met het nieuwe F1-logo

Auteur: , 33 Reacties
F1

De F1 heeft een aanklacht ontvangen.

Vorig jaar maakte Liberty Media een gloednieuw logo voor de Formule 1 bekend. Strak en modern, zoals de huidige organisatie zich ook profileert. Inmiddels zijn we wel gewend geraakt aan het ontwerp, maar niet iedereen was (en is) blij met het logo.

Het Amerikaanse technologieconcern 3M heeft bij het Europese bureau voor intellectuele eigendommen (EUIPO) een aanklacht ingediend tegen de Formule 1. Volgens 3M lijkt het nieuwe logo van de F1 teveel op een ontwerp dat het bedrijf zelf gebruikt. Futuro is een merk van 3M en het logo van Futuro heeft behoorlijk wat overeenkomsten met het design van het huidige F1-logo. Haal de één weg in het F1-logo en het lijkt een regelrechte kopie van Futuro.

Hoe deze aanklacht zich gaat ontwikkelen is afwachten. Volgens The Telegraph kan het wel enkele maanden duren voordat de EUIPO met een uitspraak gaat komen. Tot die tijd kan er over gediscussieerd worden. Is de F1 een copycat, of moeten 3M en Futuro zich niet zo aanstellen?

F1

Met dank aan Paul voor de tip!



33 reacties

Maakt niet uit welk soort F je gebruikt, overal ter wereld is er wel een bedrijf met dezelfde stijl, dus ze moeten zich niet zo aanstellen
@harmengerritsen: maar niet iedereen heeft een trademark:-)
@harmengerritsen: of copyright
@unknown32: of plasgaatje. Om mee te lopen te zitten te zeiken.
@harmengerritsen: Fijn hoor, gratis reclame voor M3…. of is de associatie met F1 al zo ongewenst?
Heeft niks met aanstellen te maken maar met rechten. Hoogtwaarschijnlijk gaat de F1 flink betalen om het te laten rusten.
Futuro heeft zeker een punt.

Ik vind het oude logo trouwens veel mooier, haast iconisch.

https://goo.gl/images/HLkbCg
@RRRobert: helaas zag ik het oude logo altijd fout 😳
@itiswhatitis: Nu ben ik nieuwsgierig wat jij zag?
@isn1981: Veel mensen denken dat het rode gedeelte in de oude loge de 1 is. Dat is echter niet zo de 1 is juist het stuk tussen de zwarte F en het rode gedeelte in. Dus de witte 1 zeg maar.
@545e60: wauw, dit heb ik echt nog nooit gehoord.. En kn me er totaal geen voorstelling bij maken hoe jij het logo ziet/zag xD
@boxergt: hij heeft wel gelijk. Zwarte F witte 1 en rode strepen.
@fransananas: om helemaal precies te zijn, is de 1 een “negative space” die dus de kleur van de achtergrond aanneemt.
https://www.reddit.com/r/formula1/comments/3k7y7f/f1_logo_realization/
@545e60: Grappig dat heb ik er altijd in gezien. Maar bij wijze van test net mijn vriendin ff logo laten zien en die zag alleen een F met Rode streepjes hahahah.
@545e60: Thanks :) had dit nog nooit gezien
@545e60: pas nadat je het beschreven hebt viel me de witte 1 op. Leuke gimmick, maar slecht uitgevoerd.
@rrrobert: was jammer genoeg te moeilijk voor de gemiddelde Amerikaan. En dat is de nieuwe doelgroep.
Ik vind het er verdomd veel op lijken. 3M heeft zeker een pun. Die Liberty Media heeft gewoon een copy gemaakt en een factuur van een miljoen euro gestuurd. Belachelijk voor wat co-creatie sessies, kernwaarde sessies bla bla bla. https://www.forbes.com/consent/?toURL=https://www.forbes.com/sites/csylt/2018/01/15/how-3m-could-put-the-brakes-on-the-rebrand-of-f1/
Forza motorsport iemand?? Of die vindt het wel lekker dat hun logo er op lijkt misschien…
Het lijkt er heel erg op, maar dat is niet het enige wat telt. Het gaat er ook om of het logo wel of niet voor verwarring kan zorgen.
een 3M tijgerbalsem lijkt me alleen een probleem opleveren als een monteur of coureur denkt dat het Formule 1 balzakcreme is.
@transaxleman: Nou, dat is misschien iets kort door de bocht.Onder de merknaam Futuro maakt 3M ook kleding, onder andere van dat compressieondergoed. Aangezien een deel van de F1 merchandise uit kleding bestaat, kan dat nog wel een dingetje worden
Nieuws van een paar maanden oud, net nadat het logo onthuld werd.
Zal wel een schikking worden, kan me niet voorstellen dat 3M de associatie met F1 echt heel vervelend vindt.
Lekker cashen dan maar.
@harrie: Vervelend misschien niet, maar in de VS is het ook zo dat het niet aanvechten van een trademark/copyright ervoor kan zorgen dat je het (tm of c) verliest
Laten we hopen dat Liberty en 3M tot een schikking komen. Het F1-logo is niet mooi en mag de veters nog niet strikken van het vorige logo, maar het had altijd erger gekund getuige de vele conceptlogo’s het bureau Wieden + Kennedy voor Liberty bedachten:
https://i.imgur.com/XtV3upr.jpg
https://i.imgur.com/lyDFjHy.jpg
@edge: Er was uiteindelijk een keuze uit 3; https://cdn.f1ne.ws/userfiles/125508.jpg en de huidige is het geworden.
@Edge: wat je laat zien is de research die vooraf ging aan het definitieve ontwerp. Een professioneel bureau maakt altijd pagina`s vol met probeersels veelal met verschillende uitgangspunten of insteek. In die ontwikkel fase gaat het altijd om kwantiteit boven kwaliteit en een “uitgesteld oordeel” om ontwerpers zo vrij mogelijk te laten.
3M zou zelf ook nog wel eens een rechtszaak tegemoet kunnen zien…

De naam Opaque Thights lijkt wel heel erg op Opake Frans…

Kon Max nog wel eens een leuke schadevergoeding voor gaan krijgen.
Het lijkt er wel erg op. Normaal check je dat. Kans is groot dat er betaald moet worden. Zeker als het dezelfde ontwerper blijkt te zijn. Zodan; luije zak !
https://goo.gl/images/Eh99d2

Dit is hoe ik mij het F1 logo herinner

Ik vind het zelf ook vreemd dat Casio (het horlogemerk) met hun Edifice logo niet geprotesteerd hebben (en zij zijn ook nog eens sponsor van Toro Rosso, dus met F1 connectie)
Lijkt er wel op indd. Maar waarom ze hier maanden voor nodig hebben?
Beiden zijn gejat van Fanatic windsurfing
@niex: die hebben inderdaad ook een F. ´Maar helt de andere kant op, is niet zo afgerond en heeft geen 2e deel. Bovendien is windsurfing natuurlijk inmiddels de minst hippe sport op deze planeet en dat vinden wij bij de curling federatie (wij hebben ook een afgerond logo uit twee delen) helemaal niet erg.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).